2025-08-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så det är OK missköta sitt damlag om man lägger mer pengar på sitt herrlag? Geyse lämnade ju United för att hon var väldigt missnöjd med hur saker fungerade i United och hur hon kände sig behandlad. Finns ju fler exempel på spelare som lämnat United och uttryckt sitt missnöje med klubben. Och sedan finns alla andra saker kring damlaget allt ifrån hur ägaren ser på laget, hur man hanterar sina supportrar och publik till om man har förtroende för tränaren.

Jag tycker inte att damlaget verkar misskött. Vill självklart inte ta ifrån enskilda spelare sina upplevelser men jag förstår inte vad problemet är. Man måste ha verklighetsförankring. Herr/damlaget det är två olika världar. Damlaget behandlas väl inte dåligt? De har bra förutsättningar, alla spelare får bra lön, de utvecklar unga spelare, de är konkurrenskraftiga i sin liga.

Kulturellt önskar man såklart att klubben och dess ägare ska visa att de värdesätter damlaget och att de är en fullvärdig del av klubben. Det finns ingen mening att de ska ha ett damlag om man t ex ska vara öppet respektlös men jag har inte koll på exakt vad han har sagt. Sett till vad de gör och vad de åstadkommit så verkar iaf damlaget vara någorlunda väl skött.
Citera
2025-08-15, 17:08
Medlem
Kan nog vara ett bra val av Rolfö att välja United. Ett bra lag med flera bra spelare och chans till mycket speltid för henne.
Citera
2025-08-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag trodde ju Tyskland så jag hade fel. Men skulle hon inte gå till Häcken, spela på halvfart och fokusera på att stötta sin mans karriär? 😄 bara undrar. Han måste få det jättetufft nu att utgå från England med ett distansarbete inom försäljning.

Skämt åsido, kul val för henne! Hon vill väl testa WSL. Hon är fortfarande jättebra, inte avdankad som folk gärna vill säga. Det ryktades ju Kang/Lyon/London City men hon var väl inte sugen på ett kontrakt som sa max ett år i Lyon sen byta till London city. Manchester blir en egen grej. UWCL kval på gång, mot Hammarby troligtvis!! M fl. Hennes öde att möta Hammarby i CL? Först med Barca och sen med United.

Förresten någon som vet om de där kvalmatcherna ska spelas på Tele2? Jag såg att första två är på Grimsta men sen står det Stockholm Arena för gruppfinalen. Vilken är det?

Äh, jag råkade väl ha fel. Har rätt nästa gång istället..

Men trodde faktiskt hon skulle överväga att börja trappa ner lite, och kanske de faktiskt har funderat över alternativ där även det fanns med. Hon har ju trots allt varit "försvunnen" i en månad och denna övergång kom väldigt sent och nära inpå seriestart.

Angående "Stockholm Arena" så gissar jag att val av plan beror på om Hammarby går till finalen eller inte. De lär ju inte köra match om "tredjepris" eller en final utan Hammarby på Tele2 (eller vad den nu heter.. 3Arena)

Förresten: Du har som brukar ha koll på detaljer. Den nya Europa Cup för damer skall ju innehålla lag från "sämre ligor", dvs ej Sverige. Men läser att utslagna WCL-lag hamnar i den cupen. Förstår dock inte i vilket skede. Har du läst och förstått alla turerna?

Tillägg: Hittade själv: https://en.wikipedia.org/wiki/2025%E2%80%9326_UEFA_Women%27s_Europa_Cup

dvs verkar som vi kan räkna med något/några svenska lag i den cupen.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-08-15 kl. 20:08.
Citera
2025-08-15, 20:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag tycker inte att damlaget verkar misskött. Vill självklart inte ta ifrån enskilda spelare sina upplevelser men jag förstår inte vad problemet är. Man måste ha verklighetsförankring. Herr/damlaget det är två olika världar. Damlaget behandlas väl inte dåligt? De har bra förutsättningar, alla spelare får bra lön, de utvecklar unga spelare, de är konkurrenskraftiga i sin liga.

Kulturellt önskar man såklart att klubben och dess ägare ska visa att de värdesätter damlaget och att de är en fullvärdig del av klubben. Det finns ingen mening att de ska ha ett damlag om man t ex ska vara öppet respektlös men jag har inte koll på exakt vad han har sagt. Sett till vad de gör och vad de åstadkommit så verkar iaf damlaget vara någorlunda väl skött.

Jag har ett annat intryck när det gäller om damlaget är misskött eller behandlas mindre bra av klubbledningen. Det var något med att träningsarenan skulle renoveras och då flyttade herrlaget in i damlagets omklädningsrum och då fick damlaget använda sunkiga baracker istället. Handlar också om hur man promotar laget gentemot supportrar och försöker locka publik till matcherna. Det var väl någon konstig historia i samband med deras hemmapremiär förra säsongen där man med mycket kort varsel och med minimal kommunikation beslöt att stänga av flera publiksektioner på arenan trots att folk hade köpt biljetter till dessa sektioner vilket gjorde att det kom mycket mindre publik än förväntat.

Asså, jag hoppas att Rolfö får det verkligen bra hos United men jag skulle ju hellre ha valt någon välskött tysk klubb än just United. Arsenal och Chelsea har ju annars två välskötta damlag men där skulle väl risken vara att hon skulle få lite speltid.
Citera
2025-08-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Äh, jag råkade väl ha fel. Har rätt nästa gång istället..

Men trodde faktiskt hon skulle överväga att börja trappa ner lite, och kanske de faktiskt har funderat över alternativ där även det fanns med. Hon har ju trots allt varit "försvunnen" i en månad och denna övergång kom väldigt sent och nära inpå seriestart.

Angående "Stockholm Arena" så gissar jag att val av plan beror på om Hammarby går till finalen eller inte. De lär ju inte köra match om "tredjepris" eller en final utan Hammarby på Tele2 (eller vad den nu heter.. 3Arena)

Förresten: Du har som brukar ha koll på detaljer. Den nya Europa Cup för damer skall ju innehålla lag från "sämre ligor", dvs ej Sverige. Men läser att utslagna WCL-lag hamnar i den cupen. Förstår dock inte i vilket skede. Har du läst och förstått alla turerna?

Tillägg: Hittade själv: https://en.wikipedia.org/wiki/2025%E2%80%9326_UEFA_Women%27s_Europa_Cup

dvs verkar som vi kan räkna med något/några svenska lag i den cupen.

Haha förlåt, var tvungen att pika.

Ja vem vet, United blir spännande iaf.

Jo jag har koll på den men du hade läst på nu? Skulle säga att vad Europa cup framförallt gör är att öppna upp för fler lag att spela Europafotboll. UWCL har varit begränsat till 16 lag. Massor av bra lag åkte ut i kvalet i augusti och fick sen inte spela mer, nu kommer många fler få spela i Europa.

I nuläget får inget land skicka mer än 3 lag till Europaspel, och bara de 7 högst rankade ligorna får 3 lag till UWCL kval. Lägre rankade ligor kan ha ett eller två lag till UWCL och ett lag som endast är behörigt till EC. Typ de lag som kommit trea i Norge och Holland t ex, Rosenborg och Ajax, är i Europa Cup omgång 1 redan men får inte kvala till CL. Sen fylls ju Europa cup på med lag som blivit utslagna ur UWCL-kvalet, det är så det funkar. Man kan gå till omgång 1 eller omgång 2 beroende på hur långt man går i UWCL-kvalet, och efter det är det åttondelsfinaler.

Man har ju valt att ge de nya Europaplatserna i samband med att Europa Cup startas till lag som kommit 3a i liga 8-13 och 2a i liga 18-25, i stället för att t ex ge de lag som kommit 4a och 5a i de allra bästa ligorna en Europaplats. Vem tror du är bäst, 4an från England eller Tyskland eller 2an från Cypern eller Bosnien? Så på det viset är det en liga för lägre rankade ligor, det är större bredd som är den högsta prioriteringen. Ville man ha högsta möjliga kvalitet skulle man ta med fler än 3 lag från de bästa ligorna. Sen kommer ju Europa cup att vinnas av ett lag som kommit tvåa eller trea i en högt rankad liga, något annat kan jar inte tänka mig. Det finns ju inte utrymme för alla de att nå Champions league med bara 5 lag som går vidare från League path.

Jag tror vi kan få 2 svenska lag till CL. Rosengård har inga bra lag i sitt kval. Häcken är redan i playoff tack vare att de fick Arsenals plats och kommer bli seedade, de borde ha en bra chans med Schröder i storform och självförtroende på topp. Hammarby har ju tuffast resa, dels måste de förbi United och sedan i så fall en playoff där de inte blir seedade. Om det blev 3 svenska lag vore sensationellt! Men annars blir det 1 eller 2 lag i Europa Cup (Häcken har redan säkrat plats där och jag räknar med att Hammarby slår Kharkiv), och då är det ju bara att hoppas att man slipper motstånd från de bästa ligorna, dvs att de tar sig till UWCL.
Citera
2025-08-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag har ett annat intryck när det gäller om damlaget är misskött eller behandlas mindre bra av klubbledningen. Det var något med att träningsarenan skulle renoveras och då flyttade herrlaget in i damlagets omklädningsrum och då fick damlaget använda sunkiga baracker istället. Handlar också om hur man promotar laget gentemot supportrar och försöker locka publik till matcherna. Det var väl någon konstig historia i samband med deras hemmapremiär förra säsongen där man med mycket kort varsel och med minimal kommunikation beslöt att stänga av flera publiksektioner på arenan trots att folk hade köpt biljetter till dessa sektioner vilket gjorde att det kom mycket mindre publik än förväntat.

Asså, jag hoppas att Rolfö får det verkligen bra hos United men jag skulle ju hellre ha valt någon välskött tysk klubb än just United. Arsenal och Chelsea har ju annars två välskötta damlag men där skulle väl risken vara att hon skulle få lite speltid.

Jo jag såg det där om omklädningsrummen. Det var inte så snyggt skött. Men rapporterades det inte värre i media än vad som verkligen hade hänt? Så hemska lokaler fick de väl inte? Det här med herr och dam. Alltså även t ex Arsenal flyttar ju på damlaget om det blir en krock mellan herrar och damer på emirates t ex. Alla lag skulle göra det, sen kanske de lägger fram det på olika sätt utan att säga rakt ut att de prioriterar herrlaget.

Man ska ju inte få damerna att känna sig dåligt behandlade eller inte respekterade, men någonstans måste man ju förstå att det stora och framgångsrika herrlaget som drar in astronomiskt mycket pengar är en förutsättning för att klubben ska ha kunnat satsa så på ett damlag som de har gjort. Rolfö kommer säkert att tjäna 2-3 miljoner om året där. Med det slår hon väl de flesta i herrallsvenskan eller är jag fel ute då?

Så visst, det finns saker de skulle kunna sköta bättre, men man får välja sina fighter också. Antingen kan man välja att fokusera på att ägaren sa att herrlaget var viktigast, eller så kan man fokusera på att man är ett av de damlag med bäst förutsättningar i hela världen. Ägaren får väl vara dryg då. Det är inte han som driver laget. Så länge de bedriver en seriös verksamhet och når resultat så ger de åtminstone i praktiken bra förutsättningar för damlaget. Sen tycker jag som sagt man ska komma ihåg att det är ett ungt lag. Arsenal och Chelsea t ex har haft damlag mycket längre.
Citera
2025-08-15, 22:45
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Informationen har varit usel men 3Arena var det som var sagt till finalspelet efter lottningen till den här turneringen

Som jag förstått så går finalen och match om tredje pris den 30 augusti. Tror inte att det är möjligt att invänta resultaten från matcherna den 27 innan man väljer arena.

Misstänker också att man kommer att sälja båda matcherna den 30 som ett paket. Allt annat verkar orimligt eftersom det innebär bara 3 dagar som biljetterna kan säljas.

Men som sagt, uselt informerat är det.
Citera
2025-08-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Informationen har varit usel men 3Arena var det som var sagt till finalspelet efter lottningen till den här turneringen

Som jag förstått så går finalen och match om tredje pris den 30 augusti. Tror inte att det är möjligt att invänta resultaten från matcherna den 27 innan man väljer arena.

Misstänker också att man kommer att sälja båda matcherna den 30 som ett paket. Allt annat verkar orimligt eftersom det innebär bara 3 dagar som biljetterna kan säljas.

Men som sagt, uselt informerat är det.

Enligt Wikipedia går matchen om 3e pris kl 12 och finalen kl 19, båda den 30:e. Tror också att de kommer säljas som ett paket men det var lite för långt emellan för att man ska vara där och se båda efter varandra.

Ser nu att BP herr har hemmamatch på Grimsta den 30:e kl 15. Så då kan den nog inte användas varken kl 12 eller kl 19. Annars hade jag lagt finalen på 3Arena och match om 3e pris någon annanstans, Hammarby kommer inte att förlora mot laget som kommit tvåa i den Ukrainska ligan. Jag tror inte det. Deras ligavinnare Vorskla Poltava brukar inte gå vidare från Champions path där det är mycket lättare motstånd.

Vad finns det för alternativ förutom 3Arena när Grimsta är upptagen och Kanalplan inte är godkänd? Hammarby har väl visat intresse att få stå värd för miniturneringen så de borde väl ha en plan? Eller har man lottat?

Roligaste miniturneringen är i alla fall den med bara tre lag, Glasgow, Wien och Minsk. Ett av de lagen kommer ju gå till playoff då och har Häcken tur kan man lottas mot det laget. Gruppen med Brann, Inter, Braga och Valur ser tuff ut. Roma känns som en klar favorit att vinna sin turnering.
Citera
2025-08-16, 16:25
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Rolfö uppges vara nära manchester united. De har ju europaspel i år och kan säkert gå rakt in i den truppen, inget dåligt val. Kommer hon dit är det garanterat tänkt att hon ska mer offensivt, det kan nog vara väldigt bra för landslaget om Sandberg och Rolfö kan köra ihop sig till en bra vänsterkant!

Tror Manchester kommer att bli starka dennna säsong med de engelska landslagsspelarna och nu även Julia och Fridolina.

Jag hoppas de slår Arsenal
Citera
2025-08-16, 16:42
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Jag trodde ju Tyskland så jag hade fel. Men skulle hon inte gå till Häcken, spela på halvfart och fokusera på att stötta sin mans karriär? 😄 bara undrar. Han måste få det jättetufft nu att utgå från England med ett distansarbete inom försäljning.

Skämt åsido, kul val för henne! Hon vill väl testa WSL. Hon är fortfarande jättebra, inte avdankad som folk gärna vill säga. Det ryktades ju Kang/Lyon/London City men hon var väl inte sugen på ett kontrakt som sa max ett år i Lyon sen byta till London city. Manchester blir en egen grej. UWCL kval på gång, mot Hammarby troligtvis!! M fl. Hennes öde att möta Hammarby i CL? Först med Barca och sen med United.

Förresten någon som vet om de där kvalmatcherna ska spelas på Tele2? Jag såg att första två är på Grimsta men sen står det Stockholm Arena för gruppfinalen. Vilken är det?

Hon sa själv när hon gick från Barca att hon fortfarande vill utvecklas och möta bra motstånd.
Barca rensade väl ut alla sina internationella spelare och behöll sina inhemska världsstjärnor.
Antingen vill de köpa in nytt men ryktena och fansen reaktioner verkar det mest luta åt att Barca inte har tillräckligt med pengar till damlaget. Allt satsas på dyra herrköp.
En trupp består ju av ca28 spelare och då oftast 3 målvakter. Idag har Barcas damlag bara 2 målvakter kvar och inte avbytare till alla 10 spelare. Vid skador blir det tufft.
Något är på gång där. Har svårt att tänka mig att de köper in 5 nya spelare nu i aug/september.

Själv trodde jag Rolfö skulle välja något bra lag i Italien eller London City.
Sverige trodde jag aldrig på men det kanske blir Sverige nästa gång efter två år i Manchester.

Det kommer bli kul att följa Manchester Utd.
Nu känns det som att de fått ihop en bra trupp med flera Engelska landslagsspelare och två svenska.
Sedan är ju även Anna Sandberg där.

Någon som vet var man kan se WSL i höst?
Viaplay verkar bara satsa på herrfotbollen.
Senast redigerad av BallaBella 2025-08-16 kl. 17:11.
Citera
2025-08-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Hon sa själv när hon gick från Barca att hon fortfarande vill utvecklas och möta bra motstånd.
Barca rensade väl ut alla sina internationella spelare och behöll sina inhemska världsstjärnor.
Antingen vill de köpa in nytt men ryktena och fansen reaktioner verkar det mest luta åt att Barca inte har tillräckligt med pengar till damlaget. Allt satsas på dyra herrköp.
En trupp består ju av ca28 spelare och då oftast 3 målvakter. Idag har Barcas damlag bara 2 målvakter kvar och inte avbytare till alla 10 spelare. Vid skador blir det tufft.
Något är på gång där. Har svårt att tänka mig att de köper in 5 nya spelare nu i aug/september.

Själv trodde jag Rolfö skulle välja något bra lag i Italien eller London City.
Sverige trodde jag aldrig på men det kanske blir Sverige nästa gång efter två år i Manchester.

Det kommer bli kul att följa Manchester Utd.
Nu känns det som att de fått ihop en bra trupp med flera Engelska landslagsspelare och två svenska.
Sedan är ju även Anna Sandberg där.

Någon som vet var man kan se WSL i höst?
Viaplay verkar bara satsa på herrfotbollen.

Va?? Du kan se det på Viaplay. Det är för övrigt den enda streamingtjänsten som visar rätt mycket damfotboll de har Damallsvenskan, 2-3 matcher per omgång av engelska & tyska damligan plus att de visar landskamper ibland och kan ha NWSL matcher ibland också. TV4 play, Max m fl visar överhuvudtaget ingen damfotboll.

Men de flesta som köper Viaplay i Sverige vill se Premier League, kanske det du har hört. Du kan se all damfotboll med det mellandyra alternativet, behöver ej det dyraste. De visar ju topplagens matcher oftast så man kommer kunna se många av Uniteds matcher. Tycker Viaplay är bra jag. De kör inte 1,5 h studio före varje dammatch som med premier league men man kan inte få allt 😊

Angående Barcelona tror jag de har lite ekonomiska problem i klubben för tillfället, verkar som att de (herrlaget) har överskridit någon slags lönetak. Barcelona kan omöjligt lösa sina finansiella problem för herrlaget genom att sälja damspelare. Nu har de sålt ett antal spelare som tjänar kanske 3 miljoner kr /år. En bra herrspelare tjänar det per vecka, så det går inte att jämföra alls. De kan lägga ner hela damlaget det skulle ändå inte påverka klubbens sammanlagda ekonomi mer än på marginalen.

Men jag tror kanske att de vill göra lika stora nedskärningar i alla sina lag, fast då skalenligt, för att då alla ska dra sitt strå till stacken. T ex herrlaget måste sänka kostnader med 10 % och då måste även damlaget det. I absoluta tal blir det ju mer pengar för herrlaget då, men det blir som sagt omöjligt att lösa några problem genom att endast banta damlagets budget. Jämför man dem med andra damlag så har ju Barcelona några väldigt dyra spelare, t ex Bonmati tjänar 1 miljon € per år hon kostar som 4 bra spelare med mer normal lön. Så det är väl därför de behöver få ner lönekostnader genom att ha färre spelare i stället. De har ju sin akademi ockdå där man säkert kommer låta många av de spelarna delta i ligaspelet. Hoppas de inte har för liten trupp bara så det blir skador för de har väldigt många matcher i Spanien.

Bra att det löste sig på bästa sätt för Rolfö för det gick nog inte helt snyggt till detta att hon fick lämna i förtid och dessutom mitt under EM. Misstänker att det inte var på hennes initiativ som hon bröt sitt kontakt med Barcelona ett år i förtid.
Citera
2025-08-16, 21:33
Medlem
Om det inte är så att Viaplay ska sluta visa WSL m.m men det tror jag inte? Hittar inte hur länge de har de rättigheterna så man får väl typ skriva till dem och fråga om man vill veta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in