2024-09-08, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det ligger i tränarens uppgift att hålla hela truppen nöjd, att få bänkspelarna att känna sig delaktiga och uppskattade. Det är gruppsykologi och där har ledaren störst ansvar. Åge Hareide var bra på det där i MFF när han sa att det är 14 spelare som vinner matcher. På det planet har JDT misslyckats med den här samlingen. Han behöver så klart inte berätta för Hugo att han ska spela i nästa, men det är ett naturligt sätt att hålla någon nöjd med att säga att nästa gång är det din tur, istället för att dissa offentligt.
Grupppsykologi är viktigt ja, och att få ut det mesta av spelarna och skapa konkurrens är också viktigt. Kommer en spelare som beter sig omoget så ska man definitivt inte dalta med honom, det gör mer skada än nytta. Både för Hugo och resten av truppen. Uppenbart att hugo brister på det planet. JDT dissade absolut inte offentligt, han sa bara vad han ville ha mer av utifrån sig egen spelidé. Hade Guardiola varit tränare och Hugo kom med den här attityden (snacka skit offentligt i media, spela offer, och kräva en startplats) så hade han fått en örfil och satt som bollkalle. Ingen bra tränare accepterar sånt beteende, speciellt inte av en 20 åring som inte bevisat någonting förutom ett par bra matcher. Det är skadligt för hela laget och man ska inte ta hänsyn till sånt beteende.
Citera
2024-09-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Grupppsykologi är viktigt ja, och att få ut det mesta av spelarna och skapa konkurrens är också viktigt. Kommer en spelare som beter sig omoget så ska man definitivt inte dalta med honom, det gör mer skada än nytta. Både för Hugo och resten av truppen. Uppenbart att hugo brister på det planet. JDT dissade absolut inte offentligt, han sa bara vad han ville ha mer av utifrån sig egen spelidé. Hade Guardiola varit tränare och Hugo kom med den här attityden (snacka skit offentligt i media, spela offer, och kräva en startplats) så hade han fått en örfil och satt som bollkalle. Ingen bra tränare accepterar sånt beteende, speciellt inte av en 20 åring som inte bevisat någonting förutom ett par bra matcher. Det är skadligt för hela laget och man ska inte ta hänsyn till sånt beteende.

Guardiola hade inte spelat en trött innermittfältare från ett mittenlag i allsvenskan.
Citera
2024-09-08, 14:35
Medlem
Citat:
Då skulle JDT ha sagt det till Hugo för att hålla hans motivation uppe. Det är ju inget peppande JDT sagt om honom i media utan snarare varit nedtryckande. Det funkar i klubblag där man kan sälja och köpa nytt. I landslaget är utbudet mer begränsat och en förbundskapten måste få alla spelare att vilja åka på landslagssamlingar. Annars finns det risk att bra spelare vi skulle kunna få behov av i framtiden väljer att stå utanför.
Jag tycker inte det var något fel i det som JDT sa om Hugo Larsson angående hans passningar.

Detta förstår jag dock inte ''I landslaget är utbudet mer begränsat och en förbundskapten måste få alla spelare att vilja åka på landslagssamlingar. Annars finns det risk att bra spelare vi skulle kunna få behov av i framtiden väljer att stå utanför.''
Tänker att det ska vara en ära att spela för ens land och tycker man inte det är ärofyllt så har man heller inget där att göra. Hugo kan stanna på dagis.
Citera
2024-09-08, 14:37
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekosmos
''Det är klart att jag är jättebesviken över att komma hit och vänta på en enda minut mot Azerbajdzjan borta, speciellt efter den start jag haft i Tyskland där jag gjort poäng i nästan varje match. Jag hoppades väl få fortsätta flyta på den form jag har, säger han''
Ja snubben verkar tro att han är Ronaldo, KDB eller något med sina 3 mål och 2 assist på 40 matcher. Jag vet inte? Han borde respektera tränaren och göra allt för landslaget i alla fall. Inte gråta om mobbning efter en bänkmatch mot Azerbaijan.
Att han som 20 åring, lirar i Frankfurt med dom statsen tror att han är en självklar startspelare i landslaget bevisar vilken jävla mentalitet snubben har. Han har ju storhetsvansinne!

Till del har du rätt, spelaren bör respektera tränaren och dennes val.

Sedan drar du iväg med barnsliga fantasier och hån när du tror att grabben jämför sig med Ronaldo. Sanningen är den att JDT,s offentliga kritik är direkt inkompetent och enfaldig på en nivå som är långt under Hugos eventuella brister i passningsspelet.

Frågan är om JDT inser skillnaden mellan att vara klubbtränare och landslagstränare. Hans agerande tyder inte på det. JDT har en enda uppgift och det är att långsiktigt bygga ett starkare landslag. Hans agerande måste ha det som yttersta mål,

Ingen spelare har någon som helst skyldighet att ställa upp i ett landslag. Det är lagledningens skyldighet att göra det attraktivt och kul att vara med i landslaget. JDT har uppenbarligen totalt misslyckats med detta i det här fallet.

Troligen är det en gemensam överenskommelse att Hugoskulle lämna dels för att få slut på skriverierna dels för att Hugo inte var aktuell att spela kvällens match. Däremot är det dåligt av ledningen att be Hugo hänvisa till skadekänning om detta visar sig vara felaktigt.
Citera
2024-09-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora

Sedan drar du iväg med barnsliga fantasier och hån när du tror att grabben jämför sig med Ronaldo. Sanningen är den att JDT,s offentliga kritik är direkt inkompetent och enfaldig på en nivå som är långt under Hugos eventuella brister i passningsspelet.

Frågan är om JDT inser skillnaden mellan att vara klubbtränare och landslagstränare. Hans agerande tyder inte på det. JDT har en enda uppgift och det är att långsiktigt bygga ett starkare landslag. Hans agerande måste ha det som yttersta mål,

Ingen spelare har någon som helst skyldighet att ställa upp i ett landslag. Det är lagledningens skyldighet att göra det attraktivt och kul att vara med i landslaget. JDT har uppenbarligen totalt misslyckats med detta i det här fallet.

Troligen är det en gemensam överenskommelse att Hugoskulle lämna dels för att få slut på skriverierna dels för att Hugo inte var aktuell att spela kvällens match. Däremot är det dåligt av ledningen att be Hugo hänvisa till skadekänning om detta visar sig vara felaktigt.

Vilken offentlig kritik syftar du på?
Citera
2024-09-08, 14:51
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Vilken offentlig kritik syftar du på?

Tror du vet det uttalandet om sidledspassningarna och bristen på vertikalpassningar.

Kritik skall tas internt man mot man och inte på presskonferenser eller intervjuer framför allt inte om det gäller en ung spelare. Det är bristande ledarskap.
Citera
2024-09-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora

Jag ska inte ljuga, har inte mycket koll på hur JDT är som person men jag tänker att lämnar man så här efter en match och gråter ut som att han är självklar utan att egentligen bevisat något stort är galet lågt. Hörde aldrig någon gnälla om mobbning när Janne Andersson lirade samma gamla tröga mittfält match efter match trots att dom var värdelösa eller när han körde Berg över Isak som var i stor form.

Jag ser i alla fall JDT som en stor uppgradering över Janne Andersson. Ser även det Hugo nu håller på med som väldigt lågt. Men alla får tycka olika och jag respekterar din åsikt.
Citera
2024-09-08, 14:57
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Bägge parter framstår som oerhört sköra.

Att JDT inte finslipat på sin "man managment" förmåga sedan han lämnade MFF är faktiskt förvånande. Noll fingertoppskänsla, och det ska ändå vara en av de främsta egenskaperna man behöver ha som förbundskapten.

Sedan har vi Larsson som pratar om att man ska ta det internt för att i nästa andetag prata ut offentligt om det... Att han nu lämnar samlingen ger inte honom några poäng. Han fick sig själv att framstå som en pibesill.
Riktiga rövhattar båda två. Jag var definitivt "team Hugo" fram tills typ igår. Men nu går det inte att ta honom på allvar heller.

Vad gäller det fotbollsmässiga tycker jag att han solklart borde starta.
Citera
2024-09-08, 14:58
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Jag ska inte ljuga, har inte mycket koll på hur JDT är som person men jag tänker att lämnar man så här efter en match och gråter ut som att han är självklar utan att egentligen bevisat något stort är galet lågt. Hörde aldrig någon gnälla om mobbning när Janne Andersson lirade samma gamla tröga mittfält match efter match trots att dom var värdelösa eller när han körde Berg över Isak som var i full form.

Jag ser i alla fall JDT som en stor uppgradering över Janne Andersson. Ser även det Hugo nu håller på med som väldigt lågt. Men alla får tycka olika och jag respekterar din åsikt.

Hur vet du att det är hans beslut att lämna och inte ett gemensamt? Det är möjligt att jag har fel men jag kan inte påminna mig om att Janne offentligt kritiserade en enskild spelare offentligt. Anledningen till att han inte bevisade något kan kanske bero på att han aldrig fick chansen.

Sedan kan jag hålla med om att även jag har svårt för spelare som beklagar sig offentligt framför allt sådana med begränsade meriter. Men ytterst är det saker som JDT och Hugo borde kunnat rea ut man mot man utan journalister närvarande.
Citera
2024-09-08, 15:01
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Jag tycker inte man ska behöva dalta med spelarna. Det är heller inte nödvändigt för att skapa en bra grupp. Det är inte det jag säger. Jag är också rätt säker på att Hugo kan ta kritik, annars hade han ju knappast varit där han är idag logist sett. Men uppenbarligen har ju JDT misslyckats, ansvaret ligger på honom som chef och ledare. Det är ytterst hans uppgift att hålla ihop det. Det är han anställd för. Istället för att dissa offentligt kunde han sagt något i stil med "Hugo är bra på det han gör, men i den här matchen behövde vi andra kvalitéer. Hugo kommer att få sina chanser. Vi kommer att ha stor nytta av honom i framtiden."

Jämför med hur Henrik Rydström sköter det i Malmö. Många som befarat att det skulle kunna bli dålig stämning på grund av många bra spelare och alla vill spela. Han uttrycker sig inte som JDT gjort i media. Istället lyfter han fram att det är många matcher och alla kommer att få sina chanser. Det vet också spelarna om och då underordnar de sig kollektivet. Alla fattar sin roll.

Hugo har också varit bra i mer än ett par matcher. Ordinarie i Frankfurt första året i Bundesliga fram till att han blev skadad. Tro sedan inte att tränarna drar spelarna medhårs alla gånger där. Det är nog en tuffare miljö än i ett svenskt landslag.
Citera
2024-09-08, 15:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Jag tycker inte det var något fel i det som JDT sa om Hugo Larsson angående hans passningar.

Detta förstår jag dock inte ''I landslaget är utbudet mer begränsat och en förbundskapten måste få alla spelare att vilja åka på landslagssamlingar. Annars finns det risk att bra spelare vi skulle kunna få behov av i framtiden väljer att stå utanför.''
Tänker att det ska vara en ära att spela för ens land och tycker man inte det är ärofyllt så har man heller inget där att göra. Hugo kan stanna på dagis.

Många spelare som tackat nej till landslag, både i Sverige och utomlands. Om vi tror att ära räcker för att motivera spelare till landslag är vi nog naiva idag. De måste tycka det är kul, motiverande, uppskattande och känna sig behövda. Åka iväg och sedan bli sågad på presskonferens tror jag inte ingår i det. Det är inte klubblag där klubben betalar ens lön.
Senast redigerad av mishima 2024-09-08 kl. 15:11.
Citera
2024-09-08, 15:13
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Jag tycker inte man ska behöva dalta med spelarna. Det är heller inte nödvändigt för att skapa en bra grupp. Det är inte det jag säger. Jag är också rätt säker på att Hugo kan ta kritik, annars hade han ju knappast varit där han är idag logist sett. Men uppenbarligen har ju JDT misslyckats, ansvaret ligger på honom som chef och ledare. Det är ytterst hans uppgift att hålla ihop det. Det är han anställd för. Istället för att dissa offentligt kunde han sagt något i stil med "Hugo är bra på det han gör, men i den här matchen behövde vi andra kvalitéer. Hugo kommer att få sina chanser. Vi kommer att ha stor nytta av honom i framtiden."

Jämför med hur Henrik Rydström sköter det i Malmö. Många som befarat att det skulle kunna bli dålig stämning på grund av många bra spelare och alla vill spela. Han uttrycker sig inte som JDT gjort i media. Istället lyfter han fram att det är många matcher och alla kommer att få sina chanser. Det vet också spelarna om och då underordnar de sig kollektivet. Alla fattar sin roll.

Hugo har också varit bra i mer än ett par matcher. Ordinarie i Frankfurt första året i Bundesliga fram till att han blev skadad. Tro sedan inte att tränarna drar spelarna medhårs alla gånger där. Det är nog en tuffare miljö än i ett svenskt landslag.

Håller helt med, det hela visar framför allt vilken svag och okunnig ledare JDT är. Han inser inte skillnaden mellan att leda ett klubblag där samtliga spelare är utbytbara och man kan köpa nya om man så önskar och ekonomin tillåter. Ett landslag har begränsat med spelare och man får nöja sig med et man har och göra landslaget attraktivt eftersom det är länge sedan det var ärofyllt att spela i landslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in