2024-09-11, 20:43
Medlem
Finns det några belägg på att troll existerar i svenska skogar?
Citera
2024-09-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Finns det några belägg på att troll existerar i svenska skogar?
Nej. Endast anekdoter.

Om det hade funnits belägg för troll så hade man exempelvis forskat om dem, och även försökt fånga någon för att studera den.

Trodde du på fullaste allvar att vi har seriösa belägg för att troll finns?
Citera
2024-09-11, 20:48
Medlem
Vettefan…

Min mormors mor sa att hon såg ett troll när hon va liten i skogen (litet troll likt rumpnisse).

Hon va säker på detta och höll till sin story även tills hennes död 1975.
Citera
2024-09-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nej. Endast anekdoter.

Om det hade funnits belägg för troll så hade man exempelvis forskat om dem, och även försökt fånga någon för att studera den.

Trodde du på fullaste allvar att vi har seriösa belägg för att troll finns?
Jag har bland annat läst att troll och tomtar påstås ligga bakom trafikolyckor utanför Gävle i Aftonbladet..samt fått bekräftat av seriösa medium att troll finns..
Citera
2024-09-11, 21:00
Medlem
Citat:
Jag har bland annat läst att troll och tomtar påstås ligga bakom trafikolyckor utanför Gävle i Aftonbladet..samt fått bekräftat av seriösa medium att troll finns..
Vad man hört talas om och vad "seriösa medium" säger är inte att ha belägg. Det är just anekdoter.
Citera
2024-09-11, 21:04
Medlem
Berättelserna om troll är förmodligen urgamla minnen om neanderthalarna. Trollen bor i stenar - neanderthalarna bodde i grottor. Troll är fula - neanderthalarna ser lite groteska (ut om man ska tro rekonstruktionerna av deras ansikten). Troll rövar bort barn - det är fullt möjligt att neanderthalarna rövade bort människoungar.
Citera
2024-09-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Berättelserna om troll är förmodligen urgamla minnen om neanderthalarna. Trollen bor i stenar - neanderthalarna bodde i grottor. Troll är fula - neanderthalarna ser lite groteska (ut om man ska tro rekonstruktionerna av deras ansikten). Troll rövar bort barn - det är fullt möjligt att neanderthalarna rövade bort människoungar.
Jag tänkte att ngn här på flashback kanske sett troll i verkligheten...
Citera
2024-09-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Neandertalarna levde för lite mer än hundratusen år sedan, så det kan knappast ha varit en sådan som "Har2meterkuk" mormors mor såg.

Om de ens har funnits i Sverige.
Citera
2024-09-11, 21:13
Medlem
zombie-nations avatar
Vi har ju inte bara troll, vi har väldigt många olika oknytt. Jag har aldrig sett dem, men har ändå respekt för dem. Känns det konstigt att gå in i en skog så frågar jag om lov. Sitter jag och äter lämnar jag en bit mat. För mig spelar det ingen roll om de finns, men det känns bra att inte tro att jag är den smartaste apan i skogen.
Citera
2024-09-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi har ju inte bara troll, vi har väldigt många olika oknytt. Jag har aldrig sett dem, men har ändå respekt för dem. Känns det konstigt att gå in i en skog så frågar jag om lov. Sitter jag och äter lämnar jag en bit mat. För mig spelar det ingen roll om de finns, men det känns bra att inte tro att jag är den smartaste apan i skogen.
Finns skogsrået då?ett mystiskt väsen som förhörde visna män?
Citera
2024-09-11, 21:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Att tomtar har full koll på var åtelkameror finns så de aldrig fastnat på bild, och även hjälpt alla andra väsen såsom skogsrå i den saken kan jag förstå. Men nåt troll eller ilsk vätte hade man kunnat tro skulle åka dit åtminstone på nån bild.
Citera
2024-09-11, 21:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Finns skogsrået då?ett mystiskt väsen som förhörde visna män?

Kanske. Det har ju verkligen kommit ett uppsving särskilt i USA där folk har sett diverse halvmänskliga varelser som vill lura ut en i skogen. I deras fall är det ofta en som ser ut som en människa men sedan springer på alla 4, eller en kvinna som ropar lockande. Jag ser skogsrået lite mer som en sådan varelse, det är ingen slump att hon kallas för rå.

Dessa aktar jag mig gärna för, för de har en helt annan agenda, men har aldrig sett någon eller ens känt av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in