Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Äh, jag råkade väl ha fel. Har rätt nästa gång istället..
Men trodde faktiskt hon skulle överväga att börja trappa ner lite, och kanske de faktiskt har funderat över alternativ där även det fanns med. Hon har ju trots allt varit "försvunnen" i en månad och denna övergång kom väldigt sent och nära inpå seriestart.
Angående "Stockholm Arena" så gissar jag att val av plan beror på om Hammarby går till finalen eller inte. De lär ju inte köra match om "tredjepris" eller en final utan Hammarby på Tele2 (eller vad den nu heter.. 3Arena)
Förresten: Du har som brukar ha koll på detaljer. Den nya Europa Cup för damer skall ju innehålla lag från "sämre ligor", dvs ej Sverige. Men läser att utslagna WCL-lag hamnar i den cupen. Förstår dock inte i vilket skede. Har du läst och förstått alla turerna?
Tillägg: Hittade själv:
https://en.wikipedia.org/wiki/2025%E2%80%9326_UEFA_Women%27s_Europa_Cup
dvs verkar som vi kan räkna med något/några svenska lag i den cupen.
Haha förlåt, var tvungen att pika.
Ja vem vet, United blir spännande iaf.
Jo jag har koll på den men du hade läst på nu? Skulle säga att vad Europa cup framförallt gör är att öppna upp för fler lag att spela Europafotboll. UWCL har varit begränsat till 16 lag. Massor av bra lag åkte ut i kvalet i augusti och fick sen inte spela mer, nu kommer många fler få spela i Europa.
I nuläget får inget land skicka mer än 3 lag till Europaspel, och bara de 7 högst rankade ligorna får 3 lag till UWCL kval. Lägre rankade ligor kan ha ett eller två lag till UWCL och ett lag som endast är behörigt till EC. Typ de lag som kommit trea i Norge och Holland t ex, Rosenborg och Ajax, är i Europa Cup omgång 1 redan men får inte kvala till CL. Sen fylls ju Europa cup på med lag som blivit utslagna ur UWCL-kvalet, det är så det funkar. Man kan gå till omgång 1 eller omgång 2 beroende på hur långt man går i UWCL-kvalet, och efter det är det åttondelsfinaler.
Man har ju valt att ge de nya Europaplatserna i samband med att Europa Cup startas till lag som kommit 3a i liga 8-13 och 2a i liga 18-25, i stället för att t ex ge de lag som kommit 4a och 5a i de allra bästa ligorna en Europaplats. Vem tror du är bäst, 4an från England eller Tyskland eller 2an från Cypern eller Bosnien? Så på det viset är det en liga för lägre rankade ligor, det är större bredd som är den högsta prioriteringen. Ville man ha högsta möjliga kvalitet skulle man ta med fler än 3 lag från de bästa ligorna. Sen kommer ju Europa cup att vinnas av ett lag som kommit tvåa eller trea i en högt rankad liga, något annat kan jar inte tänka mig. Det finns ju inte utrymme för alla de att nå Champions league med bara 5 lag som går vidare från League path.
Jag tror vi kan få 2 svenska lag till CL. Rosengård har inga bra lag i sitt kval. Häcken är redan i playoff tack vare att de fick Arsenals plats och kommer bli seedade, de borde ha en bra chans med Schröder i storform och självförtroende på topp. Hammarby har ju tuffast resa, dels måste de förbi United och sedan i så fall en playoff där de inte blir seedade. Om det blev 3 svenska lag vore sensationellt! Men annars blir det 1 eller 2 lag i Europa Cup (Häcken har redan säkrat plats där och jag räknar med att Hammarby slår Kharkiv), och då är det ju bara att hoppas att man slipper motstånd från de bästa ligorna, dvs att de tar sig till UWCL.