Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Det aktuella åtalet gäller 12 inlägg som raderades 2-3 timmar efter att de hade blivit rapporterade.
Den som gjorde polisanmälan valde att inte rapportera något inlägg till Flashback, utan valde istället att enbart skicka dem till polisen. Oklart varför. Om de hade skickats till Flashback innan så hade inläggen raderats mycket tidigare.
Vi raderar ett fyrsiffrigt antal inlägg varje dag, och håller en god översikt. Om åklagaren inte tycker detta är tillräckligt så är det möjligen hans subjektiva uppfattning. Men ur en juridisk synvinkel finns det inte underlag för en fällande dom. Jag förstår vad du menar med att "Den åtalades åsikt brukar alltid vara "icke skyldig"." Här kan jag enbart hänvisa dig till regeringens proposition, tidigare rättslig tolkning samt - inte minst - hur Högsta Domstolen har valt att tolka den aktuella lagen. Jag tror att du rätt snabbt kommer förstå att lagstiftaren inte kräver att vi ska läsa samtliga 10 000 - 20 000 inlägg som postas på forumet varje dygn. Här är lagstiftaren nämligen tydlig. Vi förväntas däremot ha en rimlig översikt, och där medlemmarna har möjlighet att rapportera inlägg, och när detta händer också agera skyndsamt. Exakt det vi redan gör.
admin
Hur vet vi att det verkligen inte rapporterats?
Vi har ditt ord på det, inget annat. Vad betyder det i en rättegång? Ingenting!
Bli friad för att rapporteringen av olagliga inlägg inte har gjorts enligt en åtalad kan knappast hålla i en domstol. Tag bort möjligheten att anmäla inlägg och man kan ha massor av olagliga inlägg utan att rättvisan kan komma åt det? Nej, det försvaret borde inte hålla!
Antal inlägg varje dag på ett forum kan inte utgöra ett hinder för rättvisan att fälla en ansvarig för olagliga inlägg även om det inte är möjligt att kontrollera alla inlägg.
Inte heller antal redan borttagna olagliga inlägg kan ligga till grund för ett friande.
Eller..
Fortköraren försvarade sig i domstol med... "Jag måste frias för denna fortkörning av den anledning att jag alla andra 252.735 körningar inte kört för fort" ...håller inte heller i en domstol.
Det som kan fria är domstolars ibland nyckfulla ställningstagande.