Citat:
Ursprungligen postat av
ZenFinancier
I teorin har yttrandefriheten ett starkt skydd men i praktiken har vi gummilagar om HMF som går på tvärs emot yttrandefriheten. Då hamnar vi i praktiken i att godtycke hos domstolarna avgör, speciellt i lägre instanser, där blir det mest ett lotteri.
Ja men det är precis den delen av yttandefriheten som måste prövas: HMF och dess reella implikationer.
Som medborgare måste jag ju få tala ur hjärtat och kunna säga "Min chef verkar helt dum i huvudet" likväl som jag ska få säga "Jag tycker att muslimer verkar vara helt dumma i huvudet".
Lagar är till för att skydda mot hot, våld, rån, bedrägerier, stöld, våltäkt, kidnappning - men
missaktning..? I ett demokratiskt samhälle måste man få lov att uttrycka missaktning mot precis vem man vill.
Lagen om HMF påminner om de lagar som finns Thailand där man inte får "missakta" kungen. Vad är det för trams? Att hela grupper i samhället ska vara skyddade mot
missaktning pga att de har en viss hårfärg eller viss sexualitet är ju jättekonstigt..... samtidigt får man
missakta andra grupper - t ex rasister eller Sverigedemokrater - hur mycket som helst, bara för att det inte har med etnicitet eller sexualitet att göra.
Men rasister är väl minst lika utsatta för hat och hot som t ex homosexuella? Varför göra skillnad på olika grupper och ge dem olika rättigheter? Grupp som grupp.