2024-09-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
I den här tråden avhandlas ett antal resandesläkter i Boråstrakten

(FB) Resandesläkten Björk
Citera
2024-09-15, 19:09
Medlem
Citat:
Hoppas att du lyckas tolka texten. Jag ska göra ett försök också, men det kan dröja några dagar.

Jag vet inte hur det förhåller sig med de resandes huvudbonader, men en ”vanlig” Svensson skulle väl snarast lyfta på ”hatten”.

Jag tycker att tonen i brevet är något pompös och lismande. Värt att notera är också att brevskrivaren lyckas stava CdC’s namn på åtminstone fyra olika sätt.

Att det finns en stark koppling till Borås kan man nog anta. Styvfadern har ärende dit och Gypsy’s låtsasmormor verkar bo där. Maskeringens längd över hans uppgivna födelseort skulle också kunna stämma med Borås. Och är det inte så, att Borås historiskt sett varit ett starkt resande-fäste?

En spekulation utifrån ovan är att Gypsy kanske var i övre tonåren 1984, född i Boråstrakten, men 1984 boendes i Solna. Hemlös 25 år senare, sannolikt i 08-området.

Det har funnits bebyggelse vid Huvudsta strand. Solna stads bildarkiv innehåller en bild av bebyggelsen.

Där fanns bla villorna Ulvsten och Ulvsjö + en lådfabrik med lager- och förrådsbyggnader.

Bilden jag hittade togs 2005.

Att "Gypsy" bodde i en rivningskåk vid Huvudsta strand på sommaren 1984, det verkar inte konstigt alls.
Citera
2024-09-15, 19:51
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Schizofrena människor brukar hålla på såhär - de använder högtidliga och antika tilltal och prefix: eder, ers höghet, vår poliskonstapel osv.

Jag lutar mer och mer åt att "gypsy" var psykiskt sjuk.

Och jag måste såklart tillägga att "Stig" är en psykiskt sjuk "gypsy".

Lite för bra för att vara sant kanske.....
Ytterligare en mening som ger ett överdrivet, nästan religiöst intryck finns i inledningen: "I Saningens namn och ögonblik är jag som medmännika sjuldig...".

Du har tidigare nämnt att du har träffat "Stig". Om du vill får du gärna berätta hur du uppfattade hans vokabulär och språkbruk generellt.
Citat:
Jag tycker att tonen i brevet är något pompös och lismande. Värt att notera är också att brevskrivaren lyckas stava CdC’s namn på åtminstone fyra olika sätt
Intressant att du upplever texten som lismande. På vissa ställen tycker jag att det känns som om skribenten nästan driver med chefsåklagaren.

Det kan vara en övertolkning, men i meningen "jag har Apselut ingenting med styckmordet på Catrine da Costa" får felstavningen av ordet absolut mig att associera till Astrid Lindgrens Madicken och Lisabet ("Appselut, Madicken!").

Den där nästan retsamma tycker jag framkommer än mer tydligt i stycket: "Just nu när jag skriver till Åklagan får jag ont i magen kanse lite närvös åkså". Skriver verkligen en vuxen, förmodligen man, så på allvar?

Några fler noteringar:

• Varannan sida tycks vara skriven med blå kulspets, varannan med svart. Sidorna med svart text ser nästan kopierade ut. Det verkar inte som om pennan håller på att ta slut, utan bytet av färg sker genomgående vid sidbyte, inte i övrigt.

• Är det någon som kan uttyda vad det står på första sidan?
Först finns en lapp med maskade partier, men sedan står det: "Hejsan Bästa hoffa/Lotta". Det tycks vara ett personnamn där, vilket självfallet är intressant.
Citera
2024-09-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop

Först finns en lapp med maskade partier, men sedan står det: "Hejsan Bästa hoffa/Lotta". Det tycks vara ett personnamn där, vilket självfallet är intressant.

Jag tolkar det som att Lotta är någon person inom rättsväsendet som Gypsy tycker sig ha tumme med. Lotta instruerar honom att ställa sin skrivelse till någon enhet inom Åklagarmyndigheten.
Citera
2024-09-15, 20:11
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jag tolkar det som att Lotta är någon person inom rättsväsendet som Gypsy tycker sig ha tumme med. Lotta instruerar honom att ställa sin skrivelse till någon enhet inom Åklagarmyndigheten.
Ja, eller Gypsy tycks ju be denna Lotta att dels kontakta honom, dels faxa brevet till chefsåklagaren.

Möjligen hänger det ihop med lappen, som kan vara riktad till chefsåklagaren från Lotta. Där står det ju: "Om kontakt önskas, v.g. gå via avdelningschef" varefter maskade partier följer.
Man kan ju tolka det som att avdelningschefen är Lotta?

Frågan är varför chefsåklagaren inte ska kontakta Gypsy direkt utan gå via en avdelningschef. En ytterligare fråga är varför Gypsy måste gå via Lotta för att få fram sitt brev till chefsåklagaren istället för att posta det själv.

Det här kan ju tyda på att Gypsy inte kan kommunicera fritt med omvärlden, utan är internerad någonstans, exempelvis på en psykiatrisk avdelning. Där bör det finnas en avdelningschef som kontakterna måste gå genom.
Citera
2024-09-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ytterligare en mening som ger ett överdrivet, nästan religiöst intryck finns i inledningen: "I Saningens namn och ögonblik är jag som medmännika sjuldig...".

Du har tidigare nämnt att du har träffat "Stig". Om du vill får du gärna berätta hur du uppfattade hans vokabulär och språkbruk generellt.

Intressant att du upplever texten som lismande. På vissa ställen tycker jag att det känns som om skribenten nästan driver med chefsåklagaren.

Det kan vara en övertolkning, men i meningen "jag har Apselut ingenting med styckmordet på Catrine da Costa" får felstavningen av ordet absolut mig att associera till Astrid Lindgrens Madicken och Lisabet ("Appselut, Madicken!").

Den där nästan retsamma tycker jag framkommer än mer tydligt i stycket: "Just nu när jag skriver till Åklagan får jag ont i magen kanse lite närvös åkså". Skriver verkligen en vuxen, förmodligen man, så på allvar?

Några fler noteringar:

• Varannan sida tycks vara skriven med blå kulspets, varannan med svart. Sidorna med svart text ser nästan kopierade ut. Det verkar inte som om pennan håller på att ta slut, utan bytet av färg sker genomgående vid sidbyte, inte i övrigt.

Nja, det var en annan skribent som uppfattade en lismande ton. Jag håller med, men jag upplever också brevet som emotionellt och intellektuellt splittrat. Jag tror att den lismande, smålarviga tonen hänger ihop med psykisk sjukdom och/eller missbruk.

Jag är ganska säker på att avsändaren är psykiskt sjuk och skadad av missbruk. Och dessutom byter personen penna, vilket du påpekade. Det ytterst märkligt.

En frisk person kan inte fabricera ett sånt här brev.

Det är bara äkta dårar och knarkare som skriver såna här grejer.

Inledningen (Hejsan Hoffa/Lotta) är också anmärkningsvärd. Avsändaren är tjenis med polisen kanske?

------

"Stig" är i grunden begåvad, verbal och välartikulerad.
Han passar egentligen inte in bland pundarna som han har umgåtts med. Han verkar för smart för dem. Hela han är som en vandrande motsägelse.

Hur gärna jag än vill, kan jag inte föreställa mig att han krafsade ihop detta brev. Även om mådde psykiskt dåligt och blandmissbrukade, skulle han inte hamna på den här infantila nivån.

Jag tycker inte att "Gypsy" låter smart överhuvudtaget. Snarare tvärtom. Som jag uppfattar det, är S på en högre språklig och intellektuell nivå än "Gypsy".

Han var ju dessutom "nere" med rövarna på Eugeniavägen. Varför skulle S vilja gräva i gammal byk och outa sig själv och sina gamla polare?

Han har ju inget med Borås att göra heller.

Och han var 29 år på sommaren 1984.

Han var inte klok, men han satt inte och rökte braj i en rivningskåk. Han hade mer lukrativa grejer för sig, tror jag.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-15 kl. 20:26.
Citera
2024-09-15, 20:19
Medlem
Vet vi att brevet skrevs 2009?

Att brevet diskuterades inom polisen 2009, behöver inte betyda att det skrevs 2009.

Kattmorfar borde kunna reda ut trådarna...
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-15 kl. 20:25.
Citera
2024-09-15, 20:38
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Nja, det var en annan skribent som uppfattade en lismande ton. Jag håller med, men jag upplever också brevet som emotionellt och intellektuellt splittrat. Jag tror att den lismande, smålarviga tonen hänger ihop med psykisk sjukdom och/eller missbruk.
Ja, det var JoeGaggs som nämnde det lismande, men jag har märkt att citat flyter samman när man citerar flera olika skribenter i samma inlägg. Jag får sluta med det och citera en användare per inlägg.

Det är oerhört splittrat och barnsligt på en nivå som inte motsvarar Gypsys egentliga ålder. Om brevet stämmer bör personen ha varit i tonåren 1984 och alltså minst i 40-årsåldern 2009.
Citat:
Jag är ganska säker på att avsändaren är psykiskt sjuk och skadad av missbruk. Och dessutom byter personen penna, vilket du påpekade. Det ytterst märkligt.

En frisk person kan inte fabricera ett sånt här brev.

Det är bara äkta dårar och knarkare som skriver såna här grejer.
Håller verkligen med! Du har tidigare diskuterat psykossjukdom och ett sådant här irrationellt, men konsekvent agerande i form av byte av pennor upplever jag som ett klassiskt psykotiskt beteende.
Citat:
Inledningen (Hejsan Hoffa/Lotta) är också anmärkningsvärd. Avsändaren är tjenis med polisen kanske?
I mitt svar till JoeGaggs ovan föreslog jag att Lotta kan vara den avdelningschef som det refereras till på den påklistrade lappen. Att kontakten skulle gå via en avdelningschef skulle kunna tyda på att Gypsy inte kan kommunicera med sin omvärld obegränsat (möjligen inlåst på psykiatrisk avdelning?).
Citat:
"Stig" är i grunden begåvad, verbal och välartikulerad.
Han passar egentligen inte in bland pundarna som han har umgåtts med. Han verkar för smart för dem. Hela han är som en vandrande motsägelse.

Hur gärna jag än vill, kan jag inte föreställa mig att han krafsade ihop detta brev. Även om mådde psykiskt dåligt och blandmissbrukade, skulle han inte hamna på den här infantila nivån.

Jag tycker inte att "Gypsy" låter smart överhuvudtaget. Snarare tvärtom. Som jag uppfattar det, har S högre språklig och intellektuell nivå än "Gypsy".

Han var ju dessutom "nere" med rövarna på Eugeniavägen. Varför skulle S vilja gräva i gammal byk och outa sig själv och sina gamla polare?

Han har ju inget med Borås att göra heller.

Och han var 29 år på sommaren 1984.

Han var inte klok, men han satt inte och rökte braj i en rivningskåk. Han hade mer lukrativa grejer för sig, tror jag.
Det är alltid intressant med en fördjupad förståelse av "Stig", även om det är mindre troligt att han skrivit detta brev, utifrån hur du beskriver honom .

Vet du om "Stig" har några barn och i sådana fall ungefärlig ålder?
Citat:
Vet vi att brevet skrevs 2009?

Att brevet diskuterades inom polisen 2009, behöver inte betyda att det skrevs 2009.
Skribenten verkar på flera ställen referera till att mordet ska preskriberas och att det är bråttom. Mordet preskriberades 2009, så det är mest logiskt att det skrevs då.

Men vem använde fax 2009? Att Gypsy ber Lotta att faxa brevet till chefsåklagaren tycker jag tyder på han inte är uppdaterad gällande tekniken.

Tillägg: brevet är ju riktat till Stefan Bergman, som började leda utredningen 2009, så man kan nog utgå från att det skrevs då.
Senast redigerad av costa-mop 2024-09-15 kl. 20:45.
Citera
2024-09-15, 21:49
Medlem
costa-mops avatar
Korrigering:
Jag har tidigare påstått att gypsy-brevet verkar vara skrivet med två olika pennor.

Om man tittar noga på det linjerade pappret ser man att linjernas färg också skiljer sig åt, så jag tror att brevet genomgående är skrivet med samma blå kulspetspenna, men att varannan sida är kopierad i svartvitt.

Varför man enbart skulle kopiera varannan sida är dock fullständigt oklart.
Citera
2024-09-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ja, det var JoeGaggs som nämnde det lismande, men jag har märkt att citat flyter samman när man citerar flera olika skribenter i samma inlägg. Jag får sluta med det och citera en användare per inlägg.

Det är oerhört splittrat och barnsligt på en nivå som inte motsvarar Gypsys egentliga ålder. Om brevet stämmer bör personen ha varit i tonåren 1984 och alltså minst i 40-årsåldern 2009.

Håller verkligen med! Du har tidigare diskuterat psykossjukdom och ett sådant här irrationellt, men konsekvent agerande i form av byte av pennor upplever jag som ett klassiskt psykotiskt beteende.

I mitt svar till JoeGaggs ovan föreslog jag att Lotta kan vara den avdelningschef som det refereras till på den påklistrade lappen. Att kontakten skulle gå via en avdelningschef skulle kunna tyda på att Gypsy inte kan kommunicera med sin omvärld obegränsat (möjligen inlåst på psykiatrisk avdelning?).

Det är alltid intressant med en fördjupad förståelse av "Stig", även om det är mindre troligt att han skrivit detta brev, utifrån hur du beskriver honom .

Vet du om "Stig" har några barn och i sådana fall ungefärlig ålder?

Skribenten verkar på flera ställen referera till att mordet ska preskriberas och att det är bråttom. Mordet preskriberades 2009, så det är mest logiskt att det skrevs då.

Men vem använde fax 2009? Att Gypsy ber Lotta att faxa brevet till chefsåklagaren tycker jag tyder på han inte är uppdaterad gällande tekniken.

Tillägg: brevet är ju riktat till Stefan Bergman, som började leda utredningen 2009, så man kan nog utgå från att det skrevs då.

Tack för klargörande. Då är jag med.
Ok, brevet dyker upp hos polisen 2009, och Gypsy bör ha varit 40-45 år när hen skrev brevet.
I brist på bättre ord, tycker jag att brevet är anmärkningsvärt primitivt, med tanke på Gypsys ålder.
Detta måste vara en djupt problematisk person.

Vad jag vet är S barnlös.

Hans asociala livsstil och hans personliga problematik, har nog omöjliggort normala relationer, familjeliv osv.
Citera
2024-09-16, 09:08
Medlem
En av BO:s egenheter, var hennes kontroll över den egna hygienen.
Av vittnesmål och diverse protokoll framgår att BO putsade på sitt yttre ända fram till slutet.
BO klippte sig, klippte naglarna, rakade benen, bytte kläder, köpte kläder, sålde kläder och använde ett flertal skönhetsprodukter och hygienprodukter i juni 1984.
Det ständiga groomandet var (eller borde ha varit) en intressant del av utredningen.

BO använde bl.a. hudsalva (vilket framgår av ett protokoll i dropboxen). Detta kan vara intressant, eftersom spår av zink hittade på den blå handduken. Zink ingår i hudvårdsprodukter.

Vi kan också notera BO:s vanemässiga användande av s.k. toalettväskor (necessärer).
Bland BO:s kvarlämnade tillhörigheter hittades en "etikett", som hade tillhört en toalettväska.
Bland BO:s kvarlämnade tillhörigheter hittades också en toalettväska.

Och bakom ett skjul på Eugeniavägen, hittades just en toalettväska, på sommaren 1984.

Hur vanligt det var att trasiga kvinnor som gick på Malmskillnadsgatan ägde toalettväskor, vet vi såklart inte, men förekomsten av en tappad toalettväska på Eugeniavägen, indikerar åtminstone att en prostituerad kvinnas tillhörigheter funnits i området.

En socialt fungerande kvinnas toalettväska hamnar knappast bakom ett skjul på E-vägen.

BO:s vanemässiga användande av toalettväskor är alltså ett observandum, som det heter.
Toalettväskan som hittades på E-vägen, kan ha varit da Costas.
Citera
2024-09-16, 09:13
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Tack för klargörande. Då är jag med.
Ok, brevet dyker upp hos polisen 2009, och Gypsy bör ha varit 40-45 år när hen skrev brevet.
I brist på bättre ord, tycker jag att brevet är anmärkningsvärt primitivt, med tanke på Gypsys ålder.
Detta måste vara en djupt problematisk person.

Vad jag vet är S barnlös.

Hans asociala livsstil och hans personliga problematik, har nog omöjliggort normala relationer, familjeliv osv.
Om man ska vara exakt verkar brevet initialt ha dykt upp hos åklagaren, inte polisen. Det är ju värt att fundera en stund på...

Om det här vore ett vanligt toktips skulle man kunna förvänta sig att det antingen kom in efter t ex ett Efterlyst-inslag eller direkt till polisen, utan närmare angivelse.
Ifall det hade stått t ex "Pålisen Stockholm Da Costa" eller något liknande som adressat hade det varit mer i linje med Gypsys övriga uttryckssätt.

Men dels har Gypsy antingen vetskap om eller har tagit reda på vem som är den aktuella åklagaren i fallet, dels har han involverat ytterligare en person (Lotta) för att säkerställa att brevet kommer fram.

Detta sammantaget ger intrycket av att Gypsy har lagt ner viss ansträngning på att förmedla den kunskap han tycker sig ha.

2009 uppmärksammades da Costa-fallet i pressen på nytt, både utifrån DNA-testningen och den kommande preskriptionen. Stefan Bergman uttalade sig då i tidningar (förmodligen även i TV), så Gypsy kan ju ha snappat upp hans namn och roll i det sammanhanget. Han känns dock inte som någon som hänger med i nyheterna, ifall det inte är något som rör honom personligen.

Det finns också ett intressant sammanträffande rent datummässigt:

Gypsy-brevet är registrerat som inkommet 2009-06-08. Det bör alltså ha skrivits och skickats/faxats strax innan.

2009-06-04, alltså fyra dagar innan, publiceras denna artikel i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/polisen-ger-upp/

Under rubriken "Polisen ger upp" behandlas att polisen inte får DNA-testa Gonerka och artikeln avslutas:

"Det innebär att ingen kommer dömas för det uppmärksammade styckmordsfallet, som preskriberas i jul.
- Nu görs ingenting av värde utan detta är ett ärende som väntar på preskription, säger chefsåklagare Stefan Bergman till DN."

En ytterligare anmärkning är att da Costas namn är felstavat i artikeln: "Catrin" utan e. Även Gypsy stavar ju fel till hennes namn, men är lite mer varierande och innovativ i stavningen...

Det är inte särskilt långsökt att tänka sig att Gypsy läst denna artikel, noterat Stefan Bergmans namn och titel och slutligen beslutat sig för att försöka berätta sin historia.
Senast redigerad av costa-mop 2024-09-16 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in