2024-09-16, 21:39
Medlem
Om man träffar en halvt bekant granne i trapphuset exempelvis, är det då oartigt/översitteri av mig att utbrista ”Hej du” eller ”Där var du ja, tjena” istället för att bara säga ”Hej”?

Anledningen till att jag frågar är att grannen ovanför mig har slutat hälsa efter att jag sade ”Tjenare du” avslutat med ”Du får ha det så bra du” efter att ha utbytt några få meningar…

Är det oartigt och kan det uppfattas som översitteri och storhetsvansinne från min sida?
Citera
2024-09-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryzztroll
Om man träffar en halvt bekant granne i trapphuset exempelvis, är det då oartigt/översitteri av mig att utbrista ”Hej du” eller ”Där var du ja, tjena” istället för att bara säga ”Hej”?

Anledningen till att jag frågar är att grannen ovanför mig har slutat hälsa efter att jag sade ”Tjenare du” avslutat med ”Du får ha det så bra du” efter att ha utbytt några få meningar…

Är det oartigt och kan det uppfattas som översitteri och storhetsvansinne från min sida?

Varför skulle det vara översitteri att kalla någon för du, det är väl snarare motsatsen.
Citera
2024-09-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför skulle det vara översitteri att kalla någon för du, det är väl snarare motsatsen.
Vad menar du med att det skulle vara motsatsen? Tänker att det kanske blir som att kalla en jämnårig för ”grabben” eller ”gosse lilla”. Minns att jag kallade mitt ex farsa för grabben eller gosse lilla en gång, och då tog det hus i helvete, han blev så jävla förbannad och otroligt kränkt.
Citera
2024-09-16, 21:51
Medlem
Du och gosse lilla är inte riktigt synonymer.
Citera
2024-09-16, 21:55
Medlem
Citat:

Verkligen inte oartigt.
Oartigt är att inte hälsa alls.
Citera
2024-09-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Verkligen inte oartigt.
Oartigt är att inte hälsa alls.
Jo, men tänker att det är som att säga ”grabben” eller ”gosse lilla” till en jämnårig. Fick nästan stryk av min ex farsa efter att jag kallat honom för grabben. Enligt honom sade jag iofs lillgrabben, men ändå.
Citera
2024-09-16, 21:59
Bannlyst
"Du" är lite nedlåtande, man approchar folk via namn.
Citera
2024-09-16, 22:01
Medlem
Det enda rimliga är att du hälsar med ett glatt god morgon fru Svensson, herr Johansson eller fröken Elg.

Tänk bara på att att nia kan upplevas som nedlåtande av äldre.
Citera
2024-09-16, 22:07
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:

Tvärtom!
"Du" borde betraktas som ett honnörsord.
Har du hört talas om du reformen?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

För att besvara din fråga tror jag snarare att det är dialektalt.
Vissa säger "hej du" villa säger "hejsan" och göteborgare säger "hallå eller" och det alldeles oavsett om de hälsar på någon eller vill påkalla uppmärksamhet.

Jag ser snarare att "hej du" är ett extra litet uppmärksammande av dig än bara "hej"
Citera
2024-09-16, 22:07
Medlem
Citat:
Jo, men tänker att det är som att säga ”grabben” eller ”gosse lilla” till en jämnårig. Fick nästan stryk av min ex farsa efter att jag kallat honom för grabben. Enligt honom sade jag iofs lillgrabben, men ändå.

Om han var nära att ta till knytnävarna så var ju lillgrabben spot on! 😀

Grejen är ju att det bara blir nedlåtande när någon menar det nedlåtande.
Jag säger grabben ofta, men för mig så är det inget nedlåtande med det. Och du har ju dina gränser, precis som alla andra.
Citera
2024-09-16, 22:08
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Det enda rimliga är att du hälsar med ett glatt god morgon fru Svensson, herr Johansson eller fröken Elg.

Tänk bara på att att nia kan upplevas som nedlåtande av äldre.

Ja, just att nia folk kan alla ge fullkomligt fan i kan jag tycka.
Citera
2024-09-16, 22:10
Avslutad
Citat:
Det är inte samma sak.

Det var längesedan "ni" var den obligatoriska artighetsfrasen. I de allra flesta sammanhang signalerar det bara "ni är inte du med mig".

Man kan till och med dua kungen idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om han var nära att ta till knytnävarna så var ju lillgrabben spot on! 😀

Grejen är ju att det bara blir nedlåtande när någon menar det nedlåtande.
Jag säger grabben ofta, men för mig så är det inget nedlåtande med det. Och du har ju dina gränser, precis som alla andra.
Nja, det är inte helt ensidigt. Om du skulle fortsätta säga grabben efter att denne sagt till att han inte uppskattar att bli kallad det, så visar ju det att du inte bryr dig om att han ogillar det.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-09-16 kl. 22:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in