2024-09-07, 14:54
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Ja, hen tycker att en demokratisk rättsstat ska fängsla sina fria medborgare i väntan på dom. Bara för att en person valde att ta sitt liv. Något som hänt extremt sällan i historien. Hen hade självklart inte sagt ett ord om allt hade gått helt normalt till. Men nu med facit i hand, så är hen bara en klassisk läktarexpert som fattat hur allting givetvis borde ha gått till.

Man får ge upp ibland, vissa människor är för korkade/oärliga för att försöka diskutera med. Jag har inte skrivit att SD skulle ha suttit häktad efter att ha blivit frikänd i tingsrätten men i ett rationellt samhälle med omtanke om sina medborgare och med kunskap kring vad en sådan person som SD kan göra i ett läge som detta så häktar man personen innan man offentliggör domen. Inte svårt alls, när domstolen beslutat att den åtalade ska dömas som skyldig till mord så kontaktas åklagare/polis och därefter grips den åtalade. Så bör det fungera, det är allt jag säger.

Som tur är så är det ovanligt att åtalade mördare frikänns i tingsrätt och sedan döms i hovrätt så det blir inte så många fall med den här problematiken. Samtidigt sitter varenda sedermera åtalad mördare i Sverige häktad fram tills åtal väcks och även under rättegång i tingsrätten, det är fakta....eller?
Citera
2024-09-07, 15:17
Medlem
NuBfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
https://gofile.io/d/5N6UcN

.

Du är verkligen en kung! Tackar 😁
Citera
2024-09-07, 17:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Många i tråden, och kanske även SD själv, trodde att han skulle bli frikänd eftersom han inte satt häktad i väntan på dom.

Det var inte svårt att förutse vad han skulle göra om han blev dömd. Han hade sagt att han inte klarade av att sitta inlåst igen. Jag anser att han fick dödsstraff.

Det jag fortfarande undrar över är hans alibi som han hade via datorn.

Går den verkliga mördaren fortfarande lös?
Det där stör mig också fortfarande. SD beskrev i ett brev tlli TR (innan den friande TR-domen kom) vad som kan ha triggat den loggning på datorn som skett ungefär vid den tidpunkt som mordet anses ha ägt rum. Som jag skrivit i ett antal inlägg kunde jag med liknande åtgärd som SD beskrev få samma sorts loggning på min dator. Den lokale(?) IT_teknikern lyckades blanda bort korten helt genom att blanda ihop olika sorters loggningar. Han menade att det fanns massvis med loggningar som genererades automatiskt och som inte krävde manuella åtgärder men det fanns en specifik loggning (vid 23.34) som inte var av samma typ som de automatiska. Det fanns ytterligare en sådan loggning från tidigare på kvällen, har för mig SD menade att det var när han stängde datorn för att gå hem, typ.

SD menade att den loggning som skapades vid 23.34 troligen uppstått när han öppnade datorn på grund av ett inkommande mejl vid 23.32, mejlet vid den tidpunkten är bekräftat. Låter rimligt, jag har själv ofta gjort på samma sätt. Sett på mobilen att det kommit ett mejl som gjort att jag behövt logga in på datorn.

TR friade SD trots att man gick på IT-teknikerns (bort)förklaring av datoralibit. HR gjorde inte någon ytterligare utredning angående 23.34-loggningen utan gick på det som sagts i TR. Försvarsadvokaten sägs ha knorrat över det vid slutpläderingen i HR men mer än så blev det alltså inte.

Värt att nämna är att man inte behöver vara någon avancerad "IT-expert" för att se att 23.34-loggningen är unik i sitt slag tillsammans med den från tidigare på kvällen runt 20.30 (vid hemgången).
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-07 kl. 18:20.
Citera
2024-09-08, 04:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där stör mig också fortfarande. SD beskrev i ett brev tlli TR (innan den friande TR-domen kom) vad som kan ha triggat den loggning på datorn som skett ungefär vid den tidpunkt som mordet anses ha ägt rum. Som jag skrivit i ett antal inlägg kunde jag med liknande åtgärd som SD beskrev få samma sorts loggning på min dator. Den lokale(?) IT_teknikern lyckades blanda bort korten helt genom att blanda ihop olika sorters loggningar. Han menade att det fanns massvis med loggningar som genererades automatiskt och som inte krävde manuella åtgärder men det fanns en specifik loggning (vid 23.34) som inte var av samma typ som de automatiska. Det fanns ytterligare en sådan loggning från tidigare på kvällen, har för mig SD menade att det var när han stängde datorn för att gå hem, typ.

SD menade att den loggning som skapades vid 23.34 troligen uppstått när han öppnade datorn på grund av ett inkommande mejl vid 23.32, mejlet vid den tidpunkten är bekräftat. Låter rimligt, jag har själv ofta gjort på samma sätt. Sett på mobilen att det kommit ett mejl som gjort att jag behövt logga in på datorn.

TR friade SD trots att man gick på IT-teknikerns (bort)förklaring av datoralibit. HR gjorde inte någon ytterligare utredning angående 23.34-loggningen utan gick på det som sagts i TR. Försvarsadvokaten sägs ha knorrat över det vid slutpläderingen i HR men mer än så blev det alltså inte.

Värt att nämna är att man inte behöver vara någon avancerad "IT-expert" för att se att 23.34-loggningen är unik i sitt slag tillsammans med den från tidigare på kvällen runt 20.30 (vid hemgången).

Det är faktiskt skrämmande.

SD hade antagligen någon npf-diagnos som gjorde att han uppträdde underligt men det behöver inte betyda att han var GM.

LW var kanske borderline och det beteendet kanske ledde till att hon blev mördad.

Psykisk ohälsa som ledde till fruktansvärda konsekvenser för så många människor.
Citera
2024-09-08, 10:07
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:

SD hade antagligen någon npf-diagnos som gjorde att han uppträdde underligt men det behöver inte betyda att han var GM.

LW var kanske borderline och det beteendet kanske ledde till att hon blev mördad.

Psykisk ohälsa som ledde till fruktansvärda konsekvenser för så många människor.
De flesta npf-diagnos personerna är som oftast GM ?
Nej, jag tror Pappa Steffe dog i vredesmod och som lögnhals.

Han visste med sig hur felaktigt allt var och hur ett rättssamhälle faktiskt fungerar gissningsvis.
Hur hittade dessa trasiga människorna varandra, var det någon support-grupp ?
Skulle även Hanna ha någon npf-diagnos?
Citera
2024-09-08, 10:49
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
De flesta npf-diagnos personerna är som oftast GM ?
Nej, jag tror Pappa Steffe dog i vredesmod och som lögnhals.

Han visste med sig hur felaktigt allt var och hur ett rättssamhälle faktiskt fungerar gissningsvis.
Hur hittade dessa trasiga människorna varandra, var det någon support-grupp ?
Skulle även Hanna ha någon npf-diagnos?
Jag tror han skar halsen av sig själv för att det var så oerhört synd om honom.
Han hade ju löst sitt problem på bästa möjliga sätt. Allt var så välplanerat. Sen var hovrätten så taskiga mot honom och dömde honom för mord. Ingen fattade ju att det inte fanns nån bättre lösning för att kunna spendera resten av livet med sin exfrun/drömkvinna.
Visserligen var det väl det han fick i slutändan.
Citera
2024-09-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Man får ge upp ibland, vissa människor är för korkade/oärliga för att försöka diskutera med. Jag har inte skrivit att SD skulle ha suttit häktad efter att ha blivit frikänd i tingsrätten men i ett rationellt samhälle med omtanke om sina medborgare och med kunskap kring vad en sådan person som SD kan göra i ett läge som detta så häktar man personen innan man offentliggör domen. Inte svårt alls, när domstolen beslutat att den åtalade ska dömas som skyldig till mord så kontaktas åklagare/polis och därefter grips den åtalade. Så bör det fungera, det är allt jag säger.

Som tur är så är det ovanligt att åtalade mördare frikänns i tingsrätt och sedan döms i hovrätt så det blir inte så många fall med den här problematiken. Samtidigt sitter varenda sedermera åtalad mördare i Sverige häktad fram tills åtal väcks och även under rättegång i tingsrätten, det är fakta....eller?
Tror det vore bra om du gav upp i denna fråga.
Bra för alla här i tråden och inte minst för dig själv.
Det går inte gripa någon om det inte finns grund. SD är fram till kl 11.00 en fri man som inte varesig är misstänkt eller dömd. Kl 11.01.01 är han dömd och då kan han gripas.
capiche?
Citera
2024-09-08, 12:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Ja det är verkligen skrämmande. Jag tror att försvaret var för säkra på att det skulle bli en friande dom även i HR och verkar inte ha drivit frågan om en fördjupad utredning av datoralibit speciellt hårt. Jag har ju nämnt att jag haft mejlkontakt med SD angående datoralibit, han skrev lite syrligt "Tack främling, din utredning fick 3-4 sekunder i HR". Han var redan i tingsrätten missnöjd med både försvarets och åklagarens "utredning" av det, det var därför han skrev brevet till TR. Jag frågade vad åklagaren menade med "datorn levde sitt eget liv". Han svarade att hon syftade på loggningarna som uppträde slumpmässigt ungefär varannan timme men de loggningarna var ju inte alls av samma typ som den kl 20.29 (vid hemgång) och den kl 23.34 (öppnat datorn pga inkommet jobbmejl).

"SD hade antagligen någon npf-diagnos som gjorde att han uppträdde underligt men det behöver inte betyda att han var GM."

SD skrev att i Sverige döms man inte för att man är en skitstövel eller betraktas som en sådan men där hade han fel.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-08 kl. 13:07.
Citera
2024-09-08, 13:11
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ja det är verkligen skrämmande. Jag tror att försvaret var för säkra på det skulle bli en friande dom även i HR och verkar inte ha drivit frågan om en fördjupad utredning av datoralibit speciellt hårt. Jag har ju nämnt att jag haft mejlkontakt med SD angående datoralibit, han skrev lite syrligt "Tack främling, din utredning fick 3-4 sekunder i HR". Han var redan i tingsrätten missnöjd med både försvarets och åklagarens utredning angående det, det var därför han skrev brevet till TR. Jag frågade vad åklagaren menade med "datorn levde sitt eget liv". Han svarade att hon syftade på loggningarna som uppträde slumpmässigt ungefär varannan timme men de loggningarna var ju inte alls av samma typ som den kl 20.29 (vid hemgång) och den 23.34 (öppnat datorn pga inkommet jobbmejl).

"SD hade antagligen någon npf-diagnos som gjorde att han uppträdde underligt men det behöver inte betyda att han var GM."

SD skrev att i Sverige döms man inte för att man är en skitstövel eller betraktas som en sådan men där hade han fel.
Berätta gärna hur "datoralibiten" skulle förändra något, specifikt på några millisekunder.
Låter urbota dumt men det är ju faktiskt en händelsekedja som inte Stefan kan göra något med.
Exempelvis blod på skor och tvättmaskin i närtid träffat henne.. mfl.

Sedan att han manipulerar det mesta genom att ta bort loggar exempelvis och.. Lena fick skäll för att hon behöll loggar.
Varför tror du hon gjorde så? Hon var ju rädd för honom och konfronterade honom.
Finns ju faktiskt ljud och video på det. Lite.. mer än några millisekunder

LenaW bad om hjälp av någon att spara dokument för att Stefan Davidsson inte skulle förstöra eller manipulera det.
Citera
2024-09-08, 13:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Berätta gärna hur "datoralibiten" skulle förändra något, specifikt på några millisekunder.
Låter urbota dumt men det är ju faktiskt en händelsekedja som inte Stefan kan göra något med.
Exempelvis blod på skor och tvättmaskin i närtid träffat henne.. mfl.

Sedan att han manipulerar det mesta genom att ta bort loggar exempelvis och.. Lena fick skäll för att hon behöll loggar.
Varför tror du hon gjorde så? Hon var ju rädd för honom och konfronterade honom.
Finns ju faktiskt ljud och video på det. Lite.. mer än några millisekunder

LenaW bad om hjälp av någon att spara dokument för att Stefan Davidsson inte skulle förstöra eller manipulera det.
Det handlar inte om millisekunder här, min poäng är att datoralibit har avfärdats på felaktiga grunder (hur många gånger har jag skrivit det här?) och det är mycket allvarligt. Det verkar som man på något sätt har tyckt att det är för krångligt att befatta sig med. Det är inte alls krångligt, 20.29 0ch 23.34 finns loggning som skapats av att en webbsida uppdaterats, kategoriserad som "Browser usage". Det är bara just de två av den typen som finns under perioden 20.00-24.00.

Det som är mest skrämmande är att man nöjde sig med "datorn levde sitt eget liv". Här skulle en grävande journalist ha något att bita i men kanske inte så lockande att ge sig på att försöka rentvå en död legitimerad skitstövel.

Visst kan SD haft datorn med sig till brottsplatsen och locket gått upp, till exempel, av misstag men Ockhams rakkniv säger att han förmodligen satt hemma vid köksbordet för att kolla upp något på datorn som hade med 23.32-mejlet att göra. Det vill säga precis som han sa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
"... som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör"
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-08 kl. 13:43.
Citera
2024-09-08, 13:51
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Det handlar inte om millisekunder här, min poäng är att datoralibit har avfärdats på felaktiga grunder (hur många gånger har jag skrivit det här?) och det är mycket allvarligt. Det verkar som man på något sätt har tyckt att det är för krångligt att befatta sig med. Det är inte alls krångligt, 20.29 0ch 23.34 finns loggning som skapats av att en webbsida uppdaterats, kategoriserad som "Browser usage". Det är bara just de två av den typen som finns under perioden 20.00-24.00.

Det som är mest skrämmande är att man nöjde sig med "datorn levde sitt eget liv". Här skulle en grävande journalist ha något att bita i men kanske inte så lockande att ge sig på att försöka rentvå en död legitimerad skitstövel.

Visst kan SD haft datorn med sig till brottsplatsen och locket gått upp av misstag men Ockhams rakkniv säger att han förmodligen satt hemma vid köksbordet för att kolla upp något på datorn som hade med 23.32-mejlet att göra.

"... som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör"
Varför gick inte Hanna i god för honom som alibi ? :\
De bodde väll i samma hus och som gifta.
Citera
2024-09-08, 17:02
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Visst kan SD haft datorn med sig till brottsplatsen och locket gått upp, till exempel, av misstag men Ockhams rakkniv säger att han förmodligen satt hemma vid köksbordet för att kolla upp något på datorn som hade med 23.32-mejlet att göra. Det vill säga precis som han sa.

Det borde vara lockande eftersom det skulle innebära att den verkliga GM går fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in