Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-19, 19:55
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror att går LOP genom city så ska minst 20-30 hälsa eller snacka lite med Olof..

Jag tror efter ett långt äktenskap så har LP lagt dövörat till för länge sedan...

Så är det, så klart. Vill dock minnas att LP i förhör sagt att hon var väldigt vaksam gällande folk som sökte hans uppmärksamhet när de var ute, efter en incident med en otäck och närgången man när de var ute och åkte skidor på Djurgården (eller vart det nu var). Så att hon la dövörat till, köper jag inte riktigt. Tror snarare att hon missade en eventuell avsnäsning eller kortare verbal interaktion, om en sådan nu ens skedde.
Citera
2024-09-19, 20:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Så han gissade bara på ett vittne att kolla? Hörde han med Yvonne Nieminen?

Supervittnet är en "han".

Nej, det verkar som om Aner kände till vilka som avsågs. Eller så "spelar" han bara att han gör det.

Har inte sett något som tyder på att Aner kände till YN.

Då hade det nog tagit fart i hjärnkontoret. Uppväxling!

Handledsväskan ...

Mycket av det Aner frågar sig är välbekant för oss.
Citera
2024-09-19, 20:15
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Supervittnet är en "han".

Nej, det verkar som om Aner kände till vilka som avsågs. Eller så "spelar" han bara att han gör det.

Har inte sett något som tyder på att Aner kände till YN.

Då hade det nog tagit fart i hjärnkontoret. Uppväxling!

Handledsväskan ...

Mycket av det Aner frågar sig är välbekant för oss.

En kollega på Skandia uppger dock att Engström sagt att vittnet var en kvinna.

Så det verkar finnas lite olika uppgifter om det där.
Citera
2024-09-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Oxen var väl en illegal spelklubb med enarmade banditer, "klubbvärdinnor", sprit, drogförsäljning och mest poker har jag fått för mig? Jag har inte stött på uppgiften att det spelades Bridge på Oxen.

Vet inte hur mycket bridge det spelades genom åren. Kanske noll, kanske sällan eller mer.

Men klubben är registrerad som bridgeklubben Oxen i föreningsregistret.

(Skriver ur minnet nu, du får dubbelkolla om det är viktigt)
Citera
2024-09-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men om vi lyfter blicken lite .. Ponera att han är GM, vad är det som får honom att mörda?

Nu pratar vi Mörda med stort M. Vanligt Palmehat fanns i överflöd men få går över gränsen att verkligen önska livet ur OP och dessutom genomför det. Och kan en avsnäsning verkligen ha varit tillräckligt? Dessutom har väl LP inte vittnat om vare sig avsnäsning eller ens en dialog med någon.

Kan det helt enkelt vara så att SE hade "dåligt ölsinne"? dvs saknar helt och hållet omdöme då han får lite alkohol i kroppen? Han hade ju vanan att dricka middag, men det bör ju ha gått åtminstone 2-3 timmar efter att han kom tillbaks.

Möjligen, kan man där se ett scenario.
Men väktarna sa väl inget om att han skulle varit aspackad, men han kanske inte behövdes så mycket för att tappa omdömet?

Han drack på jobbet efter kontorstid.
Citera
2024-09-19, 21:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vet inte hur mycket bridge det spelades genom åren. Kanske noll, kanske sällan eller mer.

Men klubben är registrerad som bridgeklubben Oxen i föreningsregistret.

(Skriver ur minnet nu, du får dubbelkolla om det är viktigt)

Fantastiskt att en illegal spelklubb var registrerad i föreningsregistret 1986!

Bra grävt där även om jag inte lägger något större värde i det "bridgespåret".

Kunde Sigge och kompani få pengar från ABF då för strippor och amfetamin?
Citera
2024-09-19, 21:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Lägg till att de suttit i en biosalong i drygt två timmar med högt ljud. Efter bio brukar ju hörseln vara lite bortdomnad, nedsatt och avtrubbad. Sedan lär man ju lägga på den sedvanliga trafiken från Sveavägen. Vore inte det märkligaste i världshistorien, om hon råkat missa en eventuell avsnäsning om den sköttes på normal röstnivå. I kombination med detta kan ju LP även ha gått i sina egna tankar. En stilla reflektion.

Bröderna Mozart var väl ingen actionfilm med höga ljudeffekter och skrålande bakgrundsmusik, så kallad "dunka dunka musik"?

Är det många vittnen som varit på föreställningen som påtalade att de blev så lomhörda av filmen att de missade långa dialoger efter filmen på grund av ljudet?

Om GM-SE var spritt språngande galen som vi kan spekulera om att han var är det dessutom rimligt att GM-SE inbillade sig att OP snäste av honom. Jämför MM som mördade Anna Lindh som också hörde röster inne i sitt huvud.

När GM-SE sedan sköt OP blev GM-SE så lomhörd att han inte hörde rösterna inne i sitt eget huvud.
Citera
2024-09-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Som jag förstått det måste man stämpla ut innan man når receptionen.
Jag finner det dock osannolikt att SE hade ett längre samtal med väktarna, om han nu hade så bråttom och var rädd att missa tunnelbanan hem.

Engström hade gott om tid till T-banan. Väktarna (2 st) berättade detaljerat och målande om vad som avhandlades efter utstämplingen.

Det tragikomiska med detta är att Engström ljuger om hur bråttom han hade för att komma närmare mordet i tid.

Åklagaren ljuger om utstämplingen av samma skäl.
Citera
2024-09-19, 21:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Så är det, så klart. Vill dock minnas att LP i förhör sagt att hon var väldigt vaksam gällande folk som sökte hans uppmärksamhet när de var ute, efter en incident med en otäck och närgången man när de var ute och åkte skidor på Djurgården (eller vart det nu var). Så att hon la dövörat till, köper jag inte riktigt. Tror snarare att hon missade en eventuell avsnäsning eller kortare verbal interaktion, om en sådan nu ens skedde.

Jag tror du menar LPs historia om mannen på Slottsbacken som tagit tag i OPs arm så hårt att OP fick blåmärken och LP fick "bryta bort" mannens fingrar från OPs arm.

LOP hade åkt skidor på Djugården utan livvakter kort tid före mordet, men att någon varit "otäckt närgången" då har jag inte sett några uppgifter om.
Citera
2024-09-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej...

Han kanske ordnade ett vapen till Engström genom kontakter ...!?

Engström själv ordnade ett vapen via andra kontakter...?

Han skulle i teorin kunna vara den som köpte Christer Anderssons vapen i Kungsträdgården, för en summa som enligt Tommy Lindström var helt uppåt väggarna?
Citera
2024-09-19, 21:56
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror du menar LPs historia om mannen på Slottsbacken som tagit tag i OPs arm så hårt att OP fick blåmärken och LP fick "bryta bort" mannens fingrar från OPs arm.

LOP hade åkt skidor på Djugården utan livvakter kort tid före mordet, men att någon varit "otäckt närgången" då har jag inte sett några uppgifter om.

Så var det ja. Tack!
Citera
2024-09-19, 21:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDeLillo
Han skulle i teorin kunna vara den som köpte Christer Anderssons vapen i Kungsträdgården, för en summa som enligt Tommy Lindström var helt uppåt väggarna?

SE var känd för sina "dåliga affärer" så att GM-SE betalade för mycket i Kungsträdgården för mordvapnet är ett rimligt antagande. Att CA lurade GM-SE på priset är ingen omöjlighet.

CA kan också misstagit sig på året när han sålde vapnet och det troliga är att försäljningen skedde 1985 på hösten. CA hade också tillgång till relevant ammunition som GM-SE då fick ta över.

Allt stämmer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in