Citat:
Ursprungligen postat av
Ass-turd
Fast han skriver inte om sexchattande med barn. Han nämner mord som exempel. En arbetsgivare har fullständig rätt på sin sida att avskeda/säga upp en anställd om denne begår mord på sin fritid.
Har personen begått ett brott som t.ex mord som renderar fängelse över 2 år så kan företaget säga upp personen pga personliga skäl genom att denne pga detta inte kan fullfölja sitt anställningsavtal och utföra sitt arbete då denne sitter inlåst så i sak har du rätt men det handlar alltså inte om att företaget kan skapa en "code of conduct" policy som står över LAS, dvs personen kan begår brott bäst f*n den vill på fritiden och företaget får inte låta det påverka anställningen t.ex misshandel, narkotikabrott, snatteri etc. Det har inte skett på arbetstid och är inte riktat mot arbetsgivaren, det rör personens privatliv. Brott på arbetstid eller brott mot företaget är en helt annan sak isåfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ass-turd
Edit: jag har själv ställt frågan tidigare i denna tråd, om på vilka grunder en arbetsgivare har för att säga upp någon som "bara" sexchattat med ett "barn" (inte begått brott)
En arbetsgivare kan inte säga upp någon som sexchattar med varken riktiga eller fiktiva barn över usernet på sin fritid, men som jag tidigare nämnde så har lejonparten av dessa gäddor chattat frekvent och under lång tid och det har X antal gånger skett på betald arbetstid och då blir det en annan sak. Hur långt man kan dra det till att få igenom ett laga kraftvunnet avsked som håller upp i AD är jag inte i position att uttala då jag inte vet om dylika fall prövats i instans men i de allra flesta fall så har gäddorna sagt upp sig själva eller gått med på att bli utköpta av sin arbetsgivare dvs de har sagt upp sig själv mot för ekonomiskt ersättning.