2024-09-12, 14:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Folk vill ha ordnat liv innan de blir föräldrar. Men du kanske anser att det är bra att barn föds in i oordnat liv och sedan blir det Socialtjänstens uppgift att se till att barnen har det bra?

Det föda 100 000 barn i Sverige/år. och görs cirka 38 000 aborter i Sverige. Och var 3:e graviditet slutar i missfall. Dvs.: det inträffar 414 000 graviditeter/år i Sverige. Av dessa aborteras alltså 38 000. Då avslutas ungefär var tionde graviditet med abort.

De foster som aborteras bort, hade ändå inte kommit till och blivit barn, om folk har skyddat sig ordentligt.

Just här är det ju spännande att så många anser att kvinnorna inte har samma ansvar att skydda sig som män.
Utav de graviditeter som inte lett till missfall så är det en fjärdedel som avslutas med abort. Det kan du inte komma ifrån hur du än räknar.
Citera
2024-09-12, 14:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Såklart. Men delvis har även andra män ett ansvar att säga ifrån, om de hör sådana attityder i ett gäng eller på en arbetsplats.

På samma sätt bör väl andra kvinnor ha ett ansvar att jobba för och säga till att kvinnor tar sitt ansvar och skyddar sig och inte blir gravida för att de är för unga, inte har ekonomi, inte studerat klart m.m.
Citera
2024-09-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Du känner ju alltid folk som bekräftar den åsikt som du vill framföra, så det tar jag med en nypa salt. Dock tror jag att få normalvettiga tjejer har sex överhuvudtaget, så tidigt som vid 14. Och med en vuxen man också! De tjejer som håller på så är på dekis, de har ett kluster av psykosociala problem och ofta även ett missbruk.

Det är för övrigt inte sant, att kvinnor kan vara så fertila att inga preventivmedel "hjälper". Kvinnor som säger så, försöker försköna sig själva och ljuga bort sitt slarv.

Jag är närmre 50 år. Har känt många människor/känner många människor. Pratar mycket med folk och är själv öppen och folk har i alla tider varit öppna tillbaka. Så det är inte så konstigt. Och du skriver själv att det är samma kvinnor som gör upprepade aborter (men visade ingen källa). Det var det jag först hade tänkt skriva till dig om. Men så kom jag på "fan, jag vet ju två som gjort två aborter vardera... Merwinna kanske har rätt ändå i sitt påstående!". Och så tänkte jag på vart de är i livet nu. Och att båda har barn och den ena har barnbarn. och tanken blev då: dessa hade inte funnits om dessa två kvinnor steriliserat sig. Och då skrev jag om det istället. Istället för att begära källa på ditt påstående.

Oh nej! Hon som blev gravid som 14-åring har ingen diagnos (inte min släkting heller). Hon är en stabil och bra tjej. Men tyvärr tidigt utvecklad... Så hon såg ut som 20 när hon var 12. Och fick en vuxen pojkvän (vuxen kan vi iof. diskuteras, han var mer oansvarig än flera av våra dåvarande jämnåriga, men i passet var han över 20) när hon var 13 år. Och blev gravid med honom när hon var cirka 14 år.

De gjorde helt rätt som gjorde de två aborter vardera, så som de gjorde. Och blev mammor senare, när de var mogna för det ansvaret.

Men du kanske anser att unga människor ska föda barn de inte är redo att ta hand om? Och sedan får det bli Socialtjänstens bord? Detta så att de ska slippa sterilisering.

Det är väl bättre at de som inte är redo att bli mammor, gör abort. Och blir mammor när de är redo för ansvaret.

Bäst är naturligtvis om folk skyddar sig. Eller helt enkelt undviker sex om de inte är redo för eventuella negativa konsekvenser av sex.
Citera
2024-09-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Just här är det ju spännande att så många anser att kvinnorna inte har samma ansvar att skydda sig som män.
Utav de graviditeter som inte lett till missfall så är det en fjärdedel som avslutas med abort. Det kan du inte komma ifrån hur du än räknar.

Jag anser att den som inte vill ha barn, har stort ansvar att skydda sig. Oavsett om den är man eller kvinna. Så du hade helt fel i ditt antagande om min åsikt i den frågan.

Vad jag opponerade mig emot var ditt och andras synsätt när ni anser att barn ska födas, trots att de oönskat kommit till.

Vad spelar det dig för roll om Pelle och Agda blir oönskat gravida och gör abort eller om Pelle och Agda använder kondom och det inte blir någon graviditet? Dvs.: i inget av fallen, blir det något barn. Knullet var inte till för att skaffa barn, utan till för njutning.

Måste varje graviditet (önskad såsom oönskad) leda till barn, enligt dig?
Senast redigerad av TomatKungen 2024-09-12 kl. 15:09.
Citera
2024-09-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Men om kvinnor med ett rörigt liv dödar det ofödda barnet så gynnar det barnet?
Det är inget barn som dödas.
Citera
2024-09-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Men det gynnar barnet att bli mördad menar du?
Det är inget barn som mördas. Det är en graviditet som avbryts.
Citera
2024-09-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är inget barn som mördas. Det är en graviditet som avbryts.

Du kan kalla det för vad du vill. Dina retoriska knep är meningslösa. Det är oavsett vad du vill kalla det för ett människoliv som avslutas. Ett barn som mördas.

Det lustiga med såna som dig är att du låtsas som att du bryr dig om barnet när det gynnar dig, men i nästa andetag är du för att mörda barnet. Du kan inte äta kakan och ha den kvar.
Citera
2024-09-12, 15:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag anser att den som inte vill ha barn, har stort ansvar att skydda sig. Oavsett om den är man eller kvinna. Så du hade helt fel i ditt antagande om min åsikt i den frågan.

Vad jag opponerade mig emot var ditt och andras synsätt när ni anser att barn ska födas, trots att de oönskat kommit till.

Vad spelar det dig för roll om Pelle och Agda blir oönskat gravida och gör abort eller om Pelle och Agda använder kondom och det inte blir någon graviditet? Dvs.: i inget av fallen, blir det något barn. Knullet var inte till för att skaffa barn, utan till för njutning.

Det jag opponerar mig emot är inte att det finns abort. Det jag opponerar mig emot är att det i mitt tycke verkar vara så att abort förekommer i så pass stor utsträckning. Jag tycker att både kvinnor och män borde kunna se till att det inte blir så många oönskade graviditeter. Speciellt bland dem som gör det flera gånger. Man kanske skulle kunna tänka sig att den första aborten betalar landstinget men kommer du tillbaka fler gånger får du stå för räkningen själv?
Citera
2024-09-12, 15:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Hur ställer du dig till om det är så att barnet är oönskat av mannen? Om kvinnan ändå väljer att föda barnet hur motiverar du att det är OK? Hur motiverar du att mannen ska kunna hållas ekonomiskt ansvarig fastän han kanske inte anser sig vara ekonomiskt mogen att bli pappa?

Om en kvinna anser att denne inte har tillräckligt bra ekonomi ska det vara OK att göra abort och därmed undkomma den framtida ekonomiska belastningen men en man ska inte ha den möjligheten? Hur motiverar du att det ska vara så?
Citera
2024-09-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Berätta, hur går det exakt till när kvinnor "lurar" män att inte använda kondom ex?

Använd Kondom! så blir du inte "lurad".
De lurar om att de tar preventivmedel och ska göra en abort om kvinnan blev gravid.
Citera
2024-09-12, 16:36
Medlem
Citat:

Biologiskt är det tänkt att det ska leda till att få barn.
Det är typ lite som någon skulle ha sagt att syftet varför de äter mat är inte för att kroppen behöver näring.
För män så kan det alltid resultera i något barn om han har sex med en kvinna.
Att de hade sex gör njutningens skull är egentligen ointressant, sex skulle ju inte vara en mänsklig rättighet
Citera
2024-09-12, 16:37
Medlem
Citat:
Folk vill ha ordnat liv innan de blir föräldrar. Men du kanske anser att det är bra att barn föds in i oordnat liv och sedan blir det Socialtjänstens uppgift att se till att barnen har det bra?

Det föda 100 000 barn i Sverige/år. och görs cirka 38 000 aborter i Sverige. Och var 3:e graviditet slutar i missfall. Dvs.: det inträffar 414 000 graviditeter/år i Sverige. Av dessa aborteras alltså 38 000. Då avslutas ungefär var tionde graviditet med abort.

De foster som aborteras bort, hade ändå inte kommit till och blivit barn, om folk har skyddat sig ordentligt.
Och om de hade skött sig så hade det inte blivit någon abort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in