2024-09-15, 13:59
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Som helhet är brevet excentriskt och svårtolkat.
Att avsändaren blandar lågstadiesvenska med vuxet språk, är inte det enda som är märkligt.
Det verkar inte finnas något intelligent syfte med denna mix.
Personen är tydligen inte anonym, så hen behöver ju hålla på med verbalt kamouflage.
Vidare skriver personen för hand, på ett grovt och barnsligt sätt. Varför inte använda en dator eller en gammal skrivmaskin?
Mycket underligt alltihop.
Dessutom förekommer dialektala inslag. Språket drar åt danska, vilket har påpekats.
Den danska tonen är inte heller konsekvent.
Och trots alla dessa konstigheter, presenterar personen en historia, som i det stora hela är rimlig.

En möjlighet som inte kan uteslutas, är att avsändaren är psykiskt sjuk. Om hen var det, är brevet inte särskilt underligt alls.

--------

Om C dog på båten, är det inte alls säkert att de som var inblandade agerade 100% rationellt. Att dumpa offrets kroppsdelar i vattnet, kunde dessutom ge polisen fel signaler. Om kvarlevor hittades i vattnet, riskerade man att skapa en association mellan brottet och en båt.....

Och dog C på en risig "tattarbåt", var nog möjligheterna att flytta den begränsade. Detta var nog snarast ett stillastående, flytande härbärge och en flytande knarkarkvart.

Att dumpa kvarlevorna i vattnet och låta båten ligga kvar, var riskabelt.

Håller generellt med och har några korta kommentarer:

• Ett dialektalt inslag förekommer också i ordvalet "mora" om mor/morsa. Det förknippar jag med skånska, men möjligen också danska.

• Det har tidigare påtalats att det står "vår" Catrine da Costa. Vid några tillfällen står det också "vår" chefsåklagare, så det kan ju vara ett språkligt manér hos skribenten, precis som de flitigt använda uttrycken "hursomhälst" och "med andra ord".

• Orsaken till att brevet är skrivet för hand tror jag, precis som JoeGaggs, helt enkelt är att det var vad som fanns tillgängligt. Om man, som du, tänker sig att skribenten är psykiskt sjuk finns det exempelvis sällan tillgång till datorer och skrivmaskiner på psykiatriska avdelningar. Däremot gott om tid att tänka...

• Förutom psykisk sjukdom kan man även föreställa sig att skribenten var påverkad, möjligen av medicin, även om denne påstår sig vara ren. Det är också möjligt att brevet inte har skrivits i ett svep, utan jobbats med under en längre period.

Det finns självfallet olika förklaringsmodeller till alla dessa udda inslag, men det jag laborerade med tankemässigt var att någon bekant/släkting/vårdpersonal/liknande till gypsy känner till dennes historia och låtsas vara denne i brevet för att uppmärksamma polisen på vederbörande. Den egentliga skribenten kanske då härmar gypsys uttryckssätt, men glömmer av sig ibland.
Möjligen långsökt, men inte helt otroligt eftersom vi inte vet gypsys identitet, om denne blev förhörd och vad denne i sådana fall hade att säga om brevet.

Ja, jag förstår hur du tänker angående kopplingen till båten. En randanmärkning är att det inte är uteslutet att de saknade säckarna faktiskt hamnade i vattnet utan att bli återfunna.
Citera
2024-09-15, 14:10
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Vem som helst kan skriva/säga att nån är "skäligen misstänkt".
Advokatens brev var inte offentlig handling så han behövde vara så noga med etiska överväganden. Och vissa advokater är inte främmande för att överskrida gränser för att vinna ett känt fall.
Förlåt, men jag förstår inte i vilket syfte Frigell skulle påstå att Vinof var skäligen misstänkt, om han inte de facto var det (av polisen).

Brevet är ju riktat till chefsåklagare Stefan Bergman som antingen borde veta huruvida Vinof var skäligen misstänkt eller ej, alternativt med lätthet skulle kunna ta reda på det. Därför skulle det vara meningslöst för Frigell att slänga ur sig något sådant utan belägg. Bergman torde knappast bara lita på hans ord i den frågan.

Det jag tycker är intressant med brevet är dels det bilagda PM som omnämns, som bör förklara omständigheterna kring Vinofs misstankestatus, dels att Vinof skulle vara misstänkt 2009 när han avled 2005.
Citera
2024-09-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop

Brevet är ju riktat till chefsåklagare Stefan Bergman som antingen borde veta huruvida Vinof var skäligen misstänkt eller ej, alternativt med lätthet skulle kunna ta reda på det. Därför skulle det vara meningslöst för Frigell att slänga ur sig något sådant utan belägg. Bergman torde knappast bara lita på hans ord i den frågan.

Det jag tycker är intressant med brevet är dels det bilagda PM som omnämns, som bör förklara omständigheterna kring Vinofs misstankestatus, dels att Vinof skulle vara misstänkt 2009 när han avled 2005.

Misstankegraden var såklart förankrad hos fler personer än advokaten. Om advokaten slängde sig med termer helt utan ansvar, skötte hen inte sitt jobb, och så kan det möjligen kanske vara. Jag tror dock inte det.

Ja, det vore väldigt intressant att få ta del av hela textdialogen kring Vinof, hans DNA osv

Det verkar vara övermåttan oseriöst.

Ett av de hårstrån som fanns på handduken var fö 20 cm långt. Färg okänd. Vinof var känd för att vara långhårig.

Kanske gjorde Vinof comeback på polisens skrivbord, pga sin hårtyp?
Citera
2024-09-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Håller generellt med och har några korta kommentarer:

• Ett dialektalt inslag förekommer också i ordvalet "mora" om mor/morsa. Det förknippar jag med skånska, men möjligen också danska.

• Det har tidigare påtalats att det står "vår" Catrine da Costa. Vid några tillfällen står det också "vår" chefsåklagare, så det kan ju vara ett språkligt manér hos skribenten, precis som de flitigt använda uttrycken "hursomhälst" och "med andra ord".

• Orsaken till att brevet är skrivet för hand tror jag, precis som JoeGaggs, helt enkelt är att det var vad som fanns tillgängligt. Om man, som du, tänker sig att skribenten är psykiskt sjuk finns det exempelvis sällan tillgång till datorer och skrivmaskiner på psykiatriska avdelningar. Däremot gott om tid att tänka...

• Förutom psykisk sjukdom kan man även föreställa sig att skribenten var påverkad, möjligen av medicin, även om denne påstår sig vara ren. Det är också möjligt att brevet inte har skrivits i ett svep, utan jobbats med under en längre period.

Det finns självfallet olika förklaringsmodeller till alla dessa udda inslag, men det jag laborerade med tankemässigt var att någon bekant/släkting/vårdpersonal/liknande till gypsy känner till dennes historia och låtsas vara denne i brevet för att uppmärksamma polisen på vederbörande. Den egentliga skribenten kanske då härmar gypsys uttryckssätt, men glömmer av sig ibland.
Möjligen långsökt, men inte helt otroligt eftersom vi inte vet gypsys identitet, om denne blev förhörd och vad denne i sådana fall hade att säga om brevet.

Ja, jag förstår hur du tänker angående kopplingen till båten. En randanmärkning är att det inte är uteslutet att de saknade säckarna faktiskt hamnade i vattnet utan att bli återfunna.

Det skrivs så många vettiga inlägg att det är svårt att hänga med i svängarna. Tack för ett mycket genomtänkt och intressant inlägg.

Jag har inte tänkt på att det står "vår" två gånger. Det är ytterligare en konstigt detalj, som får mig att tro att avsändaren var psykiskt sjuk och/eller påverkad.

Brevet innehåller så många olika uttrycksstilar, att man nästan måste utgå från att avsändaren är psykiskt sjuk, vilket inte måste innebära att historien är påhittad.

Den här graden av uttrycksmässig spretighet, är svår att fejka och jag förstår inte syftet med att medvetet skapa ett schizofrent collage.

Och användande av ordet "vår" känns märkligt högtidligt.
Och samtidigt känns det totalt omotiverat.

Schizofrena människor brukar hålla på såhär - de använder högtidliga och antika tilltal och prefix: eder, ers höghet, vår poliskonstapel osv.

Jag lutar mer och mer åt att "gypsy" var psykiskt sjuk.

Och jag måste såklart tillägga att "Stig" är en psykiskt sjuk "gypsy".

Lite för bra för att vara sant kanske.....
Citera
2024-09-15, 15:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Med all respekt för BO (hon blir ju alltid utelämnad i alla diskussioner), vill jag säga att detta föga smickrande signalement är intressant och viktigt.

Varför? Därför att alla vittnen som inte kände Catrine personligen, orienterade efter fel signalement. De vittnen som inte kände Catrine personligen och påstod att de sett henne (tex "damen med hunden") litade på daktfotot, som publicerades i bla DN.

Detta foto togs kring 1980 och visar en betydligt friskare da Costa än den da Costa som dog 1984.

På sommaren 1984 var hon svårt nedgången. Hon närmade sig 30 och hade varit tung blandmissbrukare i tio år. Självklart såg hon finnig, blemmig och svullen ut.

Hon hade dessutom färgat håret. Den mörka kalufsen på daktfotot, var starkt missvisande.

Det hade varit intressant om "damen med hunden" hade ombetts beskriva C i detalj.

Hade hon försökt, hade hon gett helt fel beskrivning
.

(Det fetade)

Hur vet du det?

"Damen med hunden" vittnade väl först och främst att hon hade sett två män och ett barn i barnvagn i närheten av Anatomiska institutionen på Karolinska institutets område under pingsthelgens senare del? Dvs, en kort bit från rättsmedicin?

Vi har diskuterat "damen med hunden" tidigare som du kanske kommer ihåg. Hon kom ihåg rätt vad gäller vädret så bra minne verkar hon trots allt ha haft? Vi vet dock inte om hon hade kunnat ge rätt beskrivning av CdC men det är väl samtidigt rätt ointressant? "Damen med hunden" uppgav aldrig att hon såg CdC på Karolinska institutets område.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2024-09-15, 15:33
Medlem
På sidan 2, fjärde raden nerifrån tycker jag mig se att det lyser igenom lite från fg sida, dvs den rad där Gypsy skriver var han är uppväxt. Jag lyckas tyvärr inte zooma in tillräckligt bra för att kunna tyda texten baklänges.

Kanske någon annan här lyckas bättre?

Gypsy’s namn skulle kunna ses på tredje raden nerifrån.
Citera
2024-09-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
På sidan 2, fjärde raden nerifrån tycker jag mig se att det lyser igenom lite från fg sida, dvs den rad där Gypsy skriver var han är uppväxt. Jag lyckas tyvärr inte zooma in tillräckligt bra för att kunna tyda texten baklänges.

Snyggt!

Jag ska kolla närmare vid tillfälle.

Såna där "genomblödningar" i dokument kan säga en hel del. Man kan också kolla i marginalen på förhör osv, där det finns handskrivna upplysningar.

Man kan hitta allt möjligt.

Att R och hans bror umgicks på sommaren 1984, upptäcktes av en slump, för att en handskriven anteckning lämnat avtryck på ett annat papper.

Så där håller folk på.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-15 kl. 15:46.
Citera
2024-09-15, 17:36
Medlem
Citat:

Oj, det är "spökext" på varannan sida.
Man kan ju skärmdumpa sidor och vända på dem i Photoshop eller liknande. Inte så svårt.

Jag testade idag och det var ju lätt.

Detta är verklighet nördarnas paradis 👍

Detta brev går inte att få grepp om.
Men massor av detaljer sticker ju ut.

Notera kepsen i slutet av brevet.

Vem f-n avslutar ett sånt här brev med "Jag lyfter på kepsen?"

En psykiskt avvikande person, antagligen.
Eller en romsk man, med gubbkeps.

Visst brukar finska romska män bära keps?

Att den märkliga brevskrivaren lyfter på kepsen, är enbart intressant för att han kallas "gypsy" i brevet.
Citera
2024-09-15, 18:00
Medlem
Citat:

Visst brukar finska romska män bära keps?

Att den märkliga brevskrivaren lyfter på kepsen, är enbart intressant för att han kallas "gypsy" i brevet.

Hoppas att du lyckas tolka texten. Jag ska göra ett försök också, men det kan dröja några dagar.

Jag vet inte hur det förhåller sig med de resandes huvudbonader, men en ”vanlig” Svensson skulle väl snarast lyfta på ”hatten”.

Jag tycker att tonen i brevet är något pompös och lismande. Värt att notera är också att brevskrivaren lyckas stava CdC’s namn på åtminstone fyra olika sätt.

Att det finns en stark koppling till Borås kan man nog anta. Styvfadern har ärende dit och Gypsy’s låtsasmormor verkar bo där. Maskeringens längd över hans uppgivna födelseort skulle också kunna stämma med Borås. Och är det inte så, att Borås historiskt sett varit ett starkt resande-fäste?

En spekulation utifrån ovan är att Gypsy kanske var i övre tonåren 1984, född i Boråstrakten, men 1984 boendes i Solna. Hemlös 25 år senare, sannolikt i 08-området.
Citera
2024-09-15, 18:28
Medlem
Citat:
Hoppas att du lyckas tolka texten. Jag ska göra ett försök också, men det kan dröja några dagar.

Jag vet inte hur det förhåller sig med de resandes huvudbonader, men en ”vanlig” Svensson skulle väl snarast lyfta på ”hatten”.

Jag tycker att tonen i brevet är något pompös och lismande. Värt att notera är också att brevskrivaren lyckas stava CdC’s namn på åtminstone fyra olika sätt.

Att det finns en stark koppling till Borås kan man nog anta. Styvfadern har ärende dit och Gypsy’s låtsasmormor verkar bo där. Maskeringens längd över hans uppgivna födelseort skulle också kunna stämma med Borås. Och är det inte så, att Borås historiskt sett varit ett starkt resande-fäste?

En spekulation utifrån ovan är att Gypsy kanske var i övre tonåren 1984, född i Boråstrakten, men 1984 boendes i Solna. Hemlös 25 år senare, sannolikt i 08-området.

Ja är det en person som skrivit, är hen duktigt trasig.
Den här hoppiga och fragmentariska stilen tyder på att "gypsy" är psykiskt sjuk och/eller påtänd på amfetamin.

Amfetaminster brukar uppvisa ett typiskt "trasigt" beteende och deras tankar hoppar hit och dit.

"Visar tecken på tankeflykt" skrev polisen förr i tiden, när de förhörde "Stig", Vinof, "Robert" och liknande missbrukare.

Jag vet inte mycket om resande och deras revir.

Haninge (som "Stig kommer från) är iaf en klassisk samlingsplats för romer.
Citera
2024-09-15, 18:48
Medlem
Citat:

Jag har knappt hunnit läsa detta underliga brev.

Man kan undra om "gypsy" och hans vänner var aktuella i utredningen på åttiotalet?

Det verkar som att polisen återvände till vissa vittnen 1999-2009.

Är man mitt i skiten, som "gypsy" påstår att hen var, borde polisen ha uppmärksammat detta under den första utredningen, kan man tycka.

Du skriver att da Costas namn stavas på fyra olika sätt!

Det är extremt udda, och jag kan inte se någon koppling till psykisk sjukdom. Psykisk sjukdom kan inte förklara att namnet stavas på fyra olika sätt.

"Gypsy" måste ha varit påtänd eller berusad när hen skrev, eller så lider "Gypsy" av grav (grav!) ADHD

Jag anar extrema koncentrationssvårigheter här.

Jag undrar om "gypsy" fattade hur mycket av hens personlighet som lyser igenom i brevet......

Ju mer man funderar på brevet, desto underligare blir det.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-15 kl. 18:52.
Citera
2024-09-15, 18:50
Medlem
I den här tråden avhandlas ett antal resandesläkter i Boråstrakten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här