2024-08-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Tack för länken
Ingen större skillnad mot nuläget annat än att det verkar krångligare att beräkna.
Man tar hänsyn till att många numera har korta anställningar eller projektanställningar med glapp
De får nu en mer rättvis beräkning.
Snabb omställning? tveksamt....
Man fortsätter att sminka grisen.

Ingen större skillnad?
Du är ju helt korkad.

Förutom det att långtidsarbetslösa kommer knappt kunna överleva.
Citera
2024-09-09, 16:48
Medlem
Helt sjukt att detta vidriga förslag gick igenom…. Så ska man gå på Soc bara för att man blir av med jobbet och kanske hamnar mellan 2 jobb. Fan va förnedrande istället för att få en ersättning man skulle klara sig själv på mellan det gamla och nya. Sätt dit dom istället för dom misstänks för bidrags fusk… ska varenda jäkel bli straffad för att dom inte kommer ett bättre sätt än såhär???
Citera
2024-09-09, 17:21
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Helt sjukt att detta vidriga förslag gick igenom…. Så ska man gå på Soc bara för att man blir av med jobbet och kanske hamnar mellan 2 jobb. Fan va förnedrande istället för att få en ersättning man skulle klara sig själv på mellan det gamla och nya. Sätt dit dom istället för dom misstänks för bidrags fusk… ska varenda jäkel bli straffad för att dom inte kommer ett bättre sätt än såhär???
Ja det är helt otroligt.

Den här regeringen gör verkligen allt för att inte bli återvald.
Citera
2024-09-09, 17:53
Medlem
upplaenningens avatar
Skrota den helt.
Citera
2024-09-09, 18:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337

Fast "klara sig själv"? Om du går på A-kassa så klarar du dig inte själv. Det är lika mycket andra människors ihopslitna pengar du lever på då... oftast högre belopp än försörjningsstödsnormen, dessutom (om det inte finns många barn i familjen, då kan en familj med försörjningsstöd få mer). Det där är en så konstig åsikt, att man "klarar sig själv" om man går på ett visst bidrag men inte om man går på ett annat bidrag. Det är precis som att det alltid måste finnas en grupp i botten som är sämst, och den gruppen tillhör inte jag, dom är bidragsparasiter men jag är en mycket finare bidragstagare..?

...och hur skulle du kunna stävja fusket, menar du? Det är stor konkurrens om tjänsterna i de flesta branscher. Du behöver bara skriva en tråkig, generell (samma till alla) eller slarvig ansökan, eller säga dumma saker på intervjun, ha smutsigt hår och olämpliga kläder etc., se sur ut etc. om du kommer så långt, för att slippa bli anställd. Eller ska tanten eller farbrorn från Arbetsförmedlingen följa med på intervjun? De har så många klienter per handläggare nu (har hört siffran 70), att de inte ens hinner kolla upp att de arbetssökande har sökt de jobben som de påstår i sin aktivitetsrapport. Det görs bara stickprovskontroller, så med lite tur kan du fylla i jobb som du inte har sökt varje månad i flera år, utan att söka ett enda jobb i verkligheten, utan att det upptäcks.
Citera
2024-09-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
A-kassa behövs men ska inte behövas år efter år.
Mitt förslag:
Första 100 dagarna - 80% lön.
Nästkommande 100 dagar - 70% lön och vara tvungen att söka jobb på pendlingsavstånd.
200-300 dagar - 60% lön och jobb sökes över hela sverige eller annat land. Man flyttar dit jobben finns.
Över 300 dagar - 50% av lönen annars lika som närmast ovan.

Under hela tiden ska man även ha koll på sig att man verkligen söker jobb, vilka jobb och vart. Kontroller ska göras frekvent i början för att sen minska om person sköter sig.
Skitförslag.

Jag tänker inte söka jobb över hela sverige och tvingas flytta ifrån hus på landet, familj, vänner, allt man känner till, för nån sketen lägenhet i storlek som en städskrubb för ett jobb på ica i stockholm eller kiruna. Glöm det. jag söker i närområdet och pendlingsavstånd. Det får räcka.
Citera
2024-09-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det tycker jag är rätt, och jag tycker även att möjligheten att hoppa mellan olika SGI-baserade bidrag år efter år (A-kassa, sjukpenning, föräldrapenning, aktivitetsersättning och allt vad de heter) borde begränsas. Det borde inte gå att erhålla ett bidrag baserat på en tidigare (hög) lön i mer än ett år. VARFÖR, liksom? Hur rättvist är det mot alla andra, som bara har sin lilla lön eller alternativt socialbidrag? Plus att det inte är samhällsekonomiskt försvarbart. Det finns liksom lite andra hål att stoppa i... i vården-skolan-omsorgen-polisen-rättsväsendet... Ett år för att ställa om: sälja huset, sommarhuset, bilarna, båten o.s.v - och därefter leva på socialbidrag, om man inte ansträngt sig för att hitta nytt jobb, är fullt tillräckligt.
Om man ansträngt sig då? Vad anser du då?
Citera
2024-09-11, 16:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Om man ansträngt sig då? Vad anser du då?

Då ska det kontrolleras och bevisas. Sedan måste det i alla fall finnas en bortre parantes. Vi kan inte ha folk som går på höga bidrag - många gånger högre än vad medelinkomsttagaren TJÄNAR - i åratal. Får man inget nytt jobb, så får man acceptera att gå ner på en lägre inkomstnivå helt enkelt, som alla andra människor får göra som inte har råd med hus, båt, bil, ridhäst, thailandsresa varje år, eller vad det nu kan vara.

Vi har länge haft en konstig uppfattning i Sverige, att det föreligger en statlig inkomstgaranti på nära nog livstid. Alltså att om man lyckats maxa sin lön vid något tillfälle, och sedan händer det något så att man inte kan få den lönen längre - då ska man ändå inte behöva gå ner i standard. Utan skattebetalarna ska betala amorteringarna på den fina villan och den fina bilen o.s.v.. Det är ett jättemärkligt tänk som vad jag vet inte finns någon annanstans på hela jorden. De flesta länder har bara ett grundskydd motsvarande vårt försörjningsstöd (d.v.s. de länder som har något skydd alls); vill man ha mer så får man ta privata inkomstförsäkringar/sjukförsäkringar, som då är dyra naturligtvis. Men poängen är att indviden betalar detta SJÄLV från sin höga lön.
Citera
2024-09-11, 16:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Skitförslag.

Jag tänker inte söka jobb över hela sverige och tvingas flytta ifrån hus på landet, familj, vänner, allt man känner till, för nån sketen lägenhet i storlek som en städskrubb för ett jobb på ica i stockholm eller kiruna. Glöm det. jag söker i närområdet och pendlingsavstånd. Det får räcka.

Då får vi hoppas att du blir av med din ersättning, för det är inte rätt att andra människor ska försörja dig, om du är en arbetsför man i dina bästa år. Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Dock tycker jag att regeln om att man inte ska behöva flytta ifrån den andra föräldern, om man har gemensam vårdnad om barn under tolv år, ska vara kvar. För det är ju för BARNENS skull.
Citera
2024-09-11, 16:43
Medlem
Citat:
Då ska det kontrolleras och bevisas. Sedan måste det i alla fall finnas en bortre parantes. Vi kan inte ha folk som går på höga bidrag - många gånger högre än vad medelinkomsttagaren TJÄNAR - i åratal. Får man inget nytt jobb, så får man acceptera att gå ner på en lägre inkomstnivå helt enkelt, som alla andra människor får göra som inte har råd med hus, båt, bil, ridhäst, thailandsresa varje år, eller vad det nu kan vara.

Vi har länge haft en konstig uppfattning i Sverige, att det föreligger en statlig inkomstgaranti på nära nog livstid. Alltså att om man lyckats maxa sin lön vid något tillfälle, och sedan händer det något så att man inte kan få den lönen längre - då ska man ändå inte behöva gå ner i standard. Utan skattebetalarna ska betala amorteringarna på den fina villan och den fina bilen o.s.v.. Det är ett jättemärkligt tänk som vad jag vet inte finns någon annanstans på hela jorden. De flesta länder har bara ett grundskydd motsvarande vårt försörjningsstöd (d.v.s. de länder som har något skydd alls); vill man ha mer så får man ta privata inkomstförsäkringar/sjukförsäkringar, som då är dyra naturligtvis. Men poängen är att indviden betalar detta SJÄLV från sin höga lön.
Jag snackar inte om thailandsresor osv, utan att man inte ska behöva flytta från sitt hem eller sälja bil och allt man äger för att överleva ekonomiskt (räkningar) tills man hittat nytt jobb. Vi betalar skithöga skatter i detta landet, som inte leder till förbättringar utan enbart försämringar. istället för att göra livet ännu sämre för arbetslösa, som faktiskt söker jobb och anstränger sig, så kunde istället gett sig på bidragsblattar, invandring och socialfall som är för lata för att jobba.
Citera
2024-09-11, 16:44
Medlem
Citat:
Då får vi hoppas att du blir av med din ersättning, för det är inte rätt att andra människor ska försörja dig, om du är en arbetsför man i dina bästa år. Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Dock tycker jag att regeln om att man inte ska behöva flytta ifrån den andra föräldern, om man har gemensam vårdnad om barn under tolv år, ska vara kvar. För det är ju för BARNENS skull.
Klart du inte förstår. Du är inte bara kvinna, du är dum i huvudet också. Barnens skull är det enda som ekar i skallen på dig. Därmed finns det inget mer att diskutera.
Citera
2024-09-11, 18:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Skitförslag.

Inga problem, se till att fixa nytt jobb snabbt så slipper du flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in