2024-09-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det var uppenbarligen lågt flygande flygplan på den tiden när nån skrev om kvarliggande contrails som blir cirrus.

Nej det var det inte.
B737-100 som lanserades på 60-talet kunde flyga upp till 37000 fot (11km)

Vidare står det så här i boken Clouds of the World från 1972:
Citat:
...most contrails are formed at temperatures below -40C ...

Det krävs att du är över 9km för att få temperaturen lägre än -40.

Citat:
Spår på marschhöjd blev en grej efter år 2001 ...

Gamla böcker och vittnesmål visar att du har fel.

Citat:
.... eftersom contrails syns fortfarande bara vid flygplatser där flygplan stiger genom den specifika höjden...

Det krävs ungefär -40C för att de ska bildas. Så den "specifika höjden" är mer än 9km - dvs marschhöjd. En höjd flygplanen ligger på sisådär 10 mil innan de ska landa.

Och så här skriver wiki:
Citat:
Exhaust contrails usually form at high altitudes; usually above 8,000 m (26,000 ft), where the air temperature is below −36.5 °C (−34 °F).
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-09-10 kl. 17:15.
Citera
2024-09-10, 17:16
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det var det inte.
B737-100 som lanserades på 60-talet kunde flyga upp till 37000 fot (11km)

Vidare står det så här i boken Clouds of the World från 1972:

Det krävs att du är över 9km för att få temperaturen lägre än -40.

Gamla böcker och vittnesmål visar att du har fel.

Det krävs -40C för att de ska bildas. Så den "specifika höjden" är mer än 9km - dvs marschhöjd. En höjd flygplanen ligger på sisådär 10 mil innan de ska landa.

Jag läste på SMHIs hemsida att moln finns 1km upp och typ allt vatten finns mellan molnen och marken.

1 mil var jättehögt upp enligt SMHI, stratosfären.

Nu hävdar du alltså att flygplan flyger 10 mil upp i luften dvs 100 kilometer upp.. Och där på 100ggr högre höjd än där SMHI hävdar att vattnet är.

Kan ni inte ens vara överens om flygplan kör 10 eller 100 kilometer upp så tyder det på att ni inte riktigt greppar.
Citera
2024-09-10, 17:24
Medlem
Citat:
Jag läste på SMHIs hemsida att moln finns 1km upp och typ allt vatten finns mellan molnen och marken.

Nu hävdar du alltså att flygplan flyger 10 mil upp i luften dvs 100 kilometer upp.. Och där på 100ggr högre höjd än där SMHI hävdar att vattnet är.

Kan ni inte ens vara överens om flygplan kör 10 eller 100 kilometer upp så tyder det på att ni inte riktigt greppar.

Nej jag hävdar inte att de flyger 10 mil upp. Jag hävdar att flygplan som befinner sig närmare än 10 mil från flygplatsen inte kommer skapa några contrails eftersom de då flyger för lågt - lägre än 9km flyghöjd. Contrails skapas nästan bara av flygplan som befinner sig längre bort än 10 mil från sin flygplats eftersom det endast är då de befinner sig tillräckligt högt upp.
Citera
2024-09-10, 17:26
Medlem
Citat:

SMHI skiver även om högre liggande moln som även de består av vatten.
Citera
2024-09-10, 17:27
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej jag hävdar inte att de flyger 10 mil upp. Jag hävdar att flygplan som befinner sig närmare än 10 mil från flygplatsen inte kommer skapa några contrails eftersom de då flyger för lågt - lägre än 9km flyghöjd. Contrails skapas nästan bara av flygplan som befinner sig längre bort än 10 mil från sin flygplats eftersom det endast är då de befinner sig tillräckligt högt upp.

I Rotebro eller nära, där såg jag contrails från Arlanda. Hade aldrig sett förut.
Citera
2024-09-10, 19:00
Medlem
Citat:
Dalmasar såg inga contrails under 90-talet.
Varför slutade alla k-strimmor över Dalarna 1989?
Citera
2024-09-10, 19:03
Medlem
Citat:
I Rotebro eller nära, där såg jag contrails från Arlanda. Hade aldrig sett förut.
Ingen som bor i Stockholm har nånsin sett nägra k-strimmor från Arlanda.
Citera
2024-09-10, 20:52
Medlem
Citat:

Nej du såg inte contrails från Arlanda. Och du såg inte heller contrails från något flygplan som precis startat från Arlanda, vid Rotebro befinner sig planet cirka 2km upp i luften och på den höjden är det alldeles för varmt för att det ska bildas contrails.

Vad du möjligen såg var ett flygplan som befann sig på 10km höjd på en rutt mellan typ Helsingfors och Oslo.
Citera
2024-09-10, 22:16
Medlem
Citat:

Länka till den uppgiften från SMHI!
Fast det kan du inte, det är helt fel. Nedre delen av atmosfären, troposfären, sträcker sig till ungefär en mils höjd. Stratosfären tar sedan vid.

Cirrusmoln, som består av vatten i form av is, finns på ca 8-10 km höjd. Välkänt av alla utom för dig.

Ingen, absolut ingen, har påstått att flygplan flyger på 10 mils höjd. Du kan inte läsa innantill.
Citera
2024-09-10, 23:32
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Länka till den uppgiften från SMHI!
Fast det kan du inte, det är helt fel. Nedre delen av atmosfären, troposfären, sträcker sig till ungefär en mils höjd. Stratosfären tar sedan vid.

Cirrusmoln, som består av vatten i form av is, finns på ca 8-10 km höjd. Välkänt av alla utom för dig.

Ingen, absolut ingen, har påstått att flygplan flyger på 10 mils höjd. Du kan inte läsa innantill.

Såg fel på denna bilden: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.113044.1633355134!/image/atm-skikt.PNG_gen/derivatives/Original_259px/image/atm-skikt.PNG

Där vid 12 mil upp blir det hett, typ 1500 grader varmt, tror iaf jag att jag läste på SMHI.

Bilden visar iaf att det blir jävligt hett där uppe.

Mellan 1-2 kilometer finns det en lucka för contrails att bildas.. men högre upp blir det varmare.. och högre upp blir det kallt igen, men där kan inte contrails bildas pga lågt lufttryck och sånt vilket gjorde dalarnas himmel streckfri på 90 talet och tidigare.
Citera
2024-09-10, 23:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Såg fel på denna bilden: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.113044.1633355134!/image/atm-skikt.PNG_gen/derivatives/Original_259px/image/atm-skikt.PNG

Där vid 12 mil upp blir det hett, typ 1500 grader varmt, tror iaf jag att jag läste på SMHI.

Bilden visar iaf att det blir jävligt hett där uppe.

Mellan 1-2 kilometer finns det en lucka för contrails att bildas.. men högre upp blir det varmare.. och högre upp blir det kallt igen, men där kan inte contrails bildas pga lågt lufttryck och sånt vilket gjorde dalarnas himmel streckfri på 90 talet och tidigare.
Finns ingen lucka för contrails 1-2 km upp. På den höjden är temperaturen för hög för att det skall kunna bildas contrails.
Contrails bildas däremot lätt på höjder på 10 km.
Temperaturen 12 mil upp är ointressant i den här tråden eftersom inga flygplan kan flyga så högt upp.
Citera
2024-09-10, 23:59
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns ingen lucka för contrails 1-2 km upp. På den höjden är temperaturen för hög för att det skall kunna bildas contrails.
Contrails bildas däremot lätt på höjder på 10 km.
Temperaturen 12 mil upp är ointressant i den här tråden eftersom inga flygplan kan flyga så högt upp.

Kollar du vad bildens röda linje betyder så inser du att den visar att det blir runt 45 minusgrader mellan 1-2 mil, sen blir det varmare och då är det inte kallt nog för contrails , föräns vid många mil upp där det blir tillräckligt kallt igen.. men då är det för högt, då kondenszonen är uppenbarligen där mellan 1-2 mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in