Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-21, 22:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Tack för länken. Kort vet jag inte, tycker jag inte man kan säga utifrån klippet. Ekevi vill få ihop det med CA, och tja, jag kanske kan köpa det. Kroppshyddan. Glasögonen.

Vår objektive favorit-journalist vill för närvarande pressa in CA överallt, även om individen så skulle se ut som Asterix.
Citera
2024-09-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vår objektive favorit-journalist vill för närvarande pressa in CA överallt, även om individen så skulle se ut som Asterix.

Jo, det är ju så, och det ska man akta sig för. Samtidigt uppskattar jag det han gör, men man får såklart se till att ha på sig sina egna glasögon istället för Ottos.
Citera
2024-09-21, 22:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Tack för länken. Kort vet jag inte, tycker jag inte man kan säga utifrån klippet. Ekevi vill få ihop det med CA, och tja, jag kanske kan köpa det. Kroppshyddan. Glasögonen.
https://www.youtube.com/watch?v=LyUMxToMhmg&ab_channel=Otto%27sInsight

Den mannen borde ju faktiskt också räknas som misstänkt. Han befinner sig vid mordplatsen både på mordkvällen och dagen efter. Och ett vittne ringer in och säger sig känna igen honom som den man som flydde från platsen. Obegripligt varför man inte la ner resurser på att ta reda på vem det var.
Citera
2024-09-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
https://www.youtube.com/watch?v=LyUMxToMhmg&ab_channel=Otto%27sInsight

Den mannen borde ju faktiskt också räknas som misstänkt. Han befinner sig vid mordplatsen både på mordkvällen och dagen efter. Och ett vittne ringer in och säger sig känna igen honom som den man som flydde från platsen. Obegripligt varför man inte la ner resurser på att ta reda på vem det var.

Ja, verkligen!

Samson ville ju få ihop mannen med EAP. Förstår inte riktigt hur han kopplade/tänkte men det kanske är något att gräva vidare i. Även VG hade väl en koppling till EAP.
Senast redigerad av Marlowe 2024-09-21 kl. 23:16.
Citera
2024-09-22, 15:42
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga

Citat:
För den oinvigde står alltså två hypoteser mot varandra:

A. Gärningsmannen (GM) väntade vid Dekorima

B. Gärningsmannen följde efter under det sista kvarteret

En ytterligare omständighet som gjorde att Ingemar Krusell var tvungen att leda GM via den andra sidan av Sveavägen (hypotes A), med visst stöd i Inge M:s vittnesuppgifter, var förstås att Fauzzi hade deltagit i en vittneskonfrontation med Christer Pettersson den 19 december 1988.

Fauzzi kände inte igen någon som den så kallade Tensonmannen, som gick 10 meter bakom LOP vid La Cartier-butiken. Christer Pettersson hade som bekant bricka nummer 8.

Citat:
881219

Fauzzi skall i konfrontationsgruppen söka igenkänna den man som gick ca 10 meter bakom makarna Palme, när Fauzzi mötte dem på Sveavägens östra trottoar i höjd med port nummer 44 den 28 februari 1986 vid 23.20-tiden.

K: Nu kommer nummer 8. Har du någon kommentar till nummer 8?
Fauzzi: Nej.

.../

K: Det var alltså den sista personen i konfrontationsgruppen och jag undrar vill i du se bandet en gång till eller anser du att du har sett personerna tillräckligt?
Fauzzi: : Jag har sett dom tillräckligt. Jag känner inte igen någon.

K: Innan vi avslutar konfrontationen skall jag delge dig rättegångsbalken 13:10 sista stycket där det står att undersökningensledaren äger förordna att vad som framkommit under förhör icke får uppenbaras och det innebär alltså att det du har varit med om och det du nu har sett får du inte berätta om för någon annan, är du införstådd med detta?

Fauzzi: Ja.

Så, förutom att Fauzzi inte kunde känna igen Christer Pettersson som den man han såg bakom LOP vid La Cartier-butiken, blev han också belagd med tystnadsplikt och fick inte berätta om detta för någon. Eftersom han heller inte kallades till rättegången, blev detta aldrig vida känt för domstolen eller allmänheten.

Det är ganska anmärkningsvärt, minst sagt.
Senast redigerad av omiga 2024-09-22 kl. 15:46.
Citera
2024-09-22, 16:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
En ytterligare omständighet som gjorde att Ingemar Krusell var tvungen att leda GM via den andra sidan av Sveavägen (hypotes A), med visst stöd i Inge M:s vittnesuppgifter, var förstås att Fauzzi hade deltagit i en vittneskonfrontation med Christer Pettersson den 19 december 1988.

Fauzzi kände inte igen någon som den så kallade Tensonmannen, som gick 10 meter bakom LOP vid La Cartier-butiken. Christer Pettersson hade som bekant bricka nummer 8.

Så, förutom att Fauzzi inte kunde känna igen Christer Pettersson som den man han såg bakom LOP vid La Cartier-butiken, blev han också belagd med tystnadsplikt och fick inte berätta om detta för någon. Eftersom han heller inte kallades till rättegången, blev detta aldrig vida känt för domstolen eller allmänheten.

Jaha, är det därför NF har varit ointressant. Han råkade alltså ut för samma öde som ACR.

Det är sjukt vad anpassningen för att få det att gå ihop med CP har skadat utredningen. Och anpassningen verkar ju vara helt medveten.
Citera
2024-09-22, 16:30
Medlem
Citat:

Intressant information.
Citera
2024-09-22, 16:33
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Har du någon inblick i om Fauzzi tillfrågades att höras igen av senaste PU?
Citera
2024-09-22, 16:49
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Kanske var det också därför man medvetet avstod från att gå till botten med om Tensonmannen var Björkman. Man hade ju inte ens med honom i NF:s konfrontationsgrupp.

Mot bakgrund av det du tar upp skulle det ju se illa ut för CP-spåret om man definitivt kunde avfärda att Tensonmannen var Björkman.
Senast redigerad av Knattarna 2024-09-22 kl. 17:00.
Citera
2024-09-22, 17:05
Medlem
Palmemordet - Mårten Palme: ”Mamma ändrade sig aldrig om mördaren” - Expressen TV 19/2 2020

https://www.youtube.com/watch?v=Wtbb1Qa1z10
Citera
2024-09-22, 17:29
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Palmemordet - Mårten Palme: ”Mamma ändrade sig aldrig om mördaren” - Expressen TV 19/2 2020

https://www.youtube.com/watch?v=Wtbb1Qa1z10

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Kanske var det också därför man medvetet avstod från att gå till botten med om Tensonmannen var Björkman. Man hade ju inte ens med honom i NF:s konfrontationsgrupp.

Mot bakgrund av det du tar upp skulle det ju se illa ut för CP-spåret om man definitivt kunde avfärda att Tensonmannen var Björkman.

Objektivt så det förslår. Man kan inte sluta förundras över att vittnen på mordplatsen inte i större utsträckning fick identifiera varandra.

Kan ingen vänlig själ säga att det gjordes tidigt och noggrant, men att dokumenten har kommit bort? Kan det verkligen vara så här illa? Jag har svårt att ta till mig det.
Citera
2024-09-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Objektivt så det förslår. Man kan inte sluta förundras över att vittnen på mordplatsen inte i större utsträckning fick identifiera varandra.

Kan ingen vänlig själ säga att det gjordes tidigt och noggrant, men att dokumenten har kommit bort? Kan det verkligen vara så här illa? Jag har svårt att ta till mig det.

Ja, det kan vara så illa. Tänk fantombilden så inser du att klantigheten kunde drivas rätt långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in