Resultat: Vem tror ni vinner debatten i natt eller blir det ingen skillnad alls.
Trump vinner bekvämt och lätt.
46,24%
461 röster
Harris vinner bekvämt och lätt.
33,00%
329 röster
Det hela var positivt eller urdåligt för båda så att ingen vinner alls.
20,76%
207 röster
2024-09-11, 22:57
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Har sådan "efter födseln-abort" någonsin tillämpats, menar du?
Finns det stöd hos andra demokrater för extremsena aborter, menar du?
Eller har du bara hittat demokraternas MTG?
Jag antar att det sker eftersom Guvernören I Virginia grundligt förklarar proceduren. Ser inga skäl att han skulle hitta på nåt så morbidt bara för att chocka.

Vi har ju även partial birth abortions som W Busch försökte förbjuda men som blev överkörd pga RvW:

Where does the term "partial-birth" abortion come from?

The term was first coined by the National Right to Life Committee (NRLC) in 1995 to describe a recently introduced medical procedure to remove fetuses from the womb. Alternately known as "dilation and extraction," or D&X, and "intact D&E," it involves removing the fetus intact by dilating a pregnant woman's cervix, then pulling the entire body out through the birth canal.
...
The Ohio physician, Martin Haskell, called his method "dilation and extraction," or D&X. It involved dilating the woman's cervix, then pulling the fetus through it feet first until only the head remained inside. Using scissors or another sharp instrument, the head was then punctured, and the skull compressed, so it, too, could fit through the dilated cervix.

https://www.npr.org/2006/02/21/5168163/partial-birth-abortion-separating-fact-from-spin

Sker bara vid väldigt sena aborter.
Senast redigerad av Japhy 2024-09-11 kl. 23:00.
Citera
2024-09-11, 23:00
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Trump vill alltså inte att Ukraina ska vinna. "Jag vill avsluta kriget" = Ukraina ska förlora.
Han fick frågan flera gånger men svarade inte.
Stödjer sverigedemokrater Trump?

ja, vilken normal funtad människa vill inte att kriget ska ta slut
bara korrupta politiker köpta av vapenindustrin vill fortsätta detta vansinniga krig
och lättlurade snubbar som du som läser msm och går på hela deras agenda
självklart stödjer jag Trump
Citera
2024-09-11, 23:06
Medlem
olcadans avatar
Jag tror Trump gjorde i blöjan här.

https://i.redd.it/bqo3dimqz5od1.jpeg
Citera
2024-09-11, 23:07
Medlem
Tycker inte om någon av dem. Hon är nog lite värre än honom. Känns falsk.
Svårt att veta vem som är bäst för Europa.
Vi vill ha stöd av USA inom NATO.
Senast redigerad av Dyckertca150st 2024-09-11 kl. 23:40.
Citera
2024-09-11, 23:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag antar att det sker eftersom Guvernören I Virginia grundligt förklarar proceduren. Ser inga skäl att han skulle hitta på nåt så morbidt bara för att chocka.

Vi har ju även partial birth abortions som W Busch försökte förbjuda men som blev överkörd pga RvW:

Where does the term "partial-birth" abortion come from?

The term was first coined by the National Right to Life Committee (NRLC) in 1995 to describe a recently introduced medical procedure to remove fetuses from the womb. Alternately known as "dilation and extraction," or D&X, and "intact D&E," it involves removing the fetus intact by dilating a pregnant woman's cervix, then pulling the entire body out through the birth canal.
...
The Ohio physician, Martin Haskell, called his method "dilation and extraction," or D&X. It involved dilating the woman's cervix, then pulling the fetus through it feet first until only the head remained inside. Using scissors or another sharp instrument, the head was then punctured, and the skull compressed, so it, too, could fit through the dilated cervix.

https://www.npr.org/2006/02/21/5168163/partial-birth-abortion-separating-fact-from-spin

Sker bara vid väldigt sena aborter.
Ok, du "antar" utan belägg att det förekommit "efterfödseln-aborter" (ett bisarrt begrepp eftersom det inte finns i verkligheten).

Jag är själv för att stater ska kunna sätta huvudregeln för laglig abort, så länge den är rimlig (12 veckor tycker jag).
Sena aborter (12-20 veckor) bör, enligt mig, inte tillåtas annat än i medicinska nödfall (mammans liv hänger på det).

Det är högst oklart från källorna om de sena aborter som beskrivs har varit av medicinska skäl eller inte. Jag vill hoppas det, men vet ej.

Det bör noteras att det enligt svensk terminologi inte finns något som heter abort efter vecka 22 när fostret antas vara "livsdugligt". I Sverige gör man då, enbart om mammans hälsa är i allvarlig fara, ett havandeskapsavbrytande, vilket innebär att man försöker rädda livet på både barnet och mamman.
Senast redigerad av Enterprise 2024-09-11 kl. 23:15.
Citera
2024-09-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Nu var ju dina siffror om vem som tyckte VANN DEBATTEN inte vilka som skulle rösta på vem... Men visst så fick Harris en liten push men vänta tills helgen så har debatthypen gått över.
Men, på det stora hela gjorde Harris ett samlat intryck, med många skarpa, inövade "soundbites".

Hon fick Trump att framstå som hopplöst fast i missnöjesretoriken, som låt oss vara ärliga, inte alls kändes varken fräsch eller humoristisk, som när han slog igenom i politiken 2015.
Citera
2024-09-11, 23:16
Medlem
PreciousStoness avatar
Intressant att Kamala Harris tycks ha vunnit debatten med hästlängder enl kunniga objektiva analytiker.

Tråkigt att debattledarna, tvärs emot det tilltänkta regelverket, inte stängde utav Trumps mikrofon när han bröt emot både tidsregler och avbröt motkandidaten.

Det enda som Trump vann med en otroligt stor överlägsenhet, resultatet 30-1, var enl analytiker antalet lögner under den 90 min långa debatten.

Trump lyssnar aldrig på sina rådgivare och nu blev det extra tydligt att den normalt fräsande spottande "kamphunden" kände sig extremt frustrerad o obekväm med ett halskoppel kallat Normalt Regelverk.

Valet i november kan onekligen bli spännande, eller inte!
Citera
2024-09-11, 23:17
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Men, på det stora hela gjorde Harris ett samlat intryck, med många skarpa, inövade "soundbites".

Hon fick Trump att framstå som hopplöst fast i missnöjesretoriken, som låt oss vara ärliga, inte alls kändes varken fräsch eller humoristisk, som när han slog igenom i politiken 2015.

Håller delvis med. Visst så här direkt efter så känns det som Harris var solid men läser man runt så var hon inte lika solid som ses. Däremot så lyckades hon helt klart få Trump ur balans vilket var förvånande!

Mycket bra breakdown här:

Summary
The highly anticipated debate between former President Donald Trump and Vice President Kamala Harris was a combative event in which facts were repeatedly trampled and distorted.

In a lengthy exchange on the Jan. 6, 2021, attack on the U.S. Capitol, Trump made several statements that were either false, misleading or unsupported, and Harris got a couple of facts wrong, too...

Senast redigerad av Flaklypan 2024-09-11 kl. 23:23.
Citera
2024-09-11, 23:20
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Håller helt med - åtminstone har Harris lyckats lugna oroliga demokrater i mitten som befarade att Harris är för radikal utanför norra California. Engagemanget på gräsrotsnivå, dollar-bidragsgivare och fotfolket i kampanjen aktivera. Ovärderligt i valrörelsen. Huruvida republikanska väljare är "fired-up" återstår att se. Själv har jag svårt att tro det. Men cost-of-living and border crisis är top-of-mind för de flesta medelklassväljarna, suburban mums inkluderat. Det är den ömma punkten för demokraterna. I svenska media fokuseras på abortpolicies, vilket givetvis är en fråga, men amerikaner i allmänhet anser jag, liksom EU-medborgare, tycker inte det är orimligt att denna fråga hanteras på delstatsnivå. Det finns ett grundmurat politiskt försvar för aborträtten i de flesta amerikanska stater. Svenskar glömmer lätt eller förstår inte hur djup formade av kristna, närmast fundamentala, föreställningar, en stor del av befolkningen i USA, till skillnad från Sverige, är.

(Skulle EU förorda gemensamma abortregler skulle ju EU-samarbetet braka ihop. Tänk bara att kombinera svensk liberal politik med polsk katolsk dogmatism. Tror aldrig att svensk vänster/liberaler skulle vilja ha en gemensam europeisk politik.)
Men kollar inte väljarna på vad den kandidat de röstar för har åstadkommit? De flesta kandidater som vunnit har varit relativt kända för åtminstone något hos den stora allmänheten (även om det finns undantag såsom Clinton).

Ingen vet riktigt vad Kamala har stått för under sin karriär. Igår sa hon samma sak som Biden hade sagt om han haft talförmågan kvar. Det är naturligt eftersom hon fortfarande är hans undersåte. Men när han är borta hur kommer hon då resonera? Vad jag läst om henne verkar hon byta åsikt varje gång hon anser att det gynnar hennes karriär.

Vad gäller Trump vet folk ändå vad de får eftersom de levt med honom som president under fyra år. Folk vet att vad han säger i en debatt inte har mycket med hans politik att göra. Men han lyckades ändå väldigt bra i att förbättra situationen för gemene amerikan och i utrikespolitiken.

Jag vet dock inte hur mittenväljarna resonerar. Alla jag känner är trots allt 100% demokrater i ur och skur.
Citera
2024-09-11, 23:28
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ok, du "antar" utan belägg att det förekommit "efterfödseln-aborter" (ett bisarrt begrepp eftersom det inte finns i verkligheten).

Jag är själv för att stater ska kunna sätta huvudregeln för laglig abort, så länge den är rimlig (12 veckor tycker jag).
Sena aborter (12-20 veckor) bör, enligt mig, inte tillåtas annat än i medicinska nödfall (mammans liv hänger på det).

Det är högst oklart från källorna om de sena aborter som beskrivs har varit av medicinska skäl eller inte. Jag vill hoppas det, men vet ej.

Det bör noteras att det enligt svensk terminologi inte finns något som heter abort efter vecka 22 när fostret antas vara "livsdugligt". I Sverige gör man då, enbart om mammans hälsa är i allvarlig fara, ett havandeskapsavbrytande, vilket innebär att man försöker rädda livet på både barnet och mamman.
Utan belägg? Det är alltså Guvernören I Virginia som uttalar sig. Den främste politikern. Högsta hönset. Sen klagar du på begreppet.

Visst, jag förstår att det tar emot att acceptera verklighetens mörka sidor. Det är något man tyvärr måste lära sig för att fungera i ett samhälle.

Dina funderingar om svensk lagstiftning är inte relevant. Vi diskuterar usa, som ser mycket annorlunda ut, med Planned Parenthood som priofiterar på att bland annat sälja aborterade barns organ och kroppsdelar, nio delstater som tillåter abort under hela graviditeten, läkare som låter barn självdö och så vidare.

Det är uppenbart att saker bör förändras. Därför är jag glad att det förts ner på delstatsnivå. Jag tvivlar på att DNC kommer presentera ett federalt lagförslag.
Citera
2024-09-11, 23:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Datumformat i rubrik justerat.

/Moderator
Citera
2024-09-11, 23:49
Medlem
"Trump fick sparken av 81 miljoner amerikaner. Låt mig vara tydlig: han har det lite jobbigt att hantera detta faktum men vi har inte råd med en president som försöker trotsa, likt han gjort tidigare, väljarnas dom, i ett fritt och rättvist val.", VP Harris.

Ganska mitt i prick om jag får råda. Trumps nuna i djupa veck. Den uppercutten satt där den skulle.

Donald Trump was fired by 81 million people

Harris svarar på frågan om vad hon anser om Trumps skrämsel och ytterst patetiska hot om att omgående fängsla sina politiska motståndare efter att han blivit president igen.

"Donald Trump was fired by 81 million people. So let us be clear about that and, clearly he is having a very difficult time processing that. But we cannot afford having a president of the United States who attempts, as he did in the past, to up-end the will of the voters in a free and fair election" - VP Harris.
Senast redigerad av Up-in-the-air 2024-09-11 kl. 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in