2024-09-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Betydligt bättre att förekomma.

Många menar ju att Engström vill lägga sig bakom LOP bara för att "synas" och spela viktig...

Men här tycker jag faktiskt inte Engström är så korkad som att lägga sin "story" så nära den riktiga ..

Vittnen från bilar eller t.ex NF skulle ju faktiskt kunnat peka ut honom som gående bakom LOP och då har han som sagt förekommit..

Jag har ju redan berättat för konstapeln att jag kom ut strax bakom...

Samt anledningen till att han måste förekomma som GM är ju väktarnas vittnesmål
Senast redigerad av Problem2020 2024-09-18 kl. 18:34.
Citera
2024-09-18, 18:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastlane1
Gå in på Youtube och diskutera era teorier med Jon Jordås som kör en LIVE precis nu. Roligt med lite diskussioner och ifrågasätta Jon om hans bok om Palmemordet.
https://www.youtube.com/live/bqAg-lP...mGvwAwkF1S1a9Z
Länken funkar inte, den här däremot
https://www.youtube.com/watch?v=bqAg-lPKEGE
Citera
2024-09-18, 18:40
Medlem
Citat:
Betydligt bättre att förekomma.

Några skribenter här menar på att det var jävligt korkat av SE att vända sig till media och just förekomma..

Men hade det varit bättre för Engström om en väktare ringt polisen den 2mars...

Hej..kollar upp Stig Engström för han stämplade ut 23:19 med liknade signalement och ramlar in hos oss igen 23:40...

Hade det varit så bra ?
Citera
2024-09-18, 19:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Några skribenter här menar på att det var jävligt korkat av SE att vända sig till media och just förekomma..

Hej..kollar upp Stig Engström för han stämplade ut 23:19 med liknade signalement och ramlar in hos oss igen 23:40...

Hade det varit så bra ?
Det hade väl varit trist för honom som gm visserligen.

Men SE har väl också möjlighet att förstå att det inte borde vara uppenbart misstänkt för väktarna. Att stämpla ut precis innan mordet hade jag personligen sett som något som gör det mindre misstänkt.

Det är svårt att föreställa sig att någon skjuter ihjäl en person på öppen gata bara någon minut efter att ha stämplat ut och haft ett samtal med dig. Än mindre misstänkt blir det av att återvända och berätta om vad man sett.

Jag tror få hade dragit slutsatsen att det öppnar upp det för att han är GM.

Sedan är väl inte signalementet som går ut till allmänheten något som direkt får en att börja kolla på SE. De signalement som går ut redan innan han då ska ringa in och bränna sina uppgifter handlar ju tex om en betydligt yngre man i blå täckjacka.

Då blir det svårt att förstå varför han ska gå in och röra runt i den utredningen när hans initiala observation rimligtvis borde vara att ingen har sett honom så bra och att utredningen tycks gå åt fel håll. Det är fel tillfälle att göra en vild chansning och visa sig i media.
Citera
2024-09-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det hade väl varit trist för honom som gm visserligen.

Men SE har väl också möjlighet att förstå att det inte borde vara uppenbart misstänkt för väktarna. Att stämpla ut precis innan mordet hade jag personligen sett som något som gör det mindre misstänkt.

Det är svårt att föreställa sig att någon skjuter ihjäl en person på öppen gata bara någon minut efter att ha stämplat ut och haft ett samtal med dig. Än mindre misstänkt blir det av att återvända och berätta om vad man sett.

Jag tror få hade dragit slutsatsen att det öppnar upp det för att han är GM.

Sedan är väl inte signalementet som går ut till allmänheten något som direkt får en att börja kolla på SE. De signalement som går ut redan innan han då ska ringa in och bränna sina uppgifter handlar ju tex om en betydligt yngre man i blå täckjacka.

Då blir det svårt att förstå varför han ska gå in och röra runt i den utredningen när hans initiala observation rimligtvis borde vara att ingen har sett honom så bra och att utredningen tycks gå åt fel håll. Det är fel tillfälle att göra en vild chansning och visa sig i media.

Självklart är det jävligt märkligt att skjuta någon så på öppen gata ...Men sånt händer tyvärr ändå !

Jag är helt övertygad att om Engström är GM så är väktarna ett STORT problem...

Jag tror att han faktiskt försöker förekomma och inte lägger upp en story för att synas...Eller teorin att han misstar sig när han kommer ut från Skandia!
Citera
2024-09-18, 20:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Hade det varit så bra ?
Har för mig att Mårten Palme i något sammanhang har sagt att han hade "reagerat" på Engström men att han också hade klart för sig att denne hade hört av sig till polisen på eget initiativ, och därför hade han låtit det vara. Har inte riktigt klart för mig om det var redan när Engström körde sina charader våren 1986 eller om det var senare.
Citera
2024-09-18, 20:22
Medlem
Citat:
Om den indiska syltan var SE:s främsta stammishak vet jag inte. Jag vet inte ens om den låg norrut. Men den lär inte ha legat mer än ett par tre fyra (kanske fem) stenkast ifrån Skandia, har jag förstått. Möjligen låg den på en tvärgata. Har för mig att Henrik i tråden (eller om det var en annan stammis) som hade bra koll på den indiska syltan.

Nä, SE passar inte in på Oxen, om han inte hade en hemlig passion för spel och dobbel. Han verkar ju ha varit slösaktig och levt över sina tillgångar. Somliga av dessa är ju även risktagande speltorskar.

Vad berodde det på att PU frågade exfrun om SE kände CP? Har för mig att de även ställde någon ytterligare fråga om CP i andetagen efter. Begriper inte varför. För de kan väl inte ha trott att det omaka paret gjorde det tillsammans? Eller tänker de kring vapenfrågan, att CP fixade det åt SE? Hur skulle de ha träffats i så fall, de rörde ju sig inte i samma kretsar (vad vi vet). Om de nu inte drog i spakarna tillsammans.

Jag vet inte hur ofta SE besökte Nybro i vuxen ålder, men det fanns ju ett par kusiner (väl?) som han ibland besökte på somrarna? Tänker du att han mötte VG någonstans där? Han kom väl ifrån Blekinge, minns inte den exakta orten - även om polisen Kaj Hahne under livets eftermiddag tjatade hål i huvudet på folk i Palme-Rummet typ 2021 om den exakta orten/hålan. Sorgligt att ta del av, någon form av demens eller alkoholrelaterad sjukdom gissar jag, han dog väl inte så långt efter.
Den enda kopplingen är att CP hängde på bridgeklubben Oxen och SE gillade Bridge.

Hittar inte vilken indisk restaurang jag letade upp.

Rimligare att han hängde där än Bohemia.
Citera
2024-09-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Språngmarschen in i gränden sker enligt egen utsaga flera minuter efter skotten. Oavsett om den är sann eller inte har det ingen bäring på gärningsmannens flykt sekunder efter skotten. Det finns ingen risk för förväxling.

Om något vittne säger sig ha sett Engström fly direkt efter skotten kan han ju inte kontra med att han sprang efter poliser flera minuter senare. Det finns inget att hämta där.
Men GM-SE visste inte hur lång tid det tog innan poliserna började springa.
Citera
2024-09-18, 20:54
Medlem
Citat:
Exakt, och de skulle ju även med fler och precisa ord kunna beskriva hans tillstånd när han återvände. Som bekant svajar de ju en aning om klädseln, fullt förståeligt.

Var SE GM lär man ju säga att han hade en jädra flax, att väktarna inte (men som de borde) kontaktat polisen om att de arbetade en stenkast ifrån mordplatsen vid tidpunkten. Med tanke på vem offret var så borde de ju ha gjort det, tycker jag. Även om de inte sett eller hört något, men sannolikt hade de då fått frågan om vem eller vilka som arbetade i huset vid klockslaget (de var nog inte många fler än SE gissar jag), med tanke på lönefredag och att de flesta gått för sportlov. Då hade ju SE automatiskt blivit synad?

Sedan kan man ju även tycka att polisen borde ha knackat på Skandias entrédörr redan innan midnatt, för att just höra sig för vilka som var i byggnaden, om de sett eller hört något - än en gång - särskilt med tanke på vem offret var. Och som Ingvar Carlsson sa, man visste ju inte om det var en statskupp eller krig. Häpnadsväckande att polisen inte promenerade dit.

Att polisen skulle avdela resurser till att knacka på dörrar till kontorsbyggnader omkring mordplatsen på natten låter som science fiction (hur brett tycker du att de skulle sökt, hela kvarteret, hela Norrmalm?).

Vi får inte glömma att något rikslarm inte gick ut på flera timmar, under förevändning att det saknades ett samlat signalement på mördaren.

Decennier efter mordet förklaras plötsligt alla observationer av mystiska män med walkie-talkies i Sveavägens omedelbara närhet med att en oklar polisstyrka övade under mordnatten. Robert Gustafsson, som ironiskt nog cashade in på att spela Stig, var ett dessa vittnen.

Att en smågalen kontorsråtta utan vapen, motiv (men med ett alibi så starkt att åklagare Krister Petersson tvingades ljuga i SVT) pekas ut som trolig mördare är Sveriges i särklass största rättsskandal någonsin.

Heppore!
Citera
2024-09-18, 21:03
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDeLillo
Att polisen skulle avdela resurser till att knacka på dörrar till kontorsbyggnader omkring mordplatsen på natten låter som science fiction (hur brett tycker du att de skulle sökt, hela kvarteret, hela Norrmalm?).

Vi får inte glömma att något rikslarm inte gick ut på flera timmar, under förevändning att det saknades ett samlat signalement på mördaren.

Decennier efter mordet förklaras plötsligt alla observationer av mystiska män med walkie-talkies i Sveavägens omedelbara närhet med att en oklar polisstyrka övade under mordnatten. Robert Gustafsson, som ironiskt nog cashade in på att spela Stig, var ett dessa vittnen.

Att en smågalen kontorsråtta utan vapen, motiv (men med ett alibi så starkt att åklagare Krister Petersson tvingades ljuga i SVT) pekas ut som trolig mördare är Sveriges i särklass största rättsskandal någonsin.

Heppore!

Det må låta som science fiction i din värld. Dock är det så klassiskt polisarbete fungerar. Det var som sagt utanför Skandia-byggnaden mordet skedde - ett statsministermord dessutom, om du lyckats glömma det. Att man då promenerade omkring 50m norrut längs samma husliv och "knackade på", är på intet vis science fiction, utan vore i högsta grad ett seriöst polisarbete. Lite skitsamma om en "smågalen kontorsråtta" arbetade där inne eller inte. Det hör givetvis inte till saken alls. Polisen borde följt rutinerna. Och med vetskapen att statsministerns mördats borde de så klart ha gjort det. Fast allt detta vet du ju redan. Lite oklart varför du ens postade ditt hjärntrötta inlägg.

Ditt övriga trams och pissande på uppslaget är bara korkat, och ingenting som någon i tråden ids bemöta. Läs på om polisarbete och om MOP.

Heppore!
Senast redigerad av pojkpingis 2024-09-18 kl. 21:17.
Citera
2024-09-18, 22:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Den enda kopplingen är att CP hängde på bridgeklubben Oxen och SE gillade Bridge.

Hittar inte vilken indisk restaurang jag letade upp.

Rimligare att han hängde där än Bohemia.

Oxen var väl en illegal spelklubb med enarmade banditer, "klubbvärdinnor", sprit, drogförsäljning och mest poker har jag fått för mig? Jag har inte stött på uppgiften att det spelades Bridge på Oxen.

Till avecen efter det momsfria kaffet kunde ett och annat illegalt vapen byta ägare diskret på Oxen enligt uppgift.

SE visar sig dock i sin bikt i "Skydd & Säkerhet" känna till att ett vapen stulits på Oxen under mordkvällen och läser man bikten som hans bekännelse måste SE ändå varit där för att stjäla mordvapnet.
Citera
2024-09-18, 22:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det må låta som science fiction i din värld. Dock är det så klassiskt polisarbete fungerar. Det var som sagt utanför Skandia-byggnaden mordet skedde - ett statsministermord dessutom, om du lyckats glömma det. Att man då promenerade omkring 50m norrut längs samma husliv och "knackade på", är på intet vis science fiction, utan vore i högsta grad ett seriöst polisarbete. Lite skitsamma om en "smågalen kontorsråtta" arbetade där inne eller inte. Det hör givetvis inte till saken alls. Polisen borde följt rutinerna. Och med vetskapen att statsministerns mördats borde de så klart ha gjort det. Fast allt detta vet du ju redan. Lite oklart varför du ens postade ditt hjärntrötta inlägg.

Ditt övriga trams och pissande på uppslaget är bara korkat, och ingenting som någon i tråden ids bemöta. Läs på om polisarbete och om MOP.

Heppore!

Jag tycker det är konstigt att man inte förhörde personalen på Bohemia mer ingående också. Bohemia låg precis i mördarens flyktväg och borde varit intressant för utredningen.

Jag har inte heller stött på uppgifter från klubben på Johannesgatan som YN och AZ besökte. Någon gäst kanske mötte mördaren på väg till den klubben också, men polisen visade inget intresse som vanligt.

[Jag tänkte skriva något i otrevlig ton här om andra, men kom inte på något just nu.]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in