2024-09-16, 19:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu hänger jag inte med. KÅ har alltså fått en död persons identitet. Hur går det när han behöver använda personnumret; t ex vid besök på vårdcentralen. När sköterskan knappar in p-numret så får hon ju rimligtvis upp på skärmen att denna person inte är i livet.

Han fick en födelseattest att kunna söka pass eller sjömansbok på om de utgick från en död person. Inget mer än så. Ingen identitet han kunde använda framgent i Sverige.

Edit: Ingen kunde heller förutsäga framtida datorisering av registren och även om så hade varit fallet var detta en desperat "enda lösning".
Citera
2024-09-16, 19:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Han fick en födelseattest att kunna söka pass eller sjömansbok på om de utgick från en död person. Inget mer än så. Ingen identitet han kunde använda framgent i Sverige.

Just det. Det är precis det jag misstänkt hela tiden. Han fick alltså ingen ny identitet som var säkrad för framtiden, vilket ju har antytts i diskussionerna att han fick.
Senast redigerad av RFT 2024-09-16 kl. 19:26.
Citera
2024-09-16, 19:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Just det. Det är precis det jag misstänkt hela tiden. Han fick alltså ingen ny identitet som var säkrad för framtiden, vilket ju har antytts i diskussionerna att han fick.

Hade det varit så tror jag att man hade behövt skapa en helt ny falsk identitet. Det kanske denne välvillige tjänsteperson hade möjlighet till, det vet vi ju inte. Det har inte Skaraborg2 antytt men det är ju inte säkert att källorna hade rätt info eller ville sprida om så var fallet.
Citera
2024-09-16, 19:27
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Hade det varit så tror jag att man hade behövt skapa en helt ny falsk identitet. Det kanske denne välvillige tjänsteperson hade möjlighet till, det vet vi ju inte. Det har inte Skaraborg2 antytt men det är ju inte säkert att källorna hade rätt info eller ville sprida om så var fallet.

Jag säger inte att Skaraborg antytt det.

Och han kan heller inte ha levt utomlands ett antal år och sedan kommit tillbaka lagom till att passet skulle gå ut, för att uppdatera passet, för då hade det hela avslöjats.
Citera
2024-09-16, 19:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jag säger inte att Skaraborg antytt det.

Och han kan heller inte ha levt utomlands ett antal år och sedan kommit tillbaka lagom till att passet skulle gå ut, för att uppdatera passet, för då hade det hela avslöjats.

Nej, han hade behövt hitta en annan lösning, men en födelseattest hade i alla fall gett honom respit.
Citera
2024-09-16, 19:48
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Nej, han hade behövt hitta en annan lösning, men en födelseattest hade i alla fall gett honom respit.

Men när han med den dödes personnummer på födelseattesten ansökte om pass, så borde väl passutfärdaren sett att personen med detta p-nr inte är i livet, eller?
Och utan pass fick han ingen sjömansbok, eller?
Senast redigerad av RFT 2024-09-16 kl. 19:51.
Citera
2024-09-16, 19:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilka befogenheter kan den här personen haft?

Citat:
Ingenting, det fanns inget i registret som visade att födelseattest tagits ut, om det gick till som vi misstänkt.

Däremot funderar jag på om den hjälpsamme personen istället för att använda en död persons identitet hade kunnat skapa en helt ny identitet - en person som aldrig funnits? Då hade denne stått som avflyttad från Sverige men KÅ hade kunnat förnya ett svenskt pass under det namnet. Beror ju på vilka behörigheter som denne hade.

Mycket intressant det du omnämner.

Detta kommer jag väl ihåg att detta har diskuterats en hel del tidigare. Undrar vilka befogenheter den här personen hade? Vad som än hände är jag övertygad om att Kjell-Åke kom att vistas utomlands ett antal år.
Citera
2024-09-16, 20:06
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad som än hände är jag övertygad om att Kjell-Åke kom att vistas utomlands ett antal år.

Ja det är ju smidigt att vara övertygad om det, då slipper man fundera kring hur han som inte hade varken utlandserfarenheter eller några vidare språkkunskaper, framlevde sitt liv och klarade sig. Blir förklaringen än en gång att han var ”en kvinnornas man”?

Visst, han kan ha hankat sig fram utomlands, men var och hur och hur länge?
Och det är väl inte helt otroligt att han tog sig tillbaka till Sverige utan pass. Men hur framlevde han då vi sina dagar här; som ”obefintlig”.

Medborgarskap i ett annat land. Ja, det fick man väl inte omedelbart. Jag känner inte till kvalifikationerna för olika länders krav för medborgarskap på den tiden. Men han var ju ”en kvinnornas man” så han kanske snabbt fick ett medborgarskap sängvägen…

Skaraborg må vara övertygad, jag är inte övertygad om någonting i den här ”soppan”. Jag väljer att vara sunt ifrågasättande. Dock gissar jag att Skaraborg genom sin forskning ändå kommit sanningen ganska nära. Och för det arbetet ska han ha credit.
Senast redigerad av RFT 2024-09-16 kl. 20:40.
Citera
2024-09-16, 20:19
Medlem
RFTs avatar
OmVenator ligger rätt med sina kunskaper, då är ju mitt tjat om att han inte fick en ny identitet rätt.
Han fick en födelseattest så att han kunde söka pass och sjömansbok. Någon ny identitet som han kunde leva på fick han, som en del hävdar, i så fall inte.
Senast redigerad av RFT 2024-09-16 kl. 21:15.
Citera
2024-09-17, 16:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer aldrig att berätta något.

Citat:

Det är riktigt att det har jag aldrig antytt för jag vet inte hur det gick till.

Han kan ha erhållit en ny identitet vad vet jag? Vi kommer aldrig att få reda vad som hur det förhöll sig. En person som måste känna till det är flickvännen men hon kommer aldrig att berätta något.
Citera
2024-09-17, 17:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Han kan ha erhållit en ny identitet vad vet jag? Vi kommer aldrig att få reda vad som hur det förhöll sig. En person som måste känna till det är flickvännen men hon kommer aldrig att berätta något.

Ja, det är nog rimligt att misstänka att flickvännen har kännedom om vad som hände.

Samtidigt så måste vi nog förstå att oavsett om det handlade om att kunna få ett pass och en sjömansbok, eller om det var flera människor som var involverade i ett fullständigt identitetsbyte, så kan inte det varit 100% säkert. Det KAN ha varit så att ”torpederna” visste hur KÅ såg ut och vem han var. Och då var ett identitetsbyte ingen lösning.

Vi kommer nog inte ifrån att KÅ faktiskt KAN ha blivit infångad och mördad, precis som vi misstänker att Gay blev. Speciellt som de iakttagelser av KÅ som förekommit; den första på våren 1966 på Liseberg; inte är 100% säkra.

OM det stämmer att JD flydde till Rotterdam, så kan jag TYCKA att han gjorde det rätta i denna svåra situation. Han gav sig av till ett ställe dit kassaskåpets ägares tentakler inte nådde.
Senast redigerad av RFT 2024-09-17 kl. 17:32.
Citera
2024-09-18, 11:52
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:

Hon skulle aldrig tillåta att jag skulle försöka ta kontakt med henne.

Däremot så har jag sett henne vid ett flertal tillfällen på nära håll samt pratat med hennes dotter. Ja hon ser fortfarande förgrämd ut efter alla dessa år. Kjell-Åke lovade nog henne att komma tillbaka till henne och sonen. Inte lätt heller att bege sig ut på en sådan här resa tillsammans med ett nyfött barn. Han gjorde säkert inte slut men innerst inne förstod han att det nog skulle ta slut. Paret kan mycket väl ha varit i kontakt med varandra via telefon efteråt. 1968 gifter hon sig.

Hon har sagt så ja vid ett flertal tillfällen. Detta har hon bl. a. gjort till Kjell-Åkes syster. När dessa båda kvinnor träffades efter många år på ett fik så tittade flickvännen på systern med vemod och sa: "Vad du är lik Kjell-Åke".

När de som ville ha tag på den förlupne ynglingen utan att lyckas så vände de sig helt naturligt till henne i stället. Hon kan inte ha haft det alltför muntert. "Vår bil", en ljus eller vit PV av årgång 1964, föll bl. a. på hennes lott att sälja.

Det kan mycket väl ha gått till på det sättet som burkgurka skrev och dessa brev i början skickades till den Svenska Sjömanskyrkans adress.

Ja hans pass och sjömansbok blev kvar i bostaden. Finns ett foto där hans mamma sitter med dessa handlingar. Sjömansboken ser man tydligt. Dahlsjö kan inte ha haft det lätt under sin första tid i Holland utan holländska språkkunskaper.

Här ställer du en intressant en fråga. Jag vet inte men helt omöjligt är det nog inte att Dahlsjö kan ev. ha erhållit en nytt svenskt pass i Holland. Han var myndig och endast efterlyst för utrönande av hans vistelseort.
(det fetade)

Vad tror du att det beror på?
Att hon agerar
nästan som om du har kontaktförbud mot henne?

("Hon" är alltså Rose-Marie, Kjell-Åke Johanssons flickvän som han hade barn med).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in