2024-09-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Lars Wilderäng/Cornucopia påstår i morgonens inlägg att Northvolt fått defekta maskiner levererade av den kinesiska tillverkaren Wuxi Lead och att det är därför produktionen inte kommit igång: https://cornucopia.se/2024/09/borsveckan-inleds-blandat-i-asien-northvolt-blast-av-kinesisk-storleverantor-rakna-med-att-kina-kope r-konkursboet/

Inte alls osannolikt. Kineserna är riktiga nationalister och vet hur man ska behandla fienden d.v.s oss "långnäsor".

Kineserna har betydligt större maktambitioner än vad många av oss tror. I Sverige är vi ganska så naiva. Alla är goda och vill oss väl.
Citera
2024-09-16, 10:40
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Lars Wilderäng/Cornucopia påstår i morgonens inlägg att Northvolt fått defekta maskiner levererade av den kinesiska tillverkaren Wuxi Lead och att det är därför produktionen inte kommit igång: https://cornucopia.se/2024/09/borsveckan-inleds-blandat-i-asien-northvolt-blast-av-kinesisk-storleverantor-rakna-med-att-kina-kope r-konkursboet/

Men var har företagsledningen hållit hus under tiden? Hade jag gjort en investering på nästan 100 miljarder och det som är själva kärnan i investeringen aldrig kommer igång hade jag bosatt mig på fabriken tills det var löst.

Det kanske är sant att kineserna har saboterat. Eller så är det bara en rökridå för att ha något att skylla på. I Vilket fall som helst tyder det på en inkompetent företagsledning som inte vet vad dom håller på med.
Senast redigerad av Hor-Ulla 2024-09-16 kl. 10:46.
Citera
2024-09-16, 11:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du menar att precis den el som produceras inom ett elområde också måste konsumeras inom samma elområde? Det skulle i så fall slå oerhört hårt mot SE4 och den situationen vill väl ingen ansvarig ha?

Således, vad är det som förbjuder elkonsumenter i SE1 att köpa el från ex. SE2? Precis på samma sätt som konsumenter i SE4 kan köpa el från SE3 eller prisvärd el från Polen, Danmark eller Tyskland. SE4 har där oerhörda fördelar då de kan köpa från många olika producenter. Jag vill absolut inte tvinga SE4 att bara få köpa elen som produceras inom SE4. Det vill knappast du heller. Det kan jag inte tänka mig.

Jag har f.ö inte sett några förbudsskyltar för elhandel mellan SE1 och SE2. Möjligt att det finns sådana precis vid gränsen mellan Västernorrland och Västerbotten men jag ids inte åka för att kontrollera det.

Det är enbart priset som avgör. Finns det prisvärd el så köps det upp med kanske långtidskontrakt på säg 10 år.
Inget konstigt med det. Saknas det prisvärd el så blir det ingen affär.

Ju mer handel över gränserna (och elområdena har egna gränser), desto större tryck på priset uppåt eftersom det då är en indikation på brist. Du har inte noterat att jämviktspriset på el har ökat radikalt de senaste tre åren, men du kanske sovit? Din uppfattning om »långtidskontrakt« är ganska komisk, som om de skulle gå vid sidan om verkligheten. Det finns INGEN som erbjuder 10-års-kontrakt. Härom året var 2-års-kontrakt betydligt dyrare än 1-års-kontrakt,
Citera
2024-09-16, 11:29
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte alls osannolikt. Kineserna är riktiga nationalister och vet hur man ska behandla fienden d.v.s oss "långnäsor".

Kineserna har betydligt större maktambitioner än vad många av oss tror. I Sverige är vi ganska så naiva. Alla är goda och vill oss väl.
Frågan är om det är naivitet att å ena sidan marknadsföra sig som en lösning på beroendet av kommunist-Kina när det gäller elbilsbatterier, å andra sidan, när man väl fått in 200 miljarder kronor i kapital, börja avslöja att dels kommer vi börja köpa anodmaterialet från Kina, och sedan katodmaterialet (eller om ordningsföljden var omvänd). Och just det, förresten: Vi har köpt in alla maskiner från kinesiska företag.

Nu kom väl i och för sig naiviteten från annat håll än från dem som låg bakom Northvolt. Ironiskt nog var en av svagheterna de utnyttjade för att få till den här megabluffen just din och andra svenskars uppfattning, som man måste beskriva som både naiv och chauvinistisk på samma gång, att vi svenskar på nolltid skulle kunna producera mycket bättre än de där käppkineserna om vi bara vågade försöka.

Varför köpte Northvolt inte maskiner från västerländska företag, om hela poängen var att göra sig oberoende från Kina? Ja, just det, som Northvolts talesperson så hjälpsamt förklarade: Kina ligger långt före oss i den tekniska utvecklingen och dominerar totalt hela produktionskedjan. Så inte ens med 200 miljarder i kapital kunde Northvolt få igång batteriproduktion utan att göra sig 100% beroende av Kina. (Faktum är att de knappt ens fått igång någon produktion ännu alls.)

Så vad var ens poängen med Northvolt? Var det smart att försöka göra sig oberoende av Kina för framtidens fordonsteknik (som man utan att riktigt tänka igenom det bestämde sig skulle vara byggd kring 100% eldrift med batterier) med hjälp av kinesisktkontrollerade råvaror (litium osv.), kinesisk expertis, kinesiska maskiner och kinesiska halvfabrikat (eller rentav färdiga kinesiska produkter som man klistrar ett eget västerländskt varumärke på, som t.ex. tyska solkraftsinverterare på sistone alltmer har blivit), på ett område som Kina har skaffat sig ett kunskapsförsprång mätt i många år om inte årtioenden vid det här laget?

En smartare väg hade varit att satsa på energitekniker som bättre passar svenska förhållanden (och rent tekniskt kan vara relativt enkla, åtminstone jämfört med batteritillverkning i framkant), såsom plasmaförgasning av skogsråvaror (i stil med vad Chemrec utvecklat, men i mycket större skala än så). Nu kräver förvisso även plasmaförgasning en del el, men det mesta av energin kommer från biomassan (eller t.ex. kolet eller avfallet, eller vad man nu vill förgasa).

Syntesgasen kan man tillverka metanol av och driva fordon direkt med den (troligtvis billigast per mängd energi), men i förlängningen hade man kunnat göra om metanolet till bensin, fotogen, alla sorters kolbaserade kemikalier, plast osv. Faktum är att SKF var ett ledande företag i plasmaförgasning på 80-talet (vill minnas att Chemrec t.o.m. härstammar från de satsningarna, som för SKF:s del rann ut i sanden), men den kompetensen är förstås nästan helt borta vid det här laget.

Och så är ju som sagt själva grundproblemet att det varken finns intelligens, insiktsfullhet eller verklighetsförankring i överflöd i västvärlden (något som du själv illustrerar alldeles utmärkt med dina inlägg). Vid det här laget lär inte någon västerländsk satsning på energioberoende och tekniskt oberoende från öst lyckas, utan européerna i synnerhet (USA sitter fortfarande på en hel del kol, olja och gas, men också problem som inte vi har i samma utsträckning) kommer istället få gå tillbaka till förindustriella förhållanden. Du kan böla över de elaka kommunistkineserna hur mycket du vill, men inget av det de gör mot oss (ännu i alla fall) är en bråkdel av vad vi gjorde mot dem under 1700-, 1800- och 1900-talen. Och vad har du och alla andra Kinahatare i västvärlden att sätta emot dem? Just det: Ingenting.
Citera
2024-09-16, 11:53
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men var har företagsledningen hållit hus under tiden? Hade jag gjort en investering på nästan 100 miljarder och det som är själva kärnan i investeringen aldrig kommer igång hade jag bosatt mig på fabriken tills det var löst.

Det kanske är sant att kineserna har saboterat. Eller så är det bara en rökridå för att ha något att skylla på. I Vilket fall som helst tyder det på en inkompetent företagsledning som inte vet vad dom håller på med.
Exakt. Även om allt (eller åtminstone delar av) det som Wilderängs påstådda källa hävdar mycket väl kan vara sant, framstår hans inlägg inte som särskilt trovärdigt, speciellt eftersom den uttryckligen bygger på teorin att Kina har saboterat tillverkningen med baktanken att kunna köpa upp konkursboet när produktionen inte kommer igång. (Och all inströsslad reklam för Tibber och Hemsol hjälper inte heller.) EU och USA har sedan många år nu inte tillåtit nya kinesiska uppköp av västerländska företag, i synnerhet inte sådana som är prestigefyllda, strategiskt viktiga ens på marginalen och/eller anses ligga i teknisk framkant (med rätta eller inte). Ingen vet det bättre än kineserna själva.

Att de avsiktligt skulle sälja defekt utrustning för att kunna köpa upp fabriken och driva den själva förutsätter med andra ord att de är dumma i huvudet. Och du själv (tror jag det var) har redan poängterat i tråden att Kina själva redan bygger batterifabriker från grunden, på sitt eget sätt och därmed utan någon pyramid av inkompetens som man får lägga tid och resurser på att först avveckla, innanför EU:s tullmurar i bl.a. Ungern. Då är Ungern dels ett land som inte har en hatisk inställning till Kina (helt tvärtom, och just därför fick de med en befolkning på 10 miljoner 44% av Kinas direktinvesteringar i EU 2023), och som heller inte ligger uppe vid polcirkeln, där som sagt det enda syftet med att bygga en fabrik är att tillfredsställa gnälliga norrlänningar och även många andra svenskars romantiska syn på utveckling av Norrland. Wilderäng förklarar inte med ett ord varför Kina skulle vara intresserade av att köpa upp en hafsigt byggd och totalt misslyckad batterifabrik i Skellefteå av alla ställen. Åter igen, de är - till skillnad från t.ex. Wilderäng - inte korkade.

Dessutom ligger ju att lägga skulden på Kina helt i linje med vad som har varit grundarnas motivering till det här blufföretaget, och till alla subventioner det tvunget skulle få, från allra första början.

Edit: En sak till: Svenskarna har enligt flera mätningar jag sett den mest fientliga inställningen till Kina av alla europeiska befolkningar. Att kineserna skulle vara sugna på att göra ytterligare investeringar i Sverige, när de redan sitter fast med Volvo Cars, är helt barockt. Men åter igen spökar den här narcissistiska vanföreställningen att Sverige är "mittens rike" och att svensk spetskompetens är nyckeln som alla beslutsfattare och investerare på global nivå, om de har något förstånd, jagar efter.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-09-16 kl. 12:02.
Citera
2024-09-16, 12:03
Medlem
NorthSNKRs avatar
Trodde nästan Norran skulle live-rapportera idag, men de verkar ligga lågt.
Allt kanske löser sig

Edit: Då kom precis en utfyllnadsartikel om "läget" i respektive byggnader på siten
Senast redigerad av NorthSNKR 2024-09-16 kl. 12:07.
Citera
2024-09-16, 12:41
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

Det givetvis inte sant, dels för att man köper inte utrustning från ett företag som inte vill eller kan leverera. Dels för att det skulle ha upptäckts för flera år sedan och åtgärdats med hjälp av tredje part och eller dragits upp i domstol.
Om det ändå vore sant är företagsledningen bedräglig mot aktieägarna och kommer att få skaka galler.

Cornucopia är del av motståndet mot Kina och har därmed högre bevisbörda då det kan misstänkas att han beskyller dem bara för att de är från Kina.
Senast redigerad av TELAVIV91 2024-09-16 kl. 12:43.
Citera
2024-09-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Exakt. Även om allt (eller åtminstone delar av) det som Wilderängs påstådda källa hävdar mycket väl kan vara sant, framstår hans inlägg inte som särskilt trovärdigt, speciellt eftersom den uttryckligen bygger på teorin att Kina har saboterat tillverkningen med baktanken att kunna köpa upp konkursboet när produktionen inte kommer igång. (Och all inströsslad reklam för Tibber och Hemsol hjälper inte heller.) EU och USA har sedan många år nu inte tillåtit nya kinesiska uppköp av västerländska företag, i synnerhet inte sådana som är prestigefyllda, strategiskt viktiga ens på marginalen och/eller anses ligga i teknisk framkant (med rätta eller inte). Ingen vet det bättre än kineserna själva.

Att de avsiktligt skulle sälja defekt utrustning för att kunna köpa upp fabriken och driva den själva förutsätter med andra ord att de är dumma i huvudet. Och du själv (tror jag det var) har redan poängterat i tråden att Kina själva redan bygger batterifabriker från grunden, på sitt eget sätt och därmed utan någon pyramid av inkompetens som man får lägga tid och resurser på att först avveckla, innanför EU:s tullmurar i bl.a. Ungern. Då är Ungern dels ett land som inte har en hatisk inställning till Kina (helt tvärtom, och just därför fick de med en befolkning på 10 miljoner 44% av Kinas direktinvesteringar i EU 2023), och som heller inte ligger uppe vid polcirkeln, där som sagt det enda syftet med att bygga en fabrik är att tillfredsställa gnälliga norrlänningar och även många andra svenskars romantiska syn på utveckling av Norrland. Wilderäng förklarar inte med ett ord varför Kina skulle vara intresserade av att köpa upp en hafsigt byggd och totalt misslyckad batterifabrik i Skellefteå av alla ställen. Åter igen, de är - till skillnad från t.ex. Wilderäng - inte korkade.

Dessutom ligger ju att lägga skulden på Kina helt i linje med vad som har varit grundarnas motivering till det här blufföretaget, och till alla subventioner det tvunget skulle få, från allra första början.

Edit: En sak till: Svenskarna har enligt flera mätningar jag sett den mest fientliga inställningen till Kina av alla europeiska befolkningar. Att kineserna skulle vara sugna på att göra ytterligare investeringar i Sverige, när de redan sitter fast med Volvo Cars, är helt barockt. Men åter igen spökar den här narcissistiska vanföreställningen att Sverige är "mittens rike" och att svensk spetskompetens är nyckeln som alla beslutsfattare och investerare på global nivå, om de har något förstånd, jagar efter.

Varför skulle det vara så långsökt ? Vore väl positivt för Kina att kontrollera hela batterikedjan i EU också...
PTL utanför Timrå ska ju investera 14 miljarder på Europas största andod fabrik.
Nu återstår det ju dock vissa hinder innan de kan påbörja bygget.
Citera
2024-09-16, 12:54
Avslutad
Radiostationer säger att anställda eventuellt inte får ut sin lön den 25e september, blir nog kinesen som tar över.
Citera
2024-09-16, 13:01
Medlem
analkings avatar
Citat:

Ja som sagt allt är ju bara en bortförklaring. Hade defekta maskiner levererats då hadd man gett fan i att betala maskinerna tills servicetekniker från kina reparerat. Dessutom hur kan man köpa kinesiska maskiner till en fabrik? Jag har aldrig sett en kinesisk maskin i en europeisk fabrik. I alla fall inga essentiella maskiner.

Men som sagt allt är ju bara en bortförklaring.
Citera
2024-09-16, 13:04
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Varför skulle det vara så långsökt ? Vore väl positivt för Kina att kontrollera hela batterikedjan i EU också...
PTL utanför Timrå ska ju investera 14 miljarder på Europas största andod fabrik.
Nu återstår det ju dock vissa hinder innan de kan påbörja bygget.
Problemet är ju att det knappast finns något av värde i Northvolts fabrik i Skellefteå annat än maskinerna där. I en artikel som länkades här uppgav anställda att maskiner i all hast höll på att rengöras, troligtvis för att snabbt kunna säljas av. Och det är ju exakt (åtminstone vissa kategorier av) maskinerna som påstås ha sålts avsiktligt defekt av kinesiska företag... så varför skulle Kina vara intresserat av att köpa tillbaka dem?

Vad skulle annars vara värdefullt? Lokalerna? Läget? Något nätverk av underleverantörer (såsom Volvo Cars har i Göteborg t.ex.) existerar ju inte i Skellefteåregionen. Det skulle komma med tiden.

Bostäder åt arbetarna är heller inte på plats utan den importerade arbetskraften från världens alla hörn bor fortfarande i baracker. I t.ex. Ungern misstänker jag att man inte har samma problem med evig bostadsbrist. Om de nya kinesiska ägarna vill ha välutbildad och erfaren svensk arbetskraft till fabriken, helst rätt så överväldigande svensk sådan dessutom för att undvika språkförbistring och kulturkrockar inom personalstyrkan, så kommer de ha samma problem som Northvolt hade att locka upp dem till Skellefteå, i den (begränsade) mån de inte redan bor där och trivs där.

Vad gäller PTL vill jag minnas att någon hittade en länk till typ deras svenska frontföretags hemsida där det stod i en röd banner högst upp att "verksamheten har upphört, tack och hej, för frågor ring det här mobilnumret". (Med risk för att jag blandar ihop dem med något annat kinesiskt företag som skulle göra en stor investering i Sverige kopplad till material åt Northvolt.)

Edit: Här har vi det om PTL (aka Putailai) och Timrå: (FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare) (h/t) JohnnyDungeon

NB: Torsboda verkar ligga just i närheten av Sundsvall och Timrå. Det måste alltså vara den fabriken det är fråga om (som alltså inte blir av).

Edit2: Vet inte varför, men jag finner det här så oerhört komiskt:

Citat:
Important notice: Node Pole has ended its operations and closed down.
As of 2024 Node Pole has closed down. To all our clients, partners, friends, we want to say thank you for your collaboration, support, and trust over the years.

Jag tror det är för att det påminner mig om en kinesrestaurang i mitt område som var ett stammisställe, men en dag plötsligt hade en liknande lapp på dörren och ett meddelande på telefonsvarare "vi har stängt för gott, tack och hej". Men alldeles undertill har man här ett pressmeddelande om miljardsatsningar och 1900 arbetstillfällen.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-09-16 kl. 13:10.
Citera
2024-09-16, 13:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Ni som tycks tro att Northvolt är avgörande för Sveriges ekonomi och att regeringen därför kommer att skjuta till pengar, hur tänker ni egentligen?

Att staten skjutit till pengar i exempelvis SAS beror ju på att staten är en ägare och att SAS är en viktig aktör för en nödvändig infrastruktur. Northvolt betyder ingenting och varje krona som läggs där kommer att vara förlorade pengar. Northvolts öden och äventyr är privata och lokala.

I MP:s utkastade förslag vill de ju att staten ska gå in som delägare. Det är så verklighetsförnekande som det går att komma, men så är ju MP i ett nötskal. Deras talesperson, Janine Alm Ericson, ger ju faktiskt prov på hur korkade de är:
- Om inte ett företag som Northvolt kan klara sig i den här omställningen, då kommer det att vara väldigt svårt för andra också”, säger hon
Ja Janine Alm Ericson det beror på att denna »omställning« inte är verklighetsförankrad. Den är uppblåst och extremt dopad. Trots det fungerar det alltså inte. Att staten ska gå in i ett förlustprojekt där man ser korten och de visar KATASTROF händer bara i en utopi, men men...politikerna verkar leva i en utopi som snart övergår till en dystopi om vansinnet tillåts fortsätta.

Jag tror inte att regeringen köper delar i Northvolt eller ger direkta bidrag. Om de skulle göra det kommer det att gå åt helvete i alla fall.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-09-16 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in