2024-09-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Om jag har ett boende jag betalar 15tkr i räkningar för och jag blir långtidsarbetslös och får sedan 8tkr per månad, vad ska jag göra då? Sälja boende, kanske för en förlust t.om och hamna på gatan?
Ja, det är så vi får in fler i jobb! Gör de hemlösa!
Samtidigt som vi tar in illegala flyktingar som vi ger 350tkr för återvandringsbidrag.

Det är bortom mig hur du anser att vi ska ha så låg standard för arbetslösa.
Leka något de inte är?
Vad fan snackar du om.

Ta bort inkomstskatten i så fall så har jag inga problem med ingen arbetslöshetsersättning.
15k för boende är inte rimligt. Det finns boende som är mycket billigare än så.

Inkomstskatten täcker skola, sjukvård, äldrevård osv, så hur ska det gå ihop?
Citera
2024-09-15, 03:36
Medlem
Citat:
SD säger nej till att sänka a-kassan under hela mandatperioden
Nivån på a-kassan är inte förhandlingsbar, markerar SD-toppen Magnus Persson, med ansvar för jobbfrågorna.

Är a-kassan en fråga som skulle kunna göra att regeringssamarbetet spricker?

– Det skulle vara en fråga, säger han men tillägger:

https://arbetet.se/2023/03/07/sd-magnus-persson-sager-nej-till-att-sanka-a-kassan-under-hela-mandatperioden/

Så lät det i mars 2023. Men det var väl ingen som egentligen trodde att rassepartiet skulle hålla några av sina vallöften...
Citera
2024-09-15, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Vi betalar höga skatter i Sverige, klart som fan att om man blir arbetslös att man då ska få ta del av den trygghet man tidigare betalat för.

Så du tror att dina skatter som du betalade i fjol och tidigare har sparats på ett speciellt konto så att just du ska kunna ta ut dem när du blir utan arbete.

Varför då gå omvägen via staten? Vore det inte enklare att du redan i början fick behålla dessa skattepengar och att du själv satte in dem på ett konto som du kunde ta ut pengarna ifrån om du blev arbetslös?

Då behövde vi inte ha stora statliga myndigheter inom den ofantliga sektorn som dels åt upp dina skattepengar och dels förnedrade dig med all pappersexercis kring A-kassan?
Citera
2024-09-15, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
15k för boende är inte rimligt. Det finns boende som är mycket billigare än så.

Inkomstskatten täcker skola, sjukvård, äldrevård osv, så hur ska det gå ihop?

Jasså, det är inte rimligt?

Hur ska det gå ihop om vi inte ger människor möjligheten till jobb.
Vi har redan en hög arbetslöshet som kommer att öka.
Du är en typisk svensson som inte fattar något och kommer sedan komma att säga "oj, det kanske inte var så bra förslag det där ändå".
Citera
2024-09-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Du skrev väl att räntor på lån är en av dina stora utgifter?
Månadsavgifterna på lånen men de lånen är inte frö grejorna jag köpt i de få fallen där jag lånade för det.
Citera
2024-09-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inom IT är de flesta minst miljonärer efter några månader.
Ja, alla utom jag, som vanligt.
Citera
2024-09-21, 00:09
Medlem
Orkar inte leta tillbaka och citera vissa inlägg. Men några av er skriver att man skulle få 8k i månaden, vilket inte alls stämmer. Det blir 5300kr netto!
Citera
2024-10-27, 22:30
Medlem
Någon som vet hur de blir om man blir arbetslös FÖRE den nya omställninges reformen ? Går de över automatiskt till det 2025-10-10 då eller vad är sagt hittills…
Citera
2025-01-01, 18:28
Medlem
Är det möjligen ett trendbrott vi ser hos Aftonbladet/Socialdemokraterna?
AB Ledare verkar ha tonat ned retoriken och tonen mot SD.
Tidigare hette det alltid SD regeringen i varje inlägg, nu nämns SD mer sällan.

”Din a-kassa kommer bli ännu lägre 2025
Pehrson gör det värre att vara arbetslös”

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/JbRKAj/ersattningen-fran-a-kassan-blir-lagre-2025
Citera
2025-01-02, 16:05
Medlem
Med tanke på alla sjuka skatter vi betalar i det här landet, är det inte olagligt att tvinga in folk i sådana ekonomiskt dåliga situationer, när det faktiskt handlar om en "försäkring" och "omställningsstöd", särskilt med tanke på hur mycket som krävs av den arbetssökande utöver att söka jobb?

Man borde ju kunna stämma regeringen om detta?
Citera
2025-01-26, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Regeringen kallar till pressträff i morgon för att presentera reformen.

"..en reform för en modern arbetsmarknad som omfattar fler och minskar krånglet för företag och enskilda. Samtidigt begränsar vi möjligheten att gå på höga ersättningsnivåer i flera år.

Med en ny a-kassa kommer ersättningen baseras på inkomst i stället för arbetad tid. Det kommer leda till stora förenklingar för företag och enskilda eftersom uppgifterna kommer att kunna hämtas direkt hos Skatteverket i stället för att krångla med olika intyg.

Det är bättre att man måste pendla eller flytta, och kanske byta yrkesbana, än att leva på det offentliga år efter år. Det måste helt enkelt löna sig mer att arbeta."

Inte en dag för tidigt anser jag. Eller kommer det leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd?

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2024/02/det-ska-inte-ga-att-leva-pa-a-kassa-i-flera-ar/

ett bra sätt att bestraffa folk som inte får jobb.
Citera
2025-01-26, 07:28
Medlem
liberalernas mats persson vill försämra a-kassan ytterligare

https://jmm.nu/johanpehrson_aktivitetsstod_a-kassa/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in