2024-09-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bra jobbat, håller tummarna att det ska dyka upp något så lycka till.

Skickar mitt kontonummer så kan du föra över halva lönen under första året som tack🤣🤣

Tack.

haha. Det skulle du allt vilja, va?
Citera
2024-09-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då ska det kontrolleras och bevisas. Sedan måste det i alla fall finnas en bortre parantes. Vi kan inte ha folk som går på höga bidrag - många gånger högre än vad medelinkomsttagaren TJÄNAR - i åratal. Får man inget nytt jobb, så får man acceptera att gå ner på en lägre inkomstnivå helt enkelt, som alla andra människor får göra som inte har råd med hus, båt, bil, ridhäst, thailandsresa varje år, eller vad det nu kan vara.

Vi har länge haft en konstig uppfattning i Sverige, att det föreligger en statlig inkomstgaranti på nära nog livstid. Alltså att om man lyckats maxa sin lön vid något tillfälle, och sedan händer det något så att man inte kan få den lönen längre - då ska man ändå inte behöva gå ner i standard. Utan skattebetalarna ska betala amorteringarna på den fina villan och den fina bilen o.s.v.. Det är ett jättemärkligt tänk som vad jag vet inte finns någon annanstans på hela jorden. De flesta länder har bara ett grundskydd motsvarande vårt försörjningsstöd (d.v.s. de länder som har något skydd alls); vill man ha mer så får man ta privata inkomstförsäkringar/sjukförsäkringar, som då är dyra naturligtvis. Men poängen är att indviden betalar detta SJÄLV från sin höga lön.

Vad menar du med höga bidrag din jävla idiot

Vi betalar höga skatter i Sverige, klart som fan att om man blir arbetslös att man då ska få ta del av den trygghet man tidigare betalat för.

"Efter 300 dagar övergår ersättningen i aktivitetsstöd men även här sker en nedtrappning med 5 procentenheter var 100:e dag ner till en lägsta nivå på 365 kronor per dag. Det skulle bli en inkomst på 8 030 kronor per månad."

Tycker du det är en rimlig ersättning, 8tkr i månaden utifrån nuvarande kostnadsnivåer i samhället?
En vanliga hyreslägenhet, 1:a, ligger minst på det i månadshyra. Sedan har du mat och övriga kostnader.

Det är alldeles för lite för en person som tidigare arbetat och är inte ens inflationsjusterat.
Jag hade förstått om det baserat sig på noggranna kostnadskalkyler, men vem kom på den siffran?..

Det betyder att från år 3 och framåt får du den lägsta ersättningen på 8 030 kr per månad, vilket motsvarar 96 360 kr per år.

Så du kan högst vara arbetslös i 2 år, sedan är det kört.
Senast redigerad av BlackRockInc 2024-09-14 kl. 14:44.
Citera
2024-09-14, 14:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vad menar du med höga bidrag din jävla idiot

Vi betalar höga skatter i Sverige, klart som fan att om man blir arbetslös att man då ska få ta del av den trygghet man tidigare betalat för.

"Efter 300 dagar övergår ersättningen i aktivitetsstöd men även här sker en nedtrappning med 5 procentenheter var 100:e dag ner till en lägsta nivå på 365 kronor per dag. Det skulle bli en inkomst på 8 030 kronor per månad."

Tycker du det är en rimlig ersättning, 8tkr i månaden utifrån nuvarande kostnadsnivåer i samhället?
En vanliga hyreslägenhet, 1:a, ligger minst på det i månadshyra. Sedan har du mat och övriga kostnader.

Det är alldeles för lite för en person som tidigare arbetat och är inte ens inflationsjusterat.
Jag hade förstått om det baserat sig på noggranna kostnadskalkyler, men vem kom på den siffran?..

Det betyder att från år 3 och framåt får du den lägsta ersättningen på 8 030 kr per månad, vilket motsvarar 96 360 kr per år.

Så du kan högst vara arbetslös i 2 år, sedan är det kört.

...och har man inte fått ett nytt jobb på två år (hur bär man sig ens åt?), så måste man väl fatta att man inte längre spelar i samma liga som de gamla kollegorna och vännerna, och att man inte kan ha samma ekonomiska standard som de, eller..?

Nej 8 030 kr per månad är inte mycket, men det går alltid att komplettera upp med soc. Då får du garanterat till hyran, elräkningen, telefonräkningen, hemförsäkringen, mat, kläder, skor, fritid o.s.v.. Du behöver inte flytta ut på gatan eller svälta. Det här är de belopp som väldigt många människor i vårt land har att hushålla med, jag ser inte varför det ska vara olika för olika människor? Dessutom har de flesta vuxna människor en partner, och då tjänar han eller hon förhoppningsvis också pengar till hushållet. Har man haft en hemmafru eller -man tidigare, så får väl denna/denne också ge sig ut och söka jobb.

Jag är så less på alla som försöker leka något som de inte är, samtidigt som det är vi andra som står för notan...
Citera
2024-09-14, 15:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Tack.

haha. Det skulle du allt vilja, va?

Det räknar jag med, minst🤣
Citera
2024-09-14, 15:47
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
...och har man inte fått ett nytt jobb på två år (hur bär man sig ens åt?), så måste man väl fatta att man inte längre spelar i samma liga som de gamla kollegorna och vännerna, och att man inte kan ha samma ekonomiska standard som de, eller..?

Nej 8 030 kr per månad är inte mycket, men det går alltid att komplettera upp med soc. Då får du garanterat till hyran, elräkningen, telefonräkningen, hemförsäkringen, mat, kläder, skor, fritid o.s.v.. Du behöver inte flytta ut på gatan eller svälta. Det här är de belopp som väldigt många människor i vårt land har att hushålla med, jag ser inte varför det ska vara olika för olika människor? Dessutom har de flesta vuxna människor en partner, och då tjänar han eller hon förhoppningsvis också pengar till hushållet. Har man haft en hemmafru eller -man tidigare, så får väl denna/denne också ge sig ut och söka jobb.

Jag är så less på alla som försöker leka något som de inte är, samtidigt som det är vi andra som står för notan...
De flesta svenska har själva betalt in skatt in många år och har på det sättet betalat för sin egen a-kassa.

Att sabba för dem bara för att det finns några som utnyttjat systemet är inte rätt.
Citera
2024-09-14, 15:48
Medlem
Citat:

Men det handlar inte om att ha samma ekomiska standard, den är inte så enkel att reglera om man ena stunden har jobb och sedan arbetslös. Är du korkad eller spelar du bara korkad?
Om jag har ett boende jag betalar 15tkr i räkningar för och jag blir långtidsarbetslös och får sedan 8tkr per månad, vad ska jag göra då? Sälja boende, kanske för en förlust t.om och hamna på gatan?
Ja, det är så vi får in fler i jobb! Gör de hemlösa!
Samtidigt som vi tar in illegala flyktingar som vi ger 350tkr för återvandringsbidrag.

Det är bortom mig hur du anser att vi ska ha så låg standard för arbetslösa.
Leka något de inte är?
Vad fan snackar du om.

Ta bort inkomstskatten i så fall så har jag inga problem med ingen arbetslöshetsersättning.
Citera
2024-09-14, 16:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men det handlar inte om att ha samma ekomiska standard, den är inte så enkel att reglera om man ena stunden har jobb och sedan arbetslös. Är du korkad eller spelar du bara korkad?
Om jag har ett boende jag betalar 15tkr i räkningar för och jag blir långtidsarbetslös och får sedan 8tkr per månad, vad ska jag göra då? Sälja boende, kanske för en förlust t.om och hamna på gatan?
Samtidigt som vi tar in illegala flyktingar som vi ger 350tkr för återvandringsbidrag.

Leka något de inte är?
Vad fan snackar du om.

Ta bort inkomstskatten i så fall så har jag inga problem med ingen arbetslöshetsersättning.

Två är är lång tid. Klart att man hinner sälja bostaden, bilen, båten, ridhästen o.s.v.. Och detta var även tanken med A-kassan ifrån början, den var en OMSTÄLLNINGSförsäkring. Inte en livslång inkomstförsäkring.

Angående detta att med att vara tvungen att sälja sitt hus med förlust, så är det något man måste kalkylera på INNAN man köper hus. Man kan liksom inte räkna med att andra människor ska stå för räntor och amorteringar. Svenskarna har varit för bortskämda och curlade, det är bra att det ändras nu!
Citera
2024-09-14, 16:56
Medlem
Citat:
Två är är lång tid. Klart att man hinner sälja bostaden, bilen, båten, ridhästen o.s.v.. Och detta var även tanken med A-kassan ifrån början, den var en OMSTÄLLNINGSförsäkring. Inte en livslång inkomstförsäkring.

Angående detta att med att vara tvungen att sälja sitt hus med förlust, så är det något man måste kalkylera på INNAN man köper hus. Man kan liksom inte räkna med att andra människor ska stå för räntor och amorteringar. Svenskarna har varit för bortskämda och curlade, det är bra att det ändras nu!

Oj oj, så nu har alla en bil, båt och ridhäst.. jaja.
Ska du vara så ointressant att skriva med så kan vi avsluta det här.
Citera
2024-09-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det räknar jag med, minst🤣
Finns inget utrymme för sånt med en sådan låg lön som jag lär få.
Citera
2024-09-14, 17:12
Medlem
Citat:

Leka något de inte är?
Vad fan snackar du om.

Precis. Förvånansvärt att de är så få som begriper detta.
Citera
2024-09-14, 17:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Finns inget utrymme för sånt med en sådan låg lön som jag lär få.

Inom IT är de flesta minst miljonärer efter några månader.
Citera
2024-09-15, 00:53
Medlem
Citat:
Nej. Har sparat ihop pengar till allt och de få lån som gått till grejerna är avbetalda sedan länge, så grejorna är helt och hållet mina.
Du skrev väl att räntor på lån är en av dina stora utgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in