2024-09-07, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Den där anmälaren "Hans Stesson" som står i FUP verkar inte existera. Kan det röra sig om en felstavning?
FUP nämner en Hans Stefansson
Citera
2024-09-07, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Som sagt, en svensk moderator i en Facebook-grupp har åkt dit enligt BBS-lagen (källa). Att Facebook är ett amerikanskt bolag var inget hinder. Huruvida Facebook har servrar i Sverige är inte den springande punkten.

BBS-lagen är knappast tillämplig på Kanal 5.

Det Kanal 5 kommentaren refererar till är inte BBS lagen utan din del av inlägget som hade att göra med att lagar appliceras på personer oavsett jurisdiktion. Då är det ju sak samma vilken lag som används. Annars hade väl inte Kanal 5 flyttat.

Flashback är ett AB och en juridisk person i sig. Det var inte modden, men fyfan vad sjukt måste jag ändå säga. Så man är illa tvungen att som volontär i en grupp på amerikansk social media radera inlägg?

Det är ju stazi-nivå på detta nu, bara att lagarna inte behandlar hets mot kommunist-stat utan hets mot folkgrupp. Snart ska man väl utse en moderator i huset som ser till att grannarna pratar olagligheter emellan varandra. För vad är egentligen skillnaden?
Citera
2024-09-07, 12:22
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
FUP nämner en Hans Stefansson
Nej, det gör den inte. Däremot nämns en ”Hans Stesson”.
Citera
2024-09-07, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Intressant att förundersökningsledarna medger att de inte är så insatta i denna typ av brott. De håller annars på med "systemhotande verksamhet" eller något liknande.

Skall jag gissa tror jag att också åklagaren innerst inne inte är så förjust i detta åtal, utan att det är ett tryck uppifrån att (låtsas) se ut att göra något.

Och det trycket uppifrån var i politisk säck innan det kom i juridisk påse, och har samma ursprung som andra nyliga händelser, som arresteringen av Pavel Durov och det som händer i Storbritannien. Kanske X i Brasilien också.

Jag sticker ut konspirationshakan och säger att detta gjorts upp på hög politisk nivå innan karriärsugna åklagare och halvt motvilliga förundersökningsledare fick det på sitt bord.

Signalpolitik och för att sticka ut hakan en gång till, så har inte åklagaren en chans att ro detta i mål. Inte ens i tingsrätten och definitivt inte högre upp.

Nej, inte att låtsas se ut att göra något. Utan att testa vattnen inför en allt stramare censur av den svenska och i övrigt väst-boende och därmed sista fria medborgarna i världen.
Citera
2024-09-07, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nej, det gör den inte. Däremot nämns en ”Hans Stesson”.

I H.S skriftliga anmälan, sida 8 rad 6 i FUP så står namnet som Stefansson.
Citera
2024-09-07, 12:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolgerDjup
I H.S skriftliga anmälan, sida 8 rad 6 i FUP så står namnet som Stefansson.
Ah, där ja. Nu ser jag.
Citera
2024-09-07, 12:32
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Fyfan vad sömnigt. Bortkastad tid.
Citera
2024-09-07, 12:33
Medlem
snurresprettiss avatar
Intressant att se vart detta tar vägen.
Citera
2024-09-07, 12:33
Administrator
admins avatar
Citat:
Åklagaren anser att brott har begåtts, annars hade det inte gått till åtal.

Åklagaren önskar att ärendet prövas i domstol. Ifall åklagaren anser att brott har begåtts vet varken du eller jag.
Mitt svar ska ses mot bakgrund till hur lagstiftningen är skriven. Svårt att fälla med nuvarande underlag.

Citat:
Ursäkta, det jag menade var att enligt den skrivelsen så är det tydligt att det måste finnas en tågordning. Först RPa, annars fråga en vän. Om man trots det inte är nöjd, då ska man maila.

Det finns en tydlig rekommendation att hantera ärenden direkt via RP-funktionen. Detta är till fördel för båda parter, då ärendet därmed hanteras snabbare. Men det finns också tillfällen då RP-funktion eller dialog via PM är olämplig, och dialog via mejl är att föredra. Det är möjligt att texten kan förtydligas ytterligare, men jag tror att alla förstår den rätt bra redan idag. Mot bakgrund till att vi hanterar ärenden dagligen som kommer in via mejl, så verkar det som de flesta förstår att de inte behöver ha ett konto på forumet för att kontakta Flashback.

Citat:
En skillnad mot facebook är att Flashback är mer öppet mot oinloggade användare.

Detta är ur juridisk synvinkel ointressant. Nu lyder inte Facebook under svensk lagstiftning, men ifall så vore fallet så skulle detta sakna betydelse. Det finns forum på Flashback som enbart är synliga för inloggade, men vi har samma skyldigheter kring dessa forum som de som är publika för oinloggade.

admin
Citera
2024-09-07, 12:38
Medlem
Dutertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Du vill alltså att det ska bli som i UK?
Där man inte får skriva ut sanningen ens utan att få fängelse?

Sanning? Vilken sanning? Det är klarlagt att pöbeln agerat på osanna uppgifter om händelsen. Bra att man straffar kriminella!
Citera
2024-09-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Du har rätt i att 2024 blir det sista året där européer kan ha godtycklig integritet (och till viss del anonymitet) på internet. Men det är inte för att Jan döms i tingsrätten, utan det är för sossarnas förslag som heter Chat Control 2.0.

Det är ett massövervakningsförslag av alla meddelandetjänster. Kommer sannolikt att godkännas i närtid

Instämmer till fullo. Nästa (naturliga) steg kommer bli att jaga dem som uttrycker sin åsikt (dvs, vi flashbackare). för att få skriva på flashback och liknande forum i framtiden kommer det att krävas bank id för registrering och så var det slut med den integriteten. 🥴😭
Citera
2024-09-07, 12:48
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolgerDjup
Intressant med raderingsstatistiken, det låter som ett bra försvar i mina lekmannaöron.

Kanske skulle vara bra att precisera hur många HMF-rapporterade eller HMF-aktiga inlägg som raderats.

Jag tycker absolut det i någon mån var en brist att åtminstone några av de 12 inläggen som åtalet bygger på låg kvar, samtidigt som när jag gick igenom dem fick intrycket av att alla knappast kommer kvala in som HMF i slutändan.
Det är faktiskt en bra ide till FB. Om man med statistik i en domstol, de är alltid intresserade av fakta, kan visa att man raderat 10.000 rasistiska inlägg så gör inte det snarare FB till Sveriges mest lagliga hemsida? Att man missade 10 måste ställas i relation till de raderade. En domstol tror jag inte kräver 100% laglydnad, 99% måste väl räcka?

I övrigt bör den anklagade visa hur många som sett inläggen. Vissa trådar med många inlägg har säkerligen bara 10-20 personer som ser, man hoppar ju alltid till början eller slutet av en tråd. kan tänka mig att en domstol tror att 10.000-tals läser inläggen här men så är det inte.

Försvaret ska fokusera på fakta. Inte idealism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in