2024-09-16, 10:20
  #133
Medlem
Ok, detta ska inte handla om kantareller, men jag kommer till saken snart.
Jag har plockat svamp i 30 år. Nästan uteslutande kantareller, och då samlar man på sig ställen. I lördags drog jag ut och bara stannade bilen på ett ställe jag aldrig varit på. Och plockade kantareller på ett sätt jag aldrig gjort tidigare. Helt sjukt. 4kg på mindre än 2 timmar.
Drog tillbaka igår söndag till samma ställe, det är ett stort område, och hittade 1,5kg till på kort tid, det var sent på eftermiddagen och det var påväg att skymma.
Fick för mig att kolla efter toppisar så jag gick på vinst och förlust in på en gräsig äng, som inte var optimalt för att hitta toppisar. Hittade 1 st.
Jag tror att de växer i princip överallt, men i hagar där djur har bett ner gräset så är det lättare att se dem.
Och här är en sak dom ni ska tänka på när det gäller svamp. De växer ofta en och en med långa mellanrum, men de växer ibland i stora mängder på liten yta. Det som vi svampplockare kallar "ett ställe"

Toppisar kräver tålamod. Gå sakta, avgränsa ditt sökområde till max 0,5 meter 180 grader i början. Utöka detta till 1 meter när du börjar få känsla för hur de ser ut.

Och nu en sjukt irriterande sak. Plockade toppisar senast för 3 år sedan. Hittade två ställen där jag plockade några 100a på ett par besök. Sparade platserna i bilens GPS. Har bytt bil och har ingen aning om hur jag ska hitta dit igen 😂

Och ett tips till till er som är nya. Om ni hittar en så kasta er inte över den. Titta på den från olika håll och avstånd först. Det hjälper er att få öga för svampen.

Jag bor i västragötaland. Ska på jobbresa till Stockholm och tänker göra ett par stopp på vägen.

Och om kantarellerna... Det ser ut som att det kan bli ett sjuhelvetes svampår. Inte optimalt för toppisar än, men snart exploderar det.

Happy hunting all psyconauts
Citera
2024-09-16, 17:22
  #134
Medlem
Hitta idag 50-tal toppisar på kort stund, 10-tal olika tuvor, mestadels i skuggiga delar av gammal fårhage. Halland mot kungsäter. 135m över havet odlingzon 3-4.
Citera
2024-09-16, 17:51
  #135
Medlem
Uppdatering ftån mitt tidigare inlägg. Stannade idag påvägen till Stockholm. Ca 90 minuter i en kohage jag aldrig varit i tidigare. Hittade 1 första 30 min, sen hittade jag ett ställe med många, och sen ett till som var ok, men inte som det första. Om någon berättar hur man lägger upp bilder så gör jag gärna det. Både på stället och toppisarna.
76 stycken blev det..
Om någon vill ha gps koordinater så bjuder jag på det med. Kommer att stanna till här påvägen hem, men sem lär jag inte komma hit på länge.
Nu ska de läggas på tork på hotellet 😂
Citera
2024-09-16, 20:18
  #136
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsssson
Uppdatering ftån mitt tidigare inlägg. Stannade idag påvägen till Stockholm. Ca 90 minuter i en kohage jag aldrig varit i tidigare. Hittade 1 första 30 min, sen hittade jag ett ställe med många, och sen ett till som var ok, men inte som det första. Om någon berättar hur man lägger upp bilder så gör jag gärna det. Både på stället och toppisarna.
76 stycken blev det..
Om någon vill ha gps koordinater så bjuder jag på det med. Kommer att stanna till här påvägen hem, men sem lär jag inte komma hit på länge.
Nu ska de läggas på tork på hotellet 😂

Åh härligt att höra. Blir jätteglada om du delar med dig.
Citera
2024-09-16, 21:14
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
Åh härligt att höra. Blir jätteglada om du delar med dig.
Hur delar man bilder?
Citera
2024-09-16, 21:22
  #138
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsssson
Hur delar man bilder?

Använd tex https://imgur.com
Vill du skicka gps koordinaterna?
Citera
2024-09-16, 21:55
  #139
Medlem
https://imgur.com/a/sI1FD68

Trodde att jag var långt ute i bushen efter att ha kört småvägar i 30 min, men dry visade dig att jag var nära E4.
Det är ett sjuhelvetes svampår, och Toppisarna har precis börjat
__________________
Senast redigerad av Tsssson 2024-09-16 kl. 21:58.
Citera
2024-09-16, 21:59
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
Använd tex https://imgur.com
Vill du skicka gps koordinaterna?

Kolla bilderna så hittar du dem
Citera
2024-09-16, 23:14
  #141
Medlem
Hittade sjukt många på ett ställe jag hittade förra året i östra Stockholm i fredags, kanske tre gånger fler i år, det är väldigt coolt på detta ställe då de växer så tätt. Flera hundra på kanske 60 kvm. De växer i en fårhage som lutar rätt brant ner mot havet. De verkar trivas som bäst kring grön vacker fuktig mossa. Jag lät många minisar vara för att växa till sig och markerade detta område med en liten nedtryckt pinne i jorden, detta är väl en smart metod?

Några bilder: https://imgur.com/a/jZY57f2
Citera
2024-09-17, 13:32
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Hittade sjukt många på ett ställe jag hittade förra året i östra Stockholm i fredags, kanske tre gånger fler i år, det är väldigt coolt på detta ställe då de växer så tätt. Flera hundra på kanske 60 kvm. De växer i en fårhage som lutar rätt brant ner mot havet. De verkar trivas som bäst kring grön vacker fuktig mossa. Jag lät många minisar vara för att växa till sig och markerade detta område med en liten nedtryckt pinne i jorden, detta är väl en smart metod?

Några bilder: https://imgur.com/a/jZY57f2

Niiicee! Fan vad avundsjuk jag blir
Citera
2024-09-17, 17:19
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Har tyvärr hänt mig på alla ställen jag har hittat också, men det har iofs varit mest småplättar, (max nåt dussin oftast). Det verkar lätt hänt att överplocka.

Detta kan dock ej vara ett fall av att överplocka för dels var vi kräsna och lämnade alla icke perfekta exemplar dessutom fanns ej nog tid för att plocka ens i närheten av alla som fanns där. Min teori var att de kanske hade börjat gödsla med något gödsel som innehåller svampdödande medel sedan superåret vi var där typ? Men oavsett får man leta vidare efter nytt ställe hehe.
Citera
2024-09-18, 17:30
  #144
Medlem
Står i skrivande stund i en (väldigt) stor hage omringad av nyfikna kor.
Har lagt ca 2,5 timmar idag i två större "komplex" med mycket bajs från boskap men har inte hittat något. Lite för tidigt antagligen för just detta området (några mil norr om Göteborg).
En tanke: hur trivs toppisen i mark som består till majoritet av lera? Bryr den sig?
Gör ett nytt försök i slutet av nästa vecka!

https://i.ibb.co/vH05xN6/20240918-171435.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in