2024-09-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Faktum är att jag tror du helt enkelt har dålig koll på hur vetenskap fungerar, den vetenskapliga metoden etc, för det har nog många… Det är så att den inte skiljer sig nåt här i Sverige mot andra länder, ink Finland. Och akademiker och forskare beter sig generellt sett inte så som du beskriver det.

Fast det är ju inte så, det är tvärtom du som har fel. När våran Tegnell fattade beslutet att munskydd inte skulle användas under pandemin frågade man hans Finska motsvarighet och då sa han ordagrant att i Sverige ska man alltid ha evidens för allting och stöd från akademin här i Finland jobbar vi mer efter sunt förnuft, det finns ingen forskning på om munskydd hjälper eller inte därför använder vi dom. Ni gör tvärtom i Sverige.

Ett annat exempel är Hans Rosling, han var en ikon fram till att han råkade börja bubbla om låg iq hos vissa grupper av människor. Sen såg vi inte honom mer.

Förresten för att hålla oss till topic har ju akademikerna och PK i 15 års tid hänvisat större delen av all samhällskritik som något som enbart är en produkt av enorma mängder av just Troll och som något det inte finns något som helst stöd för i forskningen. Alla var ju så jävla lika, ja fram till nu senaste åren då...

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Forskare som uttrycker sig vetenskapligt säger vanligen inte att något inte finns, inte kan finnas, är bevisat att inte finnas etc. Utan de säger istället t ex att man trots grundlig forskning inte kunnat finna någon anledning att tro att xxxxx existerar

Vetenskapligt är det liksom väldig svårt att bevisa en negation, utan det man gör för att bekräfta något är att påvisa dess existens. Detta kanske man inte alltid kan göra bara sisådär, utan man kanske trampar länge med det men på vägen kan man iallafall finna anledningar som pekar på att det finns möjlighet att det kan existera, men att detta ännu inte är påvisat men ändå ger hopp om att man ska kunna påvisa det framöver.

När sen nåt är påvisat, så är nästa steg att försöka reda ut hur det kan existera, och hur det funkar.
Vetenskapen, vilket dess namn tyder på, är ju önskan och arbetet för att förstå saker i vår värld runt oss..

Så jag tror det är mest slarviga formuleringar (kanske clickbait i media) och folks missförstående som skapat sådana tankar tråden ger prov på. För vetenskapen själv, ink akademiker, brukar generellt sett inte uttrycka sig så utan mer vetenskapligt formellt korrekt.

En annan sak som folk väldigt ofta missbrukar/missuppfattar är ordet ”teori”, t ex med att säga ”jaja det sägs så i teorin, men funkar inte så i verkligheten” eller liknande, och vi själva håller ofta ”teori” för nåt med låg trovärdighet eller bevisvärde, det är ju bara en teori, typ gissning…

Men inom vetenskapen så är det faktiskt så att ”teori” är det högsta bevisvärde man har. Så benämns något som en vetenskaplig teori, så betyder det att det är mycket väl bevisat, ja vilar på det tyngsta bevis man har inom vetenskapen.
Det hela börjar med hypoteser.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Fast mitt svar (som du citerade) var till en person som skrev något helt annat än vad du skriver nu. Stora delar av det du skriver här har jag inga synpunkter på.
Citera
2024-09-12, 22:13
Medlem
Magictrixs avatar
Vi leker med tanken att troll existerar. Skandinavien låg ju under is i 90.000 år fram tills för 10.000 år sedan. De måste alltså ha utvecklats och tagit sig hit söderifrån. Nu vet ju ingen hur gammalt ett troll kan bli, eftersom ingen har undersökt något. Men vi får väl utgå ifrån att de kan reproducera sig. Ska man gå myter och legender blir ju troll oerhört gamla. Det borde alltså finnas en hel del troll därute. Några hundra tusen känns ju nästan i underkant om de blir väldigt gamla. Men de kanske är många som blir middag åt räv eller björn? Svårt att bedöma.

I Sverige finns en 375 vargar i år. Jag har sett varg vilt två gånger i mitt liv. Det finns fler lokatter, några tusen exemplar. De är betydligt skyggare, men jag har sett lo ett par gånger också. Då är jag ändå inte ofta ute och vandrar i skog och mark. Man tänker att troll ändå borde ses lite oftare.

Troll dör väl också, får man anta. Nu är det svårt att veta hur empatiska troll är, men vi får väl utgå från myten och tänka att de inte är direkt religiöst lagda. För finns troll och det finns en troll-Gud, jag då är människan rätt körd ändå. Men vi utgår ifrån att de helt enkelt dör. Liket städas förmodligen undan. Inom buddismen är det vanligt att man avlägsnar inälvor och kött från skelettet och blandar det till en sörja man sedan föder rovdjur med. För att skapa ett kretslopp av naturen. Men det förutsätter ju att troll kan hantera verktyg. Kan de verkligen det? Har de ens händer? Men troll som dödats av rovdjur borde man ju ha hittat ändå. Men det har man inte.

Vart bor trollen? Om vi utgår ifrån att de är kanske mellan en halv och en meter så krävs det ändå någon form av rejält gryt om man är en liten familj om femton tjugo troll? Det är svårt att hitta så stora grottor och så många, för det bör ju finnas en hel del trollfamiljer vid det här laget?

Alla däggdjur utvecklas på ett eller annat sätt. Har de ett språk? Kan de kommunicera? Om inte så har de nog inte överlevt utan är utdöda. Neandertalare var ett intressant spår. Det kanske var en mindre anpassad art av människa som inte heller överlevde. Men de hade inga svansar. Måste troll ha svans? Vem vet?

Tomtar är ju enligt myten mer lika oss människor. Man tänker sig extremt småväxta människor. Men det är samma sak där. Även om tomtar skulle vara intelligenta, ha ett språk och kunna använda redskap så är de ett lätt byte för rovdjur. Även där, vart bor de? Någon skulle ha hittat en död tomte vid det här laget. Nej, det vore extremt coolt om det fanns tomtar och troll, men dessvärre finns inget som pekar på det. Jag får se om katten kommer hem med en halvdöd tomte på landet. Då återkommer jag.
Citera
2024-09-12, 22:27
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Neandertalarna levde för lite mer än hundratusen år sedan, så det kan knappast ha varit en sådan som "Har2meterkuk" mormors mor såg.

Om de ens har funnits i Sverige.
Ca 30.000 år sedan de dog ut.

Under nedisningarna brukar det vara ett par lite varmare perioder då isen drar sig tillbaka lite, så att södra delen av Sverige blir isfritt under några tiotusen år. Under den perioden KAN det ha funnits neandertalare i Sverige. Kanske tillsammans med Homo Sapiens. Men om det vet vi inte ett smack, för sen frös det på igen och om det funnits några lämningar efter dem blev allt utplånat av inlandsisen.

När isen sedan smälte till nuvarande interglacial, för 10.000 år sedan, var neandertalarna sedan länge borta. Så i ”vårt” Sverige har de aldrig levat.
Citera
2024-09-12, 23:05
Medlem
Min teori om troll...För när man födde ett mongo , cp, eller annan avvikande defekt var det en stor skam, Men man vill inte mörda sitt barn , Så man dumpa dom i skogen kanske lämnade mat osv. Sen när ett ovårdat skitigt långhårigt mongo ränner runt i skogen så ses dom då o då av andra, och där skapades myten troll
Citera
2024-09-12, 23:56
Avslutad
Min morsfars far jobbade som kolare i Värmlandsskogen. Alldeles ensam i kylan satt han och vaktade kolmilan i den becksvarta, täta skogen. En natt blev han så skrämd att han knappt visste vad han skulle ta sig till, för plötsligt ser han något som ser ut som en väldigt stor, kolsvart hund som kommer in där han sitter och står blickstilla och stirrar emot honom länge och väl. Till slut vänder djuret sakta om och går ut igen. Han trodde senare att hunden kanske inte var verklig. Att han hade inbillat sig. Jag tror det var väldigt vanligt förr i tiden att man såg troll, spöken, dansande älvor och tomtenissar. Förr rörde man sig hela tiden i gränslandet mellan sin trygga by och storskogen. Mellan ljus och mörker. Mellan det kända och det okända. På den tiden berättades det också gärna muntliga historier på kvällarna när alla sysslor var gjorda, både verkliga och uppdiktade för varandra, för det här var ju under en tid innan det fanns både radio och TV, så jag tror helt enkelt att naturen fick bli till stoff för mänskliga fantasier som mycket ofta uppstod i mötet med den mörka skogen. Och där kunde kanske en sten, en rotvälta, en gran som vajade i vinden eller kanske en älg förvandlas till ett troll i den mänskliga fantasin. I vår egen tid motsvaras kanske de gamla trollen av aliens från yttre rymden snarare som vi kanske går och funderar på om de finns eller inte. Finns ju människor som med bestämdhet har hävdat att de till och med har beamats upp till utomjordingarnas flygande tefat. Ska vi tro på dem eller inte? Och ligger det verkligen några nedfrysta utomjordingar i det superhemliga området AREA 51 som ska ha kraschlandat i USA? I vår egen tid lever vi kanske själva i gränslandet mellan Jorden och rymden och inte som förr mellan byn och skogen. Nej, jag tror nog inte på varken troll eller aliens men vår fantasi är lyckligtvis fri och bäst av allt: helt gratis.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2024-09-13 kl. 00:44.
Citera
2024-09-13, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Min morsfars far jobbade som kolare i Värmlandsskogen. Alldeles ensam i kylan satt han och vaktade kolmilan i den becksvarta, täta skogen. En natt blev han så skrämd att han knappt visste vad han skulle ta sig till, för plötsligt ser han något som ser ut som en väldigt stor, kolsvart hund som kommer in där han sitter och står blickstilla och stirrar emot honom länge och väl. Till slut vänder djuret sakta om och går ut igen. Han trodde senare att hunden kanske inte var verklig. Att han hade inbillat sig. Jag tror det var väldigt vanligt förr i tiden att man såg troll, spöken, dansande älvor och tomtenissar. Förr rörde man sig hela tiden i gränslandet mellan sin trygga by och storskogen. Mellan ljus och mörker. Mellan det kända och det okända. På den tiden berättades det också gärna muntliga historier på kvällarna när alla sysslor var gjorda, både verkliga och uppdiktade för varandra, för det här var ju under en tid innan det fanns både radio och TV, så jag tror helt enkelt att naturen fick bli till stoff för mänskliga fantasier som mycket ofta uppstod i mötet med den mörka skogen. Och där kunde kanske en sten, en rotvälta, en gran som vajade i vinden eller kanske en älg förvandlas till ett troll i den mänskliga fantasin. I vår egen tid motsvaras kanske de gamla trollen av aliens från yttre rymden snarare som vi kanske går och funderar på om de finns eller inte. Finns ju människor som med bestämdhet har hävdat att de till och med har beamats upp till utomjordingarnas flygande tefat. Ska vi tro på dem eller inte? Och ligger det verkligen några nedfrysta utomjordingar i det superhemliga området AREA 51 som ska ha kraschlandat i USA? I vår egen tid lever vi kanske själva i gränslandet mellan Jorden och rymden och inte som förr mellan byn och skogen. Nej, jag tror nog inte på varken troll eller aliens men vår fantasi är lyckligtvis fri och bäst av allt: helt gratis.
Bra poäng!
Kom att tänka på boken "Tummen tittar på natten", när Tummen vaknar och går ut mitt i natten och ser spöken, älvor, monster med stora gula ögon som morrar osv.
Sen visar det sig att spökena egentligen är tvätt som hänger på tork, älvorna är dimma, monstret med gula ögon är en bil som står parkerad i mörkret med en person som sitter i förarsätet och snarkar högt
Senast redigerad av Tesla83 2024-09-13 kl. 00:57.
Citera
2024-09-13, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Inte jag heller. Men så klart är det en intressant teori! Jag har aldrig själv sett ett troll, däremot såg jag ett skogsrå djupt ute i skogen en gång...
Menar du verkligen att du såg ett skogsrå, eller skojar du nu? Har du lust att berätta om det mötet?
Citera
2024-09-13, 02:46
Medlem
daligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Finns det några belägg på att troll existerar i svenska skogar?
Tja, till exempel att de har en massa invandrare Spanien till exempel trots att landet ju ligger relativt nära öknen är inte sant och trots stor befolkning. En anledning varför man inte talar om några 'satanisthoror' till en spansk kvinna närmast naturligt t.ex. är, ironiskt nog, inte för att hon sympatiserar med sådana som man först tror utan egentligen fast ändå inte om man tänker efter vad det numer verkar som här för att "det är inte tillräckligt sagt än". Bara en sådan sak.
Citera
2024-09-13, 03:38
Medlem
Ferhs avatar
Om man ser det utifrån nordisk mytologi så är troll och jättar förmodligen exakt samma sak, och de ser för det mesta ut mer eller mindre som vanliga människor och kan ibland vara väldigt vackra, och har ofta förmågan att byta skepnad och använda magi.

De har förmodligen sitt ursprung i nån folkgrupp man levde granne med i norden för ett par tusen år sen, och har med tiden övergått till att bli övernaturliga varelser.
Citera
2024-09-13, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast det är ju inte så, det är tvärtom du som har fel. När våran Tegnell fattade beslutet att munskydd inte skulle användas under pandemin frågade man hans Finska motsvarighet och då sa han ordagrant att i Sverige ska man alltid ha evidens för allting och stöd från akademin här i Finland jobbar vi mer efter sunt förnuft, det finns ingen forskning på om munskydd hjälper eller inte därför använder vi dom. Ni gör tvärtom i Sverige.

Ett annat exempel är Hans Rosling, han var en ikon fram till att han råkade börja bubbla om låg iq hos vissa grupper av människor. Sen såg vi inte honom mer.

Förresten för att hålla oss till topic har ju akademikerna och PK i 15 års tid hänvisat större delen av all samhällskritik som något som enbart är en produkt av enorma mängder av just Troll och som något det inte finns något som helst stöd för i forskningen. Alla var ju så jävla lika, ja fram till nu senaste åren då...

Fast mitt svar (som du citerade) var till en person som skrev något helt annat än vad du skriver nu. Stora delar av det du skriver här har jag inga synpunkter på.

Du kastar fram en klase påståenden, men ger inga seriösa källor för det du påstår, så hur ska vi veta att du inte bara lägger fram dina eller andras anekdoter….?

Så nej, jag tror inte att jag har fel, för det är väldigt vanligt att folk har en massa åsikter om både myndigheter och vetenskap, tycker och tror en massa, som ofta är direkt felaktigt. Och detta sker för att folk generellt sett har förbannat lite kunskap om hur det faktiskt funkar och görs inom vetenskapen.

Så igen, det finns normalt ingen som helst anledning att tro att något övernaturligt, troll, tomtar, knytt eller vad fan (ja han med…) som helst, verkligen existerar, när det aldrig någonsin framkommit minsta stöd för att det ens kan existera, trots århundraden eller mer av fantasifulla anekdoter och skrönor. I synnerhet når det inte framkommit minsta stöd för det.

Att det sen ändå kan vara mer eller mindre trevliga eller fascinerande rent kulturellt, är en annan sak.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-09-13 kl. 04:51.
Citera
2024-09-13, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023

Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Bra poäng!
Kom att tänka på boken "Tummen tittar på natten", när Tummen vaknar och går ut mitt i natten och ser spöken, älvor, monster med stora gula ögon som morrar osv.
Sen visar det sig att spökena egentligen är tvätt som hänger på tork, älvorna är dimma, monstret med gula ögon är en bil som står parkerad i mörkret med en person som sitter i förarsätet och snarkar högt

Det är faktiskt så att vetenskapen har rätt bra koll på varför människan kan fantisera ihop troll och lite allt möjligt, och varför det var än vanligare förr, men än idag i mer outvecklade outbildade kulturer.
Den vetenskapliga teorin om detta handlar om våra sinnen, hur de faktiskt fungerar, och hur lättpåverkade och lättlurade dessa är.
Citera
2024-09-13, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daligt
Tja, till exempel att de har en massa invandrare Spanien till exempel trots att landet ju ligger relativt nära öknen är inte sant och trots stor befolkning. En anledning varför man inte talar om några 'satanisthoror' till en spansk kvinna närmast naturligt t.ex. är, ironiskt nog, inte för att hon sympatiserar med sådana som man först tror utan egentligen fast ändå inte om man tänker efter vad det numer verkar som här för att "det är inte tillräckligt sagt än". Bara en sådan sak.

Så hur menar du att ditt närmast obegripliga svammel skulle vara något som helst belägg för att det skulle existera troll i Sverige, alltså fysiskt verkliga troll och inte endast i form av fantasier hos folk…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in