Ok, detta ska inte handla om kantareller, men jag kommer till saken snart.
Jag har plockat svamp i 30 år. Nästan uteslutande kantareller, och då samlar man på sig ställen. I lördags drog jag ut och bara stannade bilen på ett ställe jag aldrig varit på. Och plockade kantareller på ett sätt jag aldrig gjort tidigare. Helt sjukt. 4kg på mindre än 2 timmar.
Drog tillbaka igår söndag till samma ställe, det är ett stort område, och hittade 1,5kg till på kort tid, det var sent på eftermiddagen och det var påväg att skymma.
Fick för mig att kolla efter toppisar så jag gick på vinst och förlust in på en gräsig äng, som inte var optimalt för att hitta toppisar. Hittade 1 st.
Jag tror att de växer i princip överallt, men i hagar där djur har bett ner gräset så är det lättare att se dem.
Och här är en sak dom ni ska tänka på när det gäller svamp. De växer ofta en och en med långa mellanrum, men de växer ibland i stora mängder på liten yta. Det som vi svampplockare kallar "ett ställe"
Toppisar kräver tålamod. Gå sakta, avgränsa ditt sökområde till max 0,5 meter 180 grader i början. Utöka detta till 1 meter när du börjar få känsla för hur de ser ut.
Och nu en sjukt irriterande sak. Plockade toppisar senast för 3 år sedan. Hittade två ställen där jag plockade några 100a på ett par besök. Sparade platserna i bilens GPS. Har bytt bil och har ingen aning om hur jag ska hitta dit igen 😂
Och ett tips till till er som är nya. Om ni hittar en så kasta er inte över den. Titta på den från olika håll och avstånd först. Det hjälper er att få öga för svampen.
Jag bor i västragötaland. Ska på jobbresa till Stockholm och tänker göra ett par stopp på vägen.
Och om kantarellerna... Det ser ut som att det kan bli ett sjuhelvetes svampår. Inte optimalt för toppisar än, men snart exploderar det.
Happy hunting all psyconauts
Jag har plockat svamp i 30 år. Nästan uteslutande kantareller, och då samlar man på sig ställen. I lördags drog jag ut och bara stannade bilen på ett ställe jag aldrig varit på. Och plockade kantareller på ett sätt jag aldrig gjort tidigare. Helt sjukt. 4kg på mindre än 2 timmar.
Drog tillbaka igår söndag till samma ställe, det är ett stort område, och hittade 1,5kg till på kort tid, det var sent på eftermiddagen och det var påväg att skymma.
Fick för mig att kolla efter toppisar så jag gick på vinst och förlust in på en gräsig äng, som inte var optimalt för att hitta toppisar. Hittade 1 st.
Jag tror att de växer i princip överallt, men i hagar där djur har bett ner gräset så är det lättare att se dem.
Och här är en sak dom ni ska tänka på när det gäller svamp. De växer ofta en och en med långa mellanrum, men de växer ibland i stora mängder på liten yta. Det som vi svampplockare kallar "ett ställe"

Toppisar kräver tålamod. Gå sakta, avgränsa ditt sökområde till max 0,5 meter 180 grader i början. Utöka detta till 1 meter när du börjar få känsla för hur de ser ut.
Och nu en sjukt irriterande sak. Plockade toppisar senast för 3 år sedan. Hittade två ställen där jag plockade några 100a på ett par besök. Sparade platserna i bilens GPS. Har bytt bil och har ingen aning om hur jag ska hitta dit igen 😂
Och ett tips till till er som är nya. Om ni hittar en så kasta er inte över den. Titta på den från olika håll och avstånd först. Det hjälper er att få öga för svampen.
Jag bor i västragötaland. Ska på jobbresa till Stockholm och tänker göra ett par stopp på vägen.
Och om kantarellerna... Det ser ut som att det kan bli ett sjuhelvetes svampår. Inte optimalt för toppisar än, men snart exploderar det.
Happy hunting all psyconauts