2024-09-13, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Om man ser det utifrån nordisk mytologi så är troll och jättar förmodligen exakt samma sak, och de ser för det mesta ut mer eller mindre som vanliga människor och kan ibland vara väldigt vackra, och har ofta förmågan att byta skepnad och använda magi.

De har förmodligen sitt ursprung i nån folkgrupp man levde granne med i norden för ett par tusen år sen, och har med tiden övergått till att bli övernaturliga varelser.

Nej, det handlar mest sannolikt endast om folks fantasier, då inget övernaturligt någonsin kunnat påvisas ens kunnat existera.
Citera
2024-09-13, 05:40
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
något som ser ut som en stor hund
Du har aldrig hört talas om djuret varg?

Nej, det måste varit ett troll. Ett hundtroll.
Citera
2024-09-13, 08:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Menar du verkligen att du såg ett skogsrå, eller skojar du nu? Har du lust att berätta om det mötet?
Nja, det var nog inte det. Men det var en ung, ytterst attraktiv tjej/kvinna med långt ljust hår som kom gåendes barfota från "ingenstans" genom skogen. Jag var ute och cyklade MTB och rastade lite grann. Hon skred liksom fram, log mot mig när hon passerade, men sa ingenting och fortsatte ljudlöst in i skogen. Dock hade hon inget hål i ryggen eller svans som de sägs ha...
Citera
2024-09-13, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Du har aldrig hört talas om djuret varg?

Nej, det måste varit ett troll. Ett hundtroll.

Säkert ett värmlandstroll. Varg är ju mer grå än svart i pälsen dessutom. Morfarsfar Fredrik led säkert av sömnbrist då han var tvungen att hela tiden ha koll på elden så att milan inte brann upp, och hade säkert slumrat till en stund. Visste för några sekunder kanske inte vart han var då han vaknade och plötsligt stod en svart byracka där och glodde på honom. Huvvaligen.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2024-09-13 kl. 09:42.
Citera
2024-09-13, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du kastar fram en klase påståenden, men ger inga seriösa källor för det du påstår, så hur ska vi veta att du inte bara lägger fram dina eller andras anekdoter….?

Så nej, jag tror inte att jag har fel, för det är väldigt vanligt att folk har en massa åsikter om både myndigheter och vetenskap, tycker och tror en massa, som ofta är direkt felaktigt. Och detta sker för att folk generellt sett har förbannat lite kunskap om hur det faktiskt funkar och görs inom vetenskapen.

Så igen, det finns normalt ingen som helst anledning att tro att något övernaturligt, troll, tomtar, knytt eller vad fan (ja han med…) som helst, verkligen existerar, när det aldrig någonsin framkommit minsta stöd för att det ens kan existera, trots århundraden eller mer av fantasifulla anekdoter och skrönor. I synnerhet når det inte framkommit minsta stöd för det.

Att det sen ändå kan vara mer eller mindre trevliga eller fascinerande rent kulturellt, är en annan sak.

Jag hävdar alltså inte att det finns troll, jag argumenterade mot en person och dennes påstående att troll inte finns pga akademikerna inte forskar runt dom.

Av en händelse råkade jag ha en källa till ett av mina påståenden.

(FB) "Finlands Tegnell" sågar svenska akademiker: "man måste gå efter det som är vettigt"

Att Hans Rosling åkte ut ur offentligheten efter att han snurrade till det genom att säga som det var om grupper av människor med lågt Iq är ju ganska känt.
Citera
2024-09-13, 10:02
Medlem
prokaryotkungens avatar
Det är ju upp till er som tror på troll och ser troll i skogen vart ni än tittar att hitta bevis för era påståenden.
Stanna upp, leta hårtussar, spår och lämningar.
Så bråttom har ni inte att ni i stort ignorerar något som kan vara årtusendets största biologiska genombrott. Något som kan ställa evolutionen i ett helt nytt ljus.

Men nej. Som vanligt är det att några ser något som rör sig i skogen och sedan pratar man: "Hade den inte päls" och den andra blir påverkad i sin minnesbild samt lägger till "Jo fan, och huggtänder"... "Glöm inte de lysande ögonen och raff-set:et från Miss Mary of Sweden".
Sedan åker man hem och för varje ny person man berättar för så blir storyn mer skrämmande och mer utstuderat häftig.

Att hävda att vetenskapen inte motbevisat troll är ett bevis på att man inte förstår hur analytisk vetenskap fungerar.
Jag kan exempelvis inte motbevisa vad någon berättar en sådär 8-30 år efteråt, men jag kan kanske ifrågasätta trovärdigheten och fråga om det finns något som bevisar anekdoten.

Låt mig säga såhär: Skulle jag ha sett ett troll (eller vilket övernaturligt och fantastiskt som helst) så skulle jag vara eld och lågor att leta spår, bevis och verifikationer på det. Jag skulle ligga månader i skogen på platsen trollet moonade mig och gräva i myllan. Ni åker bara iväg med bilen. "Jaha, ett troll nu igen" och sedan åker ni hem till nyheterna på SVT. Kan någon förklara det beteendet åtminstone?
Citera
2024-09-13, 10:14
Avslutad
Jag bodde ute på landet utanför Södertälje ett tag och fick höra en historia av en granne kort efter inflyter i huset. Hans son hade varit på en fest och han valde att gena över ett mycket långsträckt och brett stort odlingsfält som han alltid hade gjort då han skulle hem. Det sades att fältet en gång hade varit en vattenfylld farled och att det möjligen också skulle finnas båtgravar i jorden men det vet jag inte säkert. Hursomhelst när grannens son gick över fältet hörde, kände och såg han att han något svart och lite oformligt kom emot hans håll. Han blev livrädd och sprang så fort han bara kunde hem till sitt hus och tog aldrig någonsin mer genvägen över fältet. Och det var normalt en ganska cool kille har jag hört. Jag träffade aldrig honom själv tyvärr.

Några år senare berättade en arbetskollega om en upplevelse också han och hans fru hade haft på samma fält. De kom körande med bilen en sen kväll på en smal väg som skar rakt över fältet. Plötsligt slocknar billyktorna någon sekund och något mörkt, oformligt tycktes svepa förbi precis framför bilen. Kollegan och frun var helt övertygade om att de måste ha kört på någonting fastän inget ljud och ingen smäll i plåten hördes. Han stannar och går ut och tittar men där finns absolut ingenting. Han tyckte det var en helt oförklarlig upplevelse. Och de var också två personer i bilen som upplevde precis samma sak.

När jag själv gick på den raka grusvägen som korsade fältet en mörk höstkväll en gång hörde också jag ett ljud som lät som att någon började springa emot mig. Det var becksvart ute och jag kunde inte se någonting alls ute på fältet utan hörde bara det där ljudet av att något närmade sig mig snabbt. Jag blev så rädd (hade ju hört historierna!) och började springa så fort jag kunde på vägen, men så minns jag att jag tänkte att det måste vara tusen gånger bättre att stanna, vända sig om och försöka försvara sig än att bli attackerad i ryggen. Jag stannar, vänder mig mot det svarta fältet och hör att ljudet kommer närmare och närmare. Plötsligt FLYGER det svart hund ur mörkret. Hunden hoppar över ett mycket brett krondike vid vägkanten och landar på alla fyra mitt emot mig på några meters avstånd. Hunden står blixt stilla och stirrar på mig och jag står lika stilla och stirrar på hunden. Jag ser att hunden har ett ganska brett vitt halsband på sig och att det nog är lite äldre byracka och ingen rashund. Vi står och stirrar på varandra ett tag och sedan säger jag till hunden: Men hörrödu, ska inte du gå hem nu? Hunden verkar fundera lite, men sedan vänder den helt om och går sakta bort ifrån mig längs vägkanten. Var det en hund eller vad?! Jag kanske inte är helt säker på det själv än idag...
Senast redigerad av Kvartalet2023 2024-09-13 kl. 10:36.
Citera
2024-09-13, 10:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det handlar mest sannolikt endast om folks fantasier, då inget övernaturligt någonsin kunnat påvisas ens kunnat existera.

Sannolikt är det på det viset, men å andra sidan kanske även vetenskapen allt är lite begränsad ibland. Vetenskapen har gett ju gett oss människor fantastiska saker, men kanske ändå inte kan förklara riktigt allt pga av våra mänskliga hjärnors egna begränsningar i tid och rum osv och för att de vetenskapliga kraven idag inte kan appliceras på subjektiva upplevelser som t.ex troll- och spökupplevelser är. Men vetenskapen kanske förändras på något sätt i framtiden om våra hjärnor förändras och då kanske det kommer att finnas fler vetenskapliga förklaringsmodeller än idag? Vem vet?
Senast redigerad av Kvartalet2023 2024-09-13 kl. 11:23.
Citera
2024-09-13, 14:10
Medlem
RadiationSantas avatar
Jag ställer mig starkt tvivlande till trolls existens.
Men, som påpekats tidigare, kan ju "sagominnen" av neanderthalare och/eller helt vanliga men isolerade människogrupper ha gett upphov till myten vilket ger det en viss verklighetsförankring.
Man kan ju t.ex. jämföra dem med påståendet att det finns "feral humans" i svårtillgängliga delar av USA.

Sedan har vi ju den samiska traditionens stallo, som några av farsans jaktkamrater på fullt allvar menade attt de var baserade på ett alldeles riktigt folkslag som samerna utrotade/fördrev för många år sedan och numera bara finns kvar i folksagor.
Citera
2024-09-13, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RadiationSanta
Jag ställer mig starkt tvivlande till trolls existens.
Men, som påpekats tidigare, kan ju "sagominnen" av neanderthalare och/eller helt vanliga men isolerade människogrupper ha gett upphov till myten vilket ger det en viss verklighetsförankring.
Man kan ju t.ex. jämföra dem med påståendet att det finns "feral humans" i svårtillgängliga delar av USA.

Sedan har vi ju den samiska traditionens stallo, som några av farsans jaktkamrater på fullt allvar menade attt de var baserade på ett alldeles riktigt folkslag som samerna utrotade/fördrev för många år sedan och numera bara finns kvar i folksagor.

Så stallona kom tillbaka och "spökade" för de elaka utdrivarna. Ja, det låter som en ganska vettig hjärnlogisk förklaring. Man får det man sår.
Citera
2024-09-13, 15:21
Medlem
RadiationSantas avatar
Huruvida det år så det ligger till låter jag vara osagt.
Men fenomenet/mytologin är iallafall inte helt unik.
Citera
2024-09-14, 00:19
Avslutad
Hade ju varit lite kul att se var de tidigaste skrifterna på troll finns. Bara hörsägen eller faktiskt nertecknat? Antar att det borde finnas en hel del i skrifter/stenar från vikingatiden, dvs Sturlasson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in