2024-09-14, 17:08
Medlem
Ute idag i Stockholmstrakten efter veckans måttliga regn och lägre temperatur, cirka 30 stycken funna i fårhage med mycket hästskit. Varmare till veckan så lär få invänta regnet/lägre temperatur innan nästa skörd.
Citera
2024-09-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamjones
Jag hittade ca 400st normalstora på en plätt anlagd gräsmatta för två år sedan. I övrigt så hittar jag bara några då och då och här och där. Vad var det för miljö/habitat där ni hittade så många på under en timme?
En fårhage! Inte mycket till tuvor men det året växte dem över allt. Varierande längd på gräset men som högst upp till stöveln med kortare gräs omkring upp. Inte jämn längd eller för högt om det makes sense.

Det var svårt att hitta ett bild exempel men detta är ett okej exempel. Kortare gräs på ställen så det blev mer kontrast om man kan säga så. Kullar. I en sänka så det var fuktigare där.

https://minafotoavtryck.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/07/89-fc3a5rhage.jpg
Citera
2024-09-14, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meister1234
Ute idag i Stockholmstrakten efter veckans måttliga regn och lägre temperatur, cirka 30 stycken funna i fårhage med mycket hästskit. Varmare till veckan så lär få invänta regnet/lägre temperatur innan nästa skörd.
Snyggt! Man får gratulera!

Det kan gå fort utför känns det som. Det gick från 30 grader till under 15 grader här i Skåne på under två veckor. Extremt. Hoppas hösten stannar ett tag!
Citera
2024-09-14, 19:44
Medlem
tjurensfarts avatar
Jag har varit ute nu i 3-4 timmar utan någon lycka alls.. hittade bara 2 stycken.

Jag är helt oerfaren men jag tror att markerna jag letar på är bra.

Antingen har jag haft riktigt oflyt och trampat på alla, eller så slösar jag min tid. Finns det några key-tips från mer vana plockare?

Jag har 3 stycken åkrar, längden på gräs varierar från medelhögt till högt. Det finns en bäck vid sidan av. Det är även relativt mycket aktivitet med vildsvin och rådjur (jag vet inte om detta har någon inverkan, men tänkte bara på att djuraktivitet kanske förbättrar chanserna något).

Jag har såklart läst på en del om vart och hur man ska plocka. MEN jag vill ha alla tips man kan få.

Tack på förhand!
Citera
2024-09-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjurensfart
Jag har varit ute nu i 3-4 timmar utan någon lycka alls.. hittade bara 2 stycken.

Antingen har jag haft riktigt oflyt och trampat på alla, eller så slösar jag min tid. Finns det några key-tips från mer vana plockare?

Jag har 3 stycken åkrar, längden på gräs varierar från medelhögt till högt. Det finns en bäck vid sidan av. Det är även relativt mycket aktivitet med vildsvin och rådjur (jag vet inte om detta har någon inverkan, men tänkte bara på att djuraktivitet kanske förbättrar chanserna något).

Jag har såklart läst på en del om vart och hur man ska plocka. MEN jag vill ha alla tips man kan få.

Tack på förhand!

Leta på ställen med mer ko/får/häst bajs, helst ska det vara så att man inte behöver gå mer än några meter för att komma till nästa bajshög. Det är också fortfarande ganska tidigt i säsongen.

Jag hittade två stycken idag, man känner att det verkligen är på gång nu.
Citera
2024-09-15, 02:44
Medlem
gulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjurensfart

Tack på förhand!

Ja mitt tips är väl att söka dig till en äng med hyfsat mkt tuvor, dom trivs i tuvorna men dom växer givetvis inte enbart där. Men majoriteten av mina fynd plockas ur tuvor. Tålamod är nyckeln och när du väl kikar i tuvorna titta noga kamma dom lugnt och försiktigt om det nu är långt gräs. För dom är bra duktiga på både blända in och gömma sig.
Men som sagt tålamod för det kommer absolut inte gratis, krävs att man är fokuserad och dyker ner i gräset.

Och detta med djuraktivitet och djur spillning har absolut Nadal med deras tillväxt att göra, jag plockar på en äng fri i från kor får häst you name it.

Där jag plockar så är det högt gräs mkt tuvor dock inte mossa vad jag har märkt.
Kanske inte så mkt till hjälp detta men fortsatt kriga och all lycka på jakten
Citera
2024-09-15, 03:49
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulman
Ja mitt tips är väl att söka dig till en äng med hyfsat mkt tuvor, dom trivs i tuvorna men dom växer givetvis inte enbart där. Men majoriteten av mina fynd plockas ur tuvor. Tålamod är nyckeln och när du väl kikar i tuvorna titta noga kamma dom lugnt och försiktigt om det nu är långt gräs. För dom är bra duktiga på både blända in och gömma sig.
Men som sagt tålamod för det kommer absolut inte gratis, krävs att man är fokuserad och dyker ner i gräset.

Och detta med djuraktivitet och djur spillning har absolut Nadal med deras tillväxt att göra, jag plockar på en äng fri i från kor får häst you name it.

Där jag plockar så är det högt gräs mkt tuvor dock inte mossa vad jag har märkt.
Kanske inte så mkt till hjälp detta men fortsatt kriga och all lycka på jakten

Har lite svårt att förstå mig på tuvplockare. När solen lyst några timmar och du är på rätt ställe, har du en buffé framför dig och letar lätt fram oändligt många svampar utan att röra ett enda grässtrå. I tuvorna är de ju gömda... Tuvor är dessutom fästingrika och ibland är de så små att de nästan är omöjliga att se.
Citera
2024-09-15, 06:26
Medlem
Någon mer som vart med om stor variation från år till år gällande hur mycket toppisar man kan hitta på en plats? För några år sedan hittade jag och en bekant helt sjuka mängder toppisar på en liten golfbana ute på landsbygden, det var så mycket så man kunde vara kräsen med vilka man plockade, vi fick ihop strax under 2000 st på typ 2 timmar. Men när vi åkt tillbaka under andra år har vi inte sett några fler öht där ute vilket vart lite av en besvikelse.
Citera
2024-09-15, 07:08
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Någon mer som vart med om stor variation från år till år gällande hur mycket toppisar man kan hitta på en plats? För några år sedan hittade jag och en bekant helt sjuka mängder toppisar på en liten golfbana ute på landsbygden, det var så mycket så man kunde vara kräsen med vilka man plockade, vi fick ihop strax under 2000 st på typ 2 timmar. Men när vi åkt tillbaka under andra år har vi inte sett några fler öht där ute vilket vart lite av en besvikelse.

Har tyvärr hänt mig på alla ställen jag har hittat också, men det har iofs varit mest småplättar, (max nåt dussin oftast). Det verkar lätt hänt att överplocka.
Citera
2024-09-15, 17:57
Avslutad
Finns det någon på västkusten som kan bekräfta ifall dom börjar ploppa upp än? Nu väntar vi ju nån veckas skitväder (soligt) så lär väll ta ett tag till?
Citera
2024-09-15, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Linglong123
Finns det någon på västkusten som kan bekräfta ifall dom börjar ploppa upp än? Nu väntar vi ju nån veckas skitväder (soligt) så lär väll ta ett tag till?

Alltså de första toppisarna hittades tidigt i Augusti. Det finns inget att sitta och vänta på, vädret är närmast perfekt i majoriteten av landet. Bara att ge sig ut och kolla på en mängd olika platser om man vill samla på sig tillräckligt med svamp för mer än bara 1-2 trippar.
Citera
2024-09-15, 19:49
Medlem
Hur många hagar brukar ni få kolla i genomsnitt innan ni hittar en hage med toppisar i?, visst är de la lite tidigt runt gbg nu? Har vart asvarmt de sista ju
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in