Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-14, 21:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
LL säger i artikelmn du länkar:
Fick många tips
Fanns det saker du inte tog med i boken som är intressanta?

– Jag fick många intressanta tips och gjorde stora ansträngningar för att gå till botten med dem. Men ännu i dag vet jag inte om det är påhittat eller sant. Skvaller och rykten ville jag inte använda i min bok.
Jag antar att LL avser allt skvaller som dödgrävarjournalisten TP "grävt fram".

Det kan handla om allt från trasiga tandläkarborrar till luftballongskadade skorstenar och annat skvaller som TP går igenom in extenso i sin osannolika bok.

Det är väl ganska klart att LL inte tog med sånt snömos i sin bok.
Ja du ser, även utan att fästa vikt vid "skvallret" (oavsett varifrån det kom) ansåg LL "Sture E" vara den starkaste kandidaten. Detta utan att han avslöjat det falska alibit som den senaste PU lyckades med.

Om du fortfarande vill fokusera på TP så kanske starta en tråd för det?
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-14 kl. 21:49.
Citera
2024-09-14, 21:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där om "trasiga tandläkarborrar" och "luftballongskadade skorstenar" var nog bara påhitt, kanske från något/några av de karaktärsvittnen som i Lampers SVT-dokumentär gärna ville bidra till bilden av SE som en fantasifull men harmlös knäppskalle, typ någon som inte alls skulle ha varit kapabel att mörda Palme.

Exemplet var taget från LÖSNINGEN och är tydligen en viktig grundbult i fantasibygget om SEs skuld om jag har förstått den osannolika boken rätt.
Citera
2024-09-14, 21:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja du ser, även utan att ta fästa vklt vid "skvallret" (oavsett varifrån det kom) ansåg LL "Sture E" vara den starkaste kandidaten. Detta utan att han avslöjat det falska alibit som den senaste PU lyckades med.

Om du fortfarande vill fokusera på TP så kanske starta en tråd för det?

"Det falska alibit"? "Som senaste PU avslöjade"?
Vad är det för något?
Citera
2024-09-14, 21:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
"Det falska alibit"? "Som senaste PU avslöjade"?
Vad är det för något?
Ah du har missat det, KP gick igenom det på pressträffen i juni 2020.

Men byt inte fokus nu, du har skrivit att TP kopierade LL:s bok så det är LL du ska hacka på, inte TP.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-14 kl. 21:53.
Citera
2024-09-14, 21:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ah du har missat det, KP gick igenom det på pressträffen i juni 2020.

Menar du att SE har ett alibi som KP har bevisat att är falskt?

Jag visste inte ens att SE påstod att han hade ett alibi. Orkar du länka dokumentet där SE hävdar att han har ett alibi?
Citera
2024-09-14, 22:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Menar du att SE har ett alibi som KP har bevisat att är falskt?

Jag visste inte ens att SE påstod att han hade ett alibi. Orkar du länka dokumentet där SE hävdar att han har ett alibi?
Jaså du har missat Ströms PM också? Jo det är så att Ström ansåg att Engström var kvar på brottsplatsen efter mordet.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf
"I enlighet med ovanstående torde det kunna hållas för visst att Engström uppehållit sig på brottsplatsen i enlighet med sin förhörsutsago".

KP gick igenom det där på ett pedagogiskt sätt på pressträffen i juni 2020, kolla gärna, finns bland annat på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA

Så, nu hoppas jag du hittar ut själv som någon skrev, och läs gärna LL:s bok, "originalet" i SE-saken.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-14 kl. 22:31.
Citera
2024-09-14, 22:29
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Han hör skottet i samband med att han tittar på sin klocka i skyltfönstrets ljus. Då har han gått några meter ut på trottoarens ytterkant, kommit fram till den trekantiga reklampelaren, sedan svängt in igen till innersidan av trottoaren för att titta på klockan i ljuset av skyltfönstret. Först DÅ (säger han) att han hör ett skott, eller en knall, han tror först det är från ett avgasrör.

Hans beskrivning av stockholmskvällen som "normalbild" en fredagskväll är när han kommer ut från Skandia.

Det som inte stämmer riktigt (rätta mig om jag har fel) är att skotten väl kom i hyfsat tät följd med inte mer än 3-4 sekunder mellan. Att han skulle stått inne på Skandia vid det första och hunnit till skyltfönstret då han hör det andra är inte rimligt.

Kan det finnas någon naturlig förklaring till att han bara hör ett (1) skott? Eller är det en brist i ett alibi-bygge?
Citera
2024-09-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det som inte stämmer riktigt (rätta mig om jag har fel) är att skotten väl kom i hyfsat tät följd med inte mer än 3-4 sekunder mellan. Att han skulle stått inne på Skandia vid det första och hunnit till skyltfönstret då han hör det andra är inte rimligt.

Kan det finnas någon naturlig förklaring till att han bara hör ett (1) skott? Eller är det en brist i ett alibi-bygge?

Jag hade fel, han hör skottet vid reklampelaren men även där borde han ju hört det första 3-4 sekunder tidigare
Citera
2024-09-14, 22:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jaså du har missat Ströms PM också? Jo det är så att Ström ansåg att Engström var kvar på brottsplatsen efter mordet.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf
"I enlighet med ovanstående torde det kunna hållas för visst att Engström uppehållit sig på brottsplatsen i enlighet med sin förhörsutsago".

KP gick igenom det där på ett pedagogiskt sätt på pressträffen i juni 2020, kolla gärna, finns bland annat på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA

Så, nu hoppas jag du hittar ut själv som någon skrev, och läs gärna LL:s bok, "originalet" i SE-saken.

Jag visste inte att det kallades SEs "alibi". Det var nytt för mig.

För mig är SEs alibi att väktarna placerar honom inne på Skandia när skotten faller. Att JA pekar ut honom på en bild som varande på brottsplatsen efter mordet (med keps) och att vittnen sett SE inne på Bohemia efter mordet.
Citera
2024-09-14, 23:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Exemplet var taget från LÖSNINGEN och är tydligen en viktig grundbult i fantasibygget om SEs skuld om jag har förstått den osannolika boken rätt.
Nja, som jag förstod det så var väl beskrivningarna av SE som en psykiskt sjuk men snäll knäppskalle snarare något som skulle tala till hans fördel. Typ att han (i alla fall enligt SVT-dokumentären) bara var en konstig stolle som gärna "ville bli förväxlad med mördaren" för att få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig.
Citera
2024-09-14, 23:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, som jag förstod det så var väl beskrivningarna av SE som en psykiskt sjuk men snäll knäppskalle snarare något som skulle tala till hans fördel. Typ att han (i alla fall enligt SVT-dokumentären) bara var en konstig stolle som gärna "ville bli förväxlad med mördaren" för att få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig.

Med tanke på att SE hade ett vapen i handen "med tanke på vad som hände" enligt KP så spelar det väl ingen roll om SE var helt harmlös eller "en konstig stolle"?

Har just SE skjutit OP är det ju faktiskt just SE som är skyldig. Det är en logik som är svårt att komma runt även om man går i cirklar runt den bevisligen.

Har man redan bestämt sig för SE som osannolik GM behöver man inte tveka utan då vet man.
Citera
2024-09-14, 23:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag hade fel, han hör skottet vid reklampelaren men även där borde han ju hört det första 3-4 sekunder tidigare

Egentligen är det vad SE säger om man ska vara noga. När och om SE hörde skotten inne i Skandias reception vet vi faktiskt inte.

SE beskriver "skottet" som en bil som baktände, vilket small till ganska ordentligt för de som inte hört hur det lät när det begav sig och bilar hade förgasare och saknade katalysatorer.

Vad det är för ljud SE egentligen beskriver är därför lite oklart.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-09-14 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in