Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast han beskriver mordplatsen hur den såg ut en stund efter mordet, inte 5-6 sekunder efter. Han beskriver mordplatsen på ett sätt som GM vet att den inte såg ut 5-6 sekunder efter mordet.

Så han kom sannolikt ut efter skotten.

Nu menade jag att han beskriver gångbanan på det sättet som han SKA beskriva gångbanan om skotten kommer när han ser på klockan !

Han kan ju rimligen inte beskriva en hysterisk Lisbeth och bilar som vänder och folk som skyndar till brottsplatsen och sen efter höra skotten ?
Citera
2024-09-14, 17:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Nu menade jag att han beskriver gångbanan på det sättet som han SKA beskriva gångbanan om skotten kommer när han ser på klockan !

Han kan ju rimligen inte beskriva en hysterisk Lisbeth och bilar som vänder och folk som skyndar till brottsplatsen och sen efter höra skotten ?

Och jag hävdar att han inte beskriver mordplatsen som han SKA beskriva mordplatsen om skotten kommer när han tittar på klockan. Vilket vore idiotiskt av SE om han var GM.

Jag hävdar att det inte är anmärkningsvärt att inte på håll se en upprörd kvinna, en kropp och några personer gå eller stå stilla. Det är en fullt normal statsbild.
Citera
2024-09-14, 17:54
Medlem
quggels avatar
Citat:
Jag hävdar att det inte är anmärkningsvärt att inte på håll se en upprörd kvinna, en kropp och några personer gå eller stå stilla. Det är en fullt normal statsbild.

Håller med. Många Stockholmare i centrala Stockholm, då som nu, har inte uppsikt 20 meter framåt. Speciellt inte när det är stress att hinna med kollektivtrafik. Det normala är titta kanske 2-3 meter framåt nedåt i trottoaren samtidigt som tankarna är någon annanstans, vad som har gjorts och inte gjorts på jobbet och vad man ska göra när man kommer hem osv. Det leder till att folk går in i varandra men så har det alltid varit i city, inga konstigheter.
Citera
2024-09-14, 17:56
Medlem
Citat:
Och jag hävdar att han inte beskriver mordplatsen som han SKA beskriva mordplatsen om skotten kommer när han tittar på klockan. Vilket vore idiotiskt av SE om han var GM.

Det är väl det som är skillnaden på om man tror att en person ljuger i sin berättelse eller inte !

Jag tror inte SE pratar sanning av det han gör på brottsplatsen heller
Citera
2024-09-14, 18:01
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Han påstår inte att han kommer ut sent utan påstår väl att han kommer ut innan skotten

Nej, han påstår att han hör ett skott, inte två, vilket skulle betyda att han står inne på Skandia vid ytterdörren när det första skottet avlossas, han går ut och hör då det andra.

Eller så hörde han fel.

Eller ljuger och försöker få ihop något slags alibi genom att säga att han bara hörde ett och därmed insinuera att han ännu inte hunnit ut då det första avlossades.
Citera
2024-09-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Nej, han påstår att han hör ett skott, inte två, vilket skulle betyda att han står inne på Skandia vid ytterdörren när det första skottet avlossas, han går ut och hör då det andra.

Eller så hörde han fel.

Eller ljuger och försöker få ihop något slags alibi genom att säga att han bara hörde ett och därmed insinuera att han ännu inte hunnit ut då det första avlossades.

Ja lite flummig berättelse han lägger !

Men säg att skotten han hör är när han just kommit ut från Skandia så borde han ju inte missa Lisbeth skrik väl ?

Jag får tydliga vibbar av hans berättelse iallafall
Citera
2024-09-14, 18:21
Medlem
Han hör skottet i samband med att han tittar på sin klocka i skyltfönstrets ljus. Då har han gått några meter ut på trottoarens ytterkant, kommit fram till den trekantiga reklampelaren, sedan svängt in igen till innersidan av trottoaren för att titta på klockan i ljuset av skyltfönstret. Först DÅ (säger han) att han hör ett skott, eller en knall, han tror först det är från ett avgasrör.

Hans beskrivning av stockholmskvällen som "normalbild" en fredagskväll är när han kommer ut från Skandia.
Citera
2024-09-14, 18:30
Medlem
Citat:
3 bilar som svänger i en korsning måste man lägga märke till?

Vilka rusar till mordplatsen? Folk går till mordplatsen, inget ovanligt med gående på Sveavägen.

Det finns absolut de som rusar dit, som egentligen inte hade för avsikt att gå där. AH och hennes väninna rusar ut till mordplatsen från en bil som stannat för rött ljus, på samma sida som mordet sker. Då är SG nyss framkommen, men minns inte hur han tar sig dit, men tror också han hoppar ut från en bil och springer dit. Faktum är att SE säger att han kommer fram alldeles efter, eller samtidigt som, dessa personer. Problemet är bara att de inte minns honom. Möjligtvis kan det vara den här "vaktmästaren från Skandia" som AH syftar på som är SE, men att SE skulle uppfattas som en vaktmästare tycker jag också låter långsökt med tanke på hans klädsel och annat.
Senast redigerad av Zebrima 2024-09-14 kl. 18:38.
Citera
2024-09-14, 18:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Han hör skottet i samband med att han tittar på sin klocka i skyltfönstrets ljus. Då har han gått några meter ut på trottoarens ytterkant, kommit fram till den trekantiga reklampelaren, sedan svängt in igen till innersidan av trottoaren för att titta på klockan i ljuset av skyltfönstret. Först DÅ (säger han) att han hör ett skott, eller en knall, han tror först det är från ett avgasrör.

Hans beskrivning av stockholmskvällen som "normalbild" en fredagskväll är när han kommer ut från Skandia.

Nej, han säger att han hörde skottet ute vid reklampelaren. Sedan går han in mot banken i nästa skede.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi7wMzFHTxzeYLY2o6qytju2qfYUInXQuP7KWa3lrDYPb b609QnxA-CgJJ_sjk_vFUO2vWfUCkTtwjrlVnUKG4N5UlsIzvi LdZKR6tDvVg69aXihXQBKNU9jNEHtJ6WCr41TFN4T0VKylgO/s1600/Tingsr%25C3%25A4tten+Engstr%25C3%25B6m+redigerad+2 .png
Citera
2024-09-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej, han säger att han hörde skottet ute vid reklampelaren. Sedan går han in mot banken i nästa skede.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi7wMzFHTxzeYLY2o6qytju2qfYUInXQuP7KWa3lrDYPb b609QnxA-CgJJ_sjk_vFUO2vWfUCkTtwjrlVnUKG4N5UlsIzvi LdZKR6tDvVg69aXihXQBKNU9jNEHtJ6WCr41TFN4T0VKylgO/s1600/Tingsr%25C3%25A4tten+Engstr%25C3%25B6m+redigerad+2 .png

Du har rätt, det stämmer att han säger sig höra skottet/knallen vid reklampelaren.
Citera
2024-09-14, 20:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så kan det möjligen vara men han verkar inte ge TP någon kredd för sitt scoop.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0n7AgE/pekade-ut-skandiamannen--har-haft-kontakt-med-palmeutredarna

LL säger i artikelmn du länkar:
Fick många tips
Fanns det saker du inte tog med i boken som är intressanta?

– Jag fick många intressanta tips och gjorde stora ansträngningar för att gå till botten med dem. Men ännu i dag vet jag inte om det är påhittat eller sant. Skvaller och rykten ville jag inte använda i min bok.
Jag antar att LL avser allt skvaller som dödgrävarjournalisten TP "grävt fram".

Det kan handla om allt från trasiga tandläkarborrar till luftballongskadade skorstenar och annat skvaller som TP går igenom in extenso i sin osannolika bok.

Det är väl ganska klart att LL inte tog med sånt snömos i sin bok.
Citera
2024-09-14, 21:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
LL säger i artikelmn du länkar:
Fick många tips
Fanns det saker du inte tog med i boken som är intressanta?

– Jag fick många intressanta tips och gjorde stora ansträngningar för att gå till botten med dem. Men ännu i dag vet jag inte om det är påhittat eller sant. Skvaller och rykten ville jag inte använda i min bok.
Jag antar att LL avser allt skvaller som dödgrävarjournalisten TP "grävt fram".

Det kan handla om allt från trasiga tandläkarborrar till luftballongskadade skorstenar och annat skvaller som TP går igenom in extenso i sin osannolika bok.

Det är väl ganska klart att LL inte tog med sånt snömos i sin bok.
Det där om "trasiga tandläkarborrar" och "luftballongskadade skorstenar" var nog bara påhitt, kanske från något/några av de karaktärsvittnen som i Lampers SVT-dokumentär gärna ville bidra till bilden av SE som en fantasifull men harmlös knäppskalle, typ någon som inte alls skulle ha varit kapabel att mörda Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in