2024-09-06, 14:06
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
"Styrs av något protokoll"... herregud... Sverige är en rättstat och att inte kunna gripa en fri person som inte fått sin dom regleras i grundlagen. Då får skriva till Regeringen och berättat vad du har kommit på.
Och vart skulle de ens ha grips honom innan? Han kunde ha varit var som helst. Polisen spanar inte på fria människor. Han kunde befunnit sig i Umeå, New york, Moskva eller jävla Örkelljunga

Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
På vilka grunder skulle han arresterats?
Ingen får reda på domen innan den blir offentlig och det är först då som han kan gripas

Men herregud vilka muppar som sitter här, givetvis ska man plocka in en dömd mördare innan domen blir offentlig. Det enda man behöver göra är att skicka ut poliser ett par timmar/dagen innan domen blir offentlig. Och strider detta mot något protokoll/lag så bör den ändras omgående. Hur fan kan någon vara emot detta?
Citera
2024-09-06, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Men herregud vilka muppar som sitter här, givetvis ska man plocka in en dömd mördare innan domen blir offentlig. Det enda man behöver göra är att skicka ut poliser ett par timmar/dagen innan domen blir offentlig. Och strider detta mot något protokoll/lag så bör den ändras omgående. Hur fan kan någon vara emot detta?
Låt höra. Varför tror du att rättsväsendet inte håller med dig? Varför all juridiskt expertis genom historien inte tycker som du. Varför den lagstiftande regeringen genom historien inte håller med dig? Berätta för dem, varför det "givetvis" ska vara som du säger.
Min gissning är att du inte vet ett skit om sånt här. Du har noll juridisk kunskap och sitter bara och tycker saker. Och det är väl fine, men du kanske borde ha lite självinsikt och förstå att du inte förstår.
Citera
2024-09-06, 20:50
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Låt höra. Varför tror du att rättsväsendet inte håller med dig? Varför all juridiskt expertis genom historien inte tycker som du. Varför den lagstiftande regeringen genom historien inte håller med dig? Berätta för dem, varför det "givetvis" ska vara som du säger.
Min gissning är att du inte vet ett skit om sånt här. Du har noll juridisk kunskap och sitter bara och tycker saker. Och det är väl fine, men du kanske borde ha lite självinsikt och förstå att du inte förstår.

Men snälla pajas, jag har redan förklarat varför en mördare bör häktas innan dom faller om han förklaras skyldig. Försök istället du att motivera varför det är en dålig ide, borde bli svårt.
Citera
2024-09-06, 21:12
Medlem
Citat:
Kan det vara ett ”Par i brott”?……

Ja du, det finns nog saker som inte kommit fram helt i utredningen, visst inga bevis kom fram på andra gärningsmän än SD, men känslan är att det finns personer som vet mera än vad som kommit fram
Citera
2024-09-06, 21:26
Medlem
Citat:
Men snälla pajas, jag har redan förklarat varför en mördare bör häktas innan dom faller om han förklaras skyldig. Försök istället du att motivera varför det är en dålig ide, borde bli svårt.
Så här är det alltid. Det är tur att samhället inte styrs av läktarexperterna
Citera
2024-09-06, 21:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Citera lagrum då... aha, du kan inte? För det finns inte?
Citera
2024-09-07, 00:13
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Så här är det alltid. Det är tur att samhället inte styrs av läktarexperterna

Haha precis som jag trodde, inget svar bara trams. Påminner en del om hur SD skulle kunna tänkas svara
Citera
2024-09-07, 08:29
Medlem
Citat:
Är det någon som är mupp här så är det du.
Domen blir offentlig när den expedieras svårt ord som betyder följande. När ett ärende avslutats genom beslut eller annat ställningstagande ska berörda personer få ta del av detta genom att det expedieras.
När man sitter i förhandling och det finns överhängande risk att domstolen ska fälla så kan det komma in poliser i rättssalen och gripa personen när domstolen haft överläggning.
Ingen kan gripas innan domen eller ett beslut finns offentligt. Sluta tjata om sådant du inte har kunskap om. Jag jobbar med dessa frågor
Citera
2024-09-07, 08:32
Medlem
Citat:
Du får du förklara för mig på vilka juridiska grunder SD skulle bli begärd häktad innan dom? Och hur skulle den processen gått till?
Skulle häktningsframställan mörkats av tingsrätten?
Du är dum så klockorna stannar
Citera
2024-09-07, 10:19
Medlem
Citat:
Du får du förklara för mig på vilka juridiska grunder SD skulle bli begärd häktad innan dom? Och hur skulle den processen gått till?
Skulle häktningsframställan mörkats av tingsrätten?
Du är dum så klockorna stannar
Ja, hen tycker att en demokratisk rättsstat ska fängsla sina fria medborgare i väntan på dom. Bara för att en person valde att ta sitt liv. Något som hänt extremt sällan i historien. Hen hade självklart inte sagt ett ord om allt hade gått helt normalt till. Men nu med facit i hand, så är hen bara en klassisk läktarexpert som fattat hur allting givetvis borde ha gått till.
Citera
2024-09-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ja, hen tycker att en demokratisk rättsstat ska fängsla sina fria medborgare i väntan på dom. Bara för att en person valde att ta sitt liv. Något som hänt extremt sällan i historien. Hen hade självklart inte sagt ett ord om allt hade gått helt normalt till. Men nu med facit i hand, så är hen bara en klassisk läktarexpert som fattat hur allting givetvis borde ha gått till.
Drunknar har nog drunknat för många gånger då hen inte har någon susning om vilka regler som gäller.
Helt out of blue
Citera
2024-09-07, 14:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Många i tråden, och kanske även SD själv, trodde att han skulle bli frikänd eftersom han inte satt häktad i väntan på dom.

Det var inte svårt att förutse vad han skulle göra om han blev dömd. Han hade sagt att han inte klarade av att sitta inlåst igen. Jag anser att han fick dödsstraff.

Det jag fortfarande undrar över är hans alibi som han hade via datorn.

Går den verkliga mördaren fortfarande lös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in