• 2
  • 3
2024-09-14, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Inget direkt konstigt krav om du köper dyrare. Samtidigt så måste folk lära sig spara mer. Framförallt yngre. Själv är jag delägare i ett par bostäder, köpta för ca 8 miljoner totalt. Accepterat bankernas krav och kavlat upp ärmarna och jobbat mycket övertid/extra jobb. Generellt så är kontantinsats mycket viktigare än lönens storlek i bankernas kalkyler. Medlåntagare är också mycket positivt. Allas inkomster räknas ihop för lånet.

Lönen är helt central oavsett om du har 75% eller 1% belåning. Går inte kalkylen ihop får du inget lån.
Citera
2024-09-14, 19:24
Medlem
Det handlar som någon redan nämnt att många är beroende av ett visst pris för sin gamla bostad för att finansiera sin nya, och prisbilden just nu ligger på marginalen och banken vill då inte chansa med att godkänna lån innan insatsen garanterat finns på plats. Vi har köpt nytt och hade hela insatsen kontant och även om priserna skulle rasa 50% så täcker vi våra kvarvarande lån på den gamla bostaden. Så inga problem alls att köpa utan att ha sålt vår gamla bostad. Vi ska avvakta lite till innan vi säljer och inte heller det såg banken något problem med.
Citera
2024-09-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Banker gillar inte risk. Därför kräver de oftast att man ska ha sålt nuvarande bostad innan man får teckna kontrakt på en ny. Detta är på ett sätt bra då vissa hushåll som saknar marginaler annars kan tvingas betala dubbla räntor och amorteringar utan att ha råd med detta ett längre tag.

För andra, däribland jag, som har ekonomiska förutsättningar att sitta med dubbla lån i flera år känns denna riskminimering onödig.

Nu när mitt hus ska säljas måste min köpare ha sålt sin bostad och köpeavtal ha signerats innan jag får börja buda på intressanta objekt. Inflyttning i ett nytt hus kan ske först när dess ägare fått sålt, till en köpare som i sin tur måste ha fått sålt…

Ja ni ser hur det uppstår en total inlåsningseffekt.

Vad kan göras åt detta?

Utbudet på Hemnet är större än på 10 år och många objekt väntar på att komma ut medan köparna är få. Räntorna är på väg ner och det förväntas att hushållens ekonomi kommer att förbättras.

Är det dags för bankerna att lätta på kraven?

Banker är världens mest skadliga industri

Vi mäste ta tag i dem på samma sätt som vi ruskat om snart alla andra industrier

Dom får inte komma undan längre
Citera
2024-09-15, 08:45
Medlem
Vi har alltid - oavsett ränteläge - valt sälj först och köp sen trots att vi haft god marginal i kalkylen. Som exempel nu när vi letar nytt planerar vi att köpa boende för ungefär 60 % av det totala belopp vi hade kunnat köpa för, dvs +/- 6 miljoner köp men med möjlighet att köpa för ca 10 miljoner.

I vårt fall är det en god natts sömn vi värderar. Säljer vi först med lite längre tillträde (3-6 månader) så hinner man generellt hitta nytt. Men det är klart, letar man specifikt efter ett ytterst begränsat område där objekt kommer ut väldigt sällan så fattar jag om någon köper först, risken är annars att man behöver vänta länge tills nästa tillfälle.
Citera
2024-09-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Vet inte. Ska nog ta en förnyad kontakt om detta.
Prata med konkurrentbankerna först. Din bank kommer vara mer intresserad av att gå dig tillmötes om du kan visa att du kommer byta bank om de inte ändrar sig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in