2024-09-15, 20:51
  #121
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Hur många hagar brukar ni få kolla i genomsnitt innan ni hittar en hage med toppisar i?, visst är de la lite tidigt runt gbg nu? Har vart asvarmt de sista ju

Vet personer som hittade hundratals varje dag dom dagarna när det var som varmast förra veckan, därför att det regnat veckan innan.

Så länge det kommit regn så finns det toppisar, sedan hur lång tid emellan är en annan fråga. Mycket har även med luftfuktigheten att göra 80% är optimalt.
Citera
2024-09-15, 20:54
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linglong123
Finns det någon på västkusten som kan bekräfta ifall dom börjar ploppa upp än? Nu väntar vi ju nån veckas skitväder (soligt) så lär väll ta ett tag till?


Har hittat ca 20st senaste veckan några mil norr om gbg, de flesta i aktiva kohagar.
__________________
Senast redigerad av trippytoad 2024-09-15 kl. 20:57.
Citera
2024-09-15, 21:14
  #123
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Alltså de första toppisarna hittades tidigt i Augusti. Det finns inget att sitta och vänta på, vädret är närmast perfekt i majoriteten av landet. Bara att ge sig ut och kolla på en mängd olika platser om man vill samla på sig tillräckligt med svamp för mer än bara 1-2 trippar.

Har varit ute o letat men bara hittat två stycken :/
Citera
2024-09-15, 21:17
  #124
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trippytoad
Har hittat ca 20st senaste veckan några mil norr om gbg, de flesta i aktiva kohagar.

Får hitta någon aktiv kohage. Finns det några tips om vilka som är bra att plocka ifrån. Det jag menar är att det känns lite halv dumt att stå o plocka svamp från en hage som folk ser från sina hus.
Citera
2024-09-15, 21:22
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Vet personer som hittade hundratals varje dag dom dagarna när det var som varmast förra veckan, därför att det regnat veckan innan.

Så länge det kommit regn så finns det toppisar, sedan hur lång tid emellan är en annan fråga. Mycket har även med luftfuktigheten att göra 80% är optimalt.
Kan det verkligen skapas fruktkroppar oberoende av temperatur?

Aldrig varit med om eller hört talas om att de växer utan någon stor dipp i temperatur. Om det blev kallt och sen varmt igen - absolut - men så pass varmt utan någon dipp?

Kanske säsong och väldigt många andra faktorer som kommer med det har en större påverkan än temperaturen.

En källa till ditt påstående skulle uppskattas. Tack på förhand.
Citera
2024-09-15, 22:14
  #126
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettablevskumt
En fårhage! Inte mycket till tuvor men det året växte dem över allt. Varierande längd på gräset men som högst upp till stöveln med kortare gräs omkring upp. Inte jämn längd eller för högt om det makes sense.

Det var svårt att hitta ett bild exempel men detta är ett okej exempel. Kortare gräs på ställen så det blev mer kontrast om man kan säga så. Kullar. I en sänka så det var fuktigare där.

https://minafotoavtryck.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/07/89-fc3a5rhage.jpg


Tack för svar 👊
Citera
2024-09-15, 22:34
  #127
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dettablevskumt
Kan det verkligen skapas fruktkroppar oberoende av temperatur?

Aldrig varit med om eller hört talas om att de växer utan någon stor dipp i temperatur. Om det blev kallt och sen varmt igen - absolut - men så pass varmt utan någon dipp?

Kanske säsong och väldigt många andra faktorer som kommer med det har en större påverkan än temperaturen.

En källa till ditt påstående skulle uppskattas. Tack på förhand.

Okej? Tror du jag bryr mig om du tror mig eller inte? Jag och andra har personligen plockat när vi svettats i 25-30 grader sol, inte för att anekdotiska bevis betyder något men men... Och som jag skrev, så har det varit med perioder av regn innan och rätt fuktighet, tryck i luften och olika typer av höjder. Lär dig innan du uttalar dig.
Citera
2024-09-15, 22:52
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linglong123
Får hitta någon aktiv kohage. Finns det några tips om vilka som är bra att plocka ifrån. Det jag menar är att det känns lite halv dumt att stå o plocka svamp från en hage som folk ser från sina hus.

Hagar/gräsområden som är avskilda på ett eller annat sätt, t ex skymd av skog eller att det är i en dal. Om du tycker det känns konstigt. Ett tips är att ta med någon typ av bok om svenskt natur/djurliv, ringa in några vanliga arter som du "hittat" när du varit ute i naturen och säg att du försöker hitta fler. När jag gick på mellanstadiet hade vi insektsbingo tex, typ samma tänk. En kamera är ju med en vanlig och lätt sak att ha med sig.
Citera
2024-09-15, 22:53
  #129
Medlem
Nån som använt sig av denna kartan?

https://www.magicmushroommap.com/
Citera
2024-09-15, 23:12
  #130
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Nån som använt sig av denna kartan?

https://www.magicmushroommap.com/

Överskattad och rätt så värdelös i det stora hela.
Bättre att gå efter tidigare väder, din intuition och karta.
Citera
2024-09-15, 23:19
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Överskattad och rätt så värdelös i det stora hela.
Bättre att gå efter tidigare väder, din intuition och karta.

Ok, ska dra o ta en titt imorgon o se ifall jag hittar några
Citera
2024-09-15, 23:32
  #132
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Ok, ska dra o ta en titt imorgon o se ifall jag hittar några
Hoppas svampen hittar dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in