2025-03-12, 08:31
Konkurs - Det var väl väntat, borde skett långt tidigare.
Citera
2025-03-12, 08:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Och de gör det, uppenbarligen, för att skatten inte kan betalas och styrelsen vill undgå att Skatteverket begär att de hålls personligt betalningsansvariga.

Problemet för dem kommer vara att det finns regler för vad som måste ske när ett aktiebolag är insolvent, vilket verkar ha varit uppenbart för företagsledningen i september förra året, om inte rentav tidigare än så. Har inte allt gått rätt till under tiden efter det kan även andra än Skatteverket begära (inom tre års tid) att bolagets företrädare ska bli personligt betalningsansvariga, om än (som jag förstår det) enbart för förpliktelser som uppstått efter att insolvensen uppstod.

Lustigt nog kan även företagets aktieägare bli personligt betalningsansvariga (som plåster på såren för att aktiekapitalet raderas ut, så att säga), men bara om det går att visa att även de haft kännedom om oegentligheter och inte reagerat.
Frågan jag ställer mig är om kostnaderna för advokaterna i USA för Ch 11 (mångmiljonbelopp enligt olika experter) kan leda till straffansvar för styrelsen. Om de vissta att ’Northvolt AB’ var på fallrepet i Sverige så var det givetvis oansvarigt att bränna pengar i USA.
Citera
2025-03-12, 08:34
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVirtAs
Då är det upp till bevis på Scania om man verkligen tror på detta och köper upp konkursboet, eller om man nöjer sig med fabriken i Västerås.

Scania meddelade lägligt igår att dom skaffat andra leverantörer. Verksamheten i västerås har dom som säkerhet för lånet i vintras på 1,1 miljarder, ytterst osäkert om det gäller vid en svensk konkurs dock.

Finns inget att köpa mer än tomma lokaler. Fabriken i skellefteå fungerar inte för storskalig produktion. Snabbare och enklare att bygga nytt någon annanstans ihop med ett företag som vet hur batterier görs i praktiken.

LL
Citera
2025-03-12, 08:34
Medlem
Låtom oss här på flashback samla oss för en kort stund till en tyst minut för Skellefteå med omnejd……
.......................
..............
.......
..

†† BEGRAVNINGSCERMONIN FÖR DE SÖRJANDE BÖRJAR NU ††

Först,, så beklagar vi verkligen sorgen!

† Nu kommer Begravningstalet †
-Hade bara gubbarna på flashback låtit bli att sprida konspirationsteorier om batterifabriken så hade den givetvis blommat i full prakt idag, eller nåt sånt…
Nåja, huvudsaken att de anglosaxiska svinen på ”chapter eleven” fått betalt nu så är väl alla mer eller mindre nöjda och glada antar jag?
Men misströsta ej kära sörjande, det finns fortfarande många fler ”lovande” projekt därute att sälja hela sin själ till, ty en ny messias ska självklart födas och återigen leda lammen till nya ängar att beta på..
Vi slutar med den passande psalmen ”vi förstår hans vägar bättre ovan där”…
https://www.youtube.com/watch?v=Jbs0xrj3dVw

ps… tänk på Skelleftesjukan,, nej inte den utan den ”nya sjukan” som härjat och angripit Skelleftebornas förnuftscentra under en längre tid nu!
Citera
2025-03-12, 08:37
Medlem
Lönegarantin kommer att kosta staten flera miljarder kr under 6 månader.
Sedan blir det a kassa...
Jävlar vilket fiasko..
Citera
2025-03-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Någon konkurs på samma nivå som det går att jämföra med?

Nej, detta är den största konkursen i Sveriges historia.

SAAB i Trollhättan var väl den största före Northvolt.
Citera
2025-03-12, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVirtAs
Yes vet var du menar.

Jo det är många företag som tjänat väldigt bra på detta, många inom koncernen har inget begrepp på vad saker bör kosta och inte. Man har i princip haft fria tyglar när det gällt inköp, även om det är helt onödiga saker som aldrig kommer användas men det är "bra att ha".

Men så klart även många som förlorat mycket nu på senare tid då pengarna började sina. Otroligt tragiskt.

Hoppas bara att alla arbetare som blev lovade guld och gröna skogar lyckas hitta något, det finns mycket jobb i Skellefteå just nu, men om nu skiten konkursar idag så blir det kämpigt.

Har hört att många tjänster som kommer ut har minst 100 sökande, oberoende på vad det är för typ av tjänst, folk är desperata att hitta annat så man söker allt.

Ja, jag gjorde en veckas aktivt arbete under hela sommaren. Jag spenderade nästan 280 timmar där sommaren 2024, och bara jag och min kollega kostade dom ungefär en halv miljon. Dom bara betalade, det var som att dom ville att man skulle vara på plats bara för sakens skull. Lite beredskapstjänst om något kommer upp, om du förstår hur jag menar.

Men nu vet vi att det var slöseri då skiten just kursade Frågan är,vad tror du väntar nu? Du verkar ju ha lite insikt
Citera
2025-03-12, 08:40
Medlem
Mullrets avatar
De seglar nog upp på prispallen, Enron 68 miljarder usd, Worldcom 7 miljarder usd i sina ch11 / konkurser..

Kanske någon kines som har konkat i samma liga.

Men otroligt att det saknas styrning i verksamheten. Gissar på tillgången på deg gjort dem fartblinda.

En företagare som satsar egna medel är försiktigare.

Grön omställning funkade inte med klåpare vid rodret..
Senast redigerad av Mullret 2025-03-12 kl. 08:44.
Citera
2025-03-12, 08:41
Medlem
goofers avatar
Undrar fortfarande hur många av miljarderna som gått till grundarnas fickor?

Ger mig fan på att det finns folk som skott sig rejält på det här blufföretaget och nu blivit snuskigt rika på investerares bekostnad.
Citera
2025-03-12, 08:42
Medlem
Dofternas avatar
Jahapp, det sket sig så det dånade. Nu blir det intressant hur staden tacklar den här lilla fadäsen.
Citera
2025-03-12, 08:43
Medlem
Ska muddringen i Skellefteås hamn med europas största mudderverk fortsätta nu tro?
Eller är det också bortkastade miljoner för kommunen.?
Citera
2025-03-12, 08:44
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Nej, detta är den största konkursen i Sveriges historia.

SAAB i Trollhättan var väl den största före Northvolt.

Beror på om man räknar anställda eller kronor i underskott, i kronor var Northland Resources större än SAAB i Trollhättan. Northvolt blir dock etta i båda kategorierna.

Sverige, vi har en vinnare!

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in