2024-09-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Tror nog mitt syrliga och lite sarkastiska svar till den dryge AI förespråkare gick lite över ditt huvud. Jag förespråkar inget av det ovanstående.
En sak för en domstol att bedöma är det faktum att inläggen legat ute rätt länge kontra det försvinnande låga antalet sett till helheten.
Teknikutveckling lär de nog inte beakta.

Du har ännu inte svarat på hur man kan automatisera censur av inägg som strider emot lagen utan att använda AI. Du har bara hänvisat till google men där finns inget. Du verkar mest ha fantiserat ihop detta.
Citera
2024-09-16, 20:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Anmälaren skiter naturligtvis fullständigt i inläggen som sådana. Det är Flashback som olydigt fenomen det handlar om. Repressionen i Sverige har gradvis ökat sedan 90-talet och det är inte slut än.
Ja, visst är det så. Detta är någon som fattat agg gentemot Flashback.
Citera
2024-09-16, 23:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag ser dessvärre en juridisk öppning här för att hävda att den tekniska utvecklingen ("ai", som de okunniga alltid drar fram som något Wunderwaffe), gjort att denna på rent praktiska grunder milda lagtolkning är överspelad, och att BBS-lagen skall tolkas striktare nu.

Detta kan inte ha undgått åklagaren som, tror jag, kommer att framföra just det argumentet att en rimlig arbetsinsats eller till rimliga kostnader betydde en sak 1997 och en annan 25-26 år senare.
Jag tror du har helt fel. Det håller inte i en domstol att påstå att en BBS-ägare "borde" ha använt AI-verktyg, ett i dagsläget helt osäkert och värdelöst verktyg. I så fall kan försvararen Hillert enkelt slå hål på detta (litet tips).
Citera
2024-09-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tror du har helt fel. Det håller inte i en domstol att påstå att en BBS-ägare "borde" ha använt AI-verktyg, ett i dagsläget helt osäkert och värdelöst verktyg. I så fall kan försvararen Hillert enkelt slå hål på detta (litet tips).

AI håller förstås inte måttet idag. Det går inte att automatisera detta om man vill hålla en rimlig nivå av censuren. Vi pratar här om 12 inlägg och admin angav antalet inägg under den tiden ovan. Minns inte nu exakt men tror det var frågan om ca 0,001% av alla inlägg under den perioden. Inget verktyg kan hålla en sådan nivå.
Citera
2024-09-17, 06:44
Medlem
Muppetys avatar
Jag tycker att detta åtal, samt det med att Richard Jomshof blir misstänkt för HMF, är väldigt viktiga att de blir friande domar. Annars är det en nedmontering av yttrandefriheten!

Självklart går det utmärkt att diskutera utan att kalla folk för fula ord, men det görs ändå, det är därför det finns moderatorer. Man kan inte kräva att allt ska tas bort direkt, o klart att det missas saker i det enorma flöde som förekommer på Flashback. Det ska man inte straffas för!

Satir och ironi får naturligtvis inte heller censureras!

Önskar Jan Axelsson (och ev. Richard Jomshof) all lycka till i domstolen! Yttrandefriheten får inte skadas, nedmonteras eller låta sig censureras.
Senast redigerad av Muppety 2024-09-17 kl. 06:49.
Citera
2024-09-17, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag tycker att detta åtal, samt det med att Richard Jomshof blir misstänkt för HMF, är väldigt viktiga att de blir friande domar. Annars är det en nedmontering av yttrandefriheten!

Självklart går det utmärkt att diskutera utan att kalla folk för fula ord, men det görs ändå, det är därför det finns moderatorer. Man kan inte kräva att allt ska tas bort direkt, o klart att det missas saker i det enorma flöde som förekommer på Flashback. Det ska man inte straffas för!

Satir och ironi får naturligtvis inte heller censureras!

Önskar Jan Axelsson (och ev. Richard Jomshof) all lycka till i domstolen! Yttrandefriheten får inte skadas, nedmonteras eller låta sig censureras.

Ja det är en samordnad attack mot yttrandefriheten nu. Vi har även förundersökningar mot Lennart Mattikainen och Katarina Janouch som pågår. Inget åtal där än så vi får se vad som händer men det handlade också om delade bilder.

Samtidigt har vi Kamala som går till attack mot X och uttalar sig att hon vill stänga ned plattformen. Personligen anser jag att valet i USA är det viktigaste slaget om yttrandefriheten. Viktigare att ha en stor internationell plattform som X kvar än FB. Förloras X under ledning av Kamala kommer politiker i Europa följa efter USA och döda allt som heter yttrandefrihet i Europa.
Citera
2024-09-17, 08:41
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
HMF tillämpningsområde vidgades med Jomshof som ordf justitieutskottet. Utskottet hade inga invändningar mot detta och SD:s riksdagsledamöter tog ingen strid.
Det är alltså i riksdagen lagarna stiftas.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2024/02/en-tydligare-bestammelse-om-hets-mot-folkgrupp/

Obs! Gäller från juli 2024 och inte det aktuella åtalet mot Axelsson

Ja. Naturligtvis är det riksdagen som stiftar lagar.
Jag skrev REGERINGEN. Regeringen stiftar inga lagar.
Citera
2024-09-17, 09:04
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag ser dessvärre en juridisk öppning här för att hävda att den tekniska utvecklingen ("ai", som de okunniga alltid drar fram som något Wunderwaffe), gjort att denna på rent praktiska grunder milda lagtolkning är överspelad, och att BBS-lagen skall tolkas striktare nu.

Detta kan inte ha undgått åklagaren som, tror jag, kommer att framföra just det argumentet att en rimlig arbetsinsats eller till rimliga kostnader betydde en sak 1997 och en annan 25-26 år senare.
Givetvis kan "rimlig arbetsinsats" och "rimliga kostnader" betyda en sak två och ett halvt decennium senare men det är inte särskilt svårt att påvisa att ett AI-verktyg inte är ett tillförlitligt flaggningsinstrument som skulle göra det enklare för oss.
Citera
2024-09-17, 10:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Det är inte förarbetena som gäller, utan lagens bokstav.

"...ha sådan uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas med hänsyn till omfattningen och inriktningen av verksamheten."

"Skäligen " öppar för glidning över tiden. Uppenbarligen anser politikerna att tiden är mogen att testa om gränserna kan förflyttas. Floskler om rättsväsendets oberoende är nonsens, alla dessa samtidiga attacker är uppenbart internationellt koordinerade.

Skulle den försöksballongen misslyckas är, som sagt, ett troligt scenario en liknande utveckling som med penningtvättlagarna, alltså att fokus ändras från resultatet till processen, alltså att ett konkret regelverk för hur tillsyn skall ske skall följas för att gå fri från ansvar. Och då blir resultatet i praktiken ett tvång på automatiserade verktyg, även om de är lika osäkra och värdelösa som bankernas kundkontroll är idag.

Även utan en sådan utveckling har dessa processer bidragit till att göra det oklarare vad som är tillåtet, vilket är mycket effektivare för att tysta röster än att göra det klart vad som är förbjudet. FUD.

Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Givetvis kan "rimlig arbetsinsats" och "rimliga kostnader" betyda en sak två och ett halvt decennium senare men det är inte särskilt svårt att påvisa att ett AI-verktyg inte är ett tillförlitligt flaggningsinstrument som skulle göra det enklare för oss.

Som sagt, problemet med att önskelagar krockat med fysikens lagar ("hitta en nål i en höstack" = minska entropin --> kräver potentiellt stor energitillförsel = arbetsinsats + kostnader) har då tidigare angripits genom att flytta fokus från resultatet till processen. Tillförlitlighet är underordnat om fokus är på processen.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-09-17 kl. 10:59.
Citera
2024-09-17, 10:48
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du har ännu inte svarat på hur man kan automatisera censur av inägg som strider emot lagen utan att använda AI. Du har bara hänvisat till google men där finns inget. Du verkar mest ha fantiserat ihop detta.
Det finns och har funnits sedan behoven kom från annonsörerna att inte synas i vissa sammanhang som inte gick hand i hand med anonsörens värdegrund (dvs pre-AI) men jag har svårt att se vad det har med trådens ämne att göra. Jag gav dig 1000 olika sätt, att dina google skills inte är utvecklade är inte mitt problem, prata med din ledsagare.
Citera
2024-09-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Det finns och har funnits sedan behoven kom från annonsörerna att inte synas i vissa sammanhang som inte gick hand i hand med anonsörens värdegrund (dvs pre-AI) men jag har svårt att se vad det har med trådens ämne att göra. Jag gav dig 1000 olika sätt, att dina google skills inte är utvecklade är inte mitt problem, prata med din ledsagare.

Du upprepar dessa påståenden men klarar inte av att länka till något sådant verktyg. Du pratar helt enkelt strunt, det finns inga verktyg som klarar av att censurera inlägg som bryter mot lagen.
Citera
2024-09-17, 10:50
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du upprepar dessa påståenden men klarar inte av att länka till något sådant verktyg. Du pratar helt enkelt strunt, det finns inga verktyg som klarar av att censurera inlägg som bryter mot lagen.
OK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in