• 1
  • 2
2024-09-13, 12:54
Medlem
Musikopps avatar
Banker gillar inte risk. Därför kräver de oftast att man ska ha sålt nuvarande bostad innan man får teckna kontrakt på en ny. Detta är på ett sätt bra då vissa hushåll som saknar marginaler annars kan tvingas betala dubbla räntor och amorteringar utan att ha råd med detta ett längre tag.

För andra, däribland jag, som har ekonomiska förutsättningar att sitta med dubbla lån i flera år känns denna riskminimering onödig.

Nu när mitt hus ska säljas måste min köpare ha sålt sin bostad och köpeavtal ha signerats innan jag får börja buda på intressanta objekt. Inflyttning i ett nytt hus kan ske först när dess ägare fått sålt, till en köpare som i sin tur måste ha fått sålt…

Ja ni ser hur det uppstår en total inlåsningseffekt.

Vad kan göras åt detta?

Utbudet på Hemnet är större än på 10 år och många objekt väntar på att komma ut medan köparna är få. Räntorna är på väg ner och det förväntas att hushållens ekonomi kommer att förbättras.

Är det dags för bankerna att lätta på kraven?
Citera
2024-09-13, 14:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Banker gillar inte risk. Därför kräver de oftast att man ska ha sålt nuvarande bostad innan man får teckna kontrakt på en ny. Detta är på ett sätt bra då vissa hushåll som saknar marginaler annars kan tvingas betala dubbla räntor och amorteringar utan att ha råd med detta ett längre tag.

För andra, däribland jag, som har ekonomiska förutsättningar att sitta med dubbla lån i flera år känns denna riskminimering onödig.

Nu när mitt hus ska säljas måste min köpare ha sålt sin bostad och köpeavtal ha signerats innan jag får börja buda på intressanta objekt. Inflyttning i ett nytt hus kan ske först när dess ägare fått sålt, till en köpare som i sin tur måste ha fått sålt…

Vad kan göras åt detta?

Utbudet på Hemnet är större än på 10 år och många objekt väntar på att komma ut medan köparna är få. Räntorna är på väg ner och det förväntas att hushållens ekonomi kommer att förbättras.

Nja, det går ju utmärkt att köpa innan man säljer, får du inte sålt innan tillträdet tar de skadeståndet av handpenningen.

Handlar väl mer om att dagens marknad är trög och dålig, det budas lite och en bostad kan behöva läggas ut flera ggr om, vilket skapar en riskaversion mot att köpa innan man säljer. 2020-21 var det inte problem att köpa först för marknaden var het.

Det som skulle behöva lättas upp är väl i så fall snarare kraven på avsaknad av svävarvillkor, tidigare var det vanligt med ett svävarvillkor om att kontraktet för köp av ny bostad fullföljs under förutsättning att man får den tidigare bostaden såld innan tillträdet, detta förekommer i stort sett inte alls idag. Hade man fått lägga in en sådan "nödplan" hade det underlättat väldigt mkt.
Citera
2024-09-13, 15:06
Medlem
Glostrups avatar
Citat:

Vad kan göras åt detta?

Det är väl just för att utbudet nu är så stort, och försäljningen därför kan bli osäker och ta tid, som bankerna har denna regel. Dessutom är det en generell regel, inte en lag, så om du kan övertyga din bank om att du klarar av dubbla lån utan problem så kan de kanske göra ett undantag.
Citera
2024-09-13, 15:15
Medlem
george.sthlms avatar
Denna regel ger ju ochså extremt långa inflyttningstider.

Köpen du en lägenhet i dag i Stockholm kan du få inflyttningsdatum 15 Dec / 15 Januari
för säljare vill vara bergis på att ha tid att hitta nytt boende.
Citera
2024-09-13, 16:49
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nja, det går ju utmärkt att köpa innan man säljer, får du inte sålt innan tillträdet tar de skadeståndet av handpenningen.
Vilken bank?
Citera
2024-09-13, 16:52
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det är väl just för att utbudet nu är så stort, och försäljningen därför kan bli osäker och ta tid, som bankerna har denna regel. Dessutom är det en generell regel, inte en lag, så om du kan övertyga din bank om att du klarar av dubbla lån utan problem så kan de kanske göra ett undantag.
Min nuvarande bank (DB) har tyvärr detta krav och de har total insyn i min privatekonomi, och mitt företags. Kanske beroende på att jag är ensam låntagare.
Citera
2024-09-13, 17:13
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Min nuvarande bank (DB) har tyvärr detta krav och de har total insyn i min privatekonomi, och mitt företags. Kanske beroende på att jag är ensam låntagare.

Min bank erbjöd även mig att ta ett överbryggningslån, det var inga bekymmer. Däremot var det jäkligt segt att sedan se köpare av min gamla bostad vela och inte vilja komma till avslut på grund av att de inte hade sålt sina gamla boenden.

Så visst har du en poäng i det du nämner i Ts.
Citera
2024-09-13, 18:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vad kan göras åt detta?

Vad kan göras åt detta? Byt bank? Finns inget som säger att alla banker kräver det eller att det skulle vara någon lag på att måste sälja först. Det är helt beroende på kundens förutsättningar. Jag vet många som köper lgh före de sålt idag utan att banken klagar. Jag vet inte var du fått detta ifrån?

Det är inte alls någon inlåsningseffekt egentligen. Det är någon högre upp i flyttkedjan som behöver sänka sina förväntningar något. Sedan löses proppen automatiskt av sig själv.
Citera
2024-09-13, 18:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

japp det är förmodligen svaret på din fråga. sedan kan det handla om vad du tänkt köpa. Ska du köpa ett hus själv, eller i BRF med tveksam ekonomi? Ja då kan banken dra öronen åt sig.
Citera
2024-09-13, 21:01
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Min bank erbjöd även mig att ta ett överbryggningslån, det var inga bekymmer. Däremot var det jäkligt segt att sedan se köpare av min gamla bostad vela och inte vilja komma till avslut på grund av att de inte hade sålt sina gamla boenden.

Så visst har du en poäng i det du nämner i Ts.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
japp det är förmodligen svaret på din fråga. sedan kan det handla om vad du tänkt köpa. Ska du köpa ett hus själv, eller i BRF med tveksam ekonomi? Ja då kan banken dra öronen åt sig.
Bra synpunkter! Ska ta ett nytt snack med banken och ev. någon annan bank också. Överbryggningslån var ett nytt begrepp för mig. Ska köpa hus ja.
Citera
2024-09-13, 22:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vilken bank?

Alla banker. Men kan du inte betala det nya boendet blir du skadeståndsskyldig.
Citera
2024-09-14, 09:37
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Alla banker. Men kan du inte betala det nya boendet blir du skadeståndsskyldig.
Du får gärna presentera källor till dina två påståenden ovan.

Min bank kräver påskrivet köpekontrakt innan de lånar ut till ett nytt boende.

Från Bjurfors informeras att även för brygglån krävs färdig köpare och ett påskrivet avtal:

Citat:
I och med att du behöver ha ett påskrivet överlåtelseavtal för att banken ska bevilja ett brygglån är risken liten att din köpare drar sig ur. Om det ändå händer måste du fortfarande betala tillbaka både bolån och överbryggningslån. Du bör då ta kontakt med din bank för att hitta en lösning. Att förlänga löptiden för brygglånet kan vara ett alternativ.

Brygglånet beviljas normalt bara i 3-6 månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in