2024-08-11, 10:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Tips på hur man lagar egen pizza är ej topic.

Mod.
Citera
2024-08-11, 17:42
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Pizzan i Sverige var riktig fin fram till ungefär tidpunkten för när Lasse Holms pizza-dänga och radioplåga började spelas i de svenska folkhemsbilarna på högsta volym: "Canneloni, Macaroni"

Efter det har det sakta men säkert gått utför med den svenska pizzan. Pizza-degenerationen har alltså pågått sedan 80-talet. Inte konstigt att den numera är direkt äcklig sedan ett decennium, eller så.

Ska man käka något som babbarna tillagar, så är det nog bara gyrosrullen som fortfarande håller måttet idag. Allt annat har sjunkit till en äcklig nivå, eller åtminstone till en nivå som tangerar det äckliga.

Fy fan!

Pizzan när jag var liten på 90-talet smakar likadant som nu, bara det att jag har blivit äldre och fått mognare smak, vilket gör att jag inte ser pizza som lika gott som då.
Citera
2024-08-12, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Enligt rubriken till tråden så har pizza blivit äckliga, sedan skriver de flesta att pizza numera är smaklös. Det går ju inte ihop alls. Äckliga hade de kanske blivit med vaniljsås som fyllning samt lingonsylt!

Reagerade själv över det. Är det smaklöst så är det mer neutralt, varken gott eller äckligt. Enligt mig då. Jag har själv ätit några smaklösa pizzor. Det går att äta, men är intetsägande och trist. Men har jag råkat ut för det, så undviker jag gärna den pizzerian igen.

Man behöver inte ens ha udda ingredienser som vaniljsås eller lingonsylt för att det ska bli äckligt. Det räcker med att något vanligt som tomatsås eller ost smakar äckligt. Alla ostar är inte goda, så väljer pizzerian fel variant så påverkar det smaken. Osv.
Citera
2024-08-12, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Reagerade själv över det. Är det smaklöst så är det mer neutralt, varken gott eller äckligt. Enligt mig då. Jag har själv ätit några smaklösa pizzor. Det går att äta, men är intetsägande och trist. Men har jag råkat ut för det, så undviker jag gärna den pizzerian igen.

Man behöver inte ens ha udda ingredienser som vaniljsås eller lingonsylt för att det ska bli äckligt. Det räcker med att något vanligt som tomatsås eller ost smakar äckligt. Alla ostar är inte goda, så väljer pizzerian fel variant så påverkar det smaken. Osv.
Valet av fyllning var givetvis för att visa på något som de flesta verkligen tycker låter äckligt, men finns förstås annat som passar med detta epitet också. Däremot tror jag att en del här har missuppfattat vad ordet "äckligt" innebär.
Citera
2024-08-12, 09:00
Medlem
MyJustices avatar
Prova en pizza som Koster mer .
Har köpt pizza för rundt 200 sek på några ställen
Ställen som inte har billig pizza .
Det Koster mer men är gott .
Visst har du rätt vanlig pizza är inte gott längre smaklösa och trista råvaru i
Citera
2024-08-12, 09:02
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Pizzorna smakar som dom alltid gjort. Däremot förändras smaklökarna när man åldras och det är normalt vid 50-60 årsåldern ha tappat alla smaklökar som gjorde att pizzan en gång smakade gott. Så som sagt, det är inte pizzaturken som gör något annorlunda, det är normala ålderstecken. Efter det kommer ofta impotensen som ett brev på posten.
Jaha det är därför mina egna vedugnsbakade pizzor smakar så gott medan turkpizzan jag inte längre köper smakar skit. Ändrade smaklökar, tack för infon!
Citera
2024-08-12, 10:51
Avstängd
ManicToos avatar
Det är ju utmärkt för TS. En pizza med cola är i princip den allra sämsta mat du någonsin kan äta, och alla i TV-serien My 600lbs life äter pizza och burgare varenda dag.

Pizza-smak varierar oerhört och jag går bara till bra pizzerior. I Lund var Kryddan bäst i åratal, Vespa har goda pizzor, i Linköping har t.ex moccadeli goda pizzor som alltid smakar likadant.
Citera
2024-08-12, 11:05
Medlem
Har slutat äta pizza då det inte finns en enda pizzeria i närheten som gör något man vill äta.
Förrut så kunde man gå till vilken som helst och få något man tyckte var gott.
Citera
2024-09-20, 18:04
Avslutad
Köp god pizzakit krydda till den lägg på din favorit-topping plus gör tzatsiki bredvid slår varenda svettig pizzaturk med hästlängder. Folk som klagar på pizzakit-degen har den inte tillräckligt länge i ugnen eller köper något skitmärke.
Citera
2024-09-20, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Köp god pizzakit krydda till den lägg på din favorit-topping plus gör tzatsiki bredvid slår varenda svettig pizzaturk med hästlängder. Folk som klagar på pizzakit-degen har den inte tillräckligt länge i ugnen eller köper något skitmärke.

Vilket pizzakir tycker du man ska köpa då?
Citera
2024-09-20, 19:15
Medlem
Adam211s avatar
Den bästa och godaster pizzan jag har ätit finns hos Fredo's pizzagastronomia i Malmö. Dyrt men 100% värt pengarna varje gång.
Citera
2024-09-20, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Franstan
Vilket pizzakir tycker du man ska köpa då?
Körde nyss Icas står 15 men körde 20 minuter i ugnen. Krydda tomatsåsen med paprikapulver, salt, peppar, timjan, sambal oelek, skära upp skinka eller vad du nu vill ha samt ha på en mängd bra mängd ost 200g är ordentligt och toppa med månad gul/rödlök och tunt skivade tomater. Jävla gott tillsammans med tzatziki äkta med vitvinsvinäger (glöm ej) och krydda på oregano när den är klar. Degen är perfekt krispig.
Senast redigerad av Congelado 2024-09-20 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in