2024-09-17, 12:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Då hade den som lärde dig det fel och nu har du fel. Niandet är, och har alltid varit, direkt otrevligt.

Innan du-reformen levde vi i ett tydligare klassamhälle, till slut var det för jobbigt att hålla reda på titlar, yrken och hierarkier och du-reformen infördes. Ni var det man tilltalade personer med lägre rang i hierarkin som man dessutom inte bemödade sig med att tilltala med yrkestitel eller social status. Dvs oäktingar och annat patrask (ogifta äldre kvinnor, ynglingar, dagsjåare etc.). Det här är inte "historiskt" utan gällde innan du-reformen, under reformen och hela tiden efter reformen.

Niandet kom tillbaka troligtvis för att obildat folk tyckte det lät gammeldags och fint och levde i en missuppfattning om att du inte är respektfullt. Man Duar kungen i vanliga samtal men man förväntas titulera honom i presentationer eller tilltal. Det kan ju vara något att fundera på.
Det var inte "den" som lärde ut, utan det lärdes ut i skolorna på den tiden, innan den där hemska du-reformen fanns.

Nej, man var var inte alls ohövlig före 1968, tvärtom.

Och du har helt fel när det gäller "tilltala med lägre rang", var i hela friden har folk fått det ifrån ?
Det är bara ett påhitt för att försvara du-reformen (och en chans att få låtsas vara kränkt)
Citera
2024-09-17, 12:36
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Ja, det är lite respektlöst att dua människor men å andra sidan är ju vi svenskar ett tölpigt folk som saknar både vett och etikett och bordsskick. Det upplevs således inte så respektlöst hos gemene svensk.

Inte respektlöst i Sverige men det hänger för all del ihop med ett jämlikt och klasslöst samhälle. Om inte det faller dig i smaken är en annan sak. Jag tycker du har helt rätt i vett och etikett och bordsskick däremot. Men å andra sidan bär jag själv tex shorts när jag är ledig, även publikt.
Citera
2024-09-17, 12:38
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det var inte "den" som lärde ut, utan det lärdes ut i skolorna på den tiden, innan den där hemska du-reformen fanns.

Nej, man var var inte alls ohövlig före 1968, tvärtom.

Och du har helt fel när det gäller "tilltala med lägre rang", var i hela friden har folk fått det ifrån ?
Det är bara ett påhitt för att försvara du-reformen (och en chans att få låtsas vara kränkt)

Kommer du från landet måhända? Eller var gick du skola?
Citera
2024-09-17, 12:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Kommer du från landet måhända? Eller var gick du skola?
Jag var med på den tiden, var ni det ?
Citera
2024-09-17, 13:06
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag var med på den tiden, var ni det ?

Herr Dittling kan titulera mig Direktör P eller du, som herrn önskar.
Citera
2024-09-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Jag brukar hälsa med deras yrkestitel när jag inte vet vad personen heter.
Seriös? Om du träffar grannen i trappan, säger du då ”godmorgon sopgubben, fint väder idag, visst?” eller ”godkväll elektrikern”? Varför inte visa lite pondus istället och säga ”du”?
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Har fått liknande "hälsning" vid några tillfällen i mitt liv. Och varje gång så har det kommit från nån skev figur på en högre häst än min egen.
Vad menar du med det sista? Hur reagerade du? Blev du provocerad?
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Ja jag tycker det är klart negativt att t.ex säga "hej du".. eller "där var du ja".

Det visar att din relation till grannen inte är neutral, utan där du signalerar att du har en uppfattning av din granne.

Annars hade du sagt "Hej".
Det räcker.
Varför tycker du det? Varför är det så? Hade du blivit triggad?
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Personliga pronomina behövs ju inte. Man behöver ju inte säga "Där var ju du, ja", när man möter grannen i trappan. Det räcker väl med ett "God morgon", "God kväll", eller vad det nu kan vara? När man skiljs så kan man säga "Ha det så bra", istället för "Du får ha det så bra".
Varför inte? För att det är översitteri?
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Att stoppa in en massa du i korta meningar är vanligt bland homosexuella som en hemlig signal. Grannen tror väl helt enkelt att TS är bög och raggar på henom. Inte undra på att hen blev avståndstagande. En inte helt lätt situation att hantera.

https://www.theguardian.com/world/2018/feb/12/malaysian-newspaper-sinar-harian-publishes-how-to-spot-a-gay-lgbt-checklist
Källa på det?
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Ja det är respektlöst och enbart något som svennar säger. Om någon duar mig säger jag till på direkten. Lite hyfs och respekt får man ändå ha.
Vadå? Om vi var grannar och jag sade ”där var du ja, tjena du”, hur hade du agerat? Vad hade du sagt?
Citera
2024-09-17, 13:27
Medlem
Citat:
Inte respektlöst i Sverige men det hänger för all del ihop med ett jämlikt och klasslöst samhälle. Om inte det faller dig i smaken är en annan sak. Jag tycker du har helt rätt i vett och etikett och bordsskick däremot. Men å andra sidan bär jag själv tex shorts när jag är ledig, även publikt.

Tycker inte det har något med jämlikhet och klass. Det handlar om respekt och i länder där man använder "ni" gör man ingen skillnad på rallare och bankdirektörer.
Citera
2024-09-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryzztroll
Om man träffar en halvt bekant granne i trapphuset exempelvis, är det då oartigt/översitteri av mig att utbrista ”Hej du” eller ”Där var du ja, tjena” istället för att bara säga ”Hej”?

Anledningen till att jag frågar är att grannen ovanför mig har slutat hälsa efter att jag sade ”Tjenare du” avslutat med ”Du får ha det så bra du” efter att ha utbytt några få meningar…

Är det oartigt och kan det uppfattas som översitteri och storhetsvansinne från min sida?
Fan vad mycket OT det var gällande att ”nia” någon
Citera
2024-09-17, 14:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ryzztroll
Varför tycker du det? Varför är det så? Hade du blivit triggad?
Förklara varför du inte tycker att en sån simpel sak som att säga Hej inte räcker i din värld?
Citera
2024-09-17, 14:12
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Tycker inte det har något med jämlikhet och klass. Det handlar om respekt och i länder där man använder "ni" gör man ingen skillnad på rallare och bankdirektörer.

Jag har gett massor med exempel på hur det är klassbetonat, kan du ge exempel på det du påstår?
Citera
2024-09-17, 16:09
Medlem
Citat:
Jag har gett massor med exempel på hur det är klassbetonat, kan du ge exempel på det du påstår?

Det räcker att ha varit i ett land med latinskt språk för att veta att de använder ni-form oavsett samhällsklass.
Citera
2024-09-17, 17:24
Medlem
Nisse Gandhis avatar
I mitten på 60-talet spelades i Stockholm en revy av Beppe Wolgers som hette ”Du grabbar”. Kanske ett försök att spexa med svensk grammatik. Fanns säkert seriösa språkvårdare som blev upprörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in