Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Nej det var inte det jag sa. Tvärtom mot vad den sa som jag citerade tycker jag att vi, inklusive akademikerna, ska vara lite försiktiga med att bestämt avfärda saker och ting. Det betyder naturligtvis inte att man ska säga att dom finns utan helt enkelt att vi inte vet vad som finns.
Ungefär som när Finnarna rekommenderade munskydd under pandemin. Deras svar var; "vi vet inte om dom hjälper, därför använder vi dom, ni i Sverige jobbar alltid på motsatt sätt och måste alltid ha allt bevisat genom forskning och i nu läget finns ingen sådan forskning"
Nu är det ju straffspark utan målvakt för din del, att kontra med att jag tror att det finns troll, men det är alltså principen vi diskuterade.
Exakt. Tack.
Faktum är att jag tror du helt enkelt har dålig koll på hur vetenskap fungerar, den vetenskapliga metoden etc, för det har nog många… Det är så att den inte skiljer sig nåt här i Sverige mot andra länder, ink Finland. Och akademiker och forskare beter sig generellt sett inte så som du beskriver det.
Forskare som uttrycker sig vetenskapligt säger vanligen inte att något inte finns, inte kan finnas, är bevisat att inte finnas etc. Utan de säger istället t ex att man trots grundlig forskning inte kunnat finna någon anledning att tro att xxxxx existerar
Vetenskapligt är det liksom väldig svårt att bevisa en negation, utan det man gör för att bekräfta något är att påvisa dess existens. Detta kanske man inte alltid kan göra bara sisådär, utan man kanske trampar länge med det men på vägen kan man iallafall finna anledningar som pekar på att det finns möjlighet att det kan existera, men att detta ännu inte är påvisat men ändå ger hopp om att man ska kunna påvisa det framöver.
När sen nåt är påvisat, så är nästa steg att försöka reda ut hur det kan existera, och hur det funkar.
Vetenskapen, vilket dess namn tyder på, är ju önskan och arbetet för att förstå saker i vår värld runt oss..
Så jag tror det är mest slarviga formuleringar (kanske clickbait i media) och folks missförstående som skapat sådana tankar tråden ger prov på. För vetenskapen själv, ink akademiker, brukar generellt sett inte uttrycka sig så utan mer vetenskapligt formellt korrekt.
En annan sak som folk väldigt ofta missbrukar/missuppfattar är ordet ”teori”, t ex med att säga ”jaja det sägs så i teorin, men funkar inte så i verkligheten” eller liknande, och vi själva håller ofta ”teori” för nåt med låg trovärdighet eller bevisvärde, det är ju bara en teori, typ gissning…
Men inom vetenskapen så är det faktiskt så att ”teori” är det högsta bevisvärde man har. Så benämns något som en vetenskaplig teori, så betyder det att det är mycket väl bevisat, ja vilar på det tyngsta bevis man har inom vetenskapen.
Det hela börjar med hypoteser.
Citat:
En vetenskaplig teori är ett system av definitioner, påståenden (teser), antaganden och/eller modeller som tillsammans ger en möjlig förklaring till ett observerat fenomen och ger upphov till testbara prediktioner.
Den måste kunna:
1. Observeras.
2. Bekräftas genom upprepade experiment.
3. Ha förutsägbara resultat.
I motsats till teori i dagligt tal används ordet inom vetenskap inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen. En vetenskaplig teori skiljer sig från en vetenskaplig hypotes som också är en föreslagen och testbar förklaring men ännu inte har testats rigoröst.
En teori behöver inte ge en exakt och komplett beskrivning av verkligheten, utan kan vara giltig på en viss abstraktions- eller organisationsnivå, och kan vara en god approximation endast under vissa förutsättning, exempelvis att vissa idealiseringar och generaliseringar görs.
Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori