2024-08-10, 02:12
Medlem
BallaKlavas avatar
Som många skrivit är nog detta lokala variationer.

Citat:
Ursprungligen postat av dr00dz
Inte konstigt att pizza blivit dåliga när de spottar i maten och inte tvättar händer efter toabesök om det är svenskar som beställer maten. Detta är det nya sverige! Lycka till att inte bli magsjuka efter beställning.

Har aldrig varit med om det, låter som att problemet kan vara att du själv inte tvättar händerna ordentligt och därmed äter ditt eget bajs.
Citera
2024-08-10, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GillarAttPilla
Pizzorna på vanliga pizzerior/kebabhak aka turkpizza har fan blivit riktigt äckliga senaste åren. Finns nog med trådar om hur jävla dyra dom blivit så det behöver vi inte ta upp här, men smaken?! Vad har hänt?

Det är tamejfan så att en billys har mer smak än en kebabpizza nu för tiden.
Jag håller med och jag undrar varför. Vissa menar att det har med Covid att göra, det blev dyrt att köpa och lägga till vissa ingredienser.
Citera
2024-08-10, 04:44
Medlem
Riddargrevens avatar
Håller med men så var det innan Covid. Kanske all plast, billiga ostar oljor? Längesedan en restaurang-hak-pizza var något att se framemot. Nä då gör jag hellre varma mackor i ugnen, typ samma tid, näring men godare och billigare.
Citera
2024-08-10, 08:00
Medlem
Flytta till Norrbotten, ni som lider. Här är det äkta pizzor. Med rejält med ost , tomatsås och fyllning, samt underbar sallad.... Välkomna
Citera
2024-08-10, 09:02
Medlem
Jag tror egentligen att "turk" pizza aldrig varit gott, men kanske att man tänker mer på det när man blir lite äldre.
Om vi talar araber så har de ingen matkultur, iaf inte för pizza. De bara köper det billigaste.

Jag snackade med en kille som har pizzeria och är jugoslav. Han säger det finns fyra olika typer av kebab man kan köpa, där han köper det dyraste och andra köper det billigaste. Därför är hans mycket godare. Samma gäller säkert också andra ingredienser.

Vill mam äta en bra pizza kan man kolla på vad de säljer för något och se om de verkar bry sig om sitt hantverk. Har de exempelvis mat med griskött är de troligen svenskar, så det är ett plus. Jag åt själv en mycket god pizza med kantareller och creme fraiche nyligen. Leta efter "hemmagjord sås", olivolja, parmesan osv, så brukar det vara lite mer kvalitet i det.
Citera
2024-08-10, 09:25
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Upptäckt att jag gör bra pizzor hemma och dessutom billigare. Jag fixar en Capricciosa som är godare än köp-pizza för ingredienser för ungefär 25 spänn (mjöl, olja, tomatsås, champinjoner, skinka, lök, kryddor), det tar 20 minuter att fixa pizzan.

Kostnad för inköpsresan då jag köpte resten av veckans matvaror, säg- 5 kronor.

Använder ju el-, vatten och avlopp för några kronor också samt några kronor för ränta/amortering av huset., 5 kronor.

Det kostar alltså 35 kronor att tillverka en riktigt god pizza.

Igår betalade jag 145 spänn för ett pizza som jag själv gjort för 35 kronor. Är det rimligt att det kostar 110 kronor mer för varje pizza även personalen ska få bra betalt och jag unnar ägarna att få bra vinst?

Fast det där är ju rätt knäppt. Pizza äter man efter träning, tennismatch eller bio för att det går fort, är enkelt, man slipper disk och man inte pallar att rodda i köket. Alternativet är sällan att åka till ICA och köpa allt jox, grubbla i affären om man har mjöl hemma, åka hem och kladda ner köket och spisen med tomatsås, riven ost på golvet och mjöl på händerna, kläderna och i håret. Sen sitta och stirra in i ugnen så att pizzan inte bränns vid. Därefter ta hand om disk som fyller en diskmaskin.

Visst, hemmapizzan blir godare och är superbillig men det är sällan ett seriöst alternativ för de flesta.
Citera
2024-08-10, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fast det där är ju rätt knäppt. Pizza äter man efter träning, tennismatch eller bio för att det går fort, är enkelt, man slipper disk och man inte pallar att rodda i köket. Alternativet är sällan att åka till ICA och köpa allt jox, grubbla i affären om man har mjöl hemma, åka hem och kladda ner köket och spisen med tomatsås, riven ost på golvet och mjöl på händerna, kläderna och i håret. Sen sitta och stirra in i ugnen så att pizzan inte bränns vid. Därefter ta hand om disk som fyller en diskmaskin.

Visst, hemmapizzan blir godare och är superbillig men det är sällan ett seriöst alternativ för de flesta.
Haha! Det skulle vara väldigt roligt att se dej in action i köket - " åka hem och kladda ner köket och spisen med tomatsås, riven ost på golvet och mjöl på händerna, kläderna och i håret"

Men häller med dej om att köppizza är smidigt och går fort.
Citera
2024-08-10, 10:15
Medlem
halaltarzans avatar
Min pizzaturre håller fortfarande lika hög kvalla i alla fall, har käkat där i 10+ år. Den ligger iofs i ett väldigt restauranttätt område och man kan ju undra om inte konkurrensen där gör han inte vågar tulla på kvallan.
Citera
2024-08-10, 11:23
Medlem
ImperialForces avatar
Håller med. Trodde först att det är jag som bara tyckte så. Det är bara en stor fettpannkaka idag med lite ingredienser och dessutom smakar lite surt. Det verkar finnas en vurm med att pizzan ska vara så stor som möjligt. Alla köper allt från samma grossist. Inte konstigt om det är lika dåligt överallt. Fan gör den mindre istället med bra råvaror. De tror också att det är wow med så jäkla många olika pizzor på menyn. Skiten smakar ju likadant oavsett pizza. Men räddningen har kommit till mig. Upptäckte precis ett Pizzaställe som gör äkta Napolitansk Pizza av Italienare. Och tammefan det var det bästa Pizza på år och dar. Ok lite dyrare men värt det. Bra smak, såg extremt gott ut, bra råvaror och även degkanterna var supergoda. Det kommer bara bli sådana pizzor i fortsättningen. Jag är räddad.
Citera
2024-08-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Japp det är fryspizza, den finns på Coop, Willys, Hemköp, ICA och några till kedjor beroende på om just din affär har tagit in den.
Själv gillar jag kebabpizzan och pepperonipizzan!

Ha, ha, exakt samma som jag också köper - kebab eller pepperoni! Kunde varit lite mer kebab, men den är iaf god. Köper alltid Tonys numera istället för pizzan på vår lokala pizzeria, den pizzan har blivit oätlig sedan de bytt råvaror till billig, smaklös skit.
Min dotter och jag blir mätta på en Tonys pizza för vi orkar inte mer än en halv var, så det blir rätt billigt.

Jag håller med TS om att något hänt, förmodligen är det så enkelt som att allting blivit dyrare och pizzeriorna vill spara pengar men de gör sig själva en stoooor otjänst.
Jag köper sällan "riktig" pizza men när jag gör det vill jag såklart att den ska smaka gott, annars finns det ingen mening med det hela. Alltså har jag slutat köpa pizza på pizzerian helt.
Citera
2024-08-10, 12:16
Medlem
godboys avatar
Nu äter jag inte ofta "turkpizza" och det av flera skäl, men det finns ett fåtal pizzerior som är bra. Jag har en som ligger ca fem min med bil bort som faktiskt är bra och ligger i pris som de flesta pizzerior gör. De är generösa med ingredienserna och jag och frugan upplever inte den där flottigheten som annars nästan är standard på blattepizzor. Vi äter kanske sån pizza en till två ggr per år. Inom radien från denna pizzeria hem till mig finns ytterligare 4-5 pizzerior som jag inte testat på säkert 10 år. Men hört att de verkligen inte är något vidare.

Jag skulle nog våga påstå att rätt många pizzerior är "tvätterier" för kriminella och att huvudsyftet aldrig varit att göra bra pizzor och ha många kunder.
Citera
2024-08-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
De allra flesta pizzerior vill hela tiden öka vinsten, precis som i alla andra branscher, så dom sänker ständigt inköpspriserna och då får kvaliteten ta stryk och så länge folk fortsätter köpa pizzor så fortsätter dom prioritera vinsterna.

Hur sänker man kvaliteten på en pizza? Det är inga märkvärdiga ingredienser, samt att pizzeriorna handlar allt på grossister.

Om det har blivit sämre så måste det bero på att råvarorna som pizzeriorna köper in har blivit sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in