Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-19, 21:59
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bröderna Mozart var väl ingen actionfilm med höga ljudeffekter och skrålande bakgrundsmusik, så kallad "dunka dunka musik"?

Är det många vittnen som varit på föreställningen som påtalade att de blev så lomhörda av filmen att de missade långa dialoger efter filmen på grund av ljudet?

Om GM-SE var spritt språngande galen som vi kan spekulera om att han var är det dessutom rimligt att GM-SE inbillade sig att OP snäste av honom. Jämför MM som mördade Anna Lindh som också hörde röster inne i sitt huvud.

När GM-SE sedan sköt OP blev GM-SE så lomhörd att han inte hörde rösterna inne i sitt eget huvud.

Vem har påstått att Bröderna Mozart är en actionfilm med ljudeffekter och "dunka dunka"? Men filmen är rätt högljudd, då man tröttsamt sjunger och skriker om vartannat filmen igenom, osv. Se filmen - även om den är ren dynga.

Har du varit på bio någon gång? Ljudnivån är rätt hög (oavsett genre). Och som jag skrev, vanligt folks hörsel påverkas en aning av att sitta i en biosalong i två timmar (om än bara för någon halvtimme typ). Smått nedsatt och visst sus i snäckorna uppstår som regel när man lämnar salongen. Om detta vittnar de flesta, inga konstigheter. Men allt detta vet du ju.
Citera
2024-09-19, 22:03
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDeLillo
Han skulle i teorin kunna vara den som köpte Christer Anderssons vapen i Kungsträdgården, för en summa som enligt Tommy Lindström var helt uppåt väggarna?

Tänker du att SE köpte CA:s revolver 1992, gnuggade sina tinningar, slöt ögonen, hummade och återvände till 1986 och sköt Palme? Vad gjorde SE av vapnet efterpå? Gjorde han om samma ritual som 1992, men färdades tillbaka till 1967 och gömde den på ett säkert ställe på Sveriges Radio? Inte undra på att man aldrig funnit mordvapnet. Smart av SE.
Citera
2024-09-19, 22:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vem har påstått att Bröderna Mozart är en actionfilm med ljudeffekter och "dunka dunka"? Men filmen är rätt högljudd, då man tröttsamt sjunger och skriker om vartannat filmen igenom, osv. Se filmen - även om den är ren dynga.

Har du varit på bio någon gång? Ljudnivån är rätt hög (oavsett genre). Och som jag skrev, vanligt folks hörsel påverkas en aning av att sitta i en biosalong i två timmar (om än bara för någon halvtimme typ). Smått nedsatt och visst sus i snäckorna uppstår som regel när man lämnar salongen. Om detta vittnar de flesta, inga konstigheter. Men allt detta vet du ju.

Jag har dessvärre inte sett Suzanne Ostens mästerverk, men killgissade att det var en skitnödig kulturfilm där stillsam dialog varvades med långa tysta partier. Nu vet jag att den fördomsfulla killgissningen inte gick hem.

Jag vet att "Bröderna Mozart" var populär på ledarskapsutbildningar långt efter mordet så filmen måste ha någon typ av budskap.

Jag tror inte man blir så lomhörd av en film att man missar personer som samtalar i närheten. LP verkar kunnat kommunicera med MP och flickvännen utan större hörselbortfall utanför Grand.
Citera
2024-09-19, 22:08
Medlem
Citat:
Fantastiskt att en illegal spelklubb var registrerad i föreningsregistret 1986!

Bra grävt där även om jag inte lägger något större värde i det "bridgespåret".

Kunde Sigge och kompani få pengar från ABF då för strippor och amfetamin?
Så gör en del svartklubbar.
Citera
2024-09-19, 22:13
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag har dessvärre inte sett Suzanne Ostens mästerverk, men killgissade att det var en skitnödig kulturfilm där stillsam dialog varvades med långa tysta partier. Nu vet jag att den fördomsfulla killgissningen inte gick hem.

Jag vet att "Bröderna Mozart" var populär på ledarskapsutbildningar långt efter mordet så filmen måste ha någon typ av budskap.

Jag tror inte man blir så lomhörd av en film att man missar personer som samtalar i närheten. LP verkar kunnat kommunicera med MP och flickvännen utan större hörselbortfall utanför Grand.

Nej, den är varken skitnödig eller stillsam, var dock populär. Det är en dramakomedi med betoning på komedi. Den har åldrats väldigt dåligt, som så mycket annan svensk film från den tiden.

Lomhörd har jag aldrig påtalat. Dock vis nedsatt hörsel. Jag har inte sagt att hon var döv. Men i kombination med trafikbullret och fredagsfirandet, ser jag det inte som konstigt om hon inte hörde en kort ordväxling. Dessutom gick hon ju ett steg förre och eventuellt i tankar. Men givetvis spekulerar jag. Och jag tror som sagt inte på att någon ordväxling med SE ens ägt rum längs gatan, än mindre en avsnäsning.
Citera
2024-09-19, 22:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Så gör en del svartklubbar.

Det är en så märklig kombination.

Att registrera en illegal klubb för att få föreningsbidrag och ändå sälja kaffet utan moms.

ABF borde sträckas upp och gjort fler stickprovskontroller så att studiecirklarna verkligen handlade om det som kursplanen angav.

Droger, hasardspel och horeri är väl inget ABF borde vilja förknippas med?

Jag har ändå lite svårt att se SE frekventera Oxen. Om ingen har sett SE där så kanske han aldrig var där?
Citera
2024-09-19, 22:31
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är som du troligen är inne på...Vem fan mördar Olof pga hans politik ?

Kan då politik och en avsnäsning vara tillräckligt ? Ja då blir det lite mer personligt faktiskt..!

Vi har väldigt många mord i dag som handlar om skitsaker så varför kan inte ett hat och en avsnäsning räcka för en person som inte är stabil ?

LP hör ingen avsnäsning men hon kan också lägga dövörat till då säkert många som ska "snacka" med Olof..

Men ammunitionen då? Den är ju inte direkt ordinär.
Använde han en. 357 Magnum som personskydd är det ju lite udda, men med den ammunitionen blir det ännu mer mystiskt.
Citera
2024-09-19, 22:43
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
En ganska löjlig "bortförklaring" som brukar tas upp är att JA inte kunde se både SE och JÅS på mordplatsen efter mordet och så gör de sig till åtlöje (som vanligt) genom att låtsas som att:

- JA aldrig pekade ut SE på bild, där bilden föreställde SE utan maskat ansikte.
- det inte var SEs ansikte JA kände igen, men att JA ville ha det till att SE hade haft en keps på sig på mordnatten, vilket stämmer med vad väktarna och SE själv uppger.
- JA på något sätt var otydlig när han beskrev SE som "äldre kepsprydd något bastant man" som på direkt fråga var en annan man än JÅS.

Det verkar som om de som förnekar att SE var ett efterspelsvittne inte förstår det ett litet barn begriper att JA sett AB, JÅS och SE på mordplatsen efter mordet. Kanske deras skallar är så trånga att de liksom går i baklås då de försöker ta in att JA sett både SE och JÅS på mordplatsen efter mordet?

De har till och med hittat på ett vilseledande namn på denna vanföreställning och kallar den "det avgörande misstaget". Vill man seriöst analysera vilken roll SE hade i MOP är "förväxlingsteorin" att JA bara såg JÅS och förväxlade honom med SE (utom när det gäller kepsen och åldern då så klart) de facto "det avgörande misstaget" som gör att hela vuxensagan "SE som GM" inte går att ta på allvar.

Precis som du skriver i ditt inlägg finns aldrig någon substans i misstankarna att SE var OPs mördare utan det bygger på långa krångliga tankekedjor som alla börjar med: Men tänk om A, då kanske B och i så fall möjligen C också, där A, B och C alla inbördes saknar stöd i materialet eller direkt motsägs av det.

Märkligt nog ser inte dessa olyckliga människor att det luftslott de bygger, "SE som GM", är ett rangligt korthus på lerfötter utan substans och helt utan stöd i materialet.

Den senaste trenden är väl att kleta ihop JA med LL och gissa hejvilt att JA och LL ”snackat ihop sig” och gemensamt uppfunnit SE trots att ingenting tyder på det. Deras historier om vad SE gjorde på mordplatsen kunde inte vara mer olika. LL säger att SE sticker direkt efter mördaren, JA säger att SE kommer fram till honom och snackar. Inget klassiskt tecken på en synkad historia direkt.

JA och LL tappade väl dessutom kontakten inte långt efter mordet och verkar vara ganska olika personlighetstyper. LL gillar att stå i centrum och domdera, JA är mer försynt och medger utan omsvep att han inte vågade gå ur bilen eftersom han var lite rädd (förståeligt). Men ändå ska alltså JA ha suttit och höhöat ihop en falsk minnesbild med LL vid en lägereld trots att inget konkret tyder på det och trots att han redan pekat ut SE på bild i ett långt tidigare skede.
Senast redigerad av Knattarna 2024-09-19 kl. 23:07.
Citera
2024-09-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men ammunitionen då? Den är ju inte direkt ordinär.
Använde han en. 357 Magnum som personskydd är det ju lite udda, men med den ammunitionen blir det ännu mer mystiskt.

Ammunitionen kan ju faktiskt peka mer mot någon som tar det man har ...

Om GM har olika Ammunitioner så kan det vara mer korkat att ta en ovanlig då det kan binda lite till personen..
Citera
2024-09-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är som du troligen är inne på...Vem fan mördar Olof pga hans politik ?

Kan då politik och en avsnäsning vara tillräckligt ? Ja då blir det lite mer personligt faktiskt..!

Vi har väldigt många mord i dag som handlar om skitsaker så varför kan inte ett hat och en avsnäsning räcka för en person som inte är stabil ?

LP hör ingen avsnäsning men hon kan också lägga dövörat till då säkert många som ska "snacka" med Olof..

”Vem fan mördar Olof pga hans politik?”

Sydafrikas apartheidregim hatade Palme och deras agenter var verksamma i Sverige 1986, då man bland annat sprängde ANC-kontoret på Gamla Brogatan.

”Ett pojkstreck” säger Mattias Göransson på Filter och koncentrerar sig i stället på en bridgegubbe utan vapen…
Citera
2024-09-19, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDeLillo
”Vem fan mördar Olof pga hans politik?”

Sydafrikas apartheidregim hatade Palme och deras agenter var verksamma i Sverige 1986, då man bland annat sprängde ANC-kontoret på Gamla Brogatan.

”Ett pojkstreck” säger Mattias Göransson på Filter och koncentrerar sig i stället på en bridgegubbe utan vapen…

Det är självklart det sker politiska mord !

Men något säger mig att detta inte är ett torped mord som är utfört av ett proffs
Citera
2024-09-20, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Nej, den är varken skitnödig eller stillsam, var dock populär. Det är en dramakomedi med betoning på komedi. Den har åldrats väldigt dåligt, som så mycket annan svensk film från den tiden.

Lomhörd har jag aldrig påtalat. Dock vis nedsatt hörsel. Jag har inte sagt att hon var döv. Men i kombination med trafikbullret och fredagsfirandet, ser jag det inte som konstigt om hon inte hörde en kort ordväxling. Dessutom gick hon ju ett steg förre och eventuellt i tankar. Men givetvis spekulerar jag. Och jag tror som sagt inte på att någon ordväxling med SE ens ägt rum längs gatan, än mindre en avsnäsning.
Lägg till att hon möjligen skärmar av omgivningen precis som personer från Östermalm(eller individer som vill associeras med dom) gör lite till mans.

Hon verkar även tycka det jobbigt med alla blickar på polisstationen. Vilket verkar vara anledningen till att förhör hölls i hemmet.

Det är också ett Bettende som kändisar kan lägga till med.

Min bedömning är att det kan sammanstråla och signalera, stör mig inte.

LP och OP var från Östermalm. OP var rebell och bröt normerna vad en Östermalmskille skulle göra.

Att LP skulle varit mer uppmärksam senaste tiden kanske är relativt.

Någon "grandman" såg hon inte iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in