Citat:
Ursprungligen postat av
BlackRockInc
Vad menar du med höga bidrag din jävla idiot
Vi betalar höga skatter i Sverige, klart som fan att om man blir arbetslös att man då ska få ta del av den trygghet man tidigare betalat för.
"Efter 300 dagar övergår ersättningen i aktivitetsstöd men även här sker en nedtrappning med 5 procentenheter var 100:e dag ner till en lägsta nivå på 365 kronor per dag. Det skulle bli en inkomst på 8 030 kronor per månad."
Tycker du det är en rimlig ersättning, 8tkr i månaden utifrån nuvarande kostnadsnivåer i samhället?
En vanliga hyreslägenhet, 1:a, ligger minst på det i månadshyra. Sedan har du mat och övriga kostnader.
Det är alldeles för lite för en person som tidigare arbetat och är inte ens inflationsjusterat.
Jag hade förstått om det baserat sig på noggranna kostnadskalkyler, men vem kom på den siffran?..
Det betyder att från år 3 och framåt får du den lägsta ersättningen på 8 030 kr per månad, vilket motsvarar 96 360 kr per år.
Så du kan högst vara arbetslös i 2 år, sedan är det kört.
...och har man inte fått ett nytt jobb på två år (hur bär man sig ens åt?), så måste man väl fatta att man inte längre spelar i samma liga som de gamla kollegorna och vännerna, och att man inte kan ha samma ekonomiska standard som de, eller..?
Nej 8 030 kr per månad är inte mycket, men det går alltid att komplettera upp med soc. Då får du garanterat till hyran, elräkningen, telefonräkningen, hemförsäkringen, mat, kläder, skor, fritid o.s.v.. Du behöver inte flytta ut på gatan eller svälta. Det här är de belopp som väldigt många människor i vårt land har att hushålla med, jag ser inte varför det ska vara olika för olika människor? Dessutom har de flesta vuxna människor en partner, och då tjänar han eller hon förhoppningsvis också pengar till hushållet. Har man haft en hemmafru eller -man tidigare, så får väl denna/denne också ge sig ut och söka jobb.
Jag är så less på alla som försöker leka något som de inte är, samtidigt som det är vi andra som står för notan...