Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Det finns inga baskiska spelare som skulle få en minut i spaniens landslag med samma attityd som Hugo Larsson. Och det finns ingen skåning som skulle förnekas en minut i svenska landslaget om han hade samma talang och inställning som vilken svensk som helst. Problemet är om den skånska identiteten gör att skånska spelare har en sämre atittyd till det svenska landslaget än svenska spelare, då kommer de att få det svårare att ta plats i landslaget. Vi har nämligen inga specialregelr för skåningar i landslaget, där de har rätt att spela bara för att de är skåningar. De ska visa samma talang och samma inställning som alla andra.
Dagens skåning skulle kanske kunna lära lite av Patrik Andersson eller Stefan Schwarz. På den tiden var det lite stake i skåningen, det var inget gråt och gnäll där om allt inte gick som de ville. Ingen hittade på bisarra konspirationsteorier om hur utsatta man var för svenskens rasism. Hade Schwarz tvingats lyssna på Hugos gnäll hade han säkert gett honom en örfil och sagt åt honom att skärpa till sig.
Jag är inte riktigt med på vad det är för attityd som har varit så tokig i det här fallet.
Jag tycker att båda sidorna har agerat inom sin fulla rätt.
1. JDT har tagit ut Hugo utan intention att spela honom. Det kan jag tycka är lite klandervärt.
2. JDT skiter i att spela Hugo mot Azerbadjan. Inte alls klandervärt.
3. JDT säger att anledningen till att han inte spelar Hugo är att han saknar vissa egenskaper. Vissa tycker att detta är klandervärt men det tycker inte jag. Det måste en tränare kunna säga öppet.
4. Hugo hugger tillbaka i media. Samma här, vissa tycker att det är klandervärt, men om man - som jag - accepterar JDT:s första känga så är det svårt att inte acceptera att Hugo svarar med samma mynt.
5. Hugo åker hem. Inte klandervärt.
Summa summarum, JDT vill inte spela Hugo och Hugo åkte hem. Resultatet blir att landslaget blir lite sämre eftersom Hugo är en bättre innermittfältare än alla andra som tagits ut, men vem bryr sig? Sverige slår Estland i vilket fall.