Citat:
Ah, då förstår jag hur du menar. För egen del tror jag inte att samtliga av dessa vittnesmål är medvetet fabricerade, utan att det rör sig om ett brett spann från självsuggestion (t ex damen med hunden) till rena falsarier (MS).
Det är självfallet inte ovanligt att diverse toktips och påstådda iakttagelser dyker upp i samband med uppmärksammade mordfall, men avvikelsen i da Costa-utredningen är ju att dessa tas på största allvar. I en normal utredning hade hunddamens tips om promenerande män med barnvagn flera år tillbaka i tiden hamnat längst, längst ner i en låda.
I da Costa-utredningen prioriterades dock hunddamer och fotohandlarpar och jägarmästare framför vittnesmål om en lastbil som agerade uppenbart udda vid en av fyndplatserna under en för fallet intressant tidsperiod.
Jag skrev tidigare om det (länkar nedan) och har oerhört svårt att förstå varför polisen inte tycktes gå vidare med detta.
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Det är självfallet inte ovanligt att diverse toktips och påstådda iakttagelser dyker upp i samband med uppmärksammade mordfall, men avvikelsen i da Costa-utredningen är ju att dessa tas på största allvar. I en normal utredning hade hunddamens tips om promenerande män med barnvagn flera år tillbaka i tiden hamnat längst, längst ner i en låda.
I da Costa-utredningen prioriterades dock hunddamer och fotohandlarpar och jägarmästare framför vittnesmål om en lastbil som agerade uppenbart udda vid en av fyndplatserna under en för fallet intressant tidsperiod.
Jag skrev tidigare om det (länkar nedan) och har oerhört svårt att förstå varför polisen inte tycktes gå vidare med detta.
I grunden har vi nog helt olika syn på hur dessa två fall är fördelade. Det du menar är vittnen kopplade till officiella Da Costa utredningen ovan tillhör Allgén-fallet för mig (förutom MS första förhör).
De efterkommande inofficiella utredningarna har för mig lett fram till den mest adekvata Da Costa utredningen dvs just i de områdena/personerna diskussionen här på fB rör sig kring idag.
Officiellt är den nedlagd för de kom just ingenstans .