2024-09-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Banker gillar inte risk. Därför kräver de oftast att man ska ha sålt nuvarande bostad innan man får teckna kontrakt på en ny. Detta är på ett sätt bra då vissa hushåll som saknar marginaler annars kan tvingas betala dubbla räntor och amorteringar utan att ha råd med detta ett längre tag.

För andra, däribland jag, som har ekonomiska förutsättningar att sitta med dubbla lån i flera år känns denna riskminimering onödig.

Nu när mitt hus ska säljas måste min köpare ha sålt sin bostad och köpeavtal ha signerats innan jag får börja buda på intressanta objekt. Inflyttning i ett nytt hus kan ske först när dess ägare fått sålt, till en köpare som i sin tur måste ha fått sålt…

Ja ni ser hur det uppstår en total inlåsningseffekt.

Vad kan göras åt detta?

Utbudet på Hemnet är större än på 10 år och många objekt väntar på att komma ut medan köparna är få. Räntorna är på väg ner och det förväntas att hushållens ekonomi kommer att förbättras.

Är det dags för bankerna att lätta på kraven?

Jag sitter just nu med tre lägenheter (bostadsrätter). Precis köpt en med tillträde nu i höst, en som är uthyrd och en som snart ska säljas. Banken hade inga problem att bevilja lånet till det senaste köpet. Har du bra ekonomi och kontantinsats så är det inga problem. Dock så har inte alla det vilket gör att det blir ett stopp i flytttkedjan. Men så länge det finns några med goda marginaler i marknaden så löses många knutar upp.
Citera
2024-09-14, 10:08
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag sitter just nu med tre lägenheter (bostadsrätter). Precis köpt en med tillträde nu i höst, en som är uthyrd och en som snart ska säljas. Banken hade inga problem att bevilja lånet till det senaste köpet. Har du bra ekonomi och kontantinsats så är det inga problem. Dock så har inte alla det vilket gör att det blir ett stopp i flytttkedjan. Men så länge det finns några med goda marginaler i marknaden så löses många knutar upp.
Okej! Vilken bank har du? Har du medlåntagare, för det har inte jag?
Citera
2024-09-14, 10:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Du får gärna presentera källor till dina två påståenden ovan.

Min bank kräver påskrivet köpekontrakt innan de lånar ut till ett nytt boende.

Från Bjurfors informeras att även för brygglån krävs färdig köpare och ett påskrivet avtal:

Brygglånet beviljas normalt bara i 3-6 månader.

Tja, när jag själv köpt först innan försäljning har det inte varit några problem. Kan givetvis vara hårdare just i dessa tider.
Citera
2024-09-14, 11:45
Medlem
Kan detta verkligen ha en stor inlåsningseffekt? Tyvärr så får man ju anpassa sig efter situationen om nu banken ställer det kravet. Blir absolut svårare att hitta ny bostad, än om man hade haft god tid på sig, men hur många stannar kvar i bostaden pga kravet? Inte kommer exempelvis jag att bo kvar i min villa tills jag dör, bara för att utbudet på lägenheter minskar när det blir bråttom att köpa. Men några sådana fall förekommer säkert. Folk kan bli "inlåsta" i sin bostad av de mest orimliga skäl, min svärfar vägrar exempelvis flytta ifrån villan pga att han har för mycket bråte i källaren att ta hand om, för honom är det tydligen ett olösligt problem.
Senast redigerad av Florman 2024-09-14 kl. 11:47.
Citera
2024-09-14, 12:19
Medlem
Citat:
Okej! Vilken bank har du? Har du medlåntagare, för det har inte jag?
Den som är uthyrd är obelånad. Den som jag har sedan tidigare har jag Avanzas Private Banking-bolån och den nyköpta SBAB. Inga medlåntagare men låg belåningsgrad på båda (50%).
Citera
2024-09-14, 12:25
Medlem
Duerfs avatar
Det handlar ofta om att skydda sin kund. Är man helt beroende av överskott från försäljning av den befintliga bostaden och då till ett visst pris undviker man massa problem för banken och kunden genom att kräva att kunden hittar en köpare till den befintliga bostaden innan man godkänner ett köp.

Jag har ytligt bekanta som köpt bostad och inte fått sin gamla såld och det har slutat i att de fick lägga ut båda bostäderna till försäljning och sälja den av dem som gick att sälja. I det här fallet gick det bra och de fick sin gamla bostad såld först, men hur kul är det att behöva krypa in i sin gamla bostad och ta en förlust på 100 000 kr eller mer.
Citera
2024-09-14, 12:34
Medlem
I tider när det är svårt att sälja så blir det inlåsningseffekter eftersom ingen vill bli sittande med svarte petter, dvs två ganska dyra bostäder. Att ha en dyr bostad är en risk, att ha två är dubbel risk vilket är ganska mycket större risk för de flesta människor.

I tider med svårigheter att sälja så blir det även en risk att man kanske får sälja bostaden för ett lägre pris och därmed inte täcker upp lånet för bostaden, denna risk är såklart störst för de som köpt bostad senaste 5 åren.

Hur ska man komma runt det här? Alla som kan komma med olika lösningar tar en risk att göra en större förlust om det går åt pipan. Det gör att övergångslån och dylikt kommer att kosta.

Jag tror det bästa är att antingen vänta och sitta still i båten eller att fokusera på att få sålt sin bostad. Att det sedan finns många andra objekt ute till salu gör att när man väl fått sålt sin bostad så går det lätt att köpa en ny bostad. I slutändan kanske man ändå blir glad att när man inte fått sålt sin bostad att det blir en lättnad att man inte blev sittande med två bostäder en längre period.
Citera
2024-09-14, 13:09
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kan detta verkligen ha en stor inlåsningseffekt? Tyvärr så får man ju anpassa sig efter situationen om nu banken ställer det kravet. Blir absolut svårare att hitta ny bostad, än om man hade haft god tid på sig, men hur många stannar kvar i bostaden pga kravet? Inte kommer exempelvis jag att bo kvar i min villa tills jag dör, bara för att utbudet på lägenheter minskar när det blir bråttom att köpa. Men några sådana fall förekommer säkert. Folk kan bli "inlåsta" i sin bostad av de mest orimliga skäl, min svärfar vägrar exempelvis flytta ifrån villan pga att han har för mycket bråte i källaren att ta hand om, för honom är det tydligen ett olösligt problem.
Jag tror det är en delförklaring till att det är svårt att sälja nu, men det finns även fler säljare än köpare för tillfället. Bland annat beroende på att säljarna inte får vara köpare också. De flesta avser ju fortsätta bo, sannolikt i ägd bostad, så om de bara fick möjlighet att låna till den nya bostaden innan den gamla är såld skulle det börja röra på sig igen.

Men, som några av er ovanför är inne på så innebär det en risk för vissa kunder med små marginaler.
Citera
2024-09-14, 13:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Min nuvarande bank (DB) har tyvärr detta krav och de har total insyn i min privatekonomi, och mitt företags. Kanske beroende på att jag är ensam låntagare.

Du kan helt enkelt inte be om att de helt enkelt låser en del av ditt kapital så du klarar ett års försörjning med dubbla boenden.
Citera
2024-09-14, 13:28
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan helt enkelt inte be om att de helt enkelt låser en del av ditt kapital så du klarar ett års försörjning med dubbla boenden.
Vet inte. Ska nog ta en förnyad kontakt om detta.
Citera
2024-09-14, 13:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vet inte. Ska nog ta en förnyad kontakt om detta.

Aldrig hört talas om en sån lösning men borde inte vara omöjligt då banken iallafall låser pengarna så du inte kan köpa annat för dem och säkrar att du klarar dina utgifter.

Alla har inte fullt lika mycket kapital som dig så förstår ändå att banken behöver ha något krav men håller helt med dig om att det låser upp kedjan.
Annars är en lösning att gå via ett hyresboende men det kräver två flyttar och absolut inte något som är roligt.
Citera
2024-09-14, 15:52
Inget direkt konstigt krav om du köper dyrare. Samtidigt så måste folk lära sig spara mer. Framförallt yngre. Själv är jag delägare i ett par bostäder, köpta för ca 8 miljoner totalt. Accepterat bankernas krav och kavlat upp ärmarna och jobbat mycket övertid/extra jobb. Generellt så är kontantinsats mycket viktigare än lönens storlek i bankernas kalkyler. Medlåntagare är också mycket positivt. Allas inkomster räknas ihop för lånet.
Senast redigerad av lone star 2024-09-14 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in