Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Många i tråden, och kanske även SD själv, trodde att han skulle bli frikänd eftersom han inte satt häktad i väntan på dom.
Det var inte svårt att förutse vad han skulle göra om han blev dömd. Han hade sagt att han inte klarade av att sitta inlåst igen. Jag anser att han fick dödsstraff.
Det jag fortfarande undrar över är hans alibi som han hade via datorn.
Går den verkliga mördaren fortfarande lös?
Det där stör mig också fortfarande. SD beskrev i ett brev tlli TR (innan den friande TR-domen kom) vad som kan ha triggat den loggning på datorn som skett ungefär vid den tidpunkt som mordet anses ha ägt rum. Som jag skrivit i ett antal inlägg kunde jag med liknande åtgärd som SD beskrev få samma sorts loggning på min dator. Den lokale(?) IT_teknikern lyckades blanda bort korten helt genom att blanda ihop olika sorters loggningar. Han menade att det fanns massvis med loggningar som genererades automatiskt och som inte krävde manuella åtgärder men det fanns
en specifik loggning (vid 23.34) som inte var av samma typ som de automatiska. Det fanns ytterligare en sådan loggning från tidigare på kvällen, har för mig SD menade att det var när han stängde datorn för att gå hem, typ.
SD menade att den loggning som skapades vid 23.34 troligen uppstått när han öppnade datorn på grund av ett inkommande mejl vid 23.32, mejlet vid den tidpunkten är bekräftat. Låter rimligt, jag har själv ofta gjort på samma sätt. Sett på mobilen att det kommit ett mejl som gjort att jag behövt logga in på datorn.
TR friade SD trots att man gick på IT-teknikerns (bort)förklaring av datoralibit. HR gjorde inte någon ytterligare utredning angående 23.34-loggningen utan gick på det som sagts i TR. Försvarsadvokaten sägs ha knorrat över det vid slutpläderingen i HR men mer än så blev det alltså inte.
Värt att nämna är att man inte behöver vara någon avancerad "IT-expert" för att se att 23.34-loggningen är unik i sitt slag tillsammans med den från tidigare på kvällen runt 20.30 (vid hemgången).