2024-09-18, 13:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
(det fetade)

Vad tror du att det beror på?
Att hon agerar
nästan som om du har kontaktförbud mot henne?

("Hon" är alltså Rose-Marie, Kjell-Åke Johanssons flickvän som han hade barn med).

Hon kanske sedan länge tröttnat på journalister och privatspanare som försöker avlocka henne sanningen.

Vad händer om hon berättar( om hon vet något)? Jo, journalister och privatsparare kommer att kräva bevis, hon kommer riskera att inte bli trodd vad hon än säger. Vill hon hamna i den situationen?
Citera
2024-09-18, 15:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och Dahlsjö.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, det är nog rimligt att misstänka att flickvännen har kännedom om vad som hände.

Samtidigt så måste vi nog förstå att oavsett om det handlade om att kunna få ett pass och en sjömansbok, eller om det var flera människor som var involverade i ett fullständigt identitetsbyte, så kan inte det varit 100% säkert. Det KAN ha varit så att ”torpederna” visste hur KÅ såg ut och vem han var. Och då var ett identitetsbyte ingen lösning.

Vi kommer nog inte ifrån att KÅ faktiskt KAN ha blivit infångad och mördad, precis som vi misstänker att Gay blev. Speciellt som de iakttagelser av KÅ som förekommit; den första på våren 1966 på Liseberg; inte är 100% säkra.

OM det stämmer att JD flydde till Rotterdam, så kan jag TYCKA att han gjorde det rätta i denna svåra situation. Han gav sig av till ett ställe dit kassaskåpets ägares tentakler inte nådde.

Ja flickvännen lär med mycket stor sannolikhet ha kännedom om vad som hände.

Eftersom hon aldrig någonsin kommer att berätta något så kan vi enbart spekulera.

Skillnaden mellan Kjell-Åke och Dahlsjö var att den senare hade en stor familj som ställde upp för honom. De kan mycket väl inom familjen ha samlat ihop en pott åt honom så att han skulle kunna ta sig till Holland.
Citera
2024-09-19, 08:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har aldrig velat berätta något.

Citat:
Hon kanske sedan länge tröttnat på journalister och privatspanare som försöker avlocka henne sanningen.

Vad händer om hon berättar( om hon vet något)? Jo, journalister och privatsparare kommer att kräva bevis, hon kommer riskera att inte bli trodd vad hon än säger. Vill hon hamna i den situationen?

Redan i polisutredningen kan man läsa att hon inte ville berätta något.

Polisen fick mer eller mindre "dra" orden ur henne. Inte ens för Kjell-Åke syster ville hon berätta något fastän de tidigare hade umgåtts och att hon var faster till sonen.
Citera
2024-09-19, 09:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Redan i polisutredningen kan man läsa att hon inte ville berätta något.

Polisen fick mer eller mindre "dra" orden ur henne. Inte ens för Kjell-Åke syster ville hon berätta något fastän de tidigare hade umgåtts och att hon var faster till sonen.

Här kan man ju tillåta sig att spekulera kring huruvida hon fått motta hot mot sig och sin son, och alltså var rädd.
Citera
2024-09-19, 10:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fullt möjligt.

Citat:
Här kan man ju tillåta sig att spekulera kring huruvida hon fått motta hot mot sig och sin son, och alltså var rädd.

Kan mycket väl ha varit fullt möjligt.
Citera
2024-09-19, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gällande Janne Dahlsjö.

Jag tror inte att detta ang. Dahlsjö har tidigare tagits upp i tråden.

Minns inte tyvärr var någonstans jag har läst gällande detta nedanstående som han skall ha sagt.

"Det är helt okej att prata om detta inom familjen men skall inte pratas om det utanför familjen."

1968 ville familjen Dahlsjö dödförklara honom men misslyckades. Verkar som om Janne hade haft en livförsäkring där han hade arbetat.

Natten mot den 29 juli besökte Gay och Dahlsjö en gammal bekant som de hade lärt känna i Lundby. Detta skedde på Borgargatan i Olskroken. De ville äga adjö till honom och han trodde då att de skulle börja arbeta på ett tivoli. Den här uppgiften kommer från den person som de hade besökt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-19 kl. 13:57.
Citera
2024-09-21, 12:37
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
... Anonyma UL finns det ett flertal av. Det finns t.ex. sådana som enbart har registrerat sig här på FB för att kunna skicka mig PM. Åtminstone en av dessa anonyma kontakter skulle faktiskt kunna vara Kjell-Åke Johansson. Återigen inget som går att bevisa men det är fullt möjligt.

Så du tror att den försvunne Kjell-Åke Johansson (som försvann 1965)
har skickat PM till dig här på Flashback (anonymt).

Kan du visa vad Kjell-Åke skrev till dig?

Kan nån fler av de tre killarna som försvann samma dag
skickat PM till dig på Flashback?
Citera
2024-09-21, 20:01
Medlem
RFTs avatar
Spännande om K Å på något sätt skulle hört av sig, men jag tvivlar.
Varför skulle han nu hinta om att han lever, när han inte gjort det tidigare.
Om han lever vill han gissningsvis fortsätta leva i anonymitet. Träder han fram
kommer han att få ”problem”, det inser han nog.
Journalister, privatsparare och andra kommer att avkräva honom att berätta allt och dessutom kräva att han med DNA bevisar att han är K Å.
Kanske inte självklart att han vill utsätta sig för sådant.
Citera
2024-09-22, 20:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortsatt liv i anonymitet.

Citat:
Spännande om K Å på något sätt skulle hört av sig, men jag tvivlar.
Varför skulle han nu hinta om att han lever, när han inte gjort det tidigare.
Om han lever vill han gissningsvis fortsätta leva i anonymitet. Träder han fram
kommer han att få ”problem”, det inser han nog.
Journalister, privatsparare och andra kommer att avkräva honom att berätta allt och dessutom kräva att han med DNA bevisar att han är K Å.
Kanske inte självklart att han vill utsätta sig för sådant.

Ja jag tvivlar också men ett flertal av dessa PM var mycket märkliga men går inte på något sätt bevisa vilka dessa var.

Alltid från personer som hade varit medlemmar under lång, en i hela 10 år, utan att ha postat ett enda inlägg. Skulle Kjell-Åke fortfarande vara i livet så vill han nog fortsätta att leva sitt liv i anonymitet. Han vill inte sätta sig i en sådan situation.
Citera
2024-09-23, 22:50
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ja jag tvivlar också men ett flertal av dessa PM var mycket märkliga ...
Vad skrev Kjell-Åke i PM till dig?
Och hur gick det sedan?
Besvarade du Kjell-Åkes PM?
Hade ni en dialog?

Om du visar vad Kjell-Åke skrev i sitt/sina PM till dig så kan alla nyfikna trådläsare själva göra en bedömning.

Citat:
Alltid från personer som hade varit medlemmar under lång, en i hela 10 år, utan att ha postat ett enda inlägg. ...
Tror du att det var Kjell-Åke Johansson
därför att han varit Flashback-medlem i många år utan att posta ett enda inlägg?
Du skrev tidigare
att Kjell-Åke hade "registrerat sig här på FB för att kunna skicka mig PM":
Citat:
... Anonyma UL finns det ett flertal av. Det finns t.ex. sådana som enbart har registrerat sig här på FB för att kunna skicka mig PM. Åtminstone en av dessa anonyma kontakter skulle faktiskt kunna vara Kjell-Åke Johansson.
Citera
2024-09-29, 09:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Vill iaf berätta en sak till om Gay Roger Karlsson. Han hade en son i Göteborg. När denne son var 18 månader gammal blev han ihjälsparkad av sin styvfar. Detta skedde när modern till Karlssons son, låg på BB för att föda styvafderns barn. Vet ej när i tiden denna vidriga händelse inträffade? Troligtvis 1964 eller i början av 1965?

Hej Skaraborg!

Så här på söndagsförmiddagen sitter jag och kollar bakåt i tråden.
Ovanstående skrev du 2009.

Hur ska jag förstå detta? Så här?
Gay hade ett barn med en kvinna.
Denna kvinna hade nu en annan man och hon skulle föda deras gemensamma barn. Medan hon låg på BB dödade denne man, det barn som Gay var far till.

Var det så?
Rättslig påföljd för denne man?
Hur ”tog” Gay detta?
Citera
2024-09-29, 21:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aldrig lyckats få klarhet i hur det förhöll sig.

Citat:
Hej Skaraborg!

Så här på söndagsförmiddagen sitter jag och kollar bakåt i tråden.
Ovanstående skrev du 2009.

Hur ska jag förstå detta? Så här?
Gay hade ett barn med en kvinna.
Denna kvinna hade nu en annan man och hon skulle föda deras gemensamma barn. Medan hon låg på BB dödade denne man, det barn som Gay var far till.

Var det så?
Rättslig påföljd för denne man?
Hur ”tog” Gay detta?

Jag erhöll en fullmakt från hans syster för att försöka ta reda på hur det förhöll sig.

Vi har också försökt att få fram en sådan mycket otäck händelse som ligger rätt i tiden och där barnet skall ha hetat Peter. Vi har aldrig lyckats få någon klarhet i hur det egentligen förhöll sig. Det finns i o f s ett sådant fall på en ort i Värmland men denne ev. son torde ha bott i Göteborg. Enligt systern tog Gay detta hårt. Han var en stor barnavän.

Med andra ord så kom Gay aldrig att bli registrerad som far till ett barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in