Citat:
Ja, min kritik var kanske lite slängig. Tycker det är bra att herrklubbarna subventionerar damfotbollen så att damfotbollen kan öka i kvalite och därmed blir intressantare underhållning . Det jag mest egentligen invänder mot är damfotbollen och damspelarnas ständiga jämförelser med männen och att det gnälls mycket generellt från damfotbollspelare, mer än i någon annan damidrott. Jag tycker det tar bort lite av glädjen med damfotboll ibland, att den är så politiserad. Det jag däremot gillar med damfotboll är att de är jordnära och att det är mer ärligt spel. Jag gillar också att damfotbollen är ett mer oskrivet blad, utveckling sker hela tiden.
Men återigen, du väljer en negativ tolkning hela tiden. Inte olikt hur män som egentligen inte gillar damfotboll brukar låta. Det är inte så himla vanligt att damspelare jämför sig med herrar eller klagar om de har en hög lön. Snarare tvärtom, det finns många som understryker hur bra de har det nu jämfört med sina föregångare för 10-20 år sedan.
Det är kanske 2-3 spelare som tar upp att de tjänar mindre än superstjärnor på herrsidan och då får det jättemycket uppmärksamhet. Jag gillar det inte heller, för det ger upphov till så mycket ilska och därmed minskad popularitet och intresse för damfotbollen. Man tjänar inte på såna jämförelser.
Men igen, det är inte så vanligt. Den stora debatten handlar mer om den stora mängden spelare som inte har råd att operera sig vid skada eller som fortfarande inte kan leva på sin lön. Eller att damfotbollen inte behandlas med samma respekt som herrar, det är inte att kräva samma lön. Jag tycker inte heller det är produktivt att titta på de 0,1 % bäst betalda damspelarna och jämföra dem med de bäst betalda herrarna. Men de spelarna är oftast stora namn. Om de aldrig sa något skulle det aldrig hända något med saker som prispengar osv. Och media älskar att göra rubriker.