Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
Citat:
För den oinvigde står alltså två hypoteser mot varandra:
A. Gärningsmannen (GM) väntade vid Dekorima
B. Gärningsmannen följde efter under det sista kvarteret
En ytterligare omständighet som gjorde att Ingemar Krusell var tvungen att leda GM via den andra sidan av Sveavägen (hypotes A), med visst stöd i Inge M:s vittnesuppgifter, var förstås att Fauzzi hade deltagit i en vittneskonfrontation med Christer Pettersson den 19 december 1988.
Fauzzi kände inte igen någon som den så kallade Tensonmannen, som gick 10 meter bakom LOP vid La Cartier-butiken. Christer Pettersson hade som bekant bricka nummer 8.
Citat:
881219
Fauzzi skall i konfrontationsgruppen söka igenkänna den man som gick ca 10 meter bakom makarna Palme, när Fauzzi mötte dem på Sveavägens östra trottoar i höjd med port nummer 44 den 28 februari 1986 vid 23.20-tiden.
K: Nu kommer nummer 8. Har du någon kommentar till nummer 8?
Fauzzi: Nej.
.../
K: Det var alltså den sista personen i konfrontationsgruppen och jag undrar vill i du se bandet en gång till eller anser du att du har sett personerna tillräckligt?
Fauzzi: : Jag har sett dom tillräckligt. Jag känner inte igen någon.
K: Innan vi avslutar konfrontationen skall jag delge dig rättegångsbalken 13:10 sista stycket där det står att undersökningensledaren äger förordna att vad som framkommit under förhör icke får uppenbaras och det innebär alltså att det du har varit med om och det du nu har sett får du inte berätta om för någon annan, är du införstådd med detta?
Fauzzi: Ja.
Så, förutom att Fauzzi inte kunde känna igen Christer Pettersson som den man han såg bakom LOP vid La Cartier-butiken, blev han också belagd med tystnadsplikt och fick inte berätta om detta för någon. Eftersom han heller inte kallades till rättegången, blev detta aldrig vida känt för domstolen eller allmänheten.
Det är ganska anmärkningsvärt, minst sagt.