2024-09-19, 11:09
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
En liten inflikning här, läste att många resande/romer gick i ”egenordnade” skolor bla ”tältskola” som fanns i de stora husvagnslägerna.
Ja det skulle ju ha kunnat vara en förklaring till deras frånvaro, men när jag tittade upp dessa skolor närmare verkar de ha upphört i slutet av 50-talet. Möjligen kan de ju ha bedrivits inofficiellt även efter denna tid?

Skolgången för romska barn var dock fortsatt bristande även längre fram, vilket den här skrivelsen från 1965 visar: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/34797

Kanske delvis utanför ämnet, men jag fann den när jag läste om tältskolorna. Om inte annat illustrerar dokumentet att Gypsy troligen kom från en relativt illitterat bakgrund.
Citera
2024-09-19, 11:21
Medlem
Citat:
Angående Hagalunds puben..

En person som bodde i Hagalund på 80-talet minns att det fanns en pub/restaurang som låg precis i Hagalunds centrum.

Den låg förmodligen bakom det som då var blomsterhandel bredvid postkontoret i den i dag brunna delen av centrumet.

I slutet på 80-talet stängde blomsterhandeln och denna pub/restaurang tog över och blev pizzeria typ.

På 1990-talet fanns stället fortfarande.

2013 brann vissa delar av centrumet och
möjligen hade restaurangen lokal både på övre och undre planet, och då finns i så fall lokalen kvar på det nedre planet.

Kan mycket väl vara i denna pub/pizzeria Gipsy återser mördaren. Det är djungeltelegrafens mecka innan mobiler och internets tid.

Alla dessa inblandade (Gipsys familj, styvfadern, den ”mörke” mannen och cdc familj) kanske har något gemensamt ursprung från Hagalund så det är härifrån de känner till varandra i från. Annars är det ganska långsökt att de just skulle hamna på den puben av alla ställen.

Mer om branden samt bild:

https://lokalanyheter.wordpress.com/2013/02/25/storre-brand-i-hagalunds-centrum/

Förmodligen ett skumt ställe.
Flera näringsverksamheter förstördes i branden och det luktar lite försäkringsbedrägeri.

Da Costa och hennes polare brukade fö träffas och "deala" på restauranger, pubar och cafeér. Även da Costa bör ha besökt denna pub i Hagalund.

Hon var ju narkotikalangare i flera år, och drogs till samma skumma ställen som alla andra.

En annan langare som är intressant, är CB.
CB var heroinlangare och snurrade runt i Solna på sjuttiotalet och åttiotalet.

Troligen besökte han också puben i Hagalund.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-19 kl. 11:34.
Citera
2024-09-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
Kan med 100% säkerhet säga den sk "skrikjörgen" inte var identisk med någon "finnpecka". Talar av egen personkännedom. Jörgen var under 4 år ihop med en av mina kvinnliga bekanta. Var förvisso en profil i Stockholm innerstad i början av 70-talet bla på ungdomsgården 4an. Sedan övergick han till tyngre dvs heroin och polade förvisso en del med CdC och SS. Men det är en annan historia.

Oj! Har missat ditt inlägg helt och hållet! Tur jag gick tillbaks och kolla lite info. För skylla på att det varit sjukt mycket som cirkulerat här sista veckan.

Tack för klargörandet av att detta är 2 helt separata personer samt att det även handla om tyngre droger för Js del.

Vet du om även hans familj hade rötter från Hagalund/Solna? Eller vart de ursprungligen kom ifrån?
Citera
2024-09-19, 11:40
Medlem
En annan intressant aspekt av Gypsys berättelse, är hans identifiering av da Costa.

Han nämner en gång att han ser henne, och samtidigt är han tvärsäker på att det var hon som mördades.

Det han underförstått påstår, är att han träffade henne vid flera tillfällen, eventuellt att han kände henne.

Hon var en luttrad haschförsäljare, och det vore ju naturligt om hon sålde till unga flömare i Solna.
Citera
2024-09-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Förmodligen ett skumt ställe.
Flera näringsverksamheter förstördes i branden och det luktar lite försäkringsbedrägeri.

Da Costa och hennes polare brukade fö träffas och "deala" på restauranger, pubar och cafeér. Även da Costa bör ha besökt denna pub i Hagalund.

Hon var ju narkotikalangare i flera år, och drogs till samma skumma ställen som alla andra.

En annan langare som är intressant, är CB.
CB var heroinlangare och snurrade runt i Solna på sjuttiotalet och åttiotalet.

Troligen besökte han också puben i Hagalund.

Ja pizzerior var omåttligt populära på 80-talet och många även heta dealerställen. Kommer ihåg att många speciellt män, singlar och alkoholiserade samlades där på kvällarna. Nästan som någon slags ”vuxengård” efter att familjepizzorna var avklarade.

Försäkringsbedrägeri slog mig också eller ev klanfejd över narkotikadistributionen och försäljningsområden. Precis vad som sker idag.

CB ja han cirkulerar i kretsarna kring CdC och SS men är väl ändå nu helt avskriven från fallet.

Fruktansvärt att han blev uthängd som mördare. Faktiskt helgalet drag av OT som borde vetat bättre mtp tillgången på materialet han hade.
Citera
2024-09-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja det skulle ju ha kunnat vara en förklaring till deras frånvaro, men när jag tittade upp dessa skolor närmare verkar de ha upphört i slutet av 50-talet. Möjligen kan de ju ha bedrivits inofficiellt även efter denna tid?

Skolgången för romska barn var dock fortsatt bristande även längre fram, vilket den här skrivelsen från 1965 visar: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/34797

Kanske delvis utanför ämnet, men jag fann den när jag läste om tältskolorna. Om inte annat illustrerar dokumentet att Gypsy troligen kom från en relativt illitterat bakgrund.

Här vet man inte allt som har betydelse så utsvävningar skadar aldrig!

Ja det har nog varit en lång väg in samhället för dessa grupper. För även om det hette att de enligt lag hade rätten till ex boende, vård, äldreboende, skola, förskola etc var verkligheten en helt annan. Flaskhalsar fanns både i samhällsstrukturen och från deras egen sida.

Nu har jag inte all fakta men det kan också tänkas att gipsys mamma tidigt träffar fadern på en sk ”Romani” eller vad de kallas. Det är årliga Nordiska gipsyträffar lite som släktträffar och ställen där klaner och fästefolk träffas på.

Att hon som ung 14-15 år träffar och gifter sig med fadern och flyttar med honom tex till Danmark och där får sina tre barn, första 18 år om uppgiften stämmer, är inte helt omöjligt. Vissa kjoltyper signalerar tydligen ”giftasmogna” kvinnor.

Sen ksk hon själv flyttar tillbaka till Stockholm av en eller annan anledning, vilket ev gör att iaf äldsta barnet Gipsy hamnar lite mellan stolarna?

Jag vet inte hur väl hon kan spåras med boendet i Sverige. Hennes mamma fanns iaf också i Solna, Margit f -30 d-82.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-19 kl. 12:21.
Citera
2024-09-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ja pizzerior var omåttligt populära på 80-talet och många även heta dealerställen. Kommer ihåg att många speciellt män, singlar och alkoholiserade samlades där på kvällarna. Nästan som någon slags ”vuxengård” efter att familjepizzorna var avklarade.

Försäkringsbedrägeri slog mig också eller ev klanfejd över narkotikadistributionen och försäljningsområden. Precis vad som sker idag.

CB ja han cirkulerar i kretsarna kring CdC och SS men är väl ändå nu helt avskriven från fallet.

Fruktansvärt att han blev uthängd som mördare. Faktiskt helgalet drag av OT som borde vetat bättre mtp tillgången på materialet han hade.

CB har ingenting med C:s död att göra.

OT och RR hängde ut honom i 15 år (!)
From 2008 tom 2023 ungefär.

Det är grovt. Troligen brottsligt också.
Hade jag varit drabbad, hade jag stämt RR för ärekränkning, förtal osv.

Mannen i Kungsträdgården var dessutom blond, enligt TÅ + väldigt lång och stor.

Hur de kunde lusläsa förhören och tro att det var CB, övergår mitt förstånd. CB var mörkhårig, smal och ca 185 lång.

OT och RR lurade dessutom 100 flashback-debattörer att CB var en styckmördare.

Bla jag gick i fällan.

Bra jobbat.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-19 kl. 12:39.
Citera
2024-09-19, 12:34
Medlem
Citat:
En annan intressant aspekt av Gypsys berättelse, är hans identifiering av da Costa.

Han nämner en gång att han ser henne, och samtidigt är han tvärsäker på att det var hon som mördades.

Det han underförstått påstår, är att han träffade henne vid flera tillfällen, eventuellt att han kände henne.

Hon var en luttrad haschförsäljare, och det vore ju naturligt om hon sålde till unga flömare i Solna.

Jag håller med att det är mycket troligt att det är så. Dessutom om de även är lite ”kändisar” med varandra sen tidigare finns kanske en redan inbyggd ”bekvämlighet”.

Det är möjligt att Familjen mormor/morfar Vilhelmsson och Familjen Bäckström känner till varandra och vet vilka som ingår i respektive familj.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-19 kl. 12:48.
Citera
2024-09-19, 12:47
Medlem
Citat:
CB har ingenting med C:s död att göra.

OT och RR hängde ut honom i 15 år (!)
From 2008 tom 2023 ungefär.

Det är grovt. Troligen brottsligt också.
Hade jag varit drabbad, hade jag stämt RR för ärekränkning, förtal osv.

Mannen i Kungsträdgården var dessutom blond, enligt TÅ.

Hur de kunde lusläsa förhören och tro att det var CB, övergår mitt förstånd.

OT och RR lurade dessutom 100 flashback-debattörer att CB var en styckmördare.

Bla jag gick i fällan.

Bra jobbat.

Fast inte konstigt egentligen då alla ville va först och lösa mordet. OT framstod som han visste vad han höll på med. Uppenbart var det inte alls fallet med facit i hand.

Han snava rejält över gubbgissningarna, kunde inte bevisa ett skit egentligen. Fint sen och gömma sig bakom namnlösa vittnen och oredovisade dokument..

Hade inte denna tråden funnits och underhållits genom alla år med nya tankar och information hade vi aldrig varit där vi är idag. Även om sanningen suger är det sanningen och den kan man alltid leva med och förhålla sig till för den ger ett värdigt avslut även i dess ovärdighet.
Citera
2024-09-19, 13:06
Medlem
Citat:
Fast inte konstigt egentligen då alla ville va först och lösa mordet. OT framstod som han visste vad han höll på med. Uppenbart var det inte alls fallet med facit i hand.

Han snava rejält över gubbgissningarna, kunde inte bevisa ett skit egentligen. Fint sen och gömma sig bakom namnlösa vittnen och oredovisade dokument..

Hade inte denna tråden funnits och underhållits genom alla år med nya tankar och information hade vi aldrig varit där vi är idag. Även om sanningen suger är det sanningen och den kan man alltid leva med och förhålla sig till för den ger ett värdigt avslut även i dess ovärdighet.

Ja, alla blir vi barnsligt förtjusta när vi hittar användbart stoff, och handen på hjärtat... Vem vill inte vara den som hittar da Costas mördare?

OT vill vara det, jag vill vara det, och hundra andra personer vill knäcka denna mordgåta.

Men att hänga ut en namngiven person som styckmördare i 15 år, det bara galet.

Det var så dumt. De kunde kallat GM för Jimmy, så hade ingen lidit skada.

Och dessutom blev den utpekade mannen skitförbannad.

Han håller sig undan från alla som gräver i Costa-fallet.

Han är bränd som vittne.

Det var fö OT som lanserade Kent som gärningsman.

Kent satt tydligen inlåst när da Costa dog...
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-19 kl. 13:08.
Citera
2024-09-19, 13:15
Medlem
Citat:

Ja den här tråden är ett fenomen i sig.
Vem kunde tro att seriöst arbete med da Costa-fallet skulle ske i en flashbacktråd?

Vi som har hängt i tråden i tio år, är närmare gåtans lösning än polisen. Och polisen ska skämmas.

Efter två utredningar och 40 år, har polisen kommit typ ingenstans.

Wow.
Citera
2024-09-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
Kan med 100% säkerhet säga den sk "skrikjörgen" inte var identisk med någon "finnpecka". Talar av egen personkännedom. Jörgen var under 4 år ihop med en av mina kvinnliga bekanta. Var förvisso en profil i Stockholm innerstad i början av 70-talet bla på ungdomsgården 4an. Sedan övergick han till tyngre dvs heroin och polade förvisso en del med CdC och SS. Men det är en annan historia.

Har funderat massor på denna man och hans familjs bakgrund. 4 års förhållande måste ändå gett en bra bild av honom.

Sen den här 4:an tanken var säkert god men organisationen och ledarskapet som behövde styra upp verka helt saknas. Var man inte druggie var det nog stor risk att man blev det där eller gick från light till tung.
Hur skulle du vilja beskriva honom mtp att du är en av de riktigt få här som träffat honom irl? Vet du var han var uppväxt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in