2024-09-17, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Ja, min kritik var kanske lite slängig. Tycker det är bra att herrklubbarna subventionerar damfotbollen så att damfotbollen kan öka i kvalite och därmed blir intressantare underhållning . Det jag mest egentligen invänder mot är damfotbollen och damspelarnas ständiga jämförelser med männen och att det gnälls mycket generellt från damfotbollspelare, mer än i någon annan damidrott. Jag tycker det tar bort lite av glädjen med damfotboll ibland, att den är så politiserad. Det jag däremot gillar med damfotboll är att de är jordnära och att det är mer ärligt spel. Jag gillar också att damfotbollen är ett mer oskrivet blad, utveckling sker hela tiden.

Men återigen, du väljer en negativ tolkning hela tiden. Inte olikt hur män som egentligen inte gillar damfotboll brukar låta. Det är inte så himla vanligt att damspelare jämför sig med herrar eller klagar om de har en hög lön. Snarare tvärtom, det finns många som understryker hur bra de har det nu jämfört med sina föregångare för 10-20 år sedan.

Det är kanske 2-3 spelare som tar upp att de tjänar mindre än superstjärnor på herrsidan och då får det jättemycket uppmärksamhet. Jag gillar det inte heller, för det ger upphov till så mycket ilska och därmed minskad popularitet och intresse för damfotbollen. Man tjänar inte på såna jämförelser.

Men igen, det är inte så vanligt. Den stora debatten handlar mer om den stora mängden spelare som inte har råd att operera sig vid skada eller som fortfarande inte kan leva på sin lön. Eller att damfotbollen inte behandlas med samma respekt som herrar, det är inte att kräva samma lön. Jag tycker inte heller det är produktivt att titta på de 0,1 % bäst betalda damspelarna och jämföra dem med de bäst betalda herrarna. Men de spelarna är oftast stora namn. Om de aldrig sa något skulle det aldrig hända något med saker som prispengar osv. Och media älskar att göra rubriker.
Citera
2024-09-17, 10:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Ja, jo var ju lite taskigt, men det var då det. Nuförtiden tycker jag snarare damfotbollen fått lite hybris och inte kan sluta jämföra sig med herrfotbollen, som förövrigt inte är eftersträvansvärd. Damfotbollsspelare i Europa borde vara mer ödmjuka. Deras matcher drar låg publik trots låga priser och europeiska damklubbar är kraftigt subventionerade av herrklubbarna.

Arsenals damlag spelade flera matcher på Emirates inför utsålt eller nästan utsålt förra säsongen. Man spelade en träningsmatch på bortaplan för ett par veckor sedan, tror det var mot Southampton och då inför en publik på 5000. En del brukar då hävda att Arsenal är unikt eller någon form av undantag. Jag skulle snarare säga att Arsenal fungerar som ett lok som drar fram de andra lagen. Chelsea för att ta ett annat engelsk storlag har inte samma publiksiffror som Arsenal men Arsenal började aktivt arbeta med skapa en supporterkultur för sitt damlag för drygt tio år sedan och Chelsea har varit mycket senare på bollen. Men nu har man också bli lite mera aktiva när det gäller den egna supporterkulturen och man kan också se att de har börjat öka sina publiksiffror nu. Så i England är det en klar trend med ökande publiksiffror för de flesta lag.

I USA är det väldigt bra publiksiffror för damfotboll (men det kan man se i flera andra idrotter i USA också) så där finns det verkligen en annan kultur. Så att generellt påstå att damfotboll drar dåligt med publik är inte helt korrekt.

Herrfotbollssupportrar som ogillar damfotboll brukar hävda att det bara är marknaden (intresset för olika lag och spelare) som skall avgöra vilka löner som fotbollsspelare har och avfärdar alla former av av lika-lön-för-lika-arbete-argument. Men om man nu bara utgår från marknaden så borde det alltså vara OK för Arsenals damspelare att kräva högre löner än vad man har i flera olika Premier League-klubbar då Arsenals damlag hade högre publiksnitt förra säsongen än dessa Premier- League-klubbar.

Själv tycker jag att någon form av kombination av lika-löns-principen och marknadsprincipen är rimligt att tillämpa för damspelarnas lönenivåer. Och som sagt, få av de damspelare som gått ut och sagt att de vill ha högre löner har väl krävt att de skall få samma löner som de absolut bästa manliga toppspelarna (typ som Messi).
Citera
2024-09-17, 11:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Något annat, varför sänder ingen tv-kanal Hammarby och Häckens matcher i Champions League-kvalet, särskilt när de möter europeiskt toppmotstånd i form av Benfica och Arsenal? Istället är det Aftonbladet som sänder (undermålig teknisk lösning).
Citera
2024-09-17, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Arsenals damlag spelade flera matcher på Emirates inför utsålt eller nästan utsålt förra säsongen. Man spelade en träningsmatch på bortaplan för ett par veckor sedan, tror det var mot Southampton och då inför en publik på 5000. En del brukar då hävda att Arsenal är unikt eller någon form av undantag. Jag skulle snarare säga att Arsenal fungerar som ett lok som drar fram de andra lagen. Chelsea för att ta ett annat engelsk storlag har inte samma publiksiffror som Arsenal men Arsenal började aktivt arbeta med skapa en supporterkultur för sitt damlag för drygt tio år sedan och Chelsea har varit mycket senare på bollen. Men nu har man också bli lite mera aktiva när det gäller den egna supporterkulturen och man kan också se att de har börjat öka sina publiksiffror nu. Så i England är det en klar trend med ökande publiksiffror för de flesta lag.

I USA är det väldigt bra publiksiffror för damfotboll (men det kan man se i flera andra idrotter i USA också) så där finns det verkligen en annan kultur. Så att generellt påstå att damfotboll drar dåligt med publik är inte helt korrekt.

Herrfotbollssupportrar som ogillar damfotboll brukar hävda att det bara är marknaden (intresset för olika lag och spelare) som skall avgöra vilka löner som fotbollsspelare har och avfärdar alla former av av lika-lön-för-lika-arbete-argument. Men om man nu bara utgår från marknaden så borde det alltså vara OK för Arsenals damspelare att kräva högre löner än vad man har i flera olika Premier League-klubbar då Arsenals damlag hade högre publiksnitt förra säsongen än dessa Premier- League-klubbar.

Själv tycker jag att någon form av kombination av lika-löns-principen och marknadsprincipen är rimligt att tillämpa för damspelarnas lönenivåer. Och som sagt, få av de damspelare som gått ut och sagt att de vill ha högre löner har väl krävt att de skall få samma löner som de absolut bästa manliga toppspelarna (typ som Messi).

Chelsea får ändå mellan 15-25k när de spelar på Stamford Bridge och någon gång har det varit fullt. Sin vanliga hemmaplan har de väl 2000-4000 per match och då är 4000 Max vad som rymms. Flera andra lag som också har bra siffror. Bristol som åkte ur hade ett publiksnitt på 7000. Det är inte dåligt. Det räcker för att kunna driva ett professionellt lag. Häckens herrar spelar väl på Bravida som tar 6000?

Men England är lite en annan värld än Sverige och än många andra länder. De har nog bäst siffror i Europa. USA har ännu bättre siffror. Som du skrev de älskar sport, mycket folk, och så har de bara ett fotbollslag per stad, max. I London eller Stockholm ska ju samma målgrupp av damfotbollsintresserade delas upp mellan 4 olika lag. För det mesta då. Själv går jag på lite olika matcher 😅

De som alltid avfärdar marknaden som ointresserad av damfotboll brukar prata som att året är typ 2003. De följer inte sporten utan utgår bara från att damfotboll inte säljer biljetter. Och när den väl gör det så klagar de ändå och säger att biljetterna är för billiga och att det kommer ”fel” sorts fans. Dvs mycket unga tjejer istället för högljudda män.

Men det är ju bara skitsnack. Alla supportrar räknas. Spelar ingen roll vilka de är eller varför de är där. Och i länder där herrfotbollen blivit extremt dyr så är det bara naturligt att damfotbollen till viss grad kan fylla en plats på marknaden med mer prismässigt tillgängliga matcher. Det är bara business, efterfrågan finns ju. Och då menar jag att biljetten kostar typ 200-300 kr istället för flera tusen.
Citera
2024-09-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Något annat, varför sänder ingen tv-kanal Hammarby och Häckens matcher i Champions League-kvalet, särskilt när de möter europeiskt toppmotstånd i form av Benfica och Arsenal? Istället är det Aftonbladet som sänder (undermålig teknisk lösning).

Kan man se dem i efterhand?

Håller med, tråkigt att de inte visas på tv eller av Viaplay iallafall. Hoppas verkligen inte det men det kan ju bli de sista Champions League matcherna med svenska lag för den här säsongen.
Citera
2024-09-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
10.200 sålda biljetter sålda till Bajens hemmamatch mot Benfica efter fyra dagar. Det betyder att det blir någon av de fem mest sedda matcherna inom svensk damfotboll för klubbar någonsin. Åtminstone på hemmaplan.

Benfica är favoriter men det är få bortalag som pallat för publiktrycket på Nya Söderstadion. Förra året var Häcken favoriter både i cupfinalen och sista seriematchen och blev helt klart psykade av storpubliken. Bajens stora chans ligger just här.

Hammarby har en fantastisk publik. Kul att det blir så bra uppslutning för matchen.
Citera
2024-09-17, 21:21
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Kan man se dem i efterhand?

Håller med, tråkigt att de inte visas på tv eller av Viaplay iallafall. Hoppas verkligen inte det men det kan ju bli de sista Champions League matcherna med svenska lag för den här säsongen.

Jag tror att DAZN visar alla WCL-matcher på youtube.

Edit: Sorry, DAZN streamar alla 61 matcher, men endast 19 matcher är tillgängliga gratis på Youtube kanalen.

https://youtube.com/@daznwomensfootball?si=kPqmvEBzxbC0X2jh
Senast redigerad av Stefan4 2024-09-17 kl. 22:03.
Citera
2024-09-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag tror att DAZN visar alla WCL-matcher på youtube.

Edit: Sorry, DAZN streamar alla 61 matcher, men endast 19 matcher är tillgängliga gratis på Youtube kanalen.

https://youtube.com/@daznwomensfootball?si=kPqmvEBzxbC0X2jh

Ja men menade kvalet. Tack.
Citera
2024-09-18, 15:43
Medlem
Ingen Bunny Shaw i bortamötet med Paris FC eftersom jamaikanskan saknar visum till Frankrike:
https://www.theguardian.com/football/2024/sep/18/manchester-city-khadija-bunny-shaw-visa-paris-champions-league?CMP=share_btn_url
Citera
2024-09-18, 16:49
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Snart på väg till Gullmars för att ladda lite innan matchen ikväll. Jag är otroligt nervös och som vanligt fylld av pessimism och svarta tankar. Året har ju varit fyllt av hedersamma men extremt smärtsamma förluster mot topplagen i allsvenskan. Försöker istället att fokusera på förra året och de två direkt avgörande matcherna mot Häcken i cupen och allsvenskan. Tele 2 är inte Kanalplan och det var väldigt länge sedan vi förlorade där.

Ska man bedöma Benfica så är de väl av ungefär samma klass som just Häcken. Finns mer att läsa här: https://www.hammarbyfotboll.se/nyheter/motstandarkollen-sport-lisboa-e-benfica.
Det krävs mao inte ett underverk för att vi ska ta oss vidare till gruppspelet även om Benfica kanske är favoriter.

Det blir intressant att se hur laget formeras offensivt där det finns väldigt många alternativ. Har noterat att Wangerheim sett lite deppig ut senaste matcherna och kanske känns det aningen tungt att få lämna strikerpositionen till Cathinka Tandberg även om båda i media prisar samarbetet. Men jag tror ändå båda får spela.

Sen är frågan vilka tre av Blackstad, Vallotto, Jösendal, Westin och Hasund som tar de övriga tre offensiva positionerna. Det skulle inte förvåna om slitvargen Westin kniper en av platserna även om hon inte har samma stjärnstatus som resten av gänget.

Tror också Stina Lennartsson får starta med Smilla Holmberg på bänken men det är en smaksak.

Hur som helst så är det här den viktigaste matchen för Bajens damlag genom alla tider. Helvete vad nervöst det känns. Det vore så skönt att få lämna den här matchen i euforisk lycka istället för i sorg.
Citera
2024-09-18, 21:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Bra av Häcken att neutralisera Arsenal och vinna matchen. Det trodde jag kanske inte.

Inte tillräckligt bra av Hammarby, måste ta vara de chanser de får på ett bättre sätt och inte drälla bort bollar.
Citera
2024-09-18, 21:10
Medlem
Flundran90s avatar
Bennigoal igen! Denna gång i Juves 3-1-vinsten över PSG. Riktigt snyggt! Tror hon tog den på uppstuds. Kross av Juve förövrigt, de borde satsat på fler mål-så överlägsna var de. Nu har ändå PSG en chans...

Kolla från 59:40-60:00 på matchuret(3-1 målet)
https://www.youtube.com/watch?v=cnnysFggV5M
Senast redigerad av Flundran90 2024-09-18 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in