2024-09-08, 17:13
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Varför gick inte Hanna i god för honom som alibi ? :\
De bodde väll i samma hus och som gifta.

Du borde väl veta att de ansökt om skilsmässa och att HD flyttat från huset?
Det var ju det allt bråk handlade om.

LW var arg för att HD flyttat och bodde granne med henne igen.
LW var arg för att SD och HD skulle åka till USA tillsammans i 3 veckor.

När de ansökte om skilsmässa så trodde hon att hon vunnit och att SD äntligen var hennes.
Men han ville inte ha henne. Han kastade bort henne som en bajstrasa. (Hennes ord). Hon var kränkt och hon tänkte inte ge sig.
Citera
2024-09-08, 19:43
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Du borde väl veta att de ansökt om skilsmässa och att HD flyttat från huset?
Det var ju det allt bråk handlade om.

LW var arg för att HD flyttat och bodde granne med henne igen.
LW var arg för att SD och HD skulle åka till USA tillsammans i 3 veckor.

När de ansökte om skilsmässa så trodde hon att hon vunnit och att SD äntligen var hennes.
Men han ville inte ha henne. Han kastade bort henne som en bajstrasa. (Hennes ord). Hon var kränkt och hon tänkte inte ge sig.
Det du säger att verkliga GM skulle gå fri.. tycker jag vore konstigt om du inte menade Hanna.
Tycker ändå att Hannas "krig" bör vara över .. hon behöver ingen man som SD som bara betydde problem för henne.
Tragiskt för alla inblandade parter.
Citera
2024-09-08, 20:12
Medlem
Citat:
Det du säger att verkliga GM skulle gå fri.. tycker jag vore konstigt om du inte menade Hanna.
Tycker ändå att Hannas "krig" bör vara över .. hon behöver ingen man som SD som bara betydde problem för henne.

Hanna va jävligt bitter på LW det kunde väl ingen missat, sen har hon svarat undvikande på frågor hon fått under förhören, minns inte, kommer inte ihåg mm, det är också misstänkt tycker jag, sen tror jag kanske inte till 100% att hon skulle vara GM men fallet är mycket skumt
Citera
2024-09-08, 20:53
Medlem
Citat:

Sedan att han manipulerar det mesta genom att ta bort loggar exempelvis och.. Lena fick skäll för att hon behöll loggar.
Varför tror du hon gjorde så? Hon var ju rädd för honom och konfronterade honom.
Finns ju faktiskt ljud och video på det. Lite.. mer än några millisekunder

.

Vad var det för loggar ?
Citera
2024-09-09, 00:02
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Nej, jag menar inte HD.

Om SD hade alibi så betyder ju det att han inte mördade LW.

Då var det ju någon annan som gjorde det och den personen går fri.
Citera
2024-09-09, 07:14
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Vad var det för loggar ?
Chatt loggar angående bråk osv

Här är FUP 1.12 GB
Någorlunda snyggt sorterat.. och förhoppningsvis inga dubbletter.

Länk: https://easyupload.io/m49v69
Citera
2024-09-09, 15:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det borde vara lockande eftersom det skulle innebära att den verkliga GM går fri.
Ja så är det, om SD har alibi så måste det finnas en GM som gått fri.

Angående datoralibit, utifrån den redovisning av datoraktiviteten som domstolarna fått av IT-forensikern så var det naturligt att de drog slutsatsen att "det inte beror på aktiva handlingar av användaren" (ur TR-domen som HR sedan köpte rakt av). Problemet är att forensikern rör ihop en massa saker som synkningar till Drive (som är automatiska) och även några "små" loggningar till cacheloggen. Men det forensikern verkar ha "missat" är att det under hela kvällen mellan 20.00-24.00 endast finns två loggningar av typen "uppdatering av webbsida", det vill säga refresh. Dessa hittar men enkelt genom att till exempel söka på "homescreen" i "B2705-18 Aktbilaga 163 (p. 515-893)-IT-protokoll".

Forensikern borde ha skrivit att det finns tvä händelser som sticker ut, en vid 20.29 och en vid 23.34. Han kunde ha lagt till att det är typiskt sådant som sker vid uppdatering av en webbsida och att det av allt döma är orsakad av en aktiv handling av användaren, som till exempel att man öppnat locket på en bärbar dator där det finns en öppnad sida i webbläsaren sedan tidigare. Kanske hade han gjort det om han haft SD:s "facit" (brevet till TR) till hands vid analysen, det var det brevet som hjälpte mig förstå vad som skett på datorn. När jag läste SD:s brev och sedan testade så blev det en riktig aha-upplevelse, han verkar ha något som brukar kallas för alibi.

NFC kommer inte heller undan kritik, "det var för svårt" tyckte man. Man visste ju att 23.34 var en intressant tidpunkt, man borde åtminstone kunnat säga att det bara finns två sådana "händelser" under hela kvällen. Man borde inte ha behövt SD:s facit för att kunna hitta och peka ut dem. Obegripligt att man inte kunde hjälpa utredningen med detta.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-09 kl. 16:09.
Citera
2024-09-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja så är det, om SD har alibi så måste det finnas en GM som gått fri.

Angående datoralibit, utifrån den redovisning av datoraktiviteten som domstolarna fått av IT-forensikern så var det naturligt att de drog slutsatsen att "det inte beror på aktiva handlingar av användaren" (ur TR-domen som HR sedan köpte rakt av). Problemet är att forensikern rör ihop en massa saker som synkningar till Drive (som är automatiska) och även några "små" loggningar till cacheloggen. Men det forensikern verkar ha "missat" är att det under hela kvällen mellan 20.00-24.00 endast finns två loggningar av typen "uppdatering av webbsida", det vill säga refresh. Dessa hittar men enkelt genom att till exempel söka på "homescreen" i "B2705-18 Aktbilaga 163 (p. 515-893)-IT-protokoll".

Forensikern borde ha skrivit att det finns tvä händelser som sticker ut, en vid 20.29 och en vid 23.34. Han kunde ha lagt till att det är typiskt sådant som sker vid uppdatering av en webbsida och att det av allt döma är orsakad av en aktiv handling av användaren, som till exempel att man öppnat locket på en bärbar dator där det finns en öppnad sida i webbläsaren sedan tidigare. Kanske hade han gjort det om han haft SD:s "facit" (brevet till TR) till hands vid analysen, det var det brevet som hjälpte mig förstå vad som skett på datorn. När jag läste SD:s brev och sedan testade så blev det en riktig aha-upplevelse, han verkar ha något som brukar kallas för alibi.

NFC kommer inte heller undan kritik, "det var för svårt" tyckte man. Man visste ju att 23.34 var en intressant tidpunkt, man borde åtminstone kunnat säga att det bara finns två sådana "händelser" under hela kvällen. Man borde inte ha behövt SD:s facit för att kunna hitta och peka ut dem. Obegripligt att man inte kunde hjälpa utredningen med detta.

Detta är oerhört intressant, SD har isåfall ett alibi och det finns alltså en GM som gått fri, sen vem den GM skulle vara är minst lika intressant om inte mera intressant, vem tyckte så illa om LW att det skulle gå till mord
Citera
2024-09-09, 16:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Detta är oerhört intressant, SD har isåfall ett alibi och det finns alltså en GM som gått fri, sen vem den GM skulle vara är minst lika intressant om inte mera intressant, vem tyckte så illa om LW att det skulle gå till mord
Ja det är intressant och häpnadsväckande att man inte sett detta i materialet. Eller sett förresten, kanske sett men inte riktigt förstått. Men som jag skrev tidigare, man behöver inte vara speciellt IT-kunnig för att se att 20.29 resp 23.34-händelserna sticker ut. Domstolarna "vilseleddes" (ej medvetet förstås) att tro att det där var något som skedde ofta och löpande (automatiskt) men så var det ju inte, det var bara de där två under hela kvällen och den bakomliggande orsaken till aktiviteterna har SD beskrivit i brevet till TR. Möjligen krånglade han till det lite men det gick att förstå.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-09 kl. 17:20.
Citera
2024-09-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ja det är intressant och häpnadsväckande att man inte sett detta i materialet. Eller sett förresten, kanske sett men inte riktigt förstått. Men som jag skrev tidigare, man behöver inte vara speciellt IT-kunnig för att se att 20.29 resp 23.34-händelserna sticker ut. Domstolarna "vilseleddes" (ej medvetet förstås) att tro att det där var något som skedde ofta och löpande (automatiskt) men så var det ju inte, det var bara de där två under hela kvällen och den bakomliggande orsaken till aktiviteterna har SD beskrivit i brevet till TR. Möjligen krånglade han till det lite men det gick att förstå.

Vem kan tänkas vara den riktiga GM anser eller tror du
Citera
2024-09-09, 18:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Vem kan tänkas vara den riktiga GM anser eller tror du
Man har ju vissa funderingar men ligger helst lågt med det.

Jag hade viss mejlkontakt med Stefan ungefär sista året han var vid liv. Den senaste var bara några dager innan HR-domen och då var han övertygad om en friande dom, åtminstone gav han sken av det. Han listade drygt 20 namn som figurerat i utredningen som enligt honom saknade verifierbara alibin, inklusive han själv. Han hade en liten kommentar om var och en men pekade inte ut någon speciellt.
Citera
2024-09-09, 18:52
Medlem
Citat:
Man har ju vissa funderingar men ligger helst lågt med det.

Jag hade viss mejlkontakt med Stefan ungefär sista året han var vid liv. Den senaste var bara några dager innan HR-domen och då var han övertygad om en friande dom, åtminstone gav han sken av det. Han listade drygt 20 namn som figurerat i utredningen som enligt honom saknade verifierbara alibin, inklusive han själv. Han hade en liten kommentar om var och en men pekade inte ut någon speciellt.

Mycket intressant detta, tror du GM är ngn av dom 20 namn SD nämnde till dig eller kan det vara ngn helt utanför som aldrig varit nämnd i utredningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in