2024-09-17, 22:52
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Skulle de vara möjligt..
Ja nästan lika möjligt som att bygga en bro mellan vasa och umeå som skulle bli TRE gånger längre än världens längsta bro över vatten idag.
Citera
2024-09-17, 23:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En fast förbindelse mellan Umeå och Vasa skulle avsevärt förkorta restiderna. Dessutom skulle man slippa köra runt Bottenviksbågen vilket skulle vara bra av miljöskäl. Givetvis tillkommer en ekonomisk expansion för området. Finska myndigheter har redan börjat utreda det hela.

"Planer på en bro över Kvarken mellan Vasa och Umeå har funnits länge. Finska politiker menar nu att bron som ska binda samman de nordiska regionerna kommer stå klar närmaste tjugo åren.

– Jag är helt övertygad om att det kommer bli av. Vi kommer se en enorm utveckling, säger Joakim Strand (SFP, Svenska Folkpartiet) som är Finlands Europa- och ägarstyrningsminister."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/finska-politiker-vill-se-bro-mellan-umea-och-vasa-ministern-overtygad-om-att-det-blir-av

"Tanken på en fast förbindelse mellan Vasa och Umeå fick vingar för några år sedan då två experter på eget bevåg gjorde en utredning som visade att den kunde byggas för 3–5 miljarder euro och också bli lönsam."

https://svenska.yle.fi/a/7-10050097

Således, dags att sätta igång?
Javisst, bara Umeå kommun själv betalar Sveriges andel, så är jag för!
Citera
2024-09-18, 00:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Vad är det för fel på befintlig tråd i ämnet?
(FB) Bro Sverige-Finland (Umeå-Vasa) (Sammanfogad tråd)
Citera
2024-09-18, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ja nästan lika möjligt som att bygga en bro mellan vasa och umeå som skulle bli TRE gånger längre än världens längsta bro över vatten idag.

Fast nu tänker alla på en synlig bro över vattenytan. En fast förbindelse kan givetvis innebära en sänktunnel också.
Tänk Rödby-Puttgarden.
Citera
2024-09-18, 06:39
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Billigare att ta färjan så slipper man åka runt Bottenviken.
jag skulle föreslå en förbindelse mellan Stockholm och Helsinki istället, via åland/Åbo
Perfekt för alla kriminella i Stockholm att smidigt kunna åka till Finland och förpesta deras tillvaro som Göteborgarna gör i Norge och Malmöiterna i Danmark.
Citera
2024-09-18, 06:45
Medlem
Vitiss avatar
Hur lång skulle brosträckan vara?
Citera
2024-09-18, 06:59
Medlem
Hobbybondes avatar

Tråd sammanfogad med denna tråd

/Mod
Citera
2024-09-18, 10:39
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Fast nu tänker alla på en synlig bro över vattenytan. En fast förbindelse kan givetvis innebära en sänktunnel också.
Tänk Rödby-Puttgarden.
Du det är ett jätteprojekt.
Och denna tunnel skulle bli 8 ggr längre utan så stort trafikunderlag
Citera
2024-09-18, 10:45
Medlem
FB-Wannabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Hur lång skulle brosträckan vara?

Den totala sammanlagda brolängden skulle bli 40–41 km.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarkenbron
Citera
2024-09-18, 11:00
Medlem
Citat:
Du det är ett jätteprojekt.
Och denna tunnel skulle bli 8 ggr längre utan så stort trafikunderlag

Nja, Rödby-Puttgarden är c:a 18 km. En sänktunnel mellan de yttersta öarna mellan Vasa och Holmön skulle nog inte behöva bli mer än drygt 25 km. Det är närmare än vad många tror. Det går att utnyttja öarna både i Finland och Sverige.

Således en sänktunnel ungefär 1,5 ggr Rödby-Puttgarden. Vattendjupet är heller inte förskräckande som vid Åland exempelvis.

Här finns en intressant karta med bl.a vattendjup i Östersjön med omnejd. Kolla särskilt på förkastningen just vid Åland. Det rör sig om djup på 300 m. Det kunde man inte ana.

https://www.ostersjon.fi/sv-FI/Naturen_och_dess_forandring/Unika_Ostersjon/Ostersjon_i_siffror
Senast redigerad av Konrad 2024-09-18 kl. 11:04.
Citera
2024-09-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Javisst, bara Umeå kommun själv betalar Sveriges andel, så är jag för!

Tja, sist jag färdades med bil över Öresund så var det nog bl.a jag som fick bekosta en del av bron precis som alla andra. Jag tror inte att Malmö kommun betalar särskilt mycket för bron.

Det kostar redan nu att ta sig över med färjan från Holmsund till Vasa.

Slutsats: avgifter, avgifter och åter avgifter så behöver ingen bekymra sig över kostnaden annat än de som äger bron.
Citera
2024-09-18, 20:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tja, sist jag färdades med bil över Öresund så var det nog bl.a jag som fick bekosta en del av bron precis som alla andra. Jag tror inte att Malmö kommun betalar särskilt mycket för bron.

Det kostar redan nu att ta sig över med färjan från Holmsund till Vasa.

Slutsats: avgifter, avgifter och åter avgifter så behöver ingen bekymra sig över kostnaden annat än de som äger bron.
Jag gjorde ingen jämförelse med Malmö, det var du som gjorde det.
Jag menar bara om Umeå kommun vill bygga en knasigt prestigeprojekt så får de pröjsa för det själv.
Öresundsbron tillför värden för hela södra halvan av Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in