2024-09-16, 13:26
Medlem
analkings avatar
Troligen blir det mest lönsamma att riva lokalerna och kommunen kan ta över marken

Marken kanske kan utnyttjas till ett flyktingprojekt tex?
Citera
2024-09-16, 13:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Troligen blir det mest lönsamma att riva lokalerna och kommunen kan ta över marken

I så fall borde ju lokalerna komma till nytta.
Citera
2024-09-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Frågan är om det är naivitet att å ena sidan marknadsföra sig som en lösning på beroendet av kommunist-Kina när det gäller elbilsbatterier, å andra sidan, när man väl fått in 200 miljarder kronor i kapital, börja avslöja att dels kommer vi börja köpa anodmaterialet från Kina, och sedan katodmaterialet (eller om ordningsföljden var omvänd). Och just det, förresten: Vi har köpt in alla maskiner från kinesiska företag.

Nu kom väl i och för sig naiviteten från annat håll än från dem som låg bakom Northvolt. Ironiskt nog var en av svagheterna de utnyttjade för att få till den här megabluffen just din och andra svenskars uppfattning, som man måste beskriva som både naiv och chauvinistisk på samma gång, att vi svenskar på nolltid skulle kunna producera mycket bättre än de där käppkineserna om vi bara vågade försöka.

Varför köpte Northvolt inte maskiner från västerländska företag, om hela poängen var att göra sig oberoende från Kina? Ja, just det, som Northvolts talesperson så hjälpsamt förklarade: Kina ligger långt före oss i den tekniska utvecklingen och dominerar totalt hela produktionskedjan. Så inte ens med 200 miljarder i kapital kunde Northvolt få igång batteriproduktion utan att göra sig 100% beroende av Kina. (Faktum är att de knappt ens fått igång någon produktion ännu alls.)

Så vad var ens poängen med Northvolt? Var det smart att försöka göra sig oberoende av Kina för framtidens fordonsteknik (som man utan att riktigt tänka igenom det bestämde sig skulle vara byggd kring 100% eldrift med batterier) med hjälp av kinesisktkontrollerade råvaror (litium osv.), kinesisk expertis, kinesiska maskiner och kinesiska halvfabrikat (eller rentav färdiga kinesiska produkter som man klistrar ett eget västerländskt varumärke på, som t.ex. tyska solkraftsinverterare på sistone alltmer har blivit), på ett område som Kina har skaffat sig ett kunskapsförsprång mätt i många år om inte årtioenden vid det här laget?

En smartare väg hade varit att satsa på energitekniker som bättre passar svenska förhållanden (och rent tekniskt kan vara relativt enkla, åtminstone jämfört med batteritillverkning i framkant), såsom plasmaförgasning av skogsråvaror (i stil med vad Chemrec utvecklat, men i mycket större skala än så). Nu kräver förvisso även plasmaförgasning en del el, men det mesta av energin kommer från biomassan (eller t.ex. kolet eller avfallet, eller vad man nu vill förgasa).

Syntesgasen kan man tillverka metanol av och driva fordon direkt med den (troligtvis billigast per mängd energi), men i förlängningen hade man kunnat göra om metanolet till bensin, fotogen, alla sorters kolbaserade kemikalier, plast osv. Faktum är att SKF var ett ledande företag i plasmaförgasning på 80-talet (vill minnas att Chemrec t.o.m. härstammar från de satsningarna, som för SKF:s del rann ut i sanden), men den kompetensen är förstås nästan helt borta vid det här laget.

Och så är ju som sagt själva grundproblemet att det varken finns intelligens, insiktsfullhet eller verklighetsförankring i överflöd i västvärlden (något som du själv illustrerar alldeles utmärkt med dina inlägg). Vid det här laget lär inte någon västerländsk satsning på energioberoende och tekniskt oberoende från öst lyckas, utan européerna i synnerhet (USA sitter fortfarande på en hel del kol, olja och gas, men också problem som inte vi har i samma utsträckning) kommer istället få gå tillbaka till förindustriella förhållanden. Du kan böla över de elaka kommunistkineserna hur mycket du vill, men inget av det de gör mot oss (ännu i alla fall) är en bråkdel av vad vi gjorde mot dem under 1700-, 1800- och 1900-talen. Och vad har du och alla andra Kinahatare i västvärlden att sätta emot dem? Just det: Ingenting.

Wow. Du fullkomligen sprudlar av intelligens som nedvärderar och dumförklarar alla förutom dig själv.
Citera
2024-09-16, 14:00
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Men sakta i backarna, det där resonemanget håller inte fullt ut just i northvolts fall då de har relativt få svenskar anställda. Gissar mig till att det sett annorlunda ut om det varit en homogen och sammanhållen arbetsstyrka som i forna tiders svensk industri.

Northvolt sågs som ett alternativ till och ett oberoende från kinesisk tillverkning. Det var så konceptet såldes in, dess hela rättfärdigande. Att det idag ser ut på ett helt annat sätt är ett misslyckande, inte en del av planen. Ständigt gick det att höra att vi (Sverige/Europa/väst) MÅSTE vara en del av "den gröna omställningen" (tillverka batterier i det här fallet), men aldrig om vi KAN vara det. Det togs liksom för givet, enligt tankefiguren jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att det skulle se annorlunda ut om det bara arbetade svenskar på Northvolt. Finns ingen utbredd know-how bland svenskar hur man utvecklar batterier i stor skala.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2024-09-16 kl. 14:02.
Citera
2024-09-16, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Problemet är ju att det knappast finns något av värde i Northvolts fabrik i Skellefteå annat än maskinerna där. I en artikel som länkades här uppgav anställda att maskiner i all hast höll på att rengöras, troligtvis för att snabbt kunna säljas av. Och det är ju exakt (åtminstone vissa kategorier av) maskinerna som påstås ha sålts avsiktligt defekt av kinesiska företag... så varför skulle Kina vara intresserat av att köpa tillbaka dem?

Vad skulle annars vara värdefullt? Lokalerna? Läget? Något nätverk av underleverantörer (såsom Volvo Cars har i Göteborg t.ex.) existerar ju inte i Skellefteåregionen. Det skulle komma med tiden.

Bostäder åt arbetarna är heller inte på plats utan den importerade arbetskraften från världens alla hörn bor fortfarande i baracker. I t.ex. Ungern misstänker jag att man inte har samma problem med evig bostadsbrist. Om de nya kinesiska ägarna vill ha välutbildad och erfaren svensk arbetskraft till fabriken, helst rätt så överväldigande svensk sådan dessutom för att undvika språkförbistring och kulturkrockar inom personalstyrkan, så kommer de ha samma problem som Northvolt hade att locka upp dem till Skellefteå, i den (begränsade) mån de inte redan bor där och trivs där.

Vad gäller PTL vill jag minnas att någon hittade en länk till typ deras svenska frontföretags hemsida där det stod i en röd banner högst upp att "verksamheten har upphört, tack och hej, för frågor ring det här mobilnumret". (Med risk för att jag blandar ihop dem med något annat kinesiskt företag som skulle göra en stor investering i Sverige kopplad till material åt Northvolt.)

Edit: Här har vi det om PTL (aka Putailai) och Timrå: (FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare) (h/t) JohnnyDungeon

NB: Torsboda verkar ligga just i närheten av Sundsvall och Timrå. Det måste alltså vara den fabriken det är fråga om (som alltså inte blir av).

Edit2: Vet inte varför, men jag finner det här så oerhört komiskt:

Jag tror det är för att det påminner mig om en kinesrestaurang i mitt område som var ett stammisställe, men en dag plötsligt hade en liknande lapp på dörren och ett meddelande på telefonsvarare "vi har stängt för gott, tack och hej". Men alldeles undertill har man här ett pressmeddelande om miljardsatsningar och 1900 arbetstillfällen.

PTLSverige är den svenska sidan.
Putailai är den kinesiska.

Fabriken är inte påbörjad pga att man väntar på godkännande av en säkerhetsprövning. Samt ett miljötillstånd.
Citera
2024-09-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ju mer handel över gränserna (och elområdena har egna gränser), desto större tryck på priset uppåt eftersom det då är en indikation på brist. Du har inte noterat att jämviktspriset på el har ökat radikalt de senaste tre åren, men du kanske sovit? Din uppfattning om »långtidskontrakt« är ganska komisk, som om de skulle gå vid sidan om verkligheten. Det finns INGEN som erbjuder 10-års-kontrakt. Härom året var 2-års-kontrakt betydligt dyrare än 1-års-kontrakt,

Jag kanske var otydlig på just den punkten. De verkligt viktiga kunderna för elproducenterna erbjuds givetvis långtidskontrakt med villkor som vi småförbrukare av el inte ens kan fantisera om.
Tänk dig ett stort åkeribolag som tar kontakt med Scania för att köpa säg 20 nya lastbilar jämfört med Olles åkeri som ska köpa 1 ny lastbil. Avtalen, priset och tillgänglighet till service ser helt annorlunda ut. Det är inte ens samma produkt.

Storförbrukare som LKAB, Boliden, Kappa, Billerud, SSAB, SCA är med största sannolikhet s.k nyckelkunder i Norr- och Västerbotten. Vi övriga är i stort sett småskuttare som egentligen inte är intressanta för kraftbolagen. Vi är i princip bara till besvär men jag antar att det är lagar som förhindrar elbolagen att definitiv klippa av elkablarna till olönsamma köpare på landsbygden.

Det är i det sammanhanget jag talar om avtalslängder på säg 10 år. Om ex. Hybrit, Stegra skriver avtal om att köpa el med ett specifikt elbolag under säg 10 år så nog kommer det fram el, inga problem.

Här har du ett exempel på långtidskontrakt till fast pris, 15 år, som visserligen inte blev något men det är en annan sak och en annan diskussion:

"Gruvkoncernen Boliden avtalade om att under femton år köpa el till fast pris från en ny vindkraftspark utanför Skellefteå. Efter mindre än två år har det krisande vindkraftsbolaget tvingats till företagsrekonstruktion och har nu i förtid sagt upp elavtalet.

Nu väntar en juridisk process där Boliden ställer krav på ”betydande” skadestånd, uppger börsbolaget till Di."

https://www.di.se/nyheter/di-avslojar-krisbolag-har-sagt-upp-15-arigt-avtal-med-boliden/

Det är det jag menar med elhandel från södra Sverige till norra Sverige. Får elbolagen en tillräckligt stor långtidskund i norr så varför ska de i det läget börja ringa runt bland småförbrukare i Sverige, både i Norrland, Svealand och Götaland, och svamla om 2 öre/kWh rabatt under ett år om du byter till vårt elbolag? Enbart slöseri med resurser. Bättre då att, genom elhandeln, höja priserna för att få tag på den el som de har sålt till nyckelkunden så får småförbrukarna gnälla hur mycket de vill. Utåt kommer du självklart aldrig att få höra något annat än att alla kunder är välkomna och lika viktiga för oss som elbolag.

De har fått ännu en storförbrukande nyckelkund. Du kan jämföra med en av Sveriges största morotsjordbrukare. Han odlar på c:a 100 ha åkermark men du kommer knappast att hitta honom på torget i Eslöv kommande lördag med en korg morötter till salu.

Ungefär så fungerar det.
Senast redigerad av Konrad 2024-09-16 kl. 14:23.
Citera
2024-09-16, 14:19
Medlem
Ogunquits avatar
https://alltomelbil.se/uppgifter-northvolt-saboterat-av-kinesisk-leverantor/

Uppgifter: Northvolt saboterat av kinesisk leverantör.

På fabriksområdet i utkanten av Skellefteå syns kinesiska arbetare i gula västar. Av logotypen framgår deras uppdragsgivare: Wuxi Lead Intelligent Equipment. Ett företag som bland annat ägs av den kinesiska staten, både direkt och genom andra bolag, skriver Dagens Nyheter i ett reportage.

Sedan det reportaget från DN har det nu framkommit ännu mer illavarslande uppgifter kring just samarbetet med Wuxi Lead. Det är författaren Lars Wilderäng som tagit del av uppgifterna om ett möjligt sabotage, något han skriver om på sin blogg Cornucopia. Sabotaget påstås ha gjorts möjligt genom inköpet av tillverkningsmaskiner för litiumjonbatterier från kinesiska Wuxi Lead.

Mycket ska ha varit konstigt kring maskinerna. Dokumentationen uppges ha varit bristfällig, och delvis raderad. Dessutom ska det ha varit ”många andra saker som inte heller stämt med maskinerna”. Bland annat att det ”finns installerat odokumenterad teknik som kan misstänkas användas för fjärrkontroll från Kina”.

Northvolts egna personal ska inte heller ha haft möjlighet att själva köra maskinerna från Wuxi Lead. Utan istället ska de ha krävt att Wuxi Leads egna kinesiska operatörer varit på plats i Sverige. De ska dessutom ha varit motvilliga att lämna över kunskaperna om att driva maskinerna.

Det ser ut som att Wuxi Lead från början saboterat och motarbetat verksamheten men fått betalt miljardbelopp för sina maskiner. Man kan misstänka att avsikten är att sänka Northvolt och att kinesiska aktörer sedan köper upp konkursboet, varpå produktionslinorna snabbt kommer börja fungera, skriver Lars på bloggen.

Stämmer detta så har ju kineserna blåst oss fullständigt.
Senast redigerad av Ogunquit 2024-09-16 kl. 14:22.
Citera
2024-09-16, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Wow. Du fullkomligen sprudlar av intelligens som nedvärderar och dumförklarar alla förutom dig själv.

Ja nu vill inte jag riktigt lägga mig i eran konflikt. Men personen du hoppar på har ju verkligen skrivit väldigt insiktsfullt om företaget men också hur dumt och korkat det är att skylla allt skulle vara en stor kinesisk bluff för att lura stackars Sverige och det fantastiska Skellefteå.

Nu är det många som skrivit mycket i denna tråden och verkar känna till en hel del
Verkar det faktiskt som. Samt denna personen du hoppar på som jag själv måste säga är den som skrivit mest fakta där jag tror personen har helt rätt.
Det är ingen stor kinesisk konspiration för att ta över en sliten fabrik utan maskiner som fungerar upp vid polcirkeln. Utan svensk personal och utan bostäder.

Dock står det ju mer och mer klart att det faktiskt rör sig om ett gigantiskt bedrägeri för att blåsa skattebetalarna på pengar och även lura upp arbetslösa till Norrland.
Bara det faktumet att VD för batteri fabriken har egna aktier även i h2 via Psykopaten Harald mix bolag kom som en nyhet imorse när jag läste i tråden.

Alltså mer och mer pekar ju faktiskt på det här varit en kriminell handling ska bedrägeri och att dessa inblandade skall låsas in i väntan på en seriös utredning.

Skylla på kineserna var ett riktigt låg märke enbart pga ren avundsjuka för de ligger långt långt före Sverige i avseende på teknik och även rörande batteritillverkning.
Citera
2024-09-16, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av analking

Marken och byggnadens kunde ju göras om till mer bekväma bostäder än barackerna. Det rådde ju tydligen brist på bostäder innan batteri fabriken kom dit.
Nu kan ju Skellefteå göra någon positivt av denna skandalen och i alla fall se till göra bostäder där. För de som nu tycker det är mysigt bo i norra Norrland.

Men jag se gärna också det kunde bli ett gigantiskt flyktingboende. Så ser vi hur länge de asylsökande står ut där uppe i Norrland innan de frivilligt åker hem till Afrika igen.
Citera
2024-09-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Ja nu vill inte jag riktigt lägga mig i eran konflikt. Men personen du hoppar på har ju verkligen skrivit väldigt insiktsfullt om företaget men också hur dumt och korkat det är att skylla allt skulle vara en stor kinesisk bluff för att lura stackars Sverige och det fantastiska Skellefteå.

Nu är det många som skrivit mycket i denna tråden och verkar känna till en hel del
Verkar det faktiskt som. Samt denna personen du hoppar på som jag själv måste säga är den som skrivit mest fakta där jag tror personen har helt rätt.
Det är ingen stor kinesisk konspiration för att ta över en sliten fabrik utan maskiner som fungerar upp vid polcirkeln. Utan svensk personal och utan bostäder.

Dock står det ju mer och mer klart att det faktiskt rör sig om ett gigantiskt bedrägeri för att blåsa skattebetalarna på pengar och även lura upp arbetslösa till Norrland.
Bara det faktumet att VD för batteri fabriken har egna aktier även i h2 via Psykopaten Harald mix bolag kom som en nyhet imorse när jag läste i tråden.

Alltså mer och mer pekar ju faktiskt på det här varit en kriminell handling ska bedrägeri och att dessa inblandade skall låsas in i väntan på en seriös utredning.

Skylla på kineserna var ett riktigt låg märke enbart pga ren avundsjuka för de ligger långt långt före Sverige i avseende på teknik och även rörande batteritillverkning.

Jag tyckte det var löjligt att kalla alla andra förutom sig själv idioter när man själv inte har allt på fötterna. Gäller ju även dig som förutsätter att jag skulle tro något sådant i sånt fall
Citera
2024-09-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

På fabriksområdet i utkanten av Skellefteå syns kinesiska arbetare i gula västar. Av logotypen framgår deras uppdragsgivare: Wuxi Lead Intelligent Equipment. Ett företag som bland annat ägs av den kinesiska staten, både direkt och genom andra bolag, skriver Dagens Nyheter i ett reportage.

Sedan det reportaget från DN har det nu framkommit ännu mer illavarslande uppgifter kring just samarbetet med Wuxi Lead. Det är författaren Lars Wilderäng som tagit del av uppgifterna om ett möjligt sabotage, något han skriver om på sin blogg Cornucopia. Sabotaget påstås ha gjorts möjligt genom inköpet av tillverkningsmaskiner för litiumjonbatterier från kinesiska Wuxi Lead.

Mycket ska ha varit konstigt kring maskinerna. Dokumentationen uppges ha varit bristfällig, och delvis raderad. Dessutom ska det ha varit ”många andra saker som inte heller stämt med maskinerna”. Bland annat att det ”finns installerat odokumenterad teknik som kan misstänkas användas för fjärrkontroll från Kina”.

Northvolts egna personal ska inte heller ha haft möjlighet att själva köra maskinerna från Wuxi Lead. Utan istället ska de ha krävt att Wuxi Leads egna kinesiska operatörer varit på plats i Sverige. De ska dessutom ha varit motvilliga att lämna över kunskaperna om att driva maskinerna.

Det ser ut som att Wuxi Lead från början saboterat och motarbetat verksamheten men fått betalt miljardbelopp för sina maskiner. Man kan misstänka att avsikten är att sänka Northvolt och att kinesiska aktörer sedan köper upp konkursboet, varpå produktionslinorna snabbt kommer börja fungera, skriver Lars på bloggen.

Suck, har vi varit naiva nu igen?
Citera
2024-09-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

Mycket, mycket intressant information och jag håller det inte för helt otroligt att det handlar om något sådant. Det här kan bli stort och kanske t.o.m få utrikespolitiska konsekvenser. Uppgifterna verkar komma från en trovärdig källa dessutom enl. bloggen.
Senast redigerad av Konrad 2024-09-16 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in