2024-09-18, 21:12
Medlem
Det tar tid att lära sig europaspel (Likadant på herrsidan). Gäller inte bara de på planen utan även allt runt omkring, ledare osv osv.
Så inte så konstigt att orutinerade Hammarby inte klarade uppgiften medan rutinerade Häcken återigen skrällde.

Kommer säkert gå bättre för Hammarby 2025. Lutar väl åt att båda åker ur, men Häcken kanske kan fixa det.
Citera
2024-09-18, 21:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Bennigoal igen! Denna gång i Juves 3-1-vinsten över PSG. Riktigt snyggt! Tror hon tog den på uppstuds. Kross av Juve förövrigt, de borde satsat på fler mål-så överlägsna var de. Nu har ändå PSG en chans...

Kolla från 59:40-60:00 på matchuret(3-1 målet)
https://www.youtube.com/watch?v=cnnysFggV5M

Blir detta säsong när Bennison får sitt internationella genombrott? Har ju gått och väntat på det i flera år nu.
Citera
2024-09-18, 21:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Annars så vann Manchester City med klara 5-0 mot Paris FC.
Citera
2024-09-18, 21:39
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Blir detta säsong när Bennison får sitt internationella genombrott? Har ju gått och väntat på det i flera år nu.
Hoppas det! Klarar Juve av att hålla stången mot PSG på bortaplan så bör det vara det, hoppas , hoppas.
Citera
2024-09-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Snart på väg till Gullmars för att ladda lite innan matchen ikväll. Jag är otroligt nervös och som vanligt fylld av pessimism och svarta tankar. Året har ju varit fyllt av hedersamma men extremt smärtsamma förluster mot topplagen i allsvenskan. Försöker istället att fokusera på förra året och de två direkt avgörande matcherna mot Häcken i cupen och allsvenskan. Tele 2 är inte Kanalplan och det var väldigt länge sedan vi förlorade där.

Ska man bedöma Benfica så är de väl av ungefär samma klass som just Häcken. Finns mer att läsa här: https://www.hammarbyfotboll.se/nyheter/motstandarkollen-sport-lisboa-e-benfica.
Det krävs mao inte ett underverk för att vi ska ta oss vidare till gruppspelet även om Benfica kanske är favoriter.

Det blir intressant att se hur laget formeras offensivt där det finns väldigt många alternativ. Har noterat att Wangerheim sett lite deppig ut senaste matcherna och kanske känns det aningen tungt att få lämna strikerpositionen till Cathinka Tandberg även om båda i media prisar samarbetet. Men jag tror ändå båda får spela.

Sen är frågan vilka tre av Blackstad, Vallotto, Jösendal, Westin och Hasund som tar de övriga tre offensiva positionerna. Det skulle inte förvåna om slitvargen Westin kniper en av platserna även om hon inte har samma stjärnstatus som resten av gänget.

Tror också Stina Lennartsson får starta med Smilla Holmberg på bänken men det är en smaksak.

Hur som helst så är det här den viktigaste matchen för Bajens damlag genom alla tider. Helvete vad nervöst det känns. Det vore så skönt att få lämna den här matchen i euforisk lycka istället för i sorg.

Jag var också där. Fantastiskt att se stödet för Hammarby. Årets överlägset bästa publiksiffra för ett klubblag på damsidan? Och då får Hammarby oftast göra allt jobb själva, det satt 20 pers i Benficas sektion.

Och jag var positivt överraskad av matchbilden. Jag trodde Benfica skulle vara som ett Barcelona light för Hammarby. Men Hammarby närmast dominerade ju i första halvlek. De är verkligen inte borta, kan vinna andra matchen. Några fler returer de kunde huggit på.

Men det är svårt att inte komma tillbaka till vilken tråkig lottning detta på många sätt är. Matchen i sig är rolig, men inte för ett kval. Båda de här lagen borde gå till gruppspel. Jämför man med mötena St Pölten - Mura, Galatasaray- Prag och Poltava - Celtic så skulle Hammarby kunna vinna mot alla dem. Så jag har svårt att ta ut det på Benfica eller ens domaren att det är en svår väg till Champions League för Hammarby. Det är inte deras fel att formatet är så otroligt litet. Benfica har egentligen fått en ännu mer orättvis lottning än Hammarby.

Jag vill inte att Benfica ska åka ut heller med Prag, St Pölten och Celtic/Poltava vidare istället, det är dåligt för turneringen. Men nu blev det de eller Hammarby så då får man förstås hoppas att Hammarby vinner. Om Arsenal åker ut igen kommer det bli debatt igen om hur turneringen rymmer för få lag. PSG förlorade också. De brukar vara i semifinal eller t o m final. Men League path brukar ju vara ett blodbad med bra lag som åker ut. Det är inte lika vanligt i Champions path.
Citera
2024-09-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Bra av Häcken att neutralisera Arsenal och vinna matchen. Det trodde jag kanske inte.

Inte tillräckligt bra av Hammarby, måste ta vara de chanser de får på ett bättre sätt och inte drälla bort bollar.

Häcken är inte att leka med i Champions League 😲 skönt med 1-0 i ryggen inför Arsenal borta.
Citera
2024-09-18, 22:55
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag var också där. Fantastiskt att se stödet för Hammarby. Årets överlägset bästa publiksiffra för ett klubblag på damsidan? Och då får Hammarby oftast göra allt jobb själva, det satt 20 pers i Benficas sektion.

Och jag var positivt överraskad av matchbilden. Jag trodde Benfica skulle vara som ett Barcelona light för Hammarby. Men Hammarby närmast dominerade ju i första halvlek. De är verkligen inte borta, kan vinna andra matchen. Några fler returer de kunde huggit på.

Men det är svårt att inte komma tillbaka till vilken tråkig lottning detta på många sätt är. Matchen i sig är rolig, men inte för ett kval. Båda de här lagen borde gå till gruppspel. Jämför man med mötena St Pölten - Mura, Galatasaray- Prag och Poltava - Celtic så skulle Hammarby kunna vinna mot alla dem. Så jag har svårt att ta ut det på Benfica eller ens domaren att det är en svår väg till Champions League för Hammarby. Det är inte deras fel att formatet är så otroligt litet. Benfica har egentligen fått en ännu mer orättvis lottning än Hammarby.

Jag vill inte att Benfica ska åka ut heller med Prag, St Pölten och Celtic/Poltava vidare istället, det är dåligt för turneringen. Men nu blev det de eller Hammarby så då får man förstås hoppas att Hammarby vinner. Om Arsenal åker ut igen kommer det bli debatt igen om hur turneringen rymmer för få lag. PSG förlorade också. De brukar vara i semifinal eller t o m final. Men League path brukar ju vara ett blodbad med bra lag som åker ut. Det är inte lika vanligt i Champions path.
Som du var inne på innan, om jag minns rätt, så bör turneringen utvidgas. För mycket bra lag som missar nu.
Citera
2024-09-18, 22:58
Medlem
Hur kan Benficas arena på 2600 kapacitet vara godkänd av Uefa om inte Kanalplan är godkänd? Chelsea får ju inte använda Kingsmeadow heller och den tar 4500. Är det parkeringsplatser de räknar?? Det är ju inget fel på gräsmattorna.

Alltså missförstå mig rätt jag tycker det är bra om damerna spelar på klubbarnas större arenor. Men en del kan inte eller får inte det och en del lag sitter inte ihop med herrar och har ingen 40 000 arena i bakfickan. Uefa vill ju att halva UWCL ska bestå av semiprofessionella lag på gränsen till amatör? Då får de väl låta lagen spela på de arenor de har tillgängliga. Jag tvivlar starkt på att de här lagen från Norge, Ukraina, Slovakien, Kroatien, Skottland m fl spelar på arenor som rymmer mer än 5000 pers eller skiljer sig särskilt mycket från Kanalplan eller Kingsmeadow.

Hammarby satte nytt publikrekord för en kvalmatch i UWCL, alla kategorier. Vilket sätt att skriva historia. Får se hur länge de får ha kvar det rekordet då. Antingen en vecka eller minst ett år. Det beror nog på vilken arena returen Arsenal - Häcken spelas på.
Citera
2024-09-18, 23:05
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:

Ännu en 2-1 förlust i en jämn match som kunde ha slutat hur som helst. Samtidigt så kan jag känna att Bajen absolut är i klass med Benfica och matchen bara nått halvtid. Det är absolut ingen omöjlighet att vända på detta. I år verkar det dessutom som just hemmaplan blivit en belastning för Bajen. På bortaplan har vi bara torskat mot Häcken, annars är det idel segrar.

Ser mao fram mot returen och laget kommer att vara grymt revanschsugen, lita på det.
Citera
2024-09-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Som du var inne på innan, om jag minns rätt, så bör turneringen utvidgas. För mycket bra lag som missar nu.

Den ska ju det, äntligen. Men man kan inte gärna påstå att Uefa vill driva på utvecklingen för damfotbollen med så många bra lag som garanterat åker ut. Totalt sett är det förstås värst för intresset när stora lag från England, Frankrike, Tyskland, Spanien och Italien åker ut, för flest följer dem. Men för bredden är det också dåligt om de bästa lagen från typ Sverige eller Portugal, Holland osv åker ut.

Istället får man gruppspelsmatcher som slutar 8-0 varje år. Det skulle man ju få ändå så länge man har med 10-11 olika ligavinnare och nivån där varierar så kraftigt, men det skulle bli fler bra matcher och fler lag med som genererade stort intresse om man utvidgar. Det nuvarande formatet är egentligen en halv Champions League och en halv Europa League nivåmässigt, som man satt ihop. Av 16 lag som når turneringen så skulle nog minst 5-6 förlora mot lag som åker ut i League Path.

Årets icke-existerande Europa League består redan av lag som Frankfurt, Atlético, Rosenborg, Ajax, Fiorentina och Paris FC törs jag nog räkna som utslagna. Lägg till en av varje av PSG/Juventus, Arsenal/Häcken, Hammarby/Benfica och Sporting/Real Madrid. Det skulle kunna bli en bra och ganska jämn turnering. Bra lag fast utan Barcelona, Lyon och Chelsea. Lite som att titta på sprinters i friidrotts EM när inte USA och Jamaica är med. De är bra men inte bäst i världen, men kan äntligen gå till final när de bästa inte är med.
Citera
2024-09-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Ännu en 2-1 förlust i en jämn match som kunde ha slutat hur som helst. Samtidigt så kan jag känna att Bajen absolut är i klass med Benfica och matchen bara nått halvtid. Det är absolut ingen omöjlighet att vända på detta. I år verkar det dessutom som just hemmaplan blivit en belastning för Bajen. På bortaplan har vi bara torskat mot Häcken, annars är det idel segrar.

Ser mao fram mot returen och laget kommer att vara grymt revanschsugen, lita på det.

Jag tror de har en bra chans, det såg jättebra ut stora delar. Men såg även ut som att Benfica hade kommit in i matchen mer i andra.

Räcker att vinna med 1-0 så går matchen till förlängning. De höll nog tillbaka lite grann idag också trots att de låg under. Även ett 2-1 underläge måste ju faktiskt försvaras i ett dubbelmöte, man vill inte ta för mycket risker och riskera att komma till returen med en 4-1 förlust i bagaget, då är det i princip kört. Behöver de göra mål i slutet av andra matchen kommer de nog att chansa mer och flytta upp laget mer.
Citera
2024-09-19, 01:20
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Jag tror de har en bra chans, det såg jättebra ut stora delar. Men såg även ut som att Benfica hade kommit in i matchen mer i andra.

Räcker att vinna med 1-0 så går matchen till förlängning. De höll nog tillbaka lite grann idag också trots att de låg under. Även ett 2-1 underläge måste ju faktiskt försvaras i ett dubbelmöte, man vill inte ta för mycket risker och riskera att komma till returen med en 4-1 förlust i bagaget, då är det i princip kört. Behöver de göra mål i slutet av andra matchen kommer de nog att chansa mer och flytta upp laget mer.

Jag träffade på några yngre tjejer som grät och trodde allt var kört. Berättade då att matchen verkligen lever + lite historien om vår väg dit. Att vi fortfarande faktiskt är en underdog i förhållande till lag som Häcken och Rosengård men hela tiden tar steg i rätt riktning.

Känns också som många har höjt förväntningarna runt Bajen till oanade höjder. Att vi vann dubbeln förra året var faktiskt helt oväntat och långt före det som planerats. Helt klart hade vi då alla marginaler med oss och vann i princip alla jämna matcher. Man måste komma ihåg att vi var i Elitettan för fyra år sedan.

Matchen ikväll måste ses positivt. Det var Bajens CL-debut och motståndaren var ett lag med stor erfarenhet som vi spelade helt jämnt med.

Jag hoppas verkligen att Bajen försöker hålla ihop kärnan av det här laget hela 2025. Nästa år är det minst en titel som gäller och då krävs det kontinuitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in